handige bakjes

Gestart door ronald, januari 19, 2011, 00:02:39 AM

Vorige topic - Volgende topic

ronald

bij de aldi zag ik deze in elkaar passende bakjes liggen, voor 3.40 euro. deze zijn erg handig als je nog eens veel huidjes gaat vinden. ze zijn sterk en als ze in elkaar zitten niet groot (de grootste is ong. 30 cm breed) ik weet niet of ze overal verkrijgbaar zijn, maar let er maar eens op. het is niet heel makkelijk om voor zo weinig geld zulke handige bakjes te vinden dus ik moet er morgen nog maar een paar halen.
ook wel stom om maar een set mee te nemen, ik heb altijd bakjescrisis sinds ik me met larvenhuidjes bezig ging houden  :P

op de foto zie je ook de M&M buisjes die ik graag gebruik, het dekseltje kun je makkelijk openmaken als je een huidje hebt, wat vooral als het waait erg prettig is.
het potje wat ernaast staat heeft ook een opklapdeksel en past mooi in de borstzak van een bloesje wat ook heel handig werkt.

groeten, Ronald van Seijen

ronald

ojah, voor iemand erover struikelt: de opgeprikte libellen op de achtergrond zijn allemaal dood (of bijna dood) gevonden in het veld. de oostelijke witsnuit heb ik nog geprobeerd te reanimeren ook... nou ja, van de schaduw naar de zon gebracht maar dat hielp niet.
groeten, Ronald van Seijen

Hetty Soetekouw

Handig!  ;D  Over het algemeen blijft het behelpen in het veld als je een leuke vondst hebt
Ik gebruik de doosjes van wattenstaafjes
Ook heel handig  ;)

ps mooie verzameling hoor!
met vriendelijke groet,

Hetty Soetekouw
~~Seraka Photography~~

ronald

om een of andere reden ben ik ook altijd bezig met behelpen, (wattenstaafdoosjes zijn hier ook wel in gebruik en je kunt me ook oa lege boterkuipjes zien afwassen als het seizoen vordert en ik niet meer weet waar ik nog huidjes in kan doen  ;) ) de bakjes zijn vol, of erger nog ze liggen nog thuis. ik probeer altijd dingen in mijn zakken of rugzak te stoppen die me kunnen helpen, zoals boterhamzakjes. als je een of enkele leuke larvenhuidjes of andere lichte frutsels vind dan krijg je ze niet zomaar mee als je nog ver moet lopen, ook niet door in je handen een mooi holte te maken (huidjes waaien dan toch vaak weg door een klein gaatje en zonder dat je het weet loop je een heel eind met niks  :-\ )
daarom probeer ik ook altijd boterhamzakjes op voorraad te houden, daarmee kun je klein, licht, en kwetsbaar spul nog wel makkelijk kilometers meesjouwen. als je de bovenkant een keer opdraait en er een dubbele knoop inlegt dan heb je een redelijke container voor zulk spul. het blijft een noodoplossing, maar wel eentje die je altijd bij je kunt hebben en waar je heel blij mee zult zijn als je net dat ene bijzondere of mooie huidje tegenkomt!

ps tnxz, ik vind mijn verzameling ook erg leuk. ik heb nu een stuk of 8 libellen verzameld in ongeveer evenveel jaren (je vind niet zomaar een nog mooie dode libel...). ik vind het erg leuk om de libel zo naast het huidje te zien. dat was voor mij een van de redenen dat ik enthousiast werd voor libellen. zo'n lelijk bruin geval waar zo'n mooie libel uitkomt die eigenlijk niet eens in het huidje lijkt te passen, ik blijf het een groot wonder vinden  :)
groeten, Ronald van Seijen

ewoudploeg

Citaat van: ronald op januari 20, 2011, 11:55:37 AM
...(huidjes waaien dan toch vaak weg door een klein gaatje en zonder dat je het weet loop je een heel eind met niks  :-\ )...

...zo'n lelijk bruin geval waar zo'n mooie libel uitkomt die eigenlijk niet eens in het huidje lijkt te passen, ik blijf het een groot wonder vinden  :) ...

Oh, die eerste opmerking!!!! Ik ken dat maar al te goed. Niet minder vaak gebeurt het dat je bij de auto of fiets met potjes aankomt om het huidje op te bergen. Doe je je handen open en zie je in een ooghoek nog net het huidje wegwaaien en in of zelfs over een sloot uit zicht verdwijnen..

Maar die tweede opmerking, Ronald!! "lelijk bruin geval waar een mooie libel uitkomt" :rolleye: ... "Mooie libel" kan ik wel in komen, maar een huidje is vaak minstens zo mooi. Over die dooie libellen struikel ik niet. Je mag er weet ik hoeveel afslachten (ehm..), maar noem vooral een huidje noooooit meer een lelijk bruin geval! Foei!            :'(
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

nick w

ik heb altijd fotopotjes en cremedoosjes in mijn tassen zitten, en ik zou niet gauw durven een huidje in een zakje te doen, dan in de tas en het komt er in snippers uit!  :( ;D  dan moet ik wel lachen en huilen tegelijk als ik zoiets doe. Ik vond je zeepdoosje indertijd ook een goeie Ronald, dat past ook makkelijk in een zak.
Voor thuis heb ik nog wel yoghurt-emmertjes voor je, kan iets meer in  ;D

Groet,
Nick W

Weia

Ik heb een zwik leuke potjes van van alles en nog wat. Maar die vergeet ik altijd!
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

ronald

sorry Ewoud, ik had natuurlijk wat zwevend kommaspul rond het woord lelijk moeten plaatsen... zodat het niet zo "lelijk" overkomt  ;)  ik vind huidjes nu zeker niet lelijk meer hoor, maar toen ik voor het eerst een larve zag kruipen vond ik dat een shocking lelijk en eng ding, brrrr. toen er iets later uit die larve een libel kwam vond ik die tegenstelling ongelooflijk. vandaar dat ik het nog wel eens zo aanhaal.

Nick, goed dat je het zegt, maar je moet zakjes met huidjes idd niet in je tas doen, de lucht gaat er langzaam uit en das niezo goed voor de huidjes. het is een noodoplossing waar je niet een halve dag mee moet rondsjouwen. ik heb ook wel zakjes aan de buitenkant van mn rugzak gebonden zodat ik wat langer nog kon rondlopen, maar dan moet je wel extreem uitkijken. liever meteen naar de auto brengen of even in de bosjes verstoppen oid.
en die emmertjes zijn ook erg handig, kunnen idd lekker veel huidjes in. we hadden hier een tijdje een loge die gek was op emmeryoghurt maar die was hier niet lang genoeg om een indrukwekkend emmerbestand op te bouwen helaas...

Weia, chronische potjesvergeterij voorkomt natuurlijk wel dat ze volraken  :P 
groeten, Ronald van Seijen

ewoudploeg

Citaat van: ronald op januari 22, 2011, 10:42:54 AM
sorry Ewoud, ik had natuurlijk wat zwevend kommaspul rond het woord lelijk moeten plaatsen... zodat het niet zo "lelijk" overkomt  ;)  ik vind huidjes nu zeker niet lelijk meer hoor, maar toen ik voor het eerst een larve zag kruipen vond ik dat een shocking lelijk en eng ding, brrrr. toen er iets later uit die larve een libel kwam vond ik die tegenstelling ongelooflijk. vandaar dat ik het nog wel eens zo aanhaal.


Het is je vergeven Ronald :P
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

JohnvR

Ik loop meestal in het veld met in mijn linker jaszak een verzameling lege potjes en een rol diepvrieszakjes. Een rol is lekker compact en niet rommelig en je hebt niet snel te kort. Gevulde potjes verhuizen naar de rechterkant. De diepvrieszakjes zijn wat steviger dan boterhamzakjes. Mijn ervaring is dat je ze, dichtgeknoopt en als luchtkussentje, ook wel in je rugzak kunt stoppen, zo lang de boel niet al te veel wordt fijngeknepen. Xenos is overigens ook een goede bron voor bakjes.

spinnenvrouw

haha, dat potjesprobleem ken ik ook!
Maar voor mensen die niet over laboratoriumpotjes beschikken heeft te supermarkt toch genoeg te bieden?
Voor het wegwaaien zou je een fles kunnen gebruiken, de opening van een frisdrankflesje is misschien te nauw maar ketchup is wijder. Bij thuiskomst opensnijden.
Bij een groenteboer die zelfschepsalades heeft kun je vast wel een stapel bakjes kopen. Dan hoef je ook niet af te wassen.
Jacomijn Prinsen