Hoofdmenu

Gebieden

Gestart door hiskodevries, juni 09, 2004, 19:24:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

Na de conversie van spotvogel moeten we eens ernstig kijken naar de naamgeving van gebieden. Dit is nu een zooitje. Mede door ondergetekende veroorzaakt.
Volgende voorstellen :

Natuurgebieden die weer bestaan uit een aantal deelgebieden en de wadden eilanden:
hoofdnaam-gebiedsnaam

Ameland-Het Oerd
Oostvaardersplassen-Jan van den Boschpad

Wijken/ stadsparken binnen een stad/dorp:

Utrecht - Tuinwijk
Rotterdam - Ommoord



Dan blijven nog een heleboel natuurgebieden over die soms worden vooraf gegaan door een stad /dorp
hoe daar een goede manier voor te vinden ??
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

marcel123

#1
Is er al iets bekend over de naamgeving van die natuurgebieden? Want wat ik er onhandig vind is dat als je zelf een gebied hebt ingevoerd en er iets aan wil wijzigen dat het niet meer kan: het moet in 1x goed. Het zou wel handig zijn als je je eigen toegevoegde gebieden de eerste maand nog zou kunnen wijzingen.

Naschrift:
Als je weet dat je gebeidsgegevens niet meer kan veranderen na invoer ga je pas gegevens invoeren als je en de naam van het gebied weet en de coordinaten. Bij kleine gebieden zoals venen, sloten  en plasjes moet je wachten wat de lokale werknaam is van zo;n gebied want die staan niet op top atlassen (ook niet die van 1:25.000).
Voor vogels komt het niet op 100m nauwkeurig aan neem ik aan en dan is het zo gepiept: het meeste kan je overtikken van een topatlas.

BWoets

Er komt nu wel enige regelmaat in.
Ik ben druk bezig alle gebieden ongeveer hetzelfde op te zetten.

Dat betekend bijvoorbeeld:

Lauwersoog - Haven
Oostvaardersplassen - Grote Praambult
Enz.

Dus probeer zelf ook bij het invoeren van een gebied die regelmaat aan te houden.

Verder weet ik niet of het nodig is een gebiedsnaam weer te wijzigen? Je weet toch hoe het heet dus je kan het in 1x goed doen?
Zo niet even een mailtje naar 1 van de admins of berichtje op het forum.
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Jord

Goed initiatief om hier eens naar te kijken.

Namen van dorpen, steden, gebieden, wijken al dan niet met lidwoord ervoor (beginnend met het of 't), alles staat door elkaar. Sommige gebieden dragen nu de naam die de invoerder ervan (in de gauwigheid) heeft verzonnen, niet een 'officiele' of topografische naam. Soms is die er overigens ook niet dus als invoerder moet je ook wel.
Een zoekmogelijkheid op coordinaten lijkt me ook wel handig.

Waar het een beetje misgaat, is dat het invoeren van een nieuw gebied niet volgens dezelfde stappen gaat als het invoeren van een waarneming:

Als ik een waarneming toevoeg, wordt mij gevraagd een provincie te kiezen en vervolgens DIRECT de gebiedsnaam te zoeken.
Als ik een nieuw gebied toevoeg, moet ik ook eerst een provincie kiezen, maar daarna OOK NOG een gemeentenaam en dan pas de gebiedsnaam.

Bijv.
Provincie: Noord-Holland
Gemeente: Hoorn NH
Gebied: Westerdijk

Maar wat je eigenlijk moet doen om de boel overzichtelijk te houden is dus bij de gebiedsnaam NOG EEN KEER de gemeentenaam benoemen, dus in mijn voorbeeld:

Gebied: Hoorn - Westerdijk (met gemeentenaam spatie koppelteken spatie gebiedsnaam; zoals bij Den helder en Den Oever ook keurig is gedaan)
Maar dat is niet helemaal logisch maar het werkt wel het meest overzichtelijk.

Dus: invoersysteem een beetje aanpassen lijkt me  
Jord Ingenbleek

www.waarneminghoorn.nl

hiskodevries

#4
Niet zo`n heel slecht idee. Maar daar kleven vast ook weer nadelen aan als je dit automatisch doet.

Dan zou het worden
Lelystad, Oosvaardersplassen-Grote praambult
zo wordt het al op de hoofdpagina weergegeven.
bij waarneming invoeren zit ook een handig hulpmiddel zoek gebied . Daar kun je op alle onderdelen van een gebied zoeken ( althans naam gebied en gemeente)
op coordinaten zoeken is ook niet handig want we leggen per gebied maar 1 coordinaat vast, bij een groot gebied prik je niet snel raak

Of zie ik het verkeerd Jord
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jord

CiteerMaar daar kleven vast ook weer nadelen aan als je dit automatisch doet.
Die nadelen hoor ik graag. Het zou inderdaad goed zijn om ze dan van tevoren te ondervangen.
Verder moet de huidige lijst natuurlijk worden 'opgeschoond'.
Jord Ingenbleek

www.waarneminghoorn.nl

hiskodevries

b.v. deze
CiteerLelystad, Oosvaardersplassen-Grote praambult

wordt Lelystad-Oostvaardersplassen-Grote Praambult
Lauwersoog-Lauwersmeer-Ballastplaat

Dat worden lappen van namen. En ik weet niet of voor een nieuweling dit gelijk logisch is.
Maar goed elke systematiek zal zijn voordelen en zijn nadelen hebben
Het was ook als vraag bedoeld ik weet het verder ook niet zo


Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jord

Ja ik zie ook wel wat in het idee om de functie van hoofdgebieden wat uit te breiden.
Een hoofdgebied kan zijn: Oostvaardersplassen, maar ook Hoorn of Venlo.
Jord Ingenbleek

www.waarneminghoorn.nl

Jord

En daarmee wil ik eigenlijk zeggen dat als je een waarneming invoert, je eerst een lijst krijgt met provincies en vervolgens met alle hoofdgebieden (grote natuurgebieden en (middel-)grote plaatsen), en dan vervolgens pas de feitelijke gebieden.
Jord Ingenbleek

www.waarneminghoorn.nl

Jan-Pieter

En als we nu gewoon een km hokken of amerfoortse coördinaten gaan gebruiken?
Die staan vast en zijn in elke atlas terug te vinden (de amersfoortse bedoel ik).
Stel je voor dat iemand ooit beslist een weg er uit te slopen dan weet je nooit meer waar het was. Iedereen die serieus bezich met waarnemingen heeft of een inventarisatie atlas of een gedetaileerde atlas van zijn provincie.
Coördinaten staan vast en veranderen nooit meer dus dat is de houvast die je wilt hebben.

Thijs Fijen

Coordinaten worden nu al gebruikt
Thijs Fijen

Jan-Pieter

Dan is de discussie over gebiedsnamen toch overbodig?

Thijs Fijen

Maar sommige gebieden zoals Lauwersmeer bestaan uit vele gebieden zoals de ballastplaat, ezumakeeg, oude en nieuwe robbegat enz. Als je alleen Ballastplaat laat zien als gebied, dan weet een onbekende van het gebied niet dat dat in het lauwersmeer ligt.

Beetje vaag maar beter als niets.

Thijs
Thijs Fijen

hiskodevries

#13
CiteerEn als we nu gewoon een km hokken of amerfoortse coördinaten gaan gebruiken?

niet helemaal:
Even uitleggen
In waarneming.nl moet een waarneming altijd aan een gebied worden gekoppeld. Een gebied heeft coordinaten.
Per waarneming kan via tabblad advanced een evt. nadere plaatsaanduiding via coordinaten worden ingevoerd.

Het is niet de bedoeling dat waarneming.nl alleen door mensen met een GPS of een topo atlas gebruikt kan worden.

Er ontstaat nu waardevolle data per gebied die snel bekeken kunnen worden.
Als je de statistieken van de oostvaardersplaasen wilt bekijken zijn daar nu maar een paar klikken voor nodig. Als dat via coordinaten zou moeten ben je al snel een tijdje bezig met intikken
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Thijs Fijen

en met zoeken naar de coordinaten
Thijs Fijen

Jan-Pieter

Als je definieerd welke km hokken of welke coördinaten binnen een gebied vallen heb je 2 vliegen in 1 klap. Gebiedsnaam alleen is te vaag want gebieden zijn meestal groot. Neem BV de Polder Zeevang. Een waarneming uit de Zeevang is niet waardevol. Gebiedsaanduiding is te vaag. Zeevang zuid of Zeevang noord is al duidelijker maar nog steeds vaag. En zoals uit de discussie blijkt wil men een aardig preciese aanduiding van een waarneming maar geen lange namen van gebieden deelgebieden en straatnamen. Die weg is dus niet mogelijk blijkt uit voorgaande. Een straatnaam is al duidelijker maar wat als de straat 5 km lang is zoals bv in de Wieringermeer. Dan zoek je je nog een appeltje. Daarom coördinaten meest duidelijke manier van noteren. Een gebiedsnaam eraan koppelen oke maar dat moet niet de belangrijkste zoekmogelijkheid zijn wat dat is simpelweg te vaag.

hiskodevries

wat jij wil kan
stel je hebt op twee plekken in polder Zeevang een roodhalsgans gezien en je wilt ze ook apart op de kaart zien
ga naar invoeren kies polder zeevang
kies roodhalsgans
aantal 1 kies advanced dan zie je onderin de bij het gebied behorende coordinaten
x= 129 y=506
stel gans 1 zit op 129.7 , 505.1 dan klik je op exacte coordinaten invoeren
en geeft je deze getallen op
druk op invoeren
herhaal handelingen voor gans 2 , een aantal zaken blijven staan zoals gebied

Dus je kan op jouw manier werken. De ganzen worden op een gedetailleerde werkgroepkaart apart geplot.

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

CiteerAls je definieerd welke km hokken of welke coördinaten binnen een gebied vallen
Dat zou wel heel mooi zijn.
We hebben nu bijna 6000 gebieden, wie voelt zich geroepen ? Dat kunnen hele rijen coordinaten per gebied worden.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jan-Pieter

Ik wil niemand de schuld geven, wij hebben hier in Hoorn hetzelfde probleem met ons gegevensbestand, maar er wordt van te voren niet compleet doorgedacht hoe een gegevens bestand als dit op te zetten. Tijdens het gebruik komen de onoverkomelijkheden aan het licht en dan is het eigenlijk al te laat.
Wij, KNNV Hoorn, zijn eigenlijk van mening dat ons bestand op coördinaten zou moeten draaien en dat namen van gebieden bijzaak zijn maar ja wij hebben nu eenmaal een bestand met alleen gebiedsnamen dus hoe dit op te lossen?! Gebieden coördinaten of KM hokken toewijzen is een manier zoals ik al zei maar een helse klus en misschien moet er ene besluit genomen worden om waarnemingen met alleen een verwijzing naar een "groot" gebied gewoon te verwijderen. Het is een blijft een lastig probleem.

Thijs Fijen

Als je heel Nederland zo goed mogelijk porbeert te dekken van grote natuurgebieden. (Oostvaardersplassen, Lauwersmeer, Veluwe maar ook bijvoorbeeld Zuid Limburg of Achterhoek. Dan zou je eerst Provincie, dan zo'n gebied, daarna gemeente en dan de precieze plaats met coordinaten.

En dan noteren als
Groot natuurgebied - Gebiedje zelf - Gemeente
Oostvaardersplassen - Grote praambult - Lelystad

En dan zoekfunctie op:
-Groot natuurgebied
-Gebied zelf
-Provincie
-Gemeente

Is maar een idee, weet niet of het mogelijk is.

Thijs
Thijs Fijen

hiskodevries

Citeermaar er wordt van te voren niet compleet doorgedacht hoe een gegevens bestand als dit op te zetten
Daar is wel zeker over nagedacht. Met coordinaten werken kan alleen als je de beschikking hebt over online kaart data. Maar zoals een ieder weet is dat onbetaalbaar. Dan kan namelijk iedereen meedoen. Je klikt een punt aan en daar heb ik mijn grutto gezien.
Alleen droog met coordinaten werken is maar aan weinig mensen besteed, want je moet een atlas hebben een gps en weten hoe het werkt.
Overigens is werken met exacte coordinaten alleen maar interessant als je wilt inventariseren toch ?

Sommige werkgroepen definieren hun gebieden zo dat  deze samenvallen met kmhokken. Kijk maar eens bij VWG Ijsseldelta
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Andre321

Nou,

Volgens mij is het wel handig voor reptielen en libellen (en mogelijk zweefjes en vlinders, want die zitten op specifieke bloemrijke of braamrijke of schermbloem rijke plekken) om direct in het Advanced scherm te openen.
Van het reptielen bestand is bijvoorbeeld 80% van de data om meer dan 100m nauwkeurig.
Als het niet zoveel werk was zou ik voor al mijn insecten waarnemingen de coordinaten toevoegen/veranderen.

marcel123

Misschien moet er een dropdownlijst komen voor gemeenten, want nu wordt Den Bosch op twee manieren gespeld en 's-Hertogenbosch op 4 manieren.
Het staat met streepje in mijn atlas:  's-Hertogenbosch

Thijs Fijen

CiteerHet staat met streepje in mijn atlas:  's-Hertogenbosch
Dat is ook de juiste manier.

Mischien ook een goed idee.
Thijs Fijen