'Leuke' hybride eenden

Gestart door Jan vH, januari 17, 2011, 17:39:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan vH

Toen ik vandaag ging zoeken naar de Witoogeend die gemeld was in de Woudenbergse Grift kwam ik twee vreemde eenden tegen. Een van de ouders zal een Wilde Eend zijn geweest. De andere waarschijnlijk een duikeend, mogelijk de Witoogeend. Is er iemand die dat kan bevestigen, of die iets anders denkt? In de buurt heb ik alleen maar Wilde Eenden/Parkeenden kunnen ontdekken.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Joris Verhees

lijkte me wilde eend x krooneend, zie deze hybrides; http://waarneming.nl/soort/photos/2245

groet,

Joris
Met groet, Joris Verhees

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jan vH

Ik vind hem ze er eerlijk gezegd nog niet heel veel op lijken. Vooral de snavel wijkt af. Daarnaast is de vogel duidelijk compacter dan Wilde Eend, dat zou ik toch zeker niet verwachten bij een hybride met Krooneend. Ik heb er nog even een foto bijgedaan waarop Wilde Eend en hybride vlakbij elkaar zwemmen.

Witoogeend lijkt me ook logisch omdat daar al minimaal een jaar een Witoogeend rondzwemt tussen de Wilde Eenden. Dan lijkt me het niet onlogisch dat er dan hybriden komen.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Joris Verhees

de snavel wijkt inderdaad af bij een hybride wilde eend x krooneend, maar ook op deze foto's staat een hybride hiervan met een vergelijkbare snavel. verder zou ik niet weten hoe een hybride witoogeend x wilde eend eruit zou moeten zien. maar lijkt me zeer onwaarschijnlijk alleen al op basis van de kopkleur. hier de link van hybride met vergelijkbare snavel. http://waarneming.nl/soort/photos/2245?from=1980-01-01&to=2011-01-17&sex=&id_kleed=0&os=1&id_akt=0&licentie=0&page=2

en

http://waarneming.nl/soort/photos/2245?from=1980-01-01&to=2011-01-17&sex=&id_kleed=0&os=1&id_akt=0&licentie=0&page=2

Met groet, Joris Verhees

Jeroen Nagtegaal

Hybriden kunnen heel variabel zijn. Overigens betekent niet dat als er 2 soorten zitten en er hybriden zwerven ze van die 2 soorten zijn. Vogels kunnen ook vliegen...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jan vH

Ik sluit hybride met Krooneend niet uit, maar zeker omdat hybriden heel variabel kunnen zijn, waarom dan geen hybride met Witoogeend? Zeker als er een Witoogeend op die plek aanwezig is, en er nog nooit een Krooneend in de buurt gezien is. Het probleem is ook dat er nergens foto's te vinden zijn van een hybride Witoogeend x Wilde Eend is te vinden.

Maar ik wacht wel even af wat de kenners er van vinden.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Joris Verhees

het wil toch ook niet zeggen dat die hybride daar altijd zitten ? en hoe kom je bij een hybride van witoogeend als je nieteens weet hoe er zo eentje uitziet.
Met groet, Joris Verhees

Alcedo atthis

I would assume it is a hybrid Mallard x Aythya?
But I am not sure what Aythya exactly?
greetings,
Jörn Lehmhus

Jan vH

Citaat van: Joris Verhees op januari 17, 2011, 20:33:11 PM
het wil toch ook niet zeggen dat die hybride daar altijd zitten ? en hoe kom je bij een hybride van witoogeend als je nieteens weet hoe er zo eentje uitziet.

Ik heb nooit gezegd dat ik zeker weet dat het een hybride met Witoogeend is. Het lijkt me wel logischer dan met Krooneend. Om er een hybride met Krooneend ervan te maken, alleen(?) omdat we weten hoe die er uitziet, en Witoogeend niet, dat lijkt me niet juist. Er zijn toch veel kenmerken die afwijken van de hybriden op de foto's.

Daarnaast zou je bij een hybride met Kuifeend toch wat terug moeten zien van de kuif. Een hybride Tafeleend zou ik zeker niet kunnen uitsluiten, maar daar zou ik meer zwart op de snavel bij verwachten en is de vogel ook wat aan de grote kant. Witoogeend lijkt me dus het meest logische.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Joris Verhees

Lijkt me niet logisch, je kiest alleen maar voor een hybride witoogeend omdat die daar zit. maar er zitten veel meerdere soorten eenden van wie de hybride zou kunnen zijn. ik denk dat krooneend er het dichtste in de buurt komt, maar denk ervan wat je wilt.
Met groet, Joris Verhees

Alcedo atthis

The brids are too small for Krooneend x wilde eend they should have the same size as wilde eend, if they were that hybrid.
- and this bill colour would be very unusual - generally in this cross it is reddish-orange or yellow , sometimes with some black, or a blackish bill with a pale tip.

I thought wilde eend x Aythya, but I am not sure-
I also get a bit of Wood duck impression.

didn´t we have wood duck x Krooneend some time ago at this forum- I remeber them to be a bit similar, but with a reddish -pink bill?
greetings,
Jörn Lehmhus

Jeroen Nagtegaal

Vandaag enkele foto's gemaakt van een zekere 2kj Wilde Eend x Witoogeend. Is daar geboren, had in het begin 3 jongen meen ik. Zal vanavond foto's uploaden.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jan vH

Leuk Jeroen, ik ben benieuwd!
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Leon Olsthoorn

Is het nu witoog X wilde of witoog X tafel?
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Jeroen Nagtegaal

Witoog x Wilde. Staat er fout in.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com