Stictopleurus abutilon?

Gestart door spectator, september 11, 2006, 10:32:17 AM

Vorige topic - Volgende topic

spectator

Het beestje zat in de tuin van het bezoekerscentrum Kralingse bos, maat ca 10 mm denk ik. Mijn zoektocht bracht mij bij de S. abutilon als meest gelijkende, maar ik kan natuurlijk iets over het hoofd gezien hebben. Kan iemand bevestigen of corrigeren?
vr. groet
Arend Breukel

gardensafari

#1
Lijkt mij Stictopleurus sp. Alleen ik kan tussen die akelige soorten in dit geval niet keizen. Stictopleurus abutilon heeft een eenvoudige zwarte streep op de achterlijfspunt. Stictopleurus punctatonevosus heeft een achterlijfstekening die meer met jouw beestje overeenkomt. Maar ja, Stictopleurus crassinicornis ook, alleen komt die volgens het soortregister niet in Nederland voor. Ik zet mijn geld (een stuiver) in op S. punctatonevosus.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

spectator

Tja ik heb ook lang getwijfeld, maar vooral de pootjes deden mij aarzelen,
vr. groet
Arend Breukel

gardensafari

Maar laten we vooral even afwachten wat de deskundigen Berend Aukema of Roeland Libeer ervan denken, want lastige zoorten zijn het wel deze Rhopalidae (op de kaneelwants na, natuurlijk).
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

spectator

Mee eens, zonder natuurijk de inbreng van anderen gering te schatten.
vr. groet
Arend Breukel

Berend Aukema

Niet met zekerheid op naam te brengen, maar waarschijnlijk S. abutilon. Deze heeft i.t.t. S. punctatonervosus een duidelijk "brilletje" op de voorzijde van het halsschild. Lijkt bij dit exemplaar aanwezig, maar helaas onscherp op de foto!

spectator

Hallo Barend
Hierbij nog een foto van hetzelfde diertje waarop het halsschild beter uitkomt, is het oderscheid duidelijk genoeg?
vr. groet
Arend Breukel

Berend Aukema

Blijft lastig, maar waarschijnlijk toch S. abutilon.

spectator

vr. groet
Arend Breukel