Matkop/Glanskop?

Gestart door lfoulon, september 14, 2010, 13:26:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

lfoulon

Hallo, deze  foto's zijn op verschillende lokatie gekiekt!
Ik zou graag weten wat voor soort het is! en wat het verschil is! ik kom er niet uit!

mvg Louis

frankmeer

Louis, beide zijn m.i. Glanskoppen.
Glanzende kopjes, licht vlekje bij de snavelbasis, bruin achterste gedeelte van de wang (vooral zichtbaar in 1), egale armpennen en geen stierennek.
Frank van der Meer

Vincent Hart

Eens met Frank, al zou ik het eerste en tweede kenmerk andersom vermelden: Het tweede kenmerk is het enige diagnostische kleedkenmerk voor het verschil tussen deze soorten.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

lfoulon

Oke! mannen bedankt!

mvg Louis

frankneijts

Geen Mystery bird in de context van het daarvoor bedoelde forumonderdeel maar ik zou op bijgaande foto heel graag een aantal (onderbouwde) reacties willen zien........ Alvast bedankt!
(Locatie: Zuid-Nederland, september)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

gjcaspers

Lastig... de bovensnavel lijkt het diagnostische witte vlekje van Glanskop te hebben, maar dat kan een lichteffect zijn. De snavelvorm (lang, dun en spits) is meer Matkop. Hij lijkt een dikke nek en ver doorlopende witte wangen te hebben, maar dat is in deze houding niet goed te zien. De linker buitenste staartpen is korter dan de naastliggende pen, maar is misschien nog niet helemaal uitgegroeid. Tot nu toe 1 onzeker punt voor Glanskop en 3 voor Matkop...
Groet,
Gert-Jan Caspers

henkjanvdkolk

Ik zou zeggen Glanskop, de stierennek is van voren niet goed te beoordelen. De vogel heeft een 'lichtje' op de snavel, en de vogel zit in een den (hoewel dat niet altijd alles zegt). Matkop/Glanskop zo van een foto beoordelen waarop je hem van voren ziet blijt echter lastig en mischien zelfs onmogelijk.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

frankneijts

Gert-Jan en Henk-Jan, alvast zeer bedankt voor jullie reacties maar als jullie het niet erg vinden wacht ik nog even op wat meer reacties, kan de discussie alleen maar interessanter maken.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

colossus

Matkop lijkt mij. Omdat de kop niet glanst, vanwege het langere zwarte keelbefje en de wat langere snavel
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

Oenanthe

Ik vind het ontzettend moeilijk om aan te geven waarom precies maar deze vogel heeft de vorm van een glanskop. Een matkop is lomper, vanwege de stierennek.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

steenl

En Frank wat is het nu?
Ik ga voor Matkop. Vanwege stierennek en wittige wang.
Glanskop zou ik slanker verwachten.

Oenanthe

Daar heb je het al. De ene ziet een stierennek, de ander helemaal niet. Ik krijg wat van die koppen, mat of glans! Een kunstkop krijg ik ervan ;D
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Boon

Ik zou (met mijn beperkte kennis) opteren voor Glanskop.
Naar mijn idee relatief kleine bef, aanzet tot tweekleurige wang en enigzins
glanzende kap. De vlek op de snavel is voor mij geen betrouwbare aanwijzing,
die kan ook door de lichtval veroorzaakt zijn.
Groet, Onno den Boon

Folkert Jan

Het vlekje heeft mijns inzien niet de vorm (zou driehoekig moeten zijn), de felheid (dit vlekje is wel erg mat) en grootte (zou groter moeten zijn) voor een glanskop. Een matkop dus

MAAR, ik zou deze gewoon ongedetermineerd laten als het geluid niet gehoord is.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

frankneijts

Citaat van: Oenanthe op januari 26, 2011, 23:45:03 PM
Daar heb je het al. De ene ziet een stierennek, de ander helemaal niet. Ik krijg wat van die koppen, mat of glans! Een kunstkop krijg ik ervan ;D

Is, ondanks de komische ondertoon, een volkomen juiste opmerking! Het onderstreept maar weer eens hoe voorzichtig je met dit soort relatieve termen (stierennek, duivenkoppie e.d.. om maar te zwijgen van lange staart, korte vleugels etc.) om moet gaan om in ID-discussies te gebruiken. De vogel op de foto heeft nu net géén stierennek, althans dat is niet wat daar onder wordt verstaan want er is duidelijk verschil in 'dikte' tussen kop en nek. Op bijgaande foto wordt beter geillustreerd wat daarmee wordt bedoeld: de nek is ca. even dik als de kop en gaat a.h.w. geleidelijk over in de kop en het lichaam. Tegelijk laat het nòg een gevaar zien van het gebruik van dergelijke begrippen: immers zijn de eerste en de tweede foto van dezelfde vogel, een Matkop dus (Loozerheide, grens Brabant en Limburg). Behalve dus dat er verschil van beoordeling/interpretatie kan zijn tussen verschillende waarnemers, kan er ook nog verschil optreden (of zo lijken...) als gevolg van de houding v.d. vogel, de 'inkijkhoek' e.d.
In dit geval is het vage vlekje op de bovensnavel inderdaad een lichteffectje, evenals misschien de ietsje glanzende kopkap. De vorm van het kinvlekje is een  onbetrouwbaar kenmerk blijkt hier weer eens en voorzichtigheid is ook geboden met het interpreteren van de "2-kleurige wangvlek": ook Matkop kan dit tonen.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Citaat van: Boon op januari 27, 2011, 23:04:24 PM
Ik zou (met mijn beperkte kennis) opteren voor Glanskop.
Naar mijn idee relatief kleine bef, aanzet tot tweekleurige wang en enigzins
glanzende kap. De vlek op de snavel is voor mij geen betrouwbare aanwijzing,
die kan ook door de lichtval veroorzaakt zijn.

En toch zijn juist die bef, glans en wang kenmerken waarop je niet zomaar mag vertrouwen en niet alleen omdat de perceptie afhankelijk is van de lichtval, maar ook nog variabel, relatief en vatbaar voor persoonlijke interpretatie. De snavelvlek is, als hij kan worden vastgesteld, een vrijwel keihard kenmerk.

Citaat van: rnbflavour op januari 27, 2011, 23:36:31 PM
Het vlekje heeft mijns inzien niet de vorm (zou driehoekig moeten zijn), de felheid (dit vlekje is wel erg mat) en grootte (zou groter moeten zijn) voor een glanskop. Een matkop dus

MAAR, ik zou deze gewoon ongedetermineerd laten als het geluid niet gehoord is.

Ik weet niet waar jij ineens vandaan haalt dat die snavelvlek driehoekig en glanzend moet moet zijn. Ook dat vlekje is variabel, maar een Matkop heeft hem niet en een Glanskop wel.

Herman van der Meer

Folkert Jan

Dat van dat driehoekig heeft volgens mij destijds in het topic gestaan waar dit vlekje ter sprake kwam, maar kan dat topic niet terugvinden.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

HPM

Citaat van: rnbflavour op januari 28, 2011, 09:05:47 AM
Dat van dat driehoekig heeft volgens mij destijds in het topic gestaan waar dit vlekje ter sprake kwam, maar kan dat topic niet terugvinden.

Deze dan nog maar eens een keer:

Broughton, R.K. et al (2008)
Separation of Marsh Tit Poecile palustris from Willow Tit Poecile montana using a bill criterion
Ringing & Migration 24:101–103
http://blx1.bto.org/pdf/ringmigration/24_2/broughton1.pdf

Matkoppen hebben geen lichte snijrand aan de bovensnavel en geen lichte vlek aan de basis van de bovensnavel van welke vorm dan ook. Als je dat ziet is het een Glanskop. Voor zover ik weet heeft  niemand enige eis heeft gesteld aan de vorm en glans van dat vlekje en ben jij de eerste die dat ter sprake brengt.


Herman van der Meer

Folkert Jan

In ieder geval wordt het hier genoemd:

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=121126.msg800959.html#msg800959

Maar als het onjuist blijkt wil ik het snel weer vergeten.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

HPM

Citaat van: rnbflavour op januari 28, 2011, 12:17:33 PM
In ieder geval wordt het hier genoemd:

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=121126.msg800959.html#msg800959

Maar als het onjuist blijkt wil ik het snel weer vergeten.

De consequentie van jouw interpretatie van wat iemand daar zegt is dat een Zwartkopmees met een licht vlekje aan de basis van de bovensnavel wat niet driehoekig is geen Glanskopmees is. Een Matkop kan dat niet zijn, want die heeft helemaal geen vlekje. Dan kan het dus alleen nog maar een nieuwe soort voor de wetenschap zijn. Gefeliciteerd, Folkert Jan!   :)
Herman van der Meer

Folkert Jan

Citaat van: HPM op januari 28, 2011, 14:14:29 PM
Citaat van: rnbflavour op januari 28, 2011, 12:17:33 PM
In ieder geval wordt het hier genoemd:

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=121126.msg800959.html#msg800959

Maar als het onjuist blijkt wil ik het snel weer vergeten.

De consequentie van jouw interpretatie van wat iemand daar zegt is dat een Zwartkopmees met een licht vlekje aan de basis van de bovensnavel wat niet driehoekig is geen Glanskopmees is. Een Matkop kan dat niet zijn, want die heeft helemaal geen vlekje. Dan kan het dus alleen nog maar een nieuwe soort voor de wetenschap zijn. Gefeliciteerd, Folkert Jan!   :)

Dankje  8)
Punt is duidelijk: Het vlekje hoeft niet driehoekig van vorm te zijn.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

belle

Ook even een vraag over het geluid van de glanskop. Gisteren twee foeragerende glanskoppen gezien. Klein filmpje gemaakt, geluid bij de waarneming geplaatst. Foto's te matig voor determinatie. Ik hoor roep en contactroep van de glanskoppen. Klopt dacht ik wel?

Het betreft deze waarneming http://observado.org/waarneming/view/52068542
Glanskop - Poecile palustris gezien op 2011-01-29 te France - Centre - La Fontourée
Geluiden :
http://observado.org/sound/view/
bij voorbaat dank Tjitske Lubach

Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

HPM

Dit klinkt mij inderdaad als Glanskop in de oren.

Overigens werkt deze link naar het geluid beter http://observado.org/sound/0/6210.mp3
Herman van der Meer

belle

#23
Dankjewel Henk, de link werkt inderdaad niet.

Deze link wordt automatisch aangemaakt als je in observado kiest voor "determineren via het forum". Dus ik zal dat ook even doorspelen naar de 'webbeheerder'.

Hisko heeft het al in orde gemaakt! Nu werkt het wel.

Het betreft deze waarneming http://observado.org/waarneming/view/52068542
Glanskop - Poecile palustris gezien op 2011-01-29 te France - Centre - La Fontourée
foto`s :




Geluiden :
http://observado.org/sound/0/6210.mp3
bij voorbaat dank Tjitske Lubach
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

CeesvanDijk

Ik heb wel eens horen zeggen dat Matkoppen en Glanskoppen nooit gemengd voorkomen.
Het zal wel maar toch twijfel ik daar wel eens aan.
Het geluid wat op deze site staat http://www.vogelvisie.nl/ bij de Matkop dan hoor ik heel vaak maar het geluid van de link van observado klinkt mij ook bekend in de oren.
Misschien toch eens wat materiaal aanschaffen om het op te nemen
Dit moet dan een Matkop zijn.

Guus Peterse

Citaat van: CeesvanDijk op januari 31, 2011, 16:07:38 PMIk heb wel eens horen zeggen dat Matkoppen en Glanskoppen nooit gemengd voorkomen.
Wat is gemengd? In één groep, dat zou ik niet weten, maar in hetzelfde gebied, min of meer op dezelfde plek, dat kan best.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015