hoe neem je 1000 foto's mee naar huis?

Gestart door Hinko, januari 14, 2011, 21:01:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hinko

Ik ben van plan om komend voorjaar op vakantie flink wat foto's (van vnl planten) te schieten. Nou heb ik met m'n Canon EOS 400D m'n geheugen kaartje van 1GB vrij snel vol. Ik kan er wel een paar kaartjes bij kopen of een laptop meenemen op vakantie maar ik vraag mij af of er een handiger oplossing is? Heeft iemand hier misschien ervaring mee?
mvgr, Hinko

Jarinka

Er zijn imagetanks te koop. Daarop kun je (vanaf je camera) foto's zetten. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar via Google zou er genoeg informatie te vinden moeten zijn.
Groeten, Jarinka Heijink

vuurvlinder

Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

gko

waarom zijn geheugenkaartjes van 8Gb onhandig?
klein en goedkoop, de compact flash kaartjes kosten heel weinig,
image tanks gaan sneller kapot, maar kunnen natuurlijk ook,
maar 2x 8Gb= 16 Gb
met vr gr gkoopman

GijsB

zelf heb ik naar hongarije een externe harde schijf meegenomen, er is altijd wel een manier om achter een computer te komen, elke iets wat grotere stad heeft wel een internetcafe. Ik had dan de mazzel dat iemand op de camping een laptop mee had, die ik kon gebruiken voor het overzetten van foto's
Gijs

marcel123

Ik zou zelf 32GB kaartjes kopen, klasse 10 zodat je er ook nog HD filmpjes op kan nemen.
http://www.dataio.nl/shop/41-flash-geheugenkaarten/95-sdhc-card-klasse-10-snelst/845-32-gb-sd-card-ultimate-sdhc-class-10-transcend.html

En als dat niet voldoende is een wat stevigere externe harddisk om fotos op te zetten/backuppen
http://www.ibood.com/nl/nl/product_specs/21208/Freecom_320_Gb_ToughDrive_Shock_Proof_25__Externe_Harde_Schijf/

Zie ook het 5 jaar oude topic over Imagetanks
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=8816.msg76661.html#msg76661

http://dutchphotozone.com/viewtopic.php?f=75&t=63638

Citeer
Met de opvolger van SDHC, SDXC genaamd wat staat voor Secure Digital eXtended Capacity, is er nu een formaat waarvan de bovengrens wat verder weg ligt. Het formaat kan namelijk kaartjes tot maximaal 2TB (2048GB) aan.

Windekind

Op een 8 gb gaan zo'n 1000 foto's (12mp) volgens mij dus .....
Met HDfilm er bij natuurlijk niet, maar dan kom je met 16gb ook giga-ver.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

vuurvlinder

Citaat van: Windekind op januari 18, 2011, 17:05:33 PM

Ik vraag mij af waarom je planten zou willen filmen.  :rolleye:

Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Nietspitten

Citaat van: vuurvlinder op januari 19, 2011, 00:32:47 AM
Citaat van: Windekind op januari 18, 2011, 17:05:33 PM

Ik vraag mij af waarom je planten zou willen filmen.  :rolleye:

Kan ook helemaal niet met de canon 400d. Marcel haald dit er voor de duidelijkheid maar even bij. 
groeten, Gerrit

Jan Essink

Citaat van: Hinko op januari 14, 2011, 21:01:21 PM
Ik ben van plan om komend voorjaar op vakantie flink wat foto's (van vnl planten) te schieten. Nou heb ik met m'n Canon EOS 400D m'n geheugen kaartje van 1GB vrij snel vol. Ik kan er wel een paar kaartjes bij kopen of een laptop meenemen op vakantie maar ik vraag mij af of er een handiger oplossing is? Heeft iemand hier misschien ervaring mee?
da's toch niet veel, heb een 450D en had vorig jaar 3000 foto's mee terug. met 2 x 4 GB en 1 x 8 Gb heb je meer dan genoeg als je per foto 4 Mb nodig hebt per foto kan je een 4000 foto's maken.

Jan
met vriendelijke orchideeën groet,

Jan Essink

wijnands

1gb is, sorry dat ik het zeg, niet meer van deze tijd. Image tanks waren een goede oplossing in de tijd dat kaarten nogal prijzig waren, persoonlijk vind ik ze wat uit de tijd. Zelf schiet ik met deze kaarten: http://tweakers.net/pricewatch/162358/transcend-compactflash-8gb-133x.html prima prijs/kwaliteit!
Daar moet je met een 400D zelfs in RAW makkelijk 600 foto's per stuk op kwijt kunnen
Groeten,
Jeroen Wijnands

Jan Essink

hoe er rekening dat je tenminste een reserve batterij voor de camera mee neemt, want vroeg in het seizoen zijn m.n. in Griekenland weinig campings open. Probeer anders bij tankstations om je batterijen op te laden. Wat ook kan is een adapter te kopen om via de sigarettenaansteker je batterijen op te laden.
met vriendelijke orchideeën groet,

Jan Essink

luc hoogenstein

Voor planten heb je geen snelle wegschrijftijden nodig, dus ik zou een paar goedkope 16 of 32Gb kaartjes aanschaffen. Nog beter, maar natuurlijk ook duurder, is bijvoorbeeld een Ipad met 64Gb en een goed fotobewerkingsprogramma erop. Dan kun je op mooie avonden meteen door je foto's heen gaan, wat je zeer veel werk thuis zal schelen. Of natuurlijk direct op je harde schijf van je laptop opslaan, dat kan ook.

groet,
Luc

hiskodevries

Hoe krijg je de foto op die iPad? Vanaf de Canon?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

luc hoogenstein

Citaat van: hiskodevries op januari 23, 2011, 14:25:57 PM
Hoe krijg je de foto op die iPad? Vanaf de Canon?

Ik neem aan met een usb-wire die je kunt inpluggen in je camera en Ipad. Lijkt me de makkelijkste manier, maar je zou ook een losse cardreader kunnen gebruiken.

groet,
Luc

wijnands

Dat soort dingen moet je goed onderzoeken, compatibiliteit is lang zo goed niet als je zou verwachten
Groeten,
Jeroen Wijnands

luc hoogenstein

Citaat van: wijnands op januari 24, 2011, 11:02:30 AM
Dat soort dingen moet je goed onderzoeken, compatibiliteit is lang zo goed niet als je zou verwachten

Wijnands, waar baseer je dat op? Ik ben recentelijk bij een fotograaf langsgeweest die het ding mee had genomen op expeditie naar Afrika, en er daar erg enthousiast over was geworden. Even bij een Icentre langsgaan lijkt me inderdaad natuurlijk wel zo handig (en ik plug mijn camera rechtstreeks in een Imac, nog nooit verkeerd gegaan, dus het lijkt wel goed te gaan tussen Apple en Canon).

Melchior van Tweel

Ik zou zeker voor kaartjes gaan.
Ik las laatst een verhaal dat een echtpaar tijdens een cruise hun camera over boord in zee hadden laten vallen. 2,5 jaar later werd de camera door een visser opgevist. Camera natuurlijk stuk, maar de foto's waren nog gewoon van het kaartje te lezen. Via televisie heeft de visser uiteindelijk het echtpaar weten te achterhalen en de fotos kunnen teruggeven.
Om maar even te laten zien hoe onverwoestbaar die kaartjes blijkbaar zijn. Helaas was het merk van het kaartje er niet bij vermeldt.
Groet, Melchior
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Niels de Zwarte

als het nog actueel genoeg is: ik zou opteren voor een goedkope netbook die je voor onder de 300 euro al hebt en daar de kaartjes steeds op leegtrekken.
als je stroom hebt bij je verblijfplaats kun je zelfs je foto's checken op scherpte en al wat weggooien (en nog nieuwe maken als je nog in de buurt bent!)
er zit meestal 300gb op wat je toch niet vol krijgt (zelfs niet als je alles in raw schiet).

imagetank is echt alleen handig als je trouwfotograaf bent en tijdens de dag wil backuppen, verder zijn die dingen veel te duur
en als het voor vakantie is kun je in de avond even je foto's op je netbook zetten en heb je geen klein handig ding nodig onderweg
doe ik ook wel eens en tot tevredenheid.
een beetje netbook heeft meer dan 8 uur batterijduur dus als je het alleen voor kopieeren gebruikt kun je ook op plekken zonder stroom je vakantie lang gebruik van maken (maar hij is ook in 2 uur opgeladen in een cafeetje oid)

meer kaartjes kan ook, maar uiteindelijk is een kaartje sneller kwijt, gevoeliger voor magnetisme en water en voor stof/zand dan een netbook...

gko

op zich redelijke tip maar met een paar tientjes geheugenkaartjes ben je klaar
en ze zijn prima stof- en waterdicht te verpakken, Is een netbook niet gevoelig
voor magnetisme en water? Hij kan ook kapotgaan door val, bovendien
hoe snel is een netbook met hele grote RAW en JPEG-bestanden?
met vr gr gkoopman

Niels de Zwarte

oke, kleine nuancering kan wel, en geheugenkaarten kosten niet heel veel meer en als je ze goed opbergt is vocht en stof geen probleem.
netbook doe je alleen iets voorzichtiger mee (stop je niet in een broekzak die je vergeet of er uitvalt tegelijk met pakken van een lensdop oid)

ik schiet met mijn 40d en 5d op bepaalde evenementen wel eens 1400 foto's, allemaal in RAW en heb dan aan 40gb genoeg (25mb per foto ongeveer).
een netbook volkrijgen lukt je dus echt niet op en vakantie, bovendien kun je dus tussentijds deleten wat niet scherp is, dat is een van de vele voordelen.
en dan heb ik het nog niet over een digitale flora die je ook kunt meenemen :-)

overigens ben ik sandisk (extreme 3 of 4 voor snelheid) adept voor geheugenkaarten. met bv kingston al 2x gecrashte kaart gehad en foto;s kwijt, die koop ik persoonlijk dus nooit meer. kaarten van merkloze fabrikanten zoals hema oid zijn voor mij altijd te langzaam. maar dat terzijde.

maar schiet de vraagsteller eigenlijk in jpg of raw?

marcel123

Citaat van: Hinko op januari 14, 2011, 21:01:21 PM
Ik kan er wel een paar kaartjes bij kopen of een laptop meenemen op vakantie maar ik vraag mij af of er een handiger oplossing is? Heeft iemand hier misschien ervaring mee?
Welke oplossing heb je uiteindelijk gekozen en waarom?

Weia

Let wel op bij grote geheugenkaarten of ze compatibel zijn met je camera. De kaartjes zijn allemaal standaard, maar niet heus.
Tijdens de vakantie af en toe flink wat foto's wegkieperen helpt ook. Op mijn flash 8 giga passen 1455 foto's (jpg hoogste kwaliteit) en dat was genoeg, ik zal er zo'n 4000 geschoten hebben en dus tweederde weggegooid.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Melchior van Tweel

Citaat van: Weia op januari 25, 2012, 21:01:37 PM
Tijdens de vakantie af en toe flink wat foto's wegkieperen helpt ook. Op mijn flash 8 giga passen 1455 foto's (jpg hoogste kwaliteit) en dat was genoeg, ik zal er zo'n 4000 geschoten hebben en dus tweederde weggegooid.
Let wel erg op: op Sommige camera's is het verschil tussen 1 foto wegkieperen of alle foto's slechts één knopje. Ik raad daarom ook altijd fotografen af foto's op de camera te verwijderen. Doe dat liever thuis achter de computer. Geheugenkaartjes zijn echt niet zo duur.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Bas de Maat

Voor je een nieuw kaartje koopt zou ik deze test raadplegen

Mij is verteld dat foto's rechtstreeks van je camera verwijderen nooit een goed idee is... Voor je het weet ben je inderdaad alles kwijt... En bovendien gaat je camera foto's opsplitsen om de vrijgekomen ruimte's terug op te vullen... Veel meer kansen op fouten dacht ik...
--
Met Vriendelijke Groet,

Bas de Maat

temmie

Ik heb 2 keer 4 gig (sandisk III) en 1 keer 8 gig (kingston) mee op reis.
Ik fotografeer en film met een Canon 7D, nooit problemen gehad met lees-schrijfsnelheid van de kaarten.

Ik neem tegenwoordig een macbook air mee op reis om tijdens de reis, (praktisch) iedere avond, te downloaden met een geheugenkaartlezer. Ik delete veel foto's vanop de camera zelf, en dan nog op de macbook. Het grote voordeel is dat ik thuis geen foto's meer hoef te sorteren, en dat ik niet te hard hoef te letten op de lengte van HD film.

Een goedkope laptop zou ik niet aanraden als je met grote bestanden werkt, want die dingen zijn tergend traag in het tonen van foto's. De in-camera processor gaat dan een stuk sneller. Ik zou dan ook gewoon extra geheugenkaarten aanraden als je zonder laptop gaat, en met een 400D hoef je sowieso al niet de snelste/grootste kaartjes (niet al te grote bestanden, geen snelle frame/seconde snelheden, geen (HD) film.
Groeten, L13v3n D3 T3mm3rm@n
Mijn laatste (vogel)reis

Folkert Jan

Citaat van: Bas de Maat op januari 26, 2012, 14:46:15 PM
Voor je een nieuw kaartje koopt zou ik deze test raadplegen

Mij is verteld dat foto's rechtstreeks van je camera verwijderen nooit een goed idee is... Voor je het weet ben je inderdaad alles kwijt... En bovendien gaat je camera foto's opsplitsen om de vrijgekomen ruimte's terug op te vullen... Veel meer kansen op fouten dacht ik...

Met mijn superslome laptop doe ik het ook op mijn camera...gaat veel sneller.....nooit een enkel probleem mee gehad....canon 40d en 50d is dat ook niet echt mogelijk om een fout knopje in te drukken.....1 foto verwijderen gaat met een knop en draaiwiel....alle foto's moet via het menu waar je ook nog wat moet scrollen. Overigens kun je de hele mooie altijd blokkeren zodat deze niet verwijderd kunnen worden.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Weia

Op Olympus E-3 moet je ook heel raar doen om alles ipv eentje weg te gooien.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

alegro

Citaat van: Melchior van Tweel op januari 26, 2012, 12:34:50 PM
Geheugenkaartjes zijn echt niet zo duur.

Even voor de goede orde: in een Canon EOS 400D moeten Compact Flash kaartjes, Die zijn ongeveer 2x
zo duur als vergelijkbare SD kaartjes.
Grüezi mitenand,
Arjan