Hoofdmenu

Knobbelzwanen

Gestart door Jeroen Nagtegaal, januari 11, 2011, 21:43:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen Nagtegaal

Goedendag,

In Nederlands Limburg hebben we de afgelopen jaren diverse Belgische Knobbelzwanen gehad.
Het gaat hier om:
- 2 losse vogel in Maastricht.
- één bovenloop... gekleurringde wintervogel in Itteren,
- een Broedpaar waarvan beide adulten waren geringd, bovenloop...
- een kleurringvogel in Linne met beide ringen aan de tarsus
- een wintervogel adult vrouw in Roermond bovenloop.

Is er iemand die me wel een reactie kan geven. Van Dieder Vangeluwe krijg ik helaas al 2 jaar geen reactie...
Ringnummer en meer details kan ik persoonlijk mailen.

Verder de vraag waarom de Knobbelzwanen bovenloops geringd worden? Hierdoor zijn de ringen onafleesbaar en is vangen noodzakelijk. Van een kleurring bovenloop snap ik ook helemaal niets.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Klaas van Dijk

hoi Jeroen,

Erg vervelend en tegen de regels.

Er is ook internationale Yahoo nieuwsgroep cr-birding@yahoogroups.com <cr-birding@yahoogroups.com> waar regelmatig  dergelijke oproepen worden gedaan. Deze nieuwsgroep is ook gekoppeld aan www.cr-birding.be (dus de bekende kleurringensite van Dirk Raes). Ik weet niet of je daar (ook) al lid van bent. Je mag mij ook wel een lijstje doormailen (als het niet te ingewikkeld / lang) is, want dan kan ik het wel even op deze nieuwsgroep melden.

Je kunt ook een standaard e-mail met alle informatie maken en die gewoon iedere dag mailen? Is iets wat je vast wel kunt automatiseren.

Laat maar even weten.

Klaas

Jeroen Nagtegaal

Ha Klaas,

Zeker lastig... erger me nog het meest aan het bovenloop-ringen van die Knobbelzwanen...
Lijstje heb ik zo niet bij de hand. Rob heeft dit wel compleet, en wederom naar Dieder gestuurd.

Had het ook op Belgian-Birds gezet en is nu doorgezet naar het Belgische Ringersnet waar met lichte verbazing is gereageerd op zowel het bovenloop ringen als niet reageren.

We wachten af...
Groet, Jeroen Nagtegaal

Klaas van Dijk

hoi Jeroen,

In het verre verleden (begin / midden jaren tachtig) heb ik ook wel eens geringde Knobbelzwanen gezien en afgelezen met de ring boven loopbeen. Dat waren volgens mij Nederlandse vogels. Het zou kunnen, maar dat staat me niet meer goed bij, dat ik er toen ook wel eens één uit België heb gezien met een ring boven loopbeen.

Het ging toen altijd om aluminium ringen en deze zijn boven loopbeen aangelegd om ringslijtage tegen te gaan. Want ook bij Knobbelzwaan slijten aluminium ringen soms erg snel. En de meeste ringers uit die tijd waren toch niet bezig met aflezen cq hielden hier gewoon niet rekening mee.

Ik zou gewoon een nieuw compleet overzicht maken. Kost misschien best wel wat tijd, maar dan heb je zelf ook het overzicht weer. En je kunt dit overzicht dan ook steeds up-to-date houden bij het doen van nieuwe aflezingen van deze 'onbekende vogels'. En bijvoorbeeld bij nieuwe pogingen / e-mails stuur je steeds een nieuwe versie naar Didier.

Groetjes, Klaas

Jeroen Nagtegaal

Dat Aluminium bovenloop zit kan ik nog enigzinds begrijpen maar Kleurringen? En Staal (eibreuk?)...
De kleurring heb ik ingevoerd: http://waarneming.nl/waarneming/view/47047366?_popup=1

Overigens zijn de Arnhem Staal ringen ook niet het meest ideaal, was het maar allemaal Latvia...

Eigenlijk moeten gewoon alle kleurringprojecten (en metaal?) van Zwanen en Ganzen in Geese.org komen. Heb je één overzicht voor alle aflezers. Is alleen weer jammer dat bepaalde code dubbel gebruikt zijn binnen één werkgebied.
Groet, Jeroen Nagtegaal

Klaas van Dijk

hoi Jeroen,

Leuke & duidelijke foto! In ieder geval was deze kleurring niet / moeilijk afleesbaar geweest als hij aan loopbeen had gezeten, want deze Knobbelzwaan loopt door het gras. Een argument pro boven loopbeen kan dus zijn dat je dan vaker de kleurring kunt aflezen (geen last van hoog gras, geen problemen als de zwaan in het water zwemt etc.).

De mooie duidelijk afleesbare Latvia ringen zijn niet van staal. Het 'ontwerp' van de Latvia ringen is min of meer identiek aan het ontwerp van de Copenhagen ringen die voor Knobbelzwaan worden gebruikt. Dus met een zeer duidelijk afleesbare & diepe inscriptie en daarnaast het ringnummer dwars bij de lip. Maar ook bij deze ringen is er het probleem van ringslijtage. Bij sommige Knobbelzwanen met dit soort mooie ringen slijt de ring erg snel & dan kun je dus al na een aantal jaren (bijna) niet meer lezen wat er op de ring staat. Deels is het dwarse stuk om onleesbaarheid te voorkomen, maar ook dit deel kan dan zijn weggesleten.

Ik heb me laten vertellen (maar al tien jaar geleden, dus wellicht ligt de situatie nu anders) dat de aluminium ringen (cq ringen van een legering van aluminium met diverse andere metalen) wel grafeerbaar zijn. Je kunt dus naar wens de inscriptie net zo breed / zo diep maken als je zelf wilt. Ik heb hier thuis wel een aantal van die Deense ringen liggen en dan kun je duidelijk zien dat ze gegrafeerd zijn. Maar ik heb me dus laten vertellen dat graferen bij stalen ringen niet mogelijk is (te hard). En dan moet je dus het ringnummer er 'inslaan', en dan is / schijnt het niet / moeilijk mogelijk te zijn om een breed en diep nummer in te slaan.

Groetjes, Klaas

Cygnus

Heel lang geleden heb ik Kleine Zwanen geringd met aan elke poot een kleurring (zoals bij Brandganzen). Deze ringen werden aangebracht aan het loopbeen. Bij verschillende van deze vogels zat na verloop van tijd soms een ring boven het loopbeen. Ook bij door de engelsen geringde Kleine Zwanen heb ik dit een paar maal gezien. Vogels kunnen er dus ook zelf blijkbaar voor zorgen dat de ring opschuift naar boven.

Over de Nederlandse zwanenring is vanaf het begin al discussie over de afleesbaarheid. Er zijn talloze voorbeelden van zwanenringen uit andere landen die zeer goed afleesbaar zijn (bijvoorbeeld Denemarken, Polen, Letland). Als ik me goed herinner wordt de Nederlandse zwanenring in Nederland gemaakt en die producent kan alleen de ring maken op de manier zoals die nu is. Deze situatie duurt nu al 20 jaar voort. De ring voldoet m.i. niet aan de eisen die aan een zwanenring gesteld moeten worden. Eerst zou bepaald moeten worden aan welke eisen een ring moet voldoen om er vervolgens de juiste producent bij te zoeken. Bij de Nederlandse zwanenring is het andersom gebeurd.   
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Klaas van Dijk op januari 13, 2011, 11:43:40 AM
hoi Jeroen,

Leuke & duidelijke foto! In ieder geval was deze kleurring niet / moeilijk afleesbaar geweest als hij aan loopbeen had gezeten, want deze Knobbelzwaan loopt door het gras. Een argument pro boven loopbeen kan dus zijn dat je dan vaker de kleurring kunt aflezen (geen last van hoog gras, geen problemen als de zwaan in het water zwemt etc.).

Ai... Was er maar bij dan had je gevloekt! Heb heeft ons zeker een half uur gekost om de kleurring af te lezen, zoniet een uur! Zat ie maar aan de tarsus dan was het 10 sec werk...

De kleurring was ook niet erg goed zichtbaar, Wit op Wit....

@ Trinus, Opmerkelijk, waren de ringen nog wel verlijmd op het moment dat ze zich aan de tibia bevonden?

Groet, Jeroen Nagtegaal

Cygnus

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op januari 13, 2011, 11:54:27 AM
[@ Trinus, Opmerkelijk, waren de ringen nog wel verlijmd op het moment dat ze zich aan de tibia bevonden?

De vogels die de ring boven het loopbeen hadden werden in het veld gezien, dus het is niet bekend of de ringen nog verlijmd waren. Van alle eigen vogels die we een tweede keer gevangen hebben (5 stuks) waren de ringen of de halsband nog wel verlijmd. We hebben altijd dezelfde lijm gebruikt (Bisonkit hard plastic lijm). We hebben de ringen ook nooit onder spanning verlijmd, dus het is niet zo dat ze "openspringen" als de lijm loslaat.   
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Jeroen Nagtegaal

Ik weet namelijk wel dat Berend redelijk wat vogels heeft waarbij de lijm binnen 5 jaar los is gaan zitten. De halsband kan dan overelkaar schieten waardoor een deel onleesbaar is. Bij pootringen ken ik nog geen gevallen Blijft vreemd. Zo'n ring is toch kleiner dan de diameter van de knie..
Groet, Jeroen Nagtegaal

Klaas van Dijk

Ik heb ook wel eens een gekleurringde Brandgans gezien waarbij één van beide kleurringen naar boven loopbeen was opgeschoven. M.i een bekende vogel die door diverse aflezers wel is gezien. En ik heb vroeger ook één of meer gekleurringde Kleine Zwanen afgelezen waarbij de kleurring (Engelse pootring) naar boven loopbeen was opgeschoven. Wellicht is dit dus ook gebeurd bij de Knobbelzwaan?

Ach, soms gaat aflezen snel, soms langzaam. Het correct & compleet aflezen van een Kleine Zwaan met een Engelse pootring duurt soms ook wel meer dan een uur.

Klaas

Jeroen Nagtegaal

Ondertussen is Dieder wakker geworden en zijn er reacties.
Vandaag 4 geringde Knobbelzwanen afgelezen. 1 Bekende kleurring.
In Zuid-Limburg in een groep van 10 vogels die op de kant kwamen 3 stuks.
Een kleurring met staal. Beide benedenloop
een benedenloop aluminium
een bovenloop staal....

De bovenloop mooi en vlot kunnen vangen, zonder dat de groep opvloog. Dus ook kunnen aflezen.

Ik zou bijna een winter-ras willen beginnen met kleurringen....

Nu nog hopen op een vlotte reactie
Groet, Jeroen Nagtegaal