Rosmalen e.o.

Gestart door Stijn E., januari 15, 2011, 14:43:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

Stijn E.

Morgen moeten mijn vader en ik even m'n moeder ophalen in Rosmalen. Dan heb ik dus nog de ochtend om wat te vogelen en ik vroeg me dus even af of er leuke gebieden zijn rondom Rosmalen, of op de route van Amersfoort naar Rosmalen natuurlijk. Het gebied moet niet al te groot zijn, zodat ik het wel in een ochtend fatsoenlijk kan doorlopen. Iemand een idee?

Alvast bedankt!  :duim:
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Stijn E.

#1
Kijkend tussen de zeldzaamheden kom ik de Taigarietganzen van Boxtel, Nergena tegen. Maar is het niet gestoord om Taiga's te twitchen zonder Toendra's en/of Kleine op m'n lijst? Daar zitten weliswaar ook Toendra's, maar ik heb dus echt nul ervaring B) En hoe is het zonder scope (die ik zelf niet heb, en ik weet niet hoe veel mensen er morgen zullen staan die wel een scope hebben en die hem even willen uitlenen...)?

EDIT: Hmm, wij maken hier even een denkfout; Boxtel is natuurlijk nog een heel stuk zuidelijker ;)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Maarten Sluijter

Zonder telescoop is het kansloos, tenzij ze vlak langs de weg zitten.
.

Stijn E.

Citaat van: Maarten Sluijter op januari 15, 2011, 14:55:54 PM
Zonder telescoop is het kansloos, tenzij ze vlak langs de weg zitten.

Dacht ik al, maar maakt niet uit: zie mijn edit ;)

Iemand andere tips?
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

stefanhageman

De Mariënwaard bij Beesd is wel leuk met ganzen, ooievaars en ander spul. Of bij Waardenburg bij het kasteel daar kun je ook leuk wandelen door het bos en over de dijk daar ook veel lijsters en bosvogels en langs de dijk misschien brilduikers, smienten en ganzensoorten. Op de weg langs 's-Hertogenbosch waarschijnlijk in akkergebieden Kleine en Toendrarietganzen.
Stefan Hageman


Stijn E.

Citaat van: stefanhageman op januari 15, 2011, 20:03:33 PM
De Mariënwaard bij Beesd is wel leuk met ganzen, ooievaars en ander spul. Of bij Waardenburg bij het kasteel daar kun je ook leuk wandelen door het bos en over de dijk daar ook veel lijsters en bosvogels en langs de dijk misschien brilduikers, smienten en ganzensoorten. Op de weg langs 's-Hertogenbosch waarschijnlijk in akkergebieden Kleine en Toendrarietganzen.

Heb even gekeken, maar met A) het vooruitzicht op het gebrek aan een scope en B) gezien de recente waarnemingen word ik niet meteen razend enthousiast van de gebieden die je noemt. Ik weet niet hoe veel en hoe goed daar gevogeld word maar zo te zien is het er meestal vrij rustig. Of hebben jullie andere ervaringen?

EDIT: En kent iemand dit gebied? http://waarneming.nl/gebied/view/17077
Zouden die RPB's goed te doen zijn?
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Wouter van der Ham

als je het nier probeert, zoiezo niet ;)
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Stijn E.

Citaat van: wouteren3 op januari 15, 2011, 21:16:00 PM
als je het nier probeert, zoiezo niet ;)

Haha, das waar Wouter!
Misschien dan toch maar even een ochtendje daarheen, ik heb niks te verliezen, we moeten er toch heen  ;)
Ben wel benieuwd of ze dichtbij genoeg willen komen om ze herkenbaar te zien met verrekijker; ik zal het zien!  :P

Tenzij iemand nog andere tips heeft, ga ik dit dan maar doen denk ik!  :duim:
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

stefanhageman

Citaat van: Stijn Eikelboom op januari 15, 2011, 21:08:13 PM
Citaat van: stefanhageman op januari 15, 2011, 20:03:33 PM
De Mariënwaard bij Beesd is wel leuk met ganzen, ooievaars en ander spul. Of bij Waardenburg bij het kasteel daar kun je ook leuk wandelen door het bos en over de dijk daar ook veel lijsters en bosvogels en langs de dijk misschien brilduikers, smienten en ganzensoorten. Op de weg langs 's-Hertogenbosch waarschijnlijk in akkergebieden Kleine en Toendrarietganzen.

Heb even gekeken, maar met A) het vooruitzicht op het gebrek aan een scope en 8) gezien de recente waarnemingen word ik niet meteen razend enthousiast van de gebieden die je noemt. Ik weet niet hoe veel en hoe goed daar gevogeld word maar zo te zien is het er meestal vrij rustig. Of hebben jullie andere ervaringen?

EDIT: En kent iemand dit gebied? http://waarneming.nl/gebied/view/17077
Zouden die RPB's goed te doen zijn?


Het is daar inderdaad vrij rustig. En bij nader inzien is Waardenburg op dit moment niet zo heel leuk met het zeer hoge water omdat er dan vrijwel geen ganzen zijn in de uiterwaarden. Wat ook leuk is, is bij de Mariënwaerdt over de Appeldijk te rijden door heb je kans op Steenuilen in de oude knotwilgen en Blauwe Kiekendieven natuurlijk ook Buizerds, ganzen etc. Of die RPB te doen is weet ik niet.
Stefan Hageman


Stijn E.

Antwoord op de vraag hoe die RPB te doen is:
Best wel heel goed, of had ik gewoon geluk?
...Nog voor dat we de auto geparkeerd hadden had ik al een biddende buizerd-achtige vanuit de auto en ben ik uitgestapt en gaan rennen. Wat dichterbij gekomen had ik een prachtige RPB met een duidelijke witte staart en later tijdens het landen op een weiland ook polsvlekken. Het kon beter, en het heilige woord is 'scope', maar ik ben zeker niet ontevreden! Want later telde ik zo negen Buizerds op de weilanden, maar de RPB('s) er tussen vinden was onmogelijk geworden.
Hartelijke groet, Stijn
      Blog