2 vragen over 2 Stormmeeuwen

Gestart door halictus, januari 15, 2011, 22:04:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

halictus

Allen gegroet !
Texel, strand bij de Koog, 12jan2010. Het regent, het zicht is slecht, ik ben verkleumd en bibber een beetje, dus mindere foto's.
Op de eerste foto 2 Sm's. Het oudere exemplaar, links van de 2ekj, lijkt nogal lange vleugels te bezitten, effect wellicht versterkt door de krachtige wind, die de lichaamsveren tegen het lichaam blaast. Ook heeft hij een langere snavel dan de andere aanwezige soortgenoten op het strand.  Let op, hij lijkt bijna zo groot als die Zilver, maar dat is grotendeels een artefact doordat de laatste verder naar achteren staat. Vraag: vallen vleugel- en snavellengte binnen de variatie van de dieren uit de West-Europese broedpopulaties, of moet ik aan iets oostelijkers denken?
Op de tweede en derde foto een Sm die wat donkerder bovendelen lijkt te hebben dan andere exemplaren. Op de derde foto loopt hij weg (hij heeft nog iets van zwart in de staart, ik denk een 3e kj), en dan blijkt dat die donkerder kleur deels (maar niet helemaal) te wijten valt aan de bijna zwarte (kleine?) vleugeldekveren.
Vraag: komen zulke zwartige dekveren vaker voor bij Sm's?
Als iemand kan helpen, graag.
Frank

Jeroen Nagtegaal

Die Dekveren lijken me vuiligheid of nattigheid.
Wat betreft de oostelijk herkomst. Dat is een combinatie van maten, deze zijn alleen in de hand vast te stellen. Oostelijke vogel zijn vaak forser en donkerder. Langgerekter hoeft niet. Vind zijn kop gevoelsmatig niet in aanmerking komen voor Heinei.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

halictus

Dank je, Jeroen.

Aan die mogelijkheid van vuil of vocht had ik niet gedacht.
Verder is van de snavelmaat op zich dus niets af te leiden. Ik vind wel dat het erop lijkt dat de variatiebreedte in snavellengtes bij de Stormmeeuw behoorlijk is, als je allerlei foto's op internet en in de boeken bekijkt. Als je de kop op zich beschouwt is de snavel soms zo klein dat in combinatie met het donkere oog je meer het idee hebt tegen een insectenetend zangvogeltje aan te kijken ("beetje" gechargeerd). En soms is die veel langer, zoals in mijn exemplaar. Toch maar eens kijken wat Cramp hiervan zegt. Had ik natuurlijk meteen moeten raadplegen, niet aan gedacht, staan ergens ver weg in mijn boekenkast.

Groet
Frank

halictus

L.S.,

De variatiebreedte in snavellengte (kleinste vrouwtje - grootste mannetje) t.o.v. de gemiddelde snavellengte is bij Stormmeeuwen (alleen ssp. canus) slechts marginaal groter dan bij andere in ons land algemene meeuwensoorten, als ik met de gegevens van Cramp (o.b.v. helaas slechts enkele tientallen ex per geslacht per soort) werk. Bij de variatiecoƫfficient (standaardafwijking/gemiddelde) zit de Stormmeeuw in de kopgroep.
Ssp. heinei geeft wat snavellengte betreft nauwelijks verschillen met canus.
Alles vermoedelijk niet waarneembaar in het veld. Mijn indruk van grote verschillen in snavellengtes bij Stormmeeuwen is dus slechts een indruk, ik zie dingen die er niet zijn.

Frank

Klaas van Dijk

hoi Frank,

Je kunt ook nog eens kijken in http://frankmajoor.nl/PDF/Heinei-Stormmeeuwen-Malmo-Kopenhagen-98.pdf helaas in het Zweeds. En op http://home.kpn.nl/~menork/map4/stormmeeuw.htm staat ook nog wel het een en ander te lezen.

Er is inderdaad een behoorlijke variatie in maten.

Groetjes, Klaas

Mars Muusse

Stormmeeuwen in hun 22ste en 25ste kalenderjaar kunnen ook nog wel zwart op de grote handpendekveren hebben. (Heb vorig jaar nog wel een echte stormmeeuw quiz voor een volle zaal verloren hierop; gelukkig verloren van Kjeld).

halictus

Beste Klaas en Mars,

Dank voor de reacties. Mijn Zweeds is beperkt tot een paar woorden maar met de summary en de tabellen kom ik toch ook een heel eind.

Groet
Frank