Ronald, ik denk dat vervangen door een afkorting weinig verschil maakt. Misschien kan Gerard je dat beter uitleggen dan ik.
Overigens wordt er veel vaker over woordjes gestruikeld dan over inhoud terwijl personen, meningen en topics vaak doelbewust worden getorpedeerd/gesaboteerd/in diskrediet gebracht zonder een onvertogen woord te gebruiken. Dat stoort mij soms zo erg dat nijn vingers jeuken om een toepasselijke serie zeer onvertogen woorden te gebruiken.
Herman,
Dan hoop ik dat Gerard reageert; de afkorting is al een afzwakking, wat mij betreft duidelijk en een stuk minder aanstootgevend. Intussen is de bewuste wethouder niet van plan zijn wachtgeld in te leveren, lees ik, omdat hij vindt dat hij niets misdaan heeft. Dat ben ik niet met hem eens. Ik ben niet erg bijbelvast, maar het woord Farizeeër stuitert door mijn hersenschors. Juist het feit, dat het een CU-wethouder is, die betrapt wordt op aardse genoegens in de tijd van de baas, maakt dat er met een andere maat gemeten mag worden dan wanneer het een wethouder van een partij betrof, waarin religie niet een vooraanstaande positie inneemt. Als de CU wil leven naar een bepaald hoger moreel principe ( en ik constateer dagelijks dat ze dat willen) dan mogen ze dat van mij. Gaan ze in de fout, dan reken ik ze dat zwaarder aan dan heidenen in een andere partij. Die hebben vast ook trek in aardse genoegens, en zullen dat ook wel eens stiekem doen in de tijd van de baas, maar die vallen ons tenminste niet lastig met hun hogere morele principes die ze actief uit wensen te dragen en ons, niet-geïnteresseerden, door de strot wensen te drukken. Feitelijk is de opdringerigheid dit keer eens omgedraaid, als ik een zeer onvertogen woord richt aan de wethouder in kwestie. De geïnstitutionaliseerde omgangsregels, vastgesteld voor dit forum, leunen wat mij betreft te sterk naar de bescherming van mensen, die zelf hun geloof prima kunnen verdedigen. Maar ik wil er verder geen halszaak van maken, ik vind dat elk woord gezegd moeten kunnen worden, mits de achterliggende gedachte het gebruik van dit woord rechtvaardigt. Ook dat is vrijheid van meningsuiting. In dit geval vind ik dat ik het woord - hoewel beledigend - in een heldere context heb geplaatst. Dat ik ervoor kies, om dit woord te vervangen door de bekende afkorting, is een concessie die ik maak. Niet van harte, maar als tegemoetkoming aan een ieder die aanstoot wenst te nemen aan de gewraakte uitdrukking. Als heiden vind ik het sop de kool niet waard.
Vriendelijke groet,
Ronald Sinoo