matkop of glanskop?

Gestart door C.Dekker, januari 18, 2011, 15:02:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Citaat van: C.Dekker op januari 19, 2011, 17:34:26 PM
pffff hele discussies zeg durf de volgende keer niks meer te vragen op deze manier.
tis wel reuze interessant hoor en ik leer hier geweldig van dus wat dat betreft allen mijn dank.

Omdat het in de praktijk probleemsoorten zijn laait de discussie telkens weer op. Dat is niet iets wat je je persoonlijk moet aantrekken dus je moet gewoon vragen blijven stellen.

Herman van der Meer

HPM

Voor liefhebbers en nieuwsgierigen is hier als bijlage de tekst van het in discussies over Matkop/Glanskop regelmatig opduikende artikel van Hidde Bult over de 'ontmaskering' van de Glanskop in West-Brabant.

Bult, H. (1999)
Glanskop Parus palustris perikelen in West-Brabant
Límosa 72(3): 85-88
Herman van der Meer

frankneijts

Heel goed Herman, dank je wel.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Vincent Hart

Citaat van: Rickschonewille op januari 19, 2011, 15:53:06 PM
Citaat van: Vincent Hart op januari 19, 2011, 15:37:38 PM
Maar Rick geeft (onbedoeld) onjuiste informatie! Zo wordt wel vaker 'hulp' geboden door iemand die zelf ook niet precies/goed genoeg weet hoe het zit - maar dat of niet van zichzelf weet, of wel, maar dat niet (duidelijk genoeg) uit z'n antwoord laat blijken ...

Wat was er onjuist dan ? Ik ben alleen uit luiigheid vergeten om de zang van een Matkop, die erop kan lijken er vergeten bij te zetten. Dan vind ik het helemaal niet erg dat er gezegt word van, goh een matkop kan nu ook al zingen en dat lijkt er ook op, hier is een linkje luister daar ook even naar. Dat komt ook al heel anders over ( dit is niet om iemand aan te vallen, of iemand uit te maken voor overkritisch ) Ik ken de zang van Matkop prima, en wist ook dat deze op die van een Glanskop kon lijken. Omdat het midden januari is, leek mij de contactroep wel te volstaan ( Zoals ik al zei eerder ) Ook de beschrijving, een snel 'pieuw pieuw' leek mij prima te passen, zo omschrijf ik zelf in het veld ook het geluid van een Glanskop als een snel ptjiw ptjiw. Laten we nu gewoon stoppen met deze discussies. Ik zal voortaan wel alleen foto's beoordelen waarvan ik met zekerheid kan zeggen dat ik het weet wat het voor een soort is.
Sorry Rick, had het beter 'onvolledig' kunnen noemen natuurlijk, en inderdaad vul je later aan. Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat we steeds het beste evenwicht moeten vinden tussen (snel) willen helpen, dingen niet nodeloos ingewikkeld maken, maar ze ook niet te zeer versimpelen. Omdat bij glans-/matkop nou eenmaal ook de beste veldgidsen onjuiste/onvolledige antwoorden geven, moet je daar wat meer bij vertellen dan bij andere soorten.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Folkert Jan

Beste C.Dekker,

zoals je kunt lezen in het topic zijn de reacties niet op jou gericht.
Jou vraag is volkomen begrijpelijk, want zoals Frank al aangeeft is matkop/glanskop niet het makkelijkste.

De discussie gaat er meer over hoe kritisch je zou moeten zijn voor algemene soorten op de goede plek in de goede tijd van het jaar.
Ik ben daarin dan minder kritisch dan bijvoorbeeld Frank.

Ik denk dat ook de post van Rick leerzaam is voor iemand die zich nog niet gericht heeft op de geluiden. Ik vind de post van Rick dan ook niet onjuist, maar zoals Rick zelf ook inziet is hij niet volledig wat voor de lezers van dit topic misschien later in het jaar problemen gaat opleveren.

Dus voel je absoluut niet bezwaard dit soort vragen te stellen. Er lezen veel meer mensen mee dan mensen die hier postten en die leren van elk topic ook weer een hoop.

De bijdragen van Frank zijn daarin onmisbaar, maar het zou misschien fijn zijn de post objectief te houden en puur feiten te geven zonder een oordeel over wat iemand nu wel of niet in moet voeren.


"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

dupont

Blijf vooral vragen stellen!!! Daar leert iedereen van, zelfs mensen die de antwoorden geven! :duim:
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

HPM

Aan het begin van dit topic werd door Rick een van mijn geluidsopnamen als voorbeeld voor Glanskop gebruikt. Dat is deze http://waarneming.nl/sound/9/3929.mp3
Het leuke is dat ik bij die opname de aantekening had gemaakt dat het wel wat aan Koolmees deed denken.
Vandaag kwam ik een Koolmees tegen die er min of meer de tegenhanger van was: http://waarneming.nl/sound/0/6180.mp3
In de bijlage sonogrammen uit beide opnamen. Het 'ritme' is (in dit geval) verschillend, maar verder is de overeenkomst treffend.
Van beide determinaties ben ik zeker omdat ik de bewuste vogels het geluid heb zien maken.

Herman van der Meer

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Ja, en het is dus niet aan te raden om dit soort geluid zonder visuele controle voor determinatie te gebruiken.
Herman van der Meer

HPM

Ik kwam in het bestand deze behoorlijk glanskoppige koolmees van Edwin de Weerd tegen
http://waarneming.nl/sound/view/3512
Herman van der Meer

Rikstar

toevallig kwam ik pas geleden ook zo´n eentje tegen wat dus ene koolmees bleek.  dan sta je wel even raar te kijken/luisteren.

Citaat van: HPM op februari 10, 2011, 22:37:34 PM
Ik kwam in het bestand deze behoorlijk glanskoppige koolmees van Edwin de Weerd tegen
http://waarneming.nl/sound/view/3512
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

gko

toevallig ben je in een hot item verzeild geraakt,
ze praten meer met elkaar, dan met jou, feit is dat
de twee soorten mezen heel lastig van elkaar te onderscheiden zijn en dat
de deskundigen het op bepaalde punten niet met elkaar eens zijn.
Maar niet elke vraag zal zoveel stof doen opwaaien, dus laat je
vooral niet ontmoedigen, volgende keer krijg je gewoon een kort antwoord,
de meeste andere soorten zijn namelijk minder lastig.
met vr gr gkoopman

C.Dekker

Heb van de mees van vorige week deze foto nog gevonden misschien dat iemand het van deze foto af kan zien?
Ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is
groeten Cock

frankneijts

't Is allemaal niet zo goed te zien natuurlijk (de foto is wat vaagjes "to say the least.."), lichteffecten zijn niet helemaal uit te sluiten + structuur is tricky vanaf 1 foto maar ik durf toch wel een paar euri op Glanskop te zetten: de pet glanst, er lijkt een wit vlekje aanwezig op de basis   bovensnavel, wang lijkt 2-kleurig en de kop is bescheiden qua omvang..... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

C.Dekker

@Frank dit is al een redelijke crop van de foto maar zal hem dan nog maar niet invoeren als zijnde glanskop en wacht maar op een betere kans voor een betere foto
in ieder geval toch bedankt
Ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is
groeten Cock

JohanvantBosch

Voer je hem toch in als glanskop met een vraagteken....  O0

HPM

In het artikel van Hidde Bult over de Glanskop in West-Brabant (zie hoger in dit topic) wordt ook de Winterkoning genoemd als soort die verwarring met Glanskop kan veroorzaken. Ik kon me daar moeilijk een voorstelling van maken, maar vanochtend kwam ik een Winterkoning tegen waarvan het eerste deel van de zang zo sterk op Glanskopzang leek dat ik eerst dacht dat beide soorten naast elkaar tegelijk zaten te zingen. Uiteindelijk bleek dat dus niet zo te zijn. Er zat niet eens een Glanskop in de buurt. Helaas heb ik de zang niet op kunnen nemen. Misschien een volgende keer.

Herman van der Meer

Folkert Jan

Citaat van: HPM op maart 17, 2011, 16:54:36 PM
In het artikel van Hidde Bult over de Glanskop in West-Brabant (zie hoger in dit topic) wordt ook de Winterkoning genoemd als soort die verwarring met Glanskop kan veroorzaken. Ik kon me daar moeilijk een voorstelling van maken, maar vanochtend kwam ik een Winterkoning tegen waarvan het eerste deel van de zang zo sterk op Glanskopzang leek dat ik eerst dacht dat beide soorten naast elkaar tegelijk zaten te zingen. Uiteindelijk bleek dat dus niet zo te zijn. Er zat niet eens een Glanskop in de buurt. Helaas heb ik de zang niet op kunnen nemen. Misschien een volgende keer.

Heb je dit opgenomen? Ben wel heel erg benieuwd  ???
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

HPM

Citaat van: rnbflavour op juli 13, 2011, 08:50:48 AM
Citaat van: HPM op maart 17, 2011, 16:54:36 PM
In het artikel van Hidde Bult over de Glanskop in West-Brabant (zie hoger in dit topic) wordt ook de Winterkoning genoemd als soort die verwarring met Glanskop kan veroorzaken. Ik kon me daar moeilijk een voorstelling van maken, maar vanochtend kwam ik een Winterkoning tegen waarvan het eerste deel van de zang zo sterk op Glanskopzang leek dat ik eerst dacht dat beide soorten naast elkaar tegelijk zaten te zingen. Uiteindelijk bleek dat dus niet zo te zijn. Er zat niet eens een Glanskop in de buurt. Helaas heb ik de zang niet op kunnen nemen. Misschien een volgende keer.

Heb je dit opgenomen? Ben wel heel erg benieuwd  ???

Ik ben er later nog verschillende keren geweest maar ben hem niet meer tegengekomen.

Herman van der Meer