Er zijn nog wel meer van dat soort geluiden. Bij warmte openknallende dennenkegels, ratelende zaaddozen van Ratelaar. En natuurlijk allerlei planten ruisend in de wind: populieren, dennen, riet. Het is alleen de vraag of dat soort geluiden diagnostisch zijn.
Waarom heeft nog niemand het bekende irritante gezoem van een nachtelijke mug opgenomen, of het geluid van een door de kamer scheurende en tegen het raam kletterende bromvlieg opgenomen?
Ik denk inderdaad dat de diagnostische waarde van dergelijke opnames beperkt is, alhoewel ik me goed kan voorstellen dat wanneer je spectogrammen (van goede opnames) bekijkt van verschillende van dit soort geluiden, toch wel karakteristieken te zien zullen zijn.
Misschien is het voor de phonofielen onder ons (ja HPM ik zie jou wel als liefhebber/kenner van geluiden) een uitdaging om dit eens te gaan onderzoeken.
Wat betreft de mug, inderdaad wel opvallend, alhoewel die beesten vaak tevoorschijn komen wanneer je net ligt en wilt gaan slapen (niet echt een moment om opnameapperatuur te gaan pakken). Dit laatste is natuurlijk ook de manier hoe je het zou kunnen opnemen, gewoon een microfoon naast je oor al voor het slapen gaan. Van muggen kan ik me heel goed voorstellen dat er verschillen zijn per soort, daarom denk ik wel interessant.