kleine kijker voor iemand met groot hoofd?

Gestart door wijnands, januari 15, 2011, 21:43:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

wijnands

Ik vraag me af of zoiets bestaat maar ik zoek een compacte kijker die ook past bij mijn grote hoofd. Pentax bijv. maakt wat leuke budget kijkertjes maar die 8x25 dingen staan de, tja, hoe heet dat, de lenzen te dicht bij elkaar, zelfs als ik ze maximaal uit elkaar draai kan ik er nog niet goed door kijken.

Ik loop meestal al met een camera met een flinke telelens dus eigenlijk zit ik niet te wachten op een fullsize 8x40.

Dus... weet iemand of er compacte kijkers zijn waar ik wel door zou kunnen kijken?
Groeten,
Jeroen Wijnands

KorHaan

Een lastig probleem, Jeroen.

Het probleem is dat je ogen ver uit elkaar staan. Je zou geholpen zijn als je wist hoe groot de afstand tussen je oogpupillen is. Als je een bril draagt, staat dat op het recept. Zo niet, dan zou je het kunnen nameten vanaf een foto. Het varieert tussen 53 en 76 mm.

De 8x25 Pentax is een compactkijker, waarbij beide helften scharnieren in het midden. Het is een reverse porro, gok ik, waarbij de objectieven heel dicht bijeen staan. Dit soort kijkers is eerder geschikt voor mensen met dicht bij elkaar staande ogen.

Je hebt compactkijkers met twee scharniertjes, die je dus veel verder uit elkaar kan zetten en die dus geschikt zijn voor mensen met ver uit elkaar staande ogen. Dit zijn altijd dakkantkijkers, en er zijn er onnoemelijk veel van, van zeer goedkoop (20-30 euro) met zeer matige kwaliteit, meestal 8x21, tot dure (500 euro) van de topklasse (Zeiss, Leica, Nikon, Swarovski). Die zijn ook wel meteen erg goed van kwaliteit. Ze komen in 8x20 en 10x25 modellen.

Anders moet je naar de 8x30 porro modellen, die met 1 scharnier meestal ver genoeg uit elkaar te draaien zijn. Sommige kijkerfabrikanten geven ook de uittree-pupilafstand van de kijker op bij de technische gegevens, maar als je je eigen pupilafstand (nog) niet weet, heb je daar weinig aan. Je kunt afgaan op 70 mm en alles daarboven, dat zit denk ik wel goed.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo


Marina

Behalve de uitstekende tips van Ronald waar ik niet veel meer aan kan toevoegen: veel winkels en verenigingen geven je de gelegenheid om alle modellen op je gemak uit te proberen.
Gewoon doen, neem je tijd ervoor, trek je niets aan van ongeduldige of betweterige verkopers en zeg er eerlijk bij wat je wensen en beperkingen zijn.
(En een kleine portemonnee is helaas een veel voorkomende beperking waar de meeste mensen mee kampen).

Een Vogelvereniging zal daar wellicht méér voor open staan dan een superstore. 
Mijn kijker heb ik bij de Vlinderstichting vandaan, supercompact en van verrassend goede kwaliteit voor een heel schappelijk prijsje en ik vind 'm eerlijk gezegd prettiger kijken dan de dure, grote kijker van mn man. Prijs zegt niets over hoe jijzelf e.e.a. ervaart.
Eventueel kun je in een winkel kijken wat een voor jouw hoofd geschikte kijker is, en dan op internet zoeken of je die ergens goedkoper kunt vinden.
(Vind je die daar niet kun je 'm alsnog in de winkel gaan halen).
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

wijnands

Kijk, dat zijn nog 's reacties. Ik ga 's even m'n laatste recept van de pearl opzoeken.

Als 'hobby fotograaf weet ik ook wel dat alle waar naar z'n geld is. Dat gezegd hebbende.. ik ben van de basis action kijkers van Nikon al aardig onder de indruk.

Groeten,
Jeroen Wijnands

KorHaan

#4
Marina,

Dank voor je aanvulling over het zelf uitproberen van een kijker vóór aankoop.
Dat is altijd aan te bevelen.
Er is nog één ding waar ik voor wil waarschuwen; als je in een winkel een kijker uitprobeert die je bevalt, en je gaat via internet die kijker bestellen voor minder geld, dan kan het voorkomen dat het exemplaar dat je dan thuisgestuurd krijgt minder goed bevalt dan het exemplaar dat je zelf in de winkel hebt bekeken.
Dit is 'sample variation' dus exemplaren van hetzelfde model kunnen verschillen vertonen, die subtiel maar waarneembaar zijn.

Dat kan bij alle kijkers voorkomen, ook dure. Zelf heb ik op het Vogelfestival een 8x32 Minox gekocht, nadat ik er door gekeken had. De verkoper kwam trouwhartig met een nieuw ingepakt exemplaar, en wilde die gaan afrekenen. Toen heb ik gezegd, dat ik dat nieuwe exemplaar ook wilde bekijken, waarna hij keurig aan mijn verzoek voldeed en de nieuwe kijker uitpakte. Hetzelfde 8x32 model, maar ik merkte verschil met het eerder bekeken demo-model, dus ik heb toen de demo gekocht, voor de nieuwprijs. Die vond ik beter, op de een of andere manier.

Jeroen:

De Nikon Action serie is inderdaad heel goed voor zijn geld.
Wel grotere modellen dan compact.
De Nikon Action Extreme serie is waterdicht, ook erg goed maar voor iets meer geld.

Nikon kijkers hebben wel vaak last van een slap, los aanvoelend middenscharnier, waardoor de beide kijkerhelften veel te makkelijk draaien en de pupilafstand niet de positie houdt, die je hebt ingesteld voor je ogen. Het is mij opgevallen dat veel gebruikers maar ook reviewers hier over klagen. Dus een reden te meer om eerst een kijker zelf uit te proberen, als je een Nikon wilt. Ze zijn niet allemaal 'los' in het scharnier.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo



wijnands

Goed excuus voor een tripje naar Urk, vast wel mooie plekken in de buurt om een eventuele aankoop uit te proberen.
Groeten,
Jeroen Wijnands

KorHaan

Succes, en veel plezier!

Vriendelijke groet,

Ronald

wijnands

Het is uiteindelijk allemaal wat anders gelopen maar ik ben nu eigenaar van een Bushnell 8x42. Lekker compacte kijker die me toch past. In stevig rubber gegoten en de beeldkwaliteit valt me, zeker gezien de prijs, bepaald niet tegen.
Mede dankzij het advies hier heb ik erop gestaan om het showmodel uit de winkel mee te krijgen.

Nogmaals bedankt voor het advies!
Groeten,
Jeroen Wijnands