Paar soorten

Gestart door Theovanv, januari 13, 2011, 00:57:23 AM

Vorige topic - Volgende topic

Guus Peterse

#30
Citaat van: fpvdputte op januari 18, 2011, 16:40:00 PMEn hij laat mijns inziens volledig terecht waarnemingen zonder foto of aanvullende info op "onbeoordeeld" staan, evenals waarnemingen met te onduidelijke foto's. Voor die laatste waarnemingen lijkt mij als gezegd "(nog) niet te beoordelen" logischer, want er is dan dus wel door een Admin naar gekeken, met als oordeel... niet te beoordelen.
Nou hou ik erg van nuanceren dus hier nog een keer: ook ik laat niet per definitie waarnemingen zonder foto onbeoordeeld (al doe ik niet zoveel waarnemingen zonder foto, ik ben meer van de foto's momenteel). Als ergens een zeldzame soort wordt waargenomen, en tig vogelaars voeren die in, worden die doorgaans allemaal goedgekeurd omdat afdoende is vastgesteld dat de soort daar inderdaad aanwezig is. Wat dat betreft doen alle admins het in grote lijnen wel op dezelfde manier.
De vraag is: wat wil je als Waarneming.nl controleren? De waarneming? Of de waarnemer? Nu spreek ik even namens mezelf maar ik kan me goed voorstellen dat dit ook voor andere admins geldt: mij lijkt het vooral belangrijk dat wordt vastgesteld of een bepaalde soort op een bepaald moment op een bepaalde plek aanwezig was. Is dat het geval, dan heb ik zelf weinig behoefte om als een soort politieman te gaan controleren of Pietje of Klazina die die soort invoert, die ook werkelijk heeft gezien. Ingevoerde foto's worden natuurlijk gecheckt, omdat we het soortenoverzicht schoon willen houden, maar als er iemand zonder foto en zonder verdere uitleg doorheen glipt die de vogel niet werkelijk heeft gezien, kan ik daar niet wakker van liggen.
Nog een klein puntje: als ik schrijf dat ik een foto onbeoordeeld laat, bedoel ik dat ik hem op '(nog) niet te beoordelen' zet. Komt in de praktijk op hetzelfde neer.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Frank van de Putte

#31
Bedankt voor je genuanceerde uitleg. Is wel duidelijk, het uiteindelijke doel van de site is inderdaad vastleggen welke soort waar en wanneer is gezien. Al vind ik wel dat alle waarnemingen eigenlijk op dezelfde manier zouden moeten worden behandeld, of het nu om een zeldzame of algemene soort gaat.
En voor mij als waarnemer maakt geen beoordeling van een waarneming of de status "(nog) niet te beoordelen)" overigens wel degelijk verschil. Het gaat dan meestal om (onzekere) waarnemingen met foto van soortgroepen waar ik weinig of geen kennis van heb.
Ik vind die status zeker een meerwaarde hebben, een reden om eventuele aanvullende foto's of informatie toe te voegen of de betreffende waarneming op het forum te plaatsen.

groeten
Groetjes,

Frank van de Putte

Jeroen78

"oeverpieper?"
zou het kunnen dat dit een gras is vanwege de lichte pootkleur, minder zware streping op borst/buik en de kleur van de bovendelen?

frankneijts

Citaat van: Jeroen78 op januari 18, 2011, 22:10:17 PM
"oeverpieper?"
zou het kunnen dat dit een gras is vanwege de lichte pootkleur, minder zware streping op borst/buik en de kleur van de bovendelen?

Het is moeilijk in te schatten hoe betrouwbaar de kleurweergave hier is,   o.a. omdat e.e.a. nogal overbelicht is wat rare dingen doet met de   kleuren, in elk geval de pootkleur lijkt licht(er) door de   lichtweerkaatsing. Maar het postuur van de vogel (groot en dik met een   relatief kleine kop) is typisch voor Water/Oeverpieper. Meest kenmerkend hier is de streping op boven- en onderzijde: goed te zien dat die streping vaag is, zonder scherpe randjes, ook weer typisch voor zowel Water- als Oeverpieper. De zware streping op de onderzijde, ook op de flanken, wijst nadrukkelijk naar Oeverpieper, ondersteund door de overduidelijke biotoopkeuze.
(De voor een Oeverpieper iets te opvallende wenkbrauwstreep wijt ik vooral aan de belichting al hebben sommige Oevers wel degelijk een iets duidelijker wenkbrauw dan normaal.)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

snwja3

#34
Frank, ik had het juist niet over de admins, als ik me daar ook nog mee moet bemoeien!  ;)
Vind dat die hier prachtig werk leveren!
Wietze Janse

Frank van de Putte

Citaat van: snwja3 op januari 18, 2011, 22:40:29 PM
Vind dat die hier prachtig werk leveren!

Mee eens hoor, die zijn onmisbaar!
Groetjes,

Frank van de Putte

Theovanv

Citaat van: snwja3 op januari 18, 2011, 09:55:06 AM
Frank, hetgeen ik wil aankaarten ligt iets anders.
Theo, ik gebruik je hier als voorbeeld (niets persoonlijks, anders wordt het inderdaad gezeur) om hopelijk duidelijk te maken wat ik bedoel.

Ik heb zelf niets tegen die (door jou/Frank genoemde) goedgekeurde waarneming, ook al hadden de foto's van Theo eronder gestaan. Ik ga ervan uit dat de waarnemer de vogel goed bekeken heeft, daardoor tot de juiste conclusie is gekomen en de waarneming goed is. Alleen als de foto's de determinatie tegenspreken zal ik reageren.

Theo doet het echter anders:
1) Hij plaats een aantal (helaas te) vage foto's op het forum, en vraagt ons om de determinatie. Helaas kunnen wij op die foto's geen uitsluitsel geven
2) Uit zijn verhaal blijkt dat hij in het veld is afgegaan op de determinatie van derden
3) Hij kan nu zelf geen hard kenmerken noemen die zijn determinatie kunnen onderbouwen

Hoewel hij dus naar de goede vogel(s) heeft gekeken, heeft hij zelf echter niet de duikers op hun kenmerken afgekeken.
Zeker bij moeilijk te determineren soorten (zoals de duikers) moet je de determinatie van 'anderen' altijd checken, je ziet maar hoe vaak het fout gaat. Als je dat niet doet kan je dus in dit soort perikelen komen, waardoor je achteraf de vogel niet meer met zekerheid op naam kan brengen terwijl je wel naar de juiste vogel hebt staan kijken!
Dat vind ik zonde/jammer, ook voor Theo en dat daarbij er zo'n discussie onstaat, maar daar is hij dus zelf ook mede debet aan.
En daarom mijn pleidooi om in het veld beter te kijken zodat je achteraf je waarneming kunt onderbouwen met de juiste kenmerken en niet alleen met vage foto's. Niets meer of minder.
Nog een toevoeging, omdat ik wil aangeven dat mijn intenties juist komen vanuit de wil tot een goede determinatie te komen via het forum en dit nog wel eens wordt uitgelegd als eigenwijsheid. Ik ben juist niet uitgegaan van determinaties van derden, maar van mijn eigen waarneming. Alleen het zit in mijn karakter om erg kritisch en perfectionistisch te zijn over mijn eigen waarnemingen en waar anderen zeggen, ok, ik heb die gezien, omdat zus en zo, heb ik zo iets, ik weet het eigenlijk wel zeker, maar ik zou graag nog bevestiging hebben van betere vogelaars. Dat kan dus in sommige gevallen niet omdat jullie het hier alleen met mijn foto's moeten doen en die niet altijd uitsluitsel bieden. Ik moet dan dus toch meer van mijn eigen waarneming in het veld uitgaan en daarop proberen te beoordelen en dus meer op mijn eigen determinatievermogen vertrouwen, met als aanmerking daarbij dat je dan dus ook soms de conclusie dat je er niet uitkomt, maar dat ben ik, zoals ik denk de meeste vogelaars, wel gewend ;) Ik probeer dus wel degelijk wat te doen met de tips die ik hier krijg, zowel mbt tot de determinatie van dat geval, als mbt determineren in het algemeen.

Ik heb dit ook proberen toe te passen bij recentere waarneming, zoals de Dwergganzen die ik gisteren gezien heb. Ik heb daar gelet op de kenmerken van Dwerggans en wat ik daar zelf waarnam in het veld. Ik ben daar dus uitgegaan van wat ik zelf waargenomen heb en van daaruit beslist of ik zeker was of niet. Dat was ik in eerste instantie niet, omdat ze wegvlogen, maar bij een tweede poging wel, ondanks dat ze ver weg zaten. Ik had alle kenmerken gezien, maar had anders een foto gemaakt en die op het forum geplaatst, maar die was te slecht geweest voor beoordeling. Ik ben dus van mijn eigen waarneming uitgegaan en dat was in dit geval genoeg om er zeker van te zijn. Ik twijfelde eigenlijk, maar heb mezelf afgevraagd, wat heb ik nou echt gezien, en van daaruit de determinatie afgerond. Het is dus kortom niet mijn bedoeling om kort door de bocht te zijn of eigenwijs over te komen, maar juist om secuur om te gaan met determineren en het invoeren van waarnemingen. Dat is waarom ik vaak met vragen kom op het forum, omdat ik het idee heb dat ik de bevestiging van een betere vogelaar nodig heb. Maar ik besef dat alleen een foto voor jullie niet altijd genoeg is, omdat jullie er niet bij zijn geweest. Dus vandaar dat ik hier probeer anders mee om te gaan.

NB: De ene Duiker waarvan de ene zegt IJsduiker en de ander Parelduiker heb ik maar op onzeker gezet ;)
Theo van Veenendaal

Vincent Hart

Waarom maak je geen veldnotities? Dat 'dwingt' je in het veld om analytisch naar de vogel te kijken, en zorgt ervoor dat mensen die je proberen te helpen met een 'determinatie achteraf' beschikken over zoveel mogelijk informatie.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Theovanv

Citaat van: Vincent Hart op januari 19, 2011, 22:16:34 PM
Waarom maak je geen veldnotities? Dat 'dwingt' je in het veld om analytisch naar de vogel te kijken, en zorgt ervoor dat mensen die je proberen te helpen met een 'determinatie achteraf' beschikken over zoveel mogelijk informatie.
Ja, dat is misschien een goed idee ;)
Theo van Veenendaal