Kleine Rietgans X Kolgans?

Gestart door Ted van der Knaap, januari 22, 2011, 16:13:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ted van der Knaap

Vanochtend een groep van zo'n 70 Kleine Rietganzen, daartussen 'n paar ex. die wit aan de snavelbasis hadden, dus ws uit één/hetzelfde nest.

Kan iemand bevestigen dat dit (nmm) Kleine Rietganzen X Kolgans zijn?

(Kleine Rietgans X Kolgans staat nog niet in de database, wel Rietgans spec. X Kolgans.)

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Albert de Jong

Beste Ted,

Kleine rietganzen kunnen, net als de andere rietganssoorten, witte bevedering rond de snavelbasis hebben. Hoewel het bij kleine riet volgens mij niet veel voorkomt. Op je foto's zie ik verder geen aanwijzing voor kolganzenbloed in de vogels.

Een mooi inzicht in de variatie van kleine rietgans vind je hier: http://www.gobirding.eu/Photos/PinkfootedGoose.php

Groet.
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

Ted van der Knaap

Citaat van: Albert de Jong op januari 22, 2011, 16:24:07 PM
Beste Ted,

Kleine rietganzen kunnen, net als de andere rietganssoorten, witte bevedering rond de snavelbasis hebben. Hoewel het bij kleine riet volgens mij niet veel voorkomt. Op je foto's zie ik verder geen aanwijzing voor kolganzenbloed in de vogels.

Een mooi inzicht in de variatie van kleine rietgans vind je hier: http://www.gobirding.eu/Photos/PinkfootedGoose.php

Groet.

Ik vond de kruising met Kolgans eigenlijk al raar, hoewel deze tussen Kollen stonden (en heb zelfs 'n moment ook aan X Dwerggans gedacht)
Dat van die witte bevedering is nieuw voor me en ga me daar eens in verdiepen.
:duim:  Albert
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

frankmeer

Hoi Ted,
Volgens de ANWB komt zo'n dunne witte rand aan de snavelbasis 'zelden' voor bij Kleine Rietgans. 
Toevallig hebben wij zaterdag dezelfde groep Kleine Rieten gezien; even verderop zat nog een groep van ca. 50. Hier zat er volgens mij ook één tussen met wat wit aan de snavelbasis. Maar wat me meer opviel was een exemplaar met een geheel roze snavel, zonder zwart.
Frank van der Meer

Ted van der Knaap

Citaat van: frankmeer op januari 24, 2011, 10:45:13 AM
Hoi Ted,
Volgens de ANWB komt zo'n dunne witte rand aan de snavelbasis 'zelden' voor bij Kleine Rietgans. 
Toevallig hebben wij zaterdag dezelfde groep Kleine Rieten gezien; even verderop zat nog een groep van ca. 50. Hier zat er volgens mij ook één tussen met wat wit aan de snavelbasis. Maar wat me meer opviel was een exemplaar met een geheel roze snavel, zonder zwart.

De Kleine Rietganzen in/rond de polders rond Schipluiden (ws >600 ex.) zijn volgens mij een samenstelling van verschillende groepen uit verschillende streken.
Verleden jaar heb ik er eens 4 met verschillende kleuren Halsbanden gezien, nu 3 ex. met witte bevedering aan de snavelbasis (die ook nog eens bij elkaar stonden, dus ws familie/uit 1 nest!?) en jij een met een totaal roze snavel.

Interessant om het allemaal waar te nemen... ...waarbij je je af kunt vragen of het zuivere Kleine Rietganzen zijn en dat het om "variatie binnen de soort" gaat of dat er in het verleden toch een kruising is geweest met een ander soort!?
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)