Vleermuis uit winterslaap

Gestart door ArjenDrost †, januari 11, 2011, 18:35:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

ArjenDrost †

Ha allen


Vandaag hadden we eindelijk eens echt biologie in het biologie lokaal, er zat een vleermuis in de gootsteen. Geen idee waar hij vandaan kwam (hij werd het 2e uur ontdekt, terwijl ik het eerste uur daar ook al lesgegeven had, ik ga er vanuit dat hij er toen ook al zat). Dit leek ons niet echt een geweldige plek voor vleermuizen. Nadat we hem even bekeken hadden, heb ik hem opgepakt (netjes met handschoenen) en vervolgens buiten in een boom gezet. Even later was hij wat omhoog gekropen en in een hoekje op z'n kop gaan hangen. Aan het eind van de middag was hij weg. Ik neem aan op zoek naar een beter plekje.


Nou was dit niet de eerste keer dat we een vleermuis in een lokaal hebben en het zal dus vast nog wel een keer gebeuren. Was het handig wat ik gedaan heb, of had ik beter wat anders kunnen doen? En zo ja, wat dan?


Alvast bedankt (namens de vleermuizen).


Groeten, Arjen




diertjesvriend

hoi Arjen,

aangezien je er vaker vleermuizen vindt is de kans groot dat ze hun winterverblijf in het gebouw hebben.
laatvliegers en dwergvleermuizen bijvoorbeeld, komen beide veel voor en zijn gebouw bewoners.
ze zitten meestal ergens in een spauwmuur.
misschien is te achterhalen waar ze precies zitten?
bijvoorbeeld door op zoek te gaan naar mest sporen, en/ of om straks begin voorjaar de migratie naar de kraamlokatie in de gaten te houden?
vleermuizen verhuizen elk jaar 3 keer, na de winterslaap vertrekken ze weer naar een andere lokatie om kraamkolonies te vormen, bij dat wegvliegen zou je kunnen zien waar ze uit het pand komen.

deze vleermuis zal met wat geluk weer teruggaan naar zijn plek en de winterslaap hervatten maar honderd procent zeker kan je er niet van zijn, het is koud en regenachtig, hij heeft een schuilplaats nodig om te overleven
en mogelijk is hij wat verzwakt door het ontwaken uit winterslaap, en kan dan te weinig energie over hebben om de winter door te komen.
omdat het vaker gebeurd zou het (ook voor je biologieles) interessant kunnen zijn er iemand van de vleermuizenwerkgroep bij te halen.
informatief, en ze kunnen je vertellen wat te doen.

rombout

#2
Arjen, volgens mij heb je juist gehandeld. Vleermuizen, zeker die van een lokale populatie, kennen meerdere geschikte plekken, waartussen ze regelmatig verhuizen. 's Zomers natuurlijk wat vaker dan 's winters. De frequentie hangt ook weer van de soort af: dwergvleermuizen vaker dan bijv. laatvliegers. De kans is dus groot dat jouw beest naar een geschikt plekje is gevlogen, al dan niet de plek waar hij of zij eerst zat.

Als vleermuizen er verder gezond uitzien kan je ze altijd beter gewoon ter plaatse weer loslaten, zeker bij gunstig weer. Alleen als ze gewond zijn is inschakeling van een opvang beter. Maar loslaten kan altijd het beste in de buurt van de plek waar hij of zij is gevonden, omdat hij daar de weg weet. Verplaatsen en elders loslaten leidt tot extra stress, omdat ze dan verwoed gaan proberen de weg naar huis te vinden. Dus loslaten in bijv. een ijskelder elders, die hij helemaal niet kent, zal alleen maar meer stress opleveren.

Als je een gevonden vleermuis overdag al ergens wil neerzetten kan dat ook heel goed in bijv. een vogelnestkast. Dan is hij overdag beschermd tegen bijv. eksters en kan hij 's avonds gewoon weer wegvliegen. Wel even de volgende ochtend checken of hij ook weg is, want anders is er iets mee mis en kan je beter alsnog een opvangadres regelen. Zie daarvoor op www.vleermuis.net.
Vriendelijke groeten
Rombout de Wijs
http://www.home.zonnet.nl/myotis2/

ArjenDrost †

Beiden bedankt. Dan weet ik wat ik een volgende keer moet doen (de vorige keer was trouwens zeker 2 jaar geleden, 't is nou ook weer niet zo dat we dagelijks vleermuizen in lokalen rond hebben vliegen).


Wel gaaf om zo'n beestje eens goed te kunnen bekijken. Blijft het altijd fascinerende dieren vinden, alleen zie je ze altijd zo slecht. Toen ik hem (of haar) heel voorzichtig oppakte om in de boom te zetten, deed ie z'n bek even open, een bult scherpe tandjes zeg!  :o


Helaas had ik m'n camera niet bij me (en denk ik op dit soort momenten nooit aan m'n mobiele telefoon). Had er graag wat leuke foto's van gemaakt, is normaal gesproken nogal lastig met vleermuizen ;-)


Groeten, Arjen