timing aanspoelsel verzamelen

Gestart door ajdees, januari 11, 2011, 23:08:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

ajdees

Nu de rievieren lekker hoog staan (sorry voor wie er last van heeft :angel: ) wil ik eens wat aanspoelsel gaan verzamelen met het oog op de kevers die ik erin verwacht.
Heeft iemand een idee wat de beste timing is voor het verzamelen van aanspoelsel? Zo snel mogelijk na het aanspoelen, zou ik denken, maar maakt een dagje meer of minder veel uit? Ik heb namelijk pas zaterdag tijd :) .

groeten,
Albert
met vriendelijke groeten,
Albert Dees

ajdees

met vriendelijke groeten,
Albert Dees

blaauw7

Aanspoelsel is 1 van de beste methoden om insecten/spinnen etc te verzamelen. Nu is het extreem hoog water en de beste tijd om te verzamelen. Ik neem meestal een emmer vol drijvend materiaal of aanspoelsel van de kant. Bij het laatse kunnen de beesten al hogerop gekropen zijn. Maar bij koud weer blijven ze zitten. Als je de emmer met aanpoelsel binnen neerzet bij kamer temperatuur en toedekt met een doek kun je regelmatig de beesten van onder op het doek wegvangen/opzuigen. Na een dag uitschudden of  zeven in een witte bak. Loopkever zitten over het algemeen onderop. Zorg wel dat je genoeg potjes hebt.....

succes!
Groeten,
Dick Belgers

ajdees

tsja, echt koud is het niet, dus de beesten zullen wel snel gaan lopen zodra ze aanspoelen.
Misschien moet ik op vrijdag de kleine maar even uitbesteden aan oma 8)

groet,
Albert
met vriendelijke groeten,
Albert Dees

Twan martens

Mijn vrouw zal het niet toestaan, een emmer met stinkend aanspoelsel vol met allerlei kruipertjes langs de verwarming in de woonkamer.
Ik vraag me toch af of er langs de Maas andere insecten te vinden zijn dan langs de Rijn.
Dick, jij hebt hierin veel ervaring. Je zou toch verwachten dat er veel niet Nederlandse soorten in het aanspoelsel zitten. Die vanuit Duitsland deze kant op drijven. Of is dat niet zo?
De Maas zou dan wel meer Franse en Belgische soorten deze kant op brengen.
Ik zal toch ook eens gaan zoeken, maar zal wel een andere methode moeten vinden.
Word vervolgd.
Groet Twan.

blaauw7

#5
Stinken doet het echt niet hoor! Het is geen mest. Er kunnen inderdaad soorten uit het buitenland in zitten. Vooral op grote takken/bomen die de rivier afdrijven. Maar ja hoe krijg je zo'n boom aan de kant. De meeste soorten in aanspoelsel zijn soorten die daar ook thuishoren. Alle beesten die normaal overwinteren in de uiterwaarden (in vegetatie of dood organisch materiaal) moeten toch ergens heen. Ze klimmen op takjes, sprietjes blaadjes, op alles wat maar drijft. De wind zorgt  voor de verdere concentratie van het aanspoelsel, vooral aan de oostzijde van de uiterwaarden. Je kunt ook ter plekken gaan zoeken hoor. Een witte bak/paraplu mee, een zeef. Aanspoelsel (droog) uitschudden in een bak. Daarna zeven en beesten zoeken.........
Het aanspoelse bevindt zich hier momenteel bijna bij de voordeur   :D   Ik neem het bijna altijd  mee naar binnen, zit makkelijker, beter licht, warmer.  Ik vang wel eerst alle spinnen weg anders zit het huis  er vol mee.
Groeten,
Dick Belgers

Twan martens

Ik weet wel dat het niet stinkt Dick, maar ik denk dat ik het toch maar met de paraplu ga proberen.
Daar heb ik de afgelopen zomer veel mee gewerkt. Hopelijk hou je het binnen droog.
Succes!
Groet Twan.

liptaster

Het makkelijkste is aan overstroomde graslanden de rand waar alles door de wind bijeengedreven wordt afscheppen met een bloemzeefje. Beste timing: bij stijgend water! Die beesten hebben een ongelooflijk sterke vluchtreactie naar boven, hetgeen nog lang naijlt. Zorg dus voor een goede afsluiting van de doos waarin je verzamelt en/of de Berlesetrechter. Je kan er dan ook vanuit gaan dat het lokaal materiaal betreft. Hetgeen je dan inzamelt is vooral klein grut (kortschilden, Bembidions, ...). Grote beesten zijn sterk genoeg om weg te geraken.

Hetgeen ook lukt bij meer levende rivieren is grote pakken aanspoelsel aan de rand meenemen. Ook hier niet te lang wachten tussen de afzetting en het verzamelen, aangezien ze ook hier gaan lopen. Hier heb ik wel minder ervaring mee.

Als je een pakketje kortschilden van leuke locaties over hebt wil ik ze eventueel wel eens bekijken. Ik ga alvast dit weekend ook op pad hiervoor.
Handtekeningen worden getoond onderaan elk persoonlijk bericht van Tim Struyve. BBCode en smileys kunnen hierin gebruikt worden. Max. aantal tekens: 600; resterende tekens: 424

blaauw7

Vanmorgen een kruiwagen vol fijn aanspoelsel weggehaald aan de rand van de uiterwaarden hier. De kruiwagen in de kas in de tuin gezet. Grote handdoek erover. Na ee uur terug en............ Honderden kevers onder de handdoek. Kan door de kevers het bos net meer zien. Ontelbare hoeveelheid. Heb de voor mij belangrijkste beesten er uitgehaald. Het merendeel zijn Chrysomelidae en Staphylinidae maar ook veel snuiten, en behoorlijk wat Pselaphidae (vooral Tychus niger) ook mieren, wespen springstaarten etc etc
Groeten,
Dick Belgers

Twan martens

In een ondergelopen, door galloways begraasde wei (s`zomers) op de weipaaltjes krioelde het van de kevertjes. Inderdaad veel bembidions kortschilden loopkevertjes lhbtjes enz.
Dit alles langs de Maas in N. Limburg.
Ik ben wel even bezig met determineren.
Twan

Gert Veurink

Citaat van: blaauw7 op januari 14, 2011, 16:01:25 PM
Vanmorgen een kruiwagen vol fijn aanspoelsel weggehaald aan de rand van de uiterwaarden hier. De kruiwagen in de kas in de tuin gezet. Grote handdoek erover. Na ee uur terug en............ Honderden kevers onder de handdoek. Kan door de kevers het bos net meer zien. Ontelbare hoeveelheid. Heb de voor mij belangrijkste beesten er uitgehaald. Het merendeel zijn Chrysomelidae en Staphylinidae maar ook veel snuiten, en behoorlijk wat Pselaphidae (vooral Tychus niger) ook mieren, wespen springstaarten etc etc

In het klein dit goede voorbeeld gevolgd. Vanochtend een emmertje meegenomen met gewoon wat takken en stukken schors die kort uit de kant nog dreven in de IJssel, thuis een theedoek erover en het krioelt! Emmer staat nu droog buiten, theedoek er nog over, morgen verder kijken. Ik wil niet teveel bekijken en fotograferen het duizelt me nu al... :rolleye:  Leuk hoor, mooie methode om de winter mee door te komen.
groet!
Gert Veurink



ajdees

Zaterdag heb ik in mijn enthousiasme zo'n 10 liter drijvend en recent aangespoeld materiaal verzameld. Na het uitzoeken van één hand vol materiaal schatte ik het aantal verzamelde kevers al op 2000! :o Maar dan heb ik ook alle kleintjes als Aleocharinae en Ptiliiden etc meegeteld.
Als ik zou willen zou ik hier de rest van het jaar wel mee zoet kunnen zijn :micro: .

Volgens de statistieken was de waterstand zaterdag al een dag lang stabiel, maar over meerdere dagen gezien wel aan het stijgen.

groet,
Albert

met vriendelijke groeten,
Albert Dees