Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Ransuilen  (gelezen 1932 keer)

Rickschonewille

• Gast
Ransuilen
« Gepost op: januari 16, 2011, 20:07:18 pm »

Hey allemaal,

Al een hele tijd zitten er bij ons in Alphen aan den Rijn een groep van ongeveer 15 Ransuilen. Deze ransuilen zitten op een begraafplaats. De begraafplaats heeft nu om de uilen weg te jagen een vlaggetjessysteem gemaakt, als je aan een touw trekt kleppert alles en vliegen de uilen dus weg, en je raadt het al, ze zijn nu ook weg op die plek. De uilenboom staat boven 2 graven, maar bijna alle poep en uilenballen liggen eigenlijk allemaal onder de bomen. Die 2 graven zijn helemaal begroeid met gras, mos en andere zooi en worden dus ook niet of slecht onderhouden. Dit is ook niet de eerste keer dat de begraafplaats de uilen wil wegjagen. Ongeveer 7 jaar geleden zat er een groep van 20 vogels in de hoge bomen voor de begraafplaats, deze bomen waren helemaal met klimop begroeid en de uilen hadden dus zo een goede plek om zich te verschuilen. Toen hebben ze zomaar vanuit het niets bij alle bomen de klimop weggehakt vanaf onderaan, zodat alle klimop afstierf en de Ransuilen hebben de plek toen al snel verlaten. Mijn vraag is dus : Wat kan ik hier nou aan doen?

Marina

• Member
Re: Ransuilen
« Reactie #1 Gepost op: januari 16, 2011, 21:12:26 pm »

Uilen verstoren mag niet zomaar, ook niet op een begraafplaats. (Juist daar vind je prachtige stukjes natuur).

Samen sta je sterk.
Is er een uilenwerkgroep bij je in de buurt?
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Marina

• Member
« Reactie #2 Gepost op: januari 16, 2011, 21:13:34 pm »

lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Rickschonewille

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: januari 17, 2011, 07:39:20 am »

Goed idee Marina. Ik ken Stef dus dan kan ik wel eve een mailtje sturen.

BartNoort

• Admins
« Reactie #4 Gepost op: januari 20, 2011, 16:06:14 pm »

Verstoren van een vaste rust en verblijfplaats van Ransuil?
Dat lijkt me (zonder ontheffing) niet de bedoeling!
Zie dit verhaal dat even snel gegoogled is: http://www.rheden.nl/ris/dsresource?objectid=56019&type=org

zsm AID bellen! 030-6692640

Bart

Bart Noort
Admin Zoogdieren & lid van
(Stichting Zoogdierenwerkgroep Zuid-Holland)

BartNoort

• Admins
« Reactie #5 Gepost op: januari 21, 2011, 15:45:50 pm »

Ik ben even wezen kijken (woon in de buurt) en heb met een hovenier en een gemeente ambtenaar gebeld.
Het verhaal is dat het verjagen al enkele jaren gebeurt, maar niet om uilen te verjagen, maar om te voorkomen dat er reigers nestellen.
Volgens de ambtenaar is er ontheffing voor het verjagen van de reigers.

In hoeverre de uilen hier last van hebben durf ik niet te zeggen, iig kan ik ze in die dennen waar de apparatuur hangt niet terugvinden. Maar elders heb ik wel verse  braakballen kunnen vinden.

Van belang is natuurlijk ook de periode van verjagen, volgens de hovenier is de apparatuur niet recent aan geweest, en swinters geen apparatuur aan is geen probleem voor de uilen natuurlijk.

Bart
« Laatst bewerkt op: februari 01, 2011, 16:20:42 pm door BartNoort »
Bart Noort
Admin Zoogdieren & lid van
(Stichting Zoogdierenwerkgroep Zuid-Holland)

Oenanthe

• Member
« Reactie #6 Gepost op: januari 31, 2011, 08:57:44 am »

Als je al reigers mag verjagen mag dat zeker niet leiden tot het verjagen van ransuilen. Reigers verjagen is volgens mij ook niet toegestaan, zeker niet in dit geval (ze nestelen niet in of aan een gebouw). Toch de AID maar eens inseinen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

A. Soeting

• Member
    • http://hellinsoet@wanadoo.nl
« Reactie #7 Gepost op: februari 25, 2011, 17:42:07 pm »

Overal zijn mensen die ransuilen willen verjagen omdat ze poepen en braakballen laten vallen. Zelf heb ik een ransuilen roestplaats in mijn tuin met gemiddeld tussen de 15 en 20 ransuilen. Deze uilen komen hier al een jaar of 10. Ze maken veel troep dat is waar maar het is toch uniek dat je in de bebouwde kom ransuilen in je tuin hebt. ze zitten in meerdere bomen waarbij van een boom takken over de erfgrens hangen.
Mijn buren zitten vreselijk te mopperen over die takken en willen dat ik die weghaal, vanwege de troep die de uilen maken. die spar is al opgesnoeid tot 6 meter hoog dus heb ik geweigerd. Vooral omdat een deel van de  uilen daar zitten. Ze vinden dat ik MIJN ? uilen bij me moet houden. Ik heb ze verteld  dat die beesten van zichzelf zijn. Later zijn ze ook nog een keer uitgevallen tegen een natuurfotograaf.
Ik hoop dat deze uilen nog heel lang in mijn tuin zullen roesten. Ben onderhand grootleverancier van uileballen aan scholen e.d. Erbij nog een uitvergroot portret van een van de uilen zittend voor mijn badkamerraam.

Lida Soeting

gko

• Member
« Reactie #8 Gepost op: februari 25, 2011, 17:47:49 pm »

Overal zijn mensen die ransuilen willen verjagen omdat ze poepen en braakballen laten vallen. Zelf heb ik een ransuilen roestplaats in mijn tuin met gemiddeld tussen de 15 en 20 ransuilen. Deze uilen komen hier al een jaar of 10. Ze maken veel troep dat is waar maar het is toch uniek dat je in de bebouwde kom ransuilen in je tuin hebt. ze zitten in meerdere bomen waarbij van een boom takken over de erfgrens hangen.
Mijn buren zitten vreselijk te mopperen over die takken en willen dat ik die weghaal, vanwege de troep die de uilen maken. die spar is al opgesnoeid tot 6 meter hoog dus heb ik geweigerd. Vooral omdat een deel van de  uilen daar zitten. Ze vinden dat ik MIJN ? uilen bij me moet houden. Ik heb ze verteld  dat die beesten van zichzelf zijn. Later zijn ze ook nog een keer uitgevallen tegen een natuurfotograaf.
Ik hoop dat deze uilen nog heel lang in mijn tuin zullen roesten. Ben onderhand grootleverancier van uileballen aan scholen e.d. Erbij nog een uitvergroot portret van een van de uilen zittend voor mijn badkamerraam.

ik schaam me weer eens voor mijn mede-landers
met vr gr gkoopman

Marina

• Member
« Reactie #9 Gepost op: februari 25, 2011, 18:52:26 pm »

Lida Soeting

Ach meis, laat ze kletsen, je hebt de WET aan je kant.

Maar eh... ik heb nog geen ransuilebal in mn verzameling... als ik je mn adres geef en de verzendkosten betaal...  ;D

gko

• Member
« Reactie #10 Gepost op: februari 25, 2011, 19:56:44 pm »

Maar eh... ik heb nog geen ransuilebal in mn verzameling... als ik je mn adres geef en de verzendkosten betaal...  ;D

de wet is misschien wel in orde, maar als ze ze weg willen hebben lukt dat altijd wel
en probeer dan maar eens te bewijzen wie verantwoordelijk is, op zich
is het een goed teken dat ze er al 10 jaar zitten, betekent toch dat ze (de buren) enig fatsoen hebben.
« Laatst bewerkt op: februari 25, 2011, 21:33:10 pm door gko »
met vr gr gkoopman

vuurvlinder

• Member
    • Forum: Epilepsie bij honden
« Reactie #11 Gepost op: februari 25, 2011, 21:31:40 pm »

Marina, hoeveel wil je er? Bij mij in het dorp is er een roestplaats met 12 uilen en de stoep is geplaveid met muizenbont!  ;D
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Marina

• Member
« Reactie #12 Gepost op: februari 26, 2011, 16:21:26 pm »

:P :) geweldig, Astrid, jammer dat je zo ver weg woont anders kwam ik ze halen.
Ik stuur je een pb'tje met mn adres, ok?

vuurvlinder

• Member
    • Forum: Epilepsie bij honden
« Reactie #13 Gepost op: februari 26, 2011, 16:57:51 pm »

Oké.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.
Pagina's: [1]   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.049 seconden met 20 queries.