Terugkeer van de Mammoet

Gestart door Bart van Hoogstraten, januari 18, 2011, 12:42:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bart van Hoogstraten

Ene Akiri Irtani beweert dat ie binnen 4 of 5 jaar de Mammoet uit de dood zal herrijzen.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Marina

wat gekke wetenschappers al niet doen om hun eigen ego in het zonnetje te zetten
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

nielsyese

Ik wil er ook eerst wel eens een zien lopen...
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

Bart van Hoogstraten

Citaat van: nielsyese op januari 18, 2011, 13:19:49 PM
Ik wil er ook eerst wel eens een zien lopen...

Ik ook (onder het genot van een lekker Dodo-boutje  ;) ).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Rikstar

Jurassic park tijden herleven....
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

leonwillems@home.nl

te veel Preston en Child gelezen, zeker...
~ Keep a green tree in your heart and perhaps a singing bird will come ~

Bart van Hoogstraten

Citaat van: leonwillems@home.nl op januari 18, 2011, 16:11:52 PM
te veel Preston en Child gelezen, zeker...

Lijkt er wel op. Maar hij is (Japans!) professor aan de Universiteit van Kyoto. Ik durf er geen geld op te zetten maar het zou me niets verbazen als daar toch iets uitkomt...
(kunnen we gelijk door met zaken als de Manenwolf, de Dodo, de Haass-eagle, de Moa, allemaal DNA van beschikbaar...)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Marina

en anders mixen we wat creatiefs
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Hetty Soetekouw

laten ze eens klein beginnen en de uitgestorven vlindersoorten terug brengen  ;D
met vriendelijke groet,

Hetty Soetekouw
~~Seraka Photography~~

Tim Asbreuk


Citeerlaten ze eens klein beginnen en de uitgestorven vlindersoorten terug brengen  ;D

Waarom niet gewoon verkomen dat ze uitsterven :angel: 
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Hetty Soetekouw

CiteerWaarom niet gewoon verkomen dat ze uitsterven :angel:
een beetje klonen moet kunnen  ;D
met vriendelijke groet,

Hetty Soetekouw
~~Seraka Photography~~

egilio

Citaat van: Bart van Hoogstraten op januari 18, 2011, 19:21:40 PM
Citaat van: leonwillems@home.nl op januari 18, 2011, 16:11:52 PM
te veel Preston en Child gelezen, zeker...

Lijkt er wel op. Maar hij is (Japans!) professor aan de Universiteit van Kyoto. Ik durf er geen geld op te zetten maar het zou me niets verbazen als daar toch iets uitkomt...
(kunnen we gelijk door met zaken als de Manenwolf, de Dodo, de Haass-eagle, de Moa, allemaal DNA van beschikbaar...)

Manenwolf? Volgens mij is die er nog gewoon...
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

Bart van Hoogstraten

Klopt, sorry, ik was even in de war met de Buidelwolf
(ben algemeen waarnemer maar toch iets meer met de avifauna bezig)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

tekenaar

triest dat al dit geld niet wordt besteed aan instandhouding van een van de nog levende soorten olifanten ...
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Rikstar

ik dacht ergens te lezen of gehoord te hebben dat in sommige delen de olifanten een `plaag`beginnen te worden?..........

Citaat van: tekenaar op januari 19, 2011, 05:43:13 AM
triest dat al dit geld niet wordt besteed aan instandhouding van een van de nog levende soorten olifanten ...
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Marina

Citaat van: Rikstar op januari 19, 2011, 10:05:52 AM
ik dacht ergens te lezen of gehoord te hebben dat in sommige delen de olifanten een `plaag`beginnen te worden?..........


Excuus van een corrupt land om ze met goed fatsoen te kunnen bejagen.
Zoiets als met de vossen hier in Nederland.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

diertjesvriend

stamcellen van de mammoet worden in een eicel van een olifant gezet waar dat dan een vruchtje moet worden,
maar is het dan geen half olifant half mammoet?
of echt een kloon zoals ze met paarden ook best al vaak doen.

een kloon heeft oude cellen waardoor een jong bij de geboorte in wezen al oud kan zijn, maar deze mammoet maken ze vast van het bevroren jong wat ze laatst hadden gevonden.
had het al half om half verwacht, het jong was zo diepgevroren dat het mogelijk nog geschikt materiaal had.. en met de technieken van nu, was te voorzien dat ze dit gaan proberen.
voor de wetenschap... die de logica en het rationeel denken weer eens voorbij streeft, want wat moeten ze straks met zo'n beest..

hopelijk brengt het niet perongeluk nieuwe ziektes,
en hopelijk vinden ze geen diepgevroren dinosaurus....



Theo Linders

Citaat van: Rikstar op januari 19, 2011, 10:05:52 AM
ik dacht ergens te lezen of gehoord te hebben dat in sommige delen de olifanten een `plaag`beginnen te worden?..........

Citaat van: tekenaar op januari 19, 2011, 05:43:13 AM
triest dat al dit geld niet wordt besteed aan instandhouding van een van de nog levende soorten olifanten ...

Afrikaanse Steppeolifanten in Zuidelijk Afrika zijn soms nogal een plaag en het zijn er vrij veel. Maar de afrikaanse bosolifant (tegenwoordig een eigen soort) en de Aziatische olifant worden nog steeds ernstig bedreigd.
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Rikstar op januari 19, 2011, 10:05:52 AM
ik dacht ergens te lezen of gehoord te hebben dat in sommige delen de olifanten een `plaag`beginnen te worden?..........

Klopt, maar wat ik begreep van een ranger in Mana Pools Park Zimbabwe '03 neemt het totaal aantal Olifanten af -> het aantal kuddes wordt kleiner maar de kuddes die er nog zijn worden groter. Kuddes worden geleid door een ervaren oude koe. Omdat die door stroperij als eerste eruit gepikt worden (grootste tanden) moeten de onervaren achterblijvers bij een nieuwe matriarch aansluiten. Die kuddes zijn dan weer groter dan voorheen en is de bestaande trek-cirkel te klein om de vegetatie te laten herstellen en plunderen die kuddes, uit noodzaak, aangrenzend (qua oppervlak groeiend) landbouwgebied... da's dus de "plaag" die veroorzaakt wordt door schijnbaar groter wordende kuddes). In een aantal gevallen is er echter inderdaad sprake van overpopulatie, maar dat is dus maar in een handjevol reservaten (onbalans door niet zuivere natuurlijke situatie).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

egilio

Citaat van: Bart van Hoogstraten op januari 18, 2011, 22:09:39 PM
Klopt, sorry, ik was even in de war met de Buidelwolf
(ben algemeen waarnemer maar toch iets meer met de avifauna bezig)

Ook daarvan komen nog steeds claims en films (uiteraard vaag) van binnen...
Citaat van: Bart van Hoogstraten op januari 19, 2011, 12:22:54 PM
Citaat van: Rikstar op januari 19, 2011, 10:05:52 AM
ik dacht ergens te lezen of gehoord te hebben dat in sommige delen de olifanten een `plaag`beginnen te worden?..........

Klopt, maar wat ik begreep van een ranger in Mana Pools Park Zimbabwe '03 neemt het totaal aantal Olifanten af -> het aantal kuddes wordt kleiner maar de kuddes die er nog zijn worden groter. Kuddes worden geleid door een ervaren oude koe. Omdat die door stroperij als eerste eruit gepikt worden (grootste tanden) moeten de onervaren achterblijvers bij een nieuwe matriarch aansluiten. Die kuddes zijn dan weer groter dan voorheen en is de bestaande trek-cirkel te klein om de vegetatie te laten herstellen en plunderen die kuddes, uit noodzaak, aangrenzend (qua oppervlak groeiend) landbouwgebied... da's dus de "plaag" die veroorzaakt wordt door schijnbaar groter wordende kuddes). In een aantal gevallen is er echter inderdaad sprake van overpopulatie, maar dat is dus maar in een handjevol reservaten (onbalans door niet zuivere natuurlijke situatie).

Dat is iets wat ik nog nooit gehoord heb. De olifanten in een breeding herd zijn familie van elkaar. Valt de matriarch weg dan wordt die opgevolgd door een volgende. Of de matriarch nu wegvalt door stroperij (of culling) of om natuurlijke redenen. Ik zie niet in waarom olifanten zich bij anderen kuddes zouden aansluiten ipv dat de nieuwe oudste in de eigen groep matriarch wordt. Of de matriarch nu een natuurlijke dood gestorven is of door stroperij/jacht lijkt me weinig uit te maken.
Wel weet ik dat het percentage olifanten zonder slagtanden omhoog is gegaan door de ivory poaching crisis in de jaren 80, deze werden immers niet afgeschoten en er was dus een sterke selectie voor het hebben van geen slagtanden. Ik heb zelfs mannetjes zonder slagtanden gezien!
Waarschijnlijk zijn de conclusies van jouw ranger gebaseerd op niet gekwantificeerde subjectieve waarnemingen. Hij zal niet het aantal waargenomen groepen en hun grootte en structuur hebben bijgehouden. Hij vermoedt was hij concludeert en dus vallen de grotere groepen hem meer op en blijven beter in zijn geheugen hangen en dus wordt zijn vermoeden waar (voor hemzelf dan).
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

Bart van Hoogstraten

Citaat van: egilio op januari 19, 2011, 14:49:57 PM
Dat is iets wat ik nog nooit gehoord heb. De olifanten in een breeding herd zijn familie van elkaar. Valt de matriarch weg dan wordt die opgevolgd door een volgende. Of de matriarch nu wegvalt door stroperij (of culling) of om natuurlijke redenen. Ik zie niet in waarom olifanten zich bij anderen kuddes zouden aansluiten ipv dat de nieuwe oudste in de eigen groep matriarch wordt. Of de matriarch nu een natuurlijke dood gestorven is of door stroperij/jacht lijkt me weinig uit te maken.
Wel weet ik dat het percentage olifanten zonder slagtanden omhoog is gegaan door de ivory poaching crisis in de jaren 80, deze werden immers niet afgeschoten en er was dus een sterke selectie voor het hebben van geen slagtanden. Ik heb zelfs mannetjes zonder slagtanden gezien!
Waarschijnlijk zijn de conclusies van jouw ranger gebaseerd op niet gekwantificeerde subjectieve waarnemingen. Hij zal niet het aantal waargenomen groepen en hun grootte en structuur hebben bijgehouden. Hij vermoedt was hij concludeert en dus vallen de grotere groepen hem meer op en blijven beter in zijn geheugen hangen en dus wordt zijn vermoeden waar (voor hemzelf dan).

Dat neem ik van jou sneller aan dan van een Zimbabwanese ranger. Maar hoe zit het dan met de toe- of afname van de Steppe-Olifant? Weet je daar toevallig meer over?
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

leonwillems@home.nl

#21
weet niet of dit iets biedt...

Long-Term Impacts of Poaching on Relatedness, Stress Physiology, and Reproductive Output of Adult Female African Elephants  K. S. GOBUSH e.a. ;     Conservation Biology    Volume 22, Issue 6, pages 1590–1599, December 2008  Widespread poaching prior to the 1989 ivory ban greatly altered the demographic structure of matrilineal African elephant (Loxodonta africana) family groups in many populations by decreasing the number of old, adult females. We assessed the long-term impacts of poaching by investigating genetic, physiological, and reproductive correlates of a disturbed social structure resulting from heavy poaching of an African elephant population in Mikumi National Park, Tanzania, prior to 1989. We examined fecal glucocorticoid levels and reproductive output among 218 adult female elephants from 109 groups differing in size, age structure, and average genetic relatedness over 25 months from 2003 to 2005. The distribution in group size has changed little since 1989, but the number of families with tusked old matriarchs has increased by 14.2%. Females from groups that lacked an old matriarch, first-order adult relatives, and strong social bonds had significantly higher fecal glucocorticoid values than those from groups with these features (all females R2= 0.31; females in multiadult groups R2= 0.46). Females that frequented isolated areas with historically high poaching risk had higher fecal glucocorticoid values than those in low poaching risk areas. Females with weak bonds and low group relatedness had significantly lower reproductive output (R2=0.21). Females from disrupted groups, defined as having observed average group relatedness 1 SD below the expected mean for a simulated unpoached family, had significantly lower reproductive output than females from intact groups, despite many being in their reproductive prime. These results suggest that long-term negative impacts from poaching of old, related matriarchs have persisted among adult female elephants 1.5 decades after the 1989 ivory ban was implemented.

Habitat quality and the decline of an African elephant population: Implications for conservation
Seydack, AHW | Vermeulen, C | Huisamen, J
South African Journal of Wildlife Research [S. Afr. J. Wildl. Res.]. Vol. 30, no. 1, pp. 34-42. 2000.

Population numbers of Knysna elephants Loxodonta africana africana, after having remained static for more than six decades, dwindled rapidly from an estimated 10 animals in 1970 to a single surviving individual. According to an explanatory model presented, the poor reproductive performance and population decline of the Knysna elephants are attributable to low nutrient/carbon ratios of the diet available to them in the predominantly forest environment to which they were largely confined as a result of residential and agricultural development in the region. The low dietary N/C ratios are postulated to result in low metabolic turnover rates and, therefore, reproductive rates too low to offset mortalities. During 1994 three sub-adult female elephants from the Kruger National Park were translocated to the Knysna forest area (southern Cape, South Africa) in order to supplement the dwindling population. Monitoring of habitat choice and nutritional faecal parameters of both the translocated and a Knysna cow elephant tend to support the postulates of the explanatory model. The translocated elephants did not remain with the matriarch (Knysna elephant) and progressively chose to range in more open habitat outside of the Afromontane forest area. Analyses showed that the diet selected by the translocated elephants had higher assimilable N/C ratios than that of the Knysna elephant. The results of the study emphasise the importance of clearly differentiating between sink and source habitat in conservation management.

~ Keep a green tree in your heart and perhaps a singing bird will come ~

Maico Weites

#22
Citaat van: Lotte op januari 19, 2011, 11:46:13 AM
stamcellen van de mammoet worden in een eicel van een olifant gezet waar dat dan een vruchtje moet worden,
maar is het dan geen half olifant half mammoet?
of echt een kloon zoals ze met paarden ook best al vaak doen.

een kloon heeft oude cellen waardoor een jong bij de geboorte in wezen al oud kan zijn, maar deze mammoet maken ze vast van het bevroren jong wat ze laatst hadden gevonden.
had het al half om half verwacht, het jong was zo diepgevroren dat het mogelijk nog geschikt materiaal had.. en met de technieken van nu, was te voorzien dat ze dit gaan proberen.
voor de wetenschap... die de logica en het rationeel denken weer eens voorbij streeft, want wat moeten ze straks met zo'n beest..

hopelijk brengt het niet perongeluk nieuwe ziektes,
en hopelijk vinden ze geen diepgevroren dinosaurus....

Het zal een kloon worden, anders is het ook geen echte mammoet.
Normaal is het natuurlijk: helft DNA is al in eicel aanwezig (n) en komt van de moeder, daarna komt via een spermacel  de andere helft (n) van de vader de eicel in en ontstaat de zygote (2n) die zich vervolgens gaat delen etc.
Nu is het DNA van de moeder al uit de eicel gehaald (in feite dus een lege eicel) en daar wordt nu gewoon het DNA van een een  mammoetcel (2n) (dus geen geslachtscel, anders was het 'n') ingespoten. Vervolgens gaat de cel delen en hebben de cellen die ontstaan hetzelfde DNA als de mammoet waarvan het DNA oorspronkelijk afkomstig is.

Ik ben verder erg benieuwd of het lukt (dat hoop ik wel), maar verwacht toch niet gelijk iets..
Als mensen in staat blijken uitgestorven diersoorten weer te kunnen creeëren is dat toch een mijlpaal voor de wetenschap!
Wel ben ik benieuwd waar het dier terechtkomt. In een groot verblijf in een dierentuin (zoals de savanne van Dierenpark Emmen) samen met wat 'soortgenoten' (moderne olifanten) lijkt wel beter dan zielig in z'n eentje in een kooi de wereld rond..
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

Theo Linders

Citeer

Dat neem ik van jou sneller aan dan van een Zimbabwanese ranger. Maar hoe zit het dan met de toe- of afname van de Steppe-Olifant? Weet je daar toevallig meer over?

jaarlijkse groei van 4% gemiddeld.

zie voor een uitgebreider overzicht ed:
http://www.iucnredlist.org/apps/redlist/details/12392/0
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

Bart van Hoogstraten

Citaat van: blaat op januari 19, 2011, 17:43:42 PM
jaarlijkse groei van 4% gemiddeld.

zie voor een uitgebreider overzicht ed:
http://www.iucnredlist.org/apps/redlist/details/12392/0

"Increasing with 4% per annum". Maar status is dus wel degelijk nog steeds "Vulnarable" en op de rode lijst...

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

egilio

Citaat van: leonwillems@home.nl op januari 19, 2011, 15:43:32 PM
weet niet of dit iets biedt...

Long-Term Impacts of Poaching on Relatedness, Stress Physiology, and Reproductive Output of Adult Female African Elephants  K. S. GOBUSH e.a. ;     Conservation Biology    Volume 22, Issue 6, pages 1590–1599, December 2008  Widespread poaching prior to the 1989 ivory ban greatly altered the demographic structure of matrilineal African elephant (Loxodonta africana) family groups in many populations by decreasing the number of old, adult females. We assessed the long-term impacts of poaching by investigating genetic, physiological, and reproductive correlates of a disturbed social structure resulting from heavy poaching of an African elephant population in Mikumi National Park, Tanzania, prior to 1989. We examined fecal glucocorticoid levels and reproductive output among 218 adult female elephants from 109 groups differing in size, age structure, and average genetic relatedness over 25 months from 2003 to 2005. The distribution in group size has changed little since 1989, but the number of families with tusked old matriarchs has increased by 14.2%. Females from groups that lacked an old matriarch, first-order adult relatives, and strong social bonds had significantly higher fecal glucocorticoid values than those from groups with these features (all females R2= 0.31; females in multiadult groups R2= 0.46). Females that frequented isolated areas with historically high poaching risk had higher fecal glucocorticoid values than those in low poaching risk areas. Females with weak bonds and low group relatedness had significantly lower reproductive output (R2=0.21). Females from disrupted groups, defined as having observed average group relatedness 1 SD below the expected mean for a simulated unpoached family, had significantly lower reproductive output than females from intact groups, despite many being in their reproductive prime. These results suggest that long-term negative impacts from poaching of old, related matriarchs have persisted among adult female elephants 1.5 decades after the 1989 ivory ban was implemented.

Habitat quality and the decline of an African elephant population: Implications for conservation
Seydack, AHW | Vermeulen, C | Huisamen, J
South African Journal of Wildlife Research [S. Afr. J. Wildl. Res.]. Vol. 30, no. 1, pp. 34-42. 2000.

Population numbers of Knysna elephants Loxodonta africana africana, after having remained static for more than six decades, dwindled rapidly from an estimated 10 animals in 1970 to a single surviving individual. According to an explanatory model presented, the poor reproductive performance and population decline of the Knysna elephants are attributable to low nutrient/carbon ratios of the diet available to them in the predominantly forest environment to which they were largely confined as a result of residential and agricultural development in the region. The low dietary N/C ratios are postulated to result in low metabolic turnover rates and, therefore, reproductive rates too low to offset mortalities. During 1994 three sub-adult female elephants from the Kruger National Park were translocated to the Knysna forest area (southern Cape, South Africa) in order to supplement the dwindling population. Monitoring of habitat choice and nutritional faecal parameters of both the translocated and a Knysna cow elephant tend to support the postulates of the explanatory model. The translocated elephants did not remain with the matriarch (Knysna elephant) and progressively chose to range in more open habitat outside of the Afromontane forest area. Analyses showed that the diet selected by the translocated elephants had higher assimilable N/C ratios than that of the Knysna elephant. The results of the study emphasise the importance of clearly differentiating between sink and source habitat in conservation management.
Dank je voor deze 2 linken Leon! Ga die artikelen zeker binnenkort eens uitspitten.
Vraag me wel af hoe ze in Mikumi de groepen definieerden. Het lijkt erop dat ze elke groep zonder oude matriarch het stempel 'poached' gaven. Terwijl er, tussen 1989 en 2003 ook heel goed olifanten op natuurlijke wijze overleden zouden kunnen zijn.
Ze beweren dat de reproductive output minder is maar er is ook een artikel uit de Luangwa Valley, van Mark en Delia Owens, die aantoont dat de olifanten in een elephant depleted area zich juist al op heel jonge leeftijd (10 jaar!) voor beginnen te planten.

Wat betreft die Knysna olifanten....een populatie van 10 dieren is natuurlijk heel gevoelig voor stochastic events, zeker als die populatie zich met pijn en moeite op peil weet te houden.
Zet je er een paar olifanten bij uit een heel ander gebied, met een heel andere vegetatie dan is het ook niet zo gek dat zij juist vegetaties opzoeken die meer lijken op dat waar zij vandaan komen. En dan is het dus niet zo gek dat ze een ander dieet hebben.

@Bart: 4% is volgens de IUCN de gemiddelde groei. Maar regionaal zijn er grote verschillen. In zuidelijk afrika (behalve Tanzania) gaat het wel goed en groeien de (toch al grote) populaties wel harder dan 4%. Over Kenia weet ik niet zoveel maar in Tanzania, vooral Selous (maar ook Mikumi) gaat het niet goed. De afgelopen 3 jaar zouden er ongeveer 10.000(!) olifanten in Selous Game Reserve zijn gestroopt.
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

Freek Verkerk

Ik zie ook nog wel mogelijkheden voor Invitro vertilisatie en vervolgens inplanting in een (draagmoeder) olifant.


Dat moet je dan minimaal 2 maal doen, anders heb je nog maar 1 mammoet en daar heb je maar 100 jaar plezier van.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Marina

Citaat van: Freek Verkerk op januari 25, 2011, 18:32:12 PM
...en daar heb je maar 100 jaar plezier van.

dan is die wetenschapper allang dood maar hij heeft toch zn 15 minutes of fame gehad en zeker weten is het hem daar om te doen.
Dat na die 100 jaar niemand meer weet wie hij was of wat hij deed... ach... zal hem worst wezen, hij is dood.

Dat vind ik nou zo jammer van dit soort projecten: puur egotripperij en weinig nut.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Menko Vlaardingerbroek

#28
Misschien kan deze Akira Iritani beginnen met een kleine mammoet, om te oefenen:
http://scienceblogs.com/tetrapodzoology/2011/01/ancient_egyptian_pygmy_mammoth.php
[De reclame is hinderlijk, maar het is een leuk verhaal.]
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek