Hoofdmenu

Nieuwe soort, Lifers

Gestart door Wouter van der Ham, januari 10, 2011, 20:46:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

Robert V.T

Citaat van: stefanhageman op januari 14, 2011, 20:08:02 PM
Kwartelkoning is langs de grote rivieren wel "te doen" in de Wetlands Passewaaij (natuurontwikkelingsgebied in de uiterwaarden bij Tiel) is elk jaar nog wel een roepend mannetje te horen maar gezien heb ik hem nog nooit dus als je het daarmee kunt/wilt doen?


Ik zelf moet nog enkele vrij makkelijke soorten hebben zoals Goudvink, Kruisbek, Matkop, Glanskop, Kleine/Grote Barmsijs, Rietgors, Vuurgoudhaan en Baardmannetje. En toch ook wel soorten die in Wetlands Passewaaij wel te doen moeten zijn zoals Grote Zaagbek en Nonnetje. Van de andere eend-achtigen nog Topper, Ijseend, Grote- en Zwarte Zee-eend en Krooneend. Ook nog tips?


Ook nog Roerdomp, Purperreiger(alleen nog overvliegend gezien dus tel ik niet mee).

Goudvink, kruisbek, matkop, glanskop, barmsijzen, rietgors en vuurgoudhaan zouden alle moeten kunnen op de Veluwe of in Noord-Limburg.
Groeten,

Robert van Tiel

ArjanH

Citaat van: stefanhageman op januari 14, 2011, 20:08:02 PM
Ook nog Roerdomp, Purperreiger(alleen nog overvliegend gezien dus tel ik niet mee).


Waarom zou je een overvliegende Purperreiger niet meetellen ? Vogels vliegen ook en een Purperreiger is bepaald niet de meest algemene soort.

HPM

Citaat van: ArjanH op januari 14, 2011, 22:08:10 PM
Citaat van: stefanhageman op januari 14, 2011, 20:08:02 PM
Ook nog Roerdomp, Purperreiger(alleen nog overvliegend gezien dus tel ik niet mee).


Waarom zou je een overvliegende Purperreiger niet meetellen ? Vogels vliegen ook en een Purperreiger is bepaald niet de meest algemene soort.

Echte 'lijsters' mogen het zichzelf niet te gemakkelijk maken. Algemene, overvliegende en zingende soorten worden daarom niet meegeteld.  Rare jongens, die lijsters  :)
Herman van der Meer

Theovanv

Citaat van: Jan vH op januari 14, 2011, 18:53:50 PM
Vorig jaar waren er in ieder geval twee exemplaren de hele broedperiode te zien bij de Wulpweg, iets ten noorden van de Kluutweg.
Serieus? Dan moet ik daar maar even langs dit jaar, vind ik echt een topsoort!

Citaat van: wouteren3 op januari 14, 2011, 19:23:05 PM
Van de algemene soort moet ik alleen nog deze

- Casarca
- Kleine Plevier
- Boompieper
- Roek

Iemand nog tips?
Zometeen komen ook nog wat makkelijke Vrij Algemene soorten.
EDIT :
- Kuifduiker
- Boomvalk
- Kwartel
- Zwartkopmeeuw
- Pontische meeuw
- Bos - Rans - Kerk uil - Voor rans en Kerk al wel goede plekken.
- Nachtzwaluw
- Paapje
- Beflijster
- Wielewaal
- Raaf
- Boomleeuwerik
Kleine Plevier zien we hier bij Apeldoorn behoorlijk veel langs binnenlandse plasjes en langs de IJssel, Boompiepers veel op de hei, als je het geluid kent, en Roeken zijn echt heel algemeen, vaak in grote groepen in weilanden.

Kuifduiker is niet de meest algemene soort, maar goed te doen op de juiste plekken, had er maandag een op het Veerse Meer. Boomvalk kom je ook wel veel tegen, hier en daar, Kwartel vind ik niet makkelijk, heb ik ook nog niet, maar alleen in eigen regio gezocht, Zwartkopmeeuw heb je langs de kust, Pontische Meeuw is redelijk lastig te herkennen, voor Uilen moet je idd de goede plekken weten, dan zijn ze niet moeilijk, anders wel, Nachtzwaluw is hier op de hei een zekerheidje in het juiste seizoen savonds, Paapje kom je ook af en toe wel tegen, Wielewaal vind ik ook een lastige, maar zijn vast goede plekken voor, Beflijster in het juiste seizoen veel te vinden, Raaf op de Veluwe of vuilnisbelt Barneveld, Boomleeuwerik ook op de hei hier goed te doen als je het geluid kent.

Citaat van: Jan vH op januari 14, 2011, 19:57:24 PM
Als iemand trouwens nog tips heeft voor Kerkuil, Kwartel, Bokje of Kwartelkoning heeft, laat het maar weten. De rest van de soorten die ik nog niet heb en niet zeldzaam zijn, moeten aan zee kunnen (dus maar een keer gaan zeetrektellen), of toevallig zelf ontdekken, of twitchen.
Kwartelkoning zit in het juiste seizoen vaak in het Ossenwaard bij Deventer te zingen s avonds. Kerkuil zijn genoeg vaste plekken voor maar daar zijn de mensen die dat weten natuurlijk niet zo spraakzaam over.

Citaat van: stefanhageman op januari 14, 2011, 20:08:02 PM
Kwartelkoning is langs de grote rivieren wel "te doen" in de Wetlands Passewaaij (natuurontwikkelingsgebied in de uiterwaarden bij Tiel) is elk jaar nog wel een roepend mannetje te horen maar gezien heb ik hem nog nooit dus als je het daarmee kunt/wilt doen?


Ik zelf moet nog enkele vrij makkelijke soorten hebben zoals Goudvink, Kruisbek, Matkop, Glanskop, Kleine/Grote Barmsijs, Rietgors, Vuurgoudhaan en Baardmannetje. En toch ook wel soorten die in Wetlands Passewaaij wel te doen moeten zijn zoals Grote Zaagbek en Nonnetje. Van de andere eend-achtigen nog Topper, Ijseend, Grote- en Zwarte Zee-eend en Krooneend. Ook nog tips?


Ook nog Roerdomp, Purperreiger(alleen nog overvliegend gezien dus tel ik niet mee).
Goudvink, Kruisbek, Glanskop en Vuurgoudhaan zijn op de Veluwe allemaal wel te doen als je een beetje goed zoekt en de geluiden kent. Barmsijzen moet je gewoon wat geluk mee hebben, ik heb ze nu beiden al vanuit de tuin gehad, maar lastig te onderscheiden. Rietgors is heel algemeen op zeer veel plekken, vooral bijvoorbeeld in uiterwaarden. Baardmannetje kom je veel tegen in Oostvaardersplassen, Grote Zaagbek en Nonnetje kom je nu in de winter tegen op veel plassen net als Topper, maar dat is meer in het westen, Zwarte Zee-eend zie je wel redelijk vaak bij zee, Grote Zee-eend en IJseend zijn wat moeilijker, maar ook aan de kust te vinden.

Citaat van: Robertmeer op januari 14, 2011, 20:07:39 PM
Wouter,
Samen in voorjaar rondje Groene Jonker en Nieuwkoopse Plassen doen? Gegarandeerd Kleine Plevier, Zwartkopmeeuw, Purperreiger, Snor en in mei met enig geluk soorten als Paapje, Temmincks Strandloper en andere lastige soorten. Roek moet daar in de buurt ook mogelijk zijn (meerdere kolonies). Voor Bosuil heb ik 's winters een mooie vogel tp, als je die wilt, stuur dan ff een PM.
Gegarandeerd Purperreiger en Snor en verder soorten als Temmincks etc? Dat klinkt wel leuk, moet een mooi gebiedje zijn ;)
Theo van Veenendaal

Robertmeer

Wouter, als je een keertje deze kant op komt (in het voorjaar), heb je ook gelijk een grote kans op soorten als Zwarte Roodstaart, Spotvogel, Matkop, Boomvalk etc. In bijna alle plasjes in deze buurt zitten bijna wel Kleine Plevieren, zijn haast te makkelijk. Waar is die goede plek voor Kerkuil (heb wel een keertje meegeholpen met ringen, maar voor de rest heb ik alleen maar flutwaarnemingen)? Als je niet wilt dat iedereen het meeleest, stuur dan een PM'tje.

Stefan, hoe kan je nou geen Rietgors hebben? :rolleye: In elk rietveldje, hoe klein het ook is, zitten ze wel. En ik woon in een gebied waar relatief veel Purperreigers zitten en ik zie jaarlijks vele Purperreigers, maar het is al jaren geleden dat ik er eentje fatsoenlijk heb zien zitten.

Voor zover ik weet broeden in de Flevopolder nog maar 1 of 2 paartjes Grauwe Kiek. Enkele jaren geleden waren ze algemener, maar ze zijn wat afgenomen en je moet redelijk wat geluk hebben. Beter zijn het Oldambt, Reiderwolderpolder en andere polders in NO-Groningen.

Jan, van die soorten die jij noemt, moet je gewoon geluk hebben en de broedplekken weten.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Robertmeer

Citaat van: Robertmeer op januari 14, 2011, 20:07:39 PM
Wouter,
Samen in voorjaar rondje Groene Jonker en Nieuwkoopse Plassen doen? Gegarandeerd Kleine Plevier, Zwartkopmeeuw, Purperreiger, Snor en in mei met enig geluk soorten als Paapje, Temmincks Strandloper en andere lastige soorten. Roek moet daar in de buurt ook mogelijk zijn (meerdere kolonies). Voor Bosuil heb ik 's winters een mooie vogel tp, als je die wilt, stuur dan ff een PM.
Gegarandeerd Purperreiger en Snor en verder soorten als Temmincks etc? Dat klinkt wel leuk, moet een mooi gebiedje zijn ;)

De Groene Jonker is een moerasje met, in de trektijd, veel soorten als Bontbekplevier, Temmincks, Kleine en Bonte Strandloper en vele anderen. Doordat het tegen de Nieuwkoopse Plassen ligt, heb je ook vaak kans op overvliegende soorten die in het plassengebied broeden (Zwarte Stern, Purperreiger, Zwartkopmeeuw). In de Nieuwkoopse Plassen zelf zitten o.a. meerdere Snorren en Blauwborsten. Misschien een keertje een DFB-excursie naar deze gebieden? :angel:
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Theovanv

Citaat van: Robertmeer op januari 14, 2011, 22:32:39 PM
Citaat van: Robertmeer op januari 14, 2011, 20:07:39 PM
Wouter,
Samen in voorjaar rondje Groene Jonker en Nieuwkoopse Plassen doen? Gegarandeerd Kleine Plevier, Zwartkopmeeuw, Purperreiger, Snor en in mei met enig geluk soorten als Paapje, Temmincks Strandloper en andere lastige soorten. Roek moet daar in de buurt ook mogelijk zijn (meerdere kolonies). Voor Bosuil heb ik 's winters een mooie vogel tp, als je die wilt, stuur dan ff een PM.
Gegarandeerd Purperreiger en Snor en verder soorten als Temmincks etc? Dat klinkt wel leuk, moet een mooi gebiedje zijn ;)

De Groene Jonker is een moerasje met, in de trektijd, veel soorten als Bontbekplevier, Temmincks, Kleine en Bonte Strandloper en vele anderen. Doordat het tegen de Nieuwkoopse Plassen ligt, heb je ook vaak kans op overvliegende soorten die in het plassengebied broeden (Zwarte Stern, Purperreiger, Zwartkopmeeuw). In de Nieuwkoopse Plassen zelf zitten o.a. meerdere Snorren en Blauwborsten. Misschien een keertje een DFB-excursie naar deze gebieden? :angel:
Klinkt erg leuk, Kleine Strandloper en Purperreiger is een nieuwe soort voor mij en verder veel goede jaarsoorten die ik hier in de buurt niet kan vinden.
Theo van Veenendaal

Stijn E.

Citaat van: Robertmeer op januari 14, 2011, 22:32:39 PM
Citaat van: Robertmeer op januari 14, 2011, 20:07:39 PM
Wouter,
Samen in voorjaar rondje Groene Jonker en Nieuwkoopse Plassen doen? Gegarandeerd Kleine Plevier, Zwartkopmeeuw, Purperreiger, Snor en in mei met enig geluk soorten als Paapje, Temmincks Strandloper en andere lastige soorten. Roek moet daar in de buurt ook mogelijk zijn (meerdere kolonies). Voor Bosuil heb ik 's winters een mooie vogel tp, als je die wilt, stuur dan ff een PM.
Gegarandeerd Purperreiger en Snor en verder soorten als Temmincks etc? Dat klinkt wel leuk, moet een mooi gebiedje zijn ;)

De Groene Jonker is een moerasje met, in de trektijd, veel soorten als Bontbekplevier, Temmincks, Kleine en Bonte Strandloper en vele anderen. Doordat het tegen de Nieuwkoopse Plassen ligt, heb je ook vaak kans op overvliegende soorten die in het plassengebied broeden (Zwarte Stern, Purperreiger, Zwartkopmeeuw). In de Nieuwkoopse Plassen zelf zitten o.a. meerdere Snorren en Blauwborsten. Misschien een keertje een DFB-excursie naar deze gebieden? :angel:

Groene Jonker heb ik één keer gedaan, maar dat was gewoon geen goede dag. Net buiten het goede seizoen enzo.
Dus ik ga hoe dan ook heel graag nog een keertje terug, aangezien er zo te horen veel lifers voor mij rondhangen! En als ik dan ga, dan ga ik het liefste met iemand die het gebied een beetje kent en die een scope heeft (aangezien me dat wel handig lijkt voor sommige soorten ;))
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

KorHaan

Citaat van: Jan vH op januari 14, 2011, 19:57:24 PM
Als iemand trouwens nog tips heeft voor Kerkuil, Kwartel, Bokje of Kwartelkoning heeft, laat het maar weten. De rest van de soorten die ik nog niet heb en niet zeldzaam zijn, moeten aan zee kunnen (dus maar een keer gaan zeetrektellen), of toevallig zelf ontdekken, of twitchen.


Voor Kerkuil geef ik een schot voor de boeg, want dit is er één uit de redelijk oude doos, en bovendien in een uithoek van het land.

De kerk van het dorp Kekerdom achter in de Ooypolder bij Nijmegen is 's avonds verlicht. Tenminste, toen ik er was (juni 1998) kon je mooi Kerkuilen in en uit de galmgaten zien vliegen. Een extraatje na de Dwergooruil en Steenuil.
Kwartel en Kwartelkoning zijn op een warme avond daar in de omgeving ook wel te doen.

't Is toch al wel een tijd geleden... misschien staat die hele kerk er wel niet meer, maar goed, ik denk, ik meld het toch maar even. Andere Kerkuilen moet je anders waarschijnlijk in het donker doen.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Rickschonewille

Citaat van: Robertmeer op januari 14, 2011, 22:32:39 PM
Citaat van: Robertmeer op januari 14, 2011, 20:07:39 PM
Wouter,
Samen in voorjaar rondje Groene Jonker en Nieuwkoopse Plassen doen? Gegarandeerd Kleine Plevier, Zwartkopmeeuw, Purperreiger, Snor en in mei met enig geluk soorten als Paapje, Temmincks Strandloper en andere lastige soorten. Roek moet daar in de buurt ook mogelijk zijn (meerdere kolonies). Voor Bosuil heb ik 's winters een mooie vogel tp, als je die wilt, stuur dan ff een PM.
Gegarandeerd Purperreiger en Snor en verder soorten als Temmincks etc? Dat klinkt wel leuk, moet een mooi gebiedje zijn ;) 

Misschien een keertje een DFB-excursie naar deze gebieden? :angel:

Leuk idee ja, en dan eindigen in de avond met Porseleinhoen, waterrallen en wellicht een Kleinst Waterhoen :P

nicky hulsbosch

In mijn woonplaats zijn minimaal 3 a 4  broedparen kerkuil bekend, denk dat er wel een te zien is. Anders kom in het voorjaar eens naar het Munningsbos bij Posterholt. Daar kun je de 5 spechtensoorten zien in een redelijk klein stuk. Verder zitten er vele glanskoppen en vuurgoudhaantjes
Groeten Nicky Hulsbosch

http://waarneming.nl/user/view/1739

Wouter van der Ham

Groene Jonker is idd een mooi gebied.
Vooral die rallen en de Zwarte Sterns zijn egt supper mooi! ik had daar ook mijn 1e Bontbekplevier en Purperreiger.
Excursie lijkt me leuk!
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Wouter van der Ham

Ohja. is De groene jonker nu ook leuk. Ik ga morgen richting Nieuwkoop / Alphen en ga langs een paar gebiedjes. Hebben jullie ( Robert of Rick ) nog wat leuke gebieden daar in de buurt?
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Robert V.T

Citaat van: nicky hulsbosch op januari 15, 2011, 08:55:41 AM
In mijn woonplaats zijn minimaal 3 a 4  broedparen kerkuil bekend, denk dat er wel een te zien is. Anders kom in het voorjaar eens naar het Munningsbos bij Posterholt. Daar kun je de 5 spechtensoorten zien in een redelijk klein stuk. Verder zitten er vele glanskoppen en vuurgoudhaantjes

Kan je ook meteen euro kanarie doen in noord-limburg, dan munningsbos voor spechten, daarna door naar maastricht voor oehoe en pontische meeuw, kleine plevier en zwarte wouw (pietersplas, op die plek ook nog misschien rouw, engels of noordse kwikstaart), grauwe gors bij sibbe hamsterreservaat. Roek, zwarte roodstaart en verschillende zangertjes zijn op veel plekken goed te doen in Limburg. Heb je een leuk dagje met veel nieuwe soorten(voor wouter).
Groeten,

Robert van Tiel

Rickschonewille

Het is hier op dit moment een beetje weinig.. Polder in Aarlanderveen vind ik altijd wel leuk, maar daar zit over het algemeen vrij weinig. Ga je de Ransuilen morgen proberen ? :P

Wouter van der Ham

Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Robertmeer

#76
Wij gaan morgen ook die richting op. Misschien komen we elkaar nog tegen.

Leuke gebieden:
In de Reeuwijksche Plassen zit een Kuifduiker.
Aan het eind van de Hollandse Kade (Nieuwkoopse Plassen) kans op Klapekster.
Polders rond Aarlanderveen voor zwanen en ganzen.
Gouda - Pestvogels
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Rickschonewille

Zitten leuke dingen in de buurt, hadk niet eens gezien. Er zit trouwens ook een goed te bekijken Bosuil vlakbij Gouda.

@Robert, weet jij hoe die regiosite heet, van Waarneming.nl? Waar je alle leuke dingen van ons in de buurt kan zien, zoals Groene Jonker, Nieuwkoopse Plassen, Alphen..? Net zo'n soort site als VWGalphen.nl bijvoorbeeld.

Robertmeer

Rick, bij Woerden ook een gave Bosuil.
Over je vraag, zie http://waarneming.nl/kml_get_wg_grenzen.php (bij optie gekoppelde werkgroepen onderaan de hoofdpagina).
Dan kom je bijvoorbeeld hier uit: http://knnvsticht.waarneming.nl/index.php
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Rickschonewille

Citaat van: Robertmeer op januari 15, 2011, 20:01:11 PM
Rick, bij Woerden ook een gave Bosuil.
Over je vraag, zie http://waarneming.nl/kml_get_wg_grenzen.php (bij optie gekoppelde werkgroepen onderaan de hoofdpagina).
Dan kom je bijvoorbeeld hier uit: http://knnvsticht.waarneming.nl/index.php

Die bedoelde ik! Bedankt :)

Robert V.T

Citaat van: Jan vH op januari 11, 2011, 15:55:22 PM
De grootste kans op Raaf heb je in ieder geval als je naar de vuilnisbelt en landgoed De Schaffelaar bij Barneveld gaat. Als je je een beetje voorbereid en niet al te weinig tijd hebt is de kans echt bijna 100%.

Is de vuilinsbelt bij barneveld goed te overzien vanaf de weg, of mag je er zomaar doorheen lopen?
Groeten,

Robert van Tiel

Jarinka

Citaat van: Robert V.T op januari 15, 2011, 21:42:15 PM
Citaat van: Jan vH op januari 11, 2011, 15:55:22 PM
De grootste kans op Raaf heb je in ieder geval als je naar de vuilnisbelt en landgoed De Schaffelaar bij Barneveld gaat. Als je je een beetje voorbereid en niet al te weinig tijd hebt is de kans echt bijna 100%.
Is de vuilinsbelt bij barneveld goed te overzien vanaf de weg, of mag je er zomaar doorheen lopen?
Hij is voor een deel te overzien vanaf de weg. Je kunt altijd het terrein oplopen en bij het kantoortje/bouwkeet vragen of je rond mag lopen (ze hebben wel vaker vogelaars over de vloer), dan wijzen zij je wel waar je wel en niet mag lopen.
Groeten, Jarinka Heijink

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Jarinka op januari 15, 2011, 21:44:08 PM
Citaat van: Robert V.T op januari 15, 2011, 21:42:15 PM
Citaat van: Jan vH op januari 11, 2011, 15:55:22 PM
De grootste kans op Raaf heb je in ieder geval als je naar de vuilnisbelt en landgoed De Schaffelaar bij Barneveld gaat. Als je je een beetje voorbereid en niet al te weinig tijd hebt is de kans echt bijna 100%.
Is de vuilinsbelt bij barneveld goed te overzien vanaf de weg, of mag je er zomaar doorheen lopen?
Hij is voor een deel te overzien vanaf de weg. Je kunt altijd het terrein oplopen en bij het kantoortje/bouwkeet vragen of je rond mag lopen (ze hebben wel vaker vogelaars over de vloer), dan wijzen zij je wel waar je wel en niet mag lopen.
Zoek even bij de meeuwentopics, daar staat meer info. Niet zomaar overal rondlopen, is namelijk de enigste(?) stort waar in NL ze nog zo gastvrij zijn!
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Robert V.T

Oke, bedankt Jeroen en Jarinka!
Groeten,

Robert van Tiel

MarianneW

Citaat van: Rickschonewille op januari 15, 2011, 08:29:50 AM
Citaat van: Robertmeer op januari 14, 2011, 22:32:39 PM
Citaat van: Robertmeer op januari 14, 2011, 20:07:39 PM
Wouter,
Samen in voorjaar rondje Groene Jonker en Nieuwkoopse Plassen doen? Gegarandeerd Kleine Plevier, Zwartkopmeeuw, Purperreiger, Snor en in mei met enig geluk soorten als Paapje, Temmincks Strandloper en andere lastige soorten. Roek moet daar in de buurt ook mogelijk zijn (meerdere kolonies). Voor Bosuil heb ik 's winters een mooie vogel tp, als je die wilt, stuur dan ff een PM.
Gegarandeerd Purperreiger en Snor en verder soorten als Temmincks etc? Dat klinkt wel leuk, moet een mooi gebiedje zijn ;) 

Misschien een keertje een DFB-excursie naar deze gebieden? :angel:

Leuk idee ja, en dan eindigen in de avond met Porseleinhoen, waterrallen en wellicht een Kleinst Waterhoen :P

Ja, die zou daar zomaar kunnen zitten  :angel: . Maar dan moet je wel even wachten tot mei ofzo. Vanaf ca. april ook veel geoorde fuutjes. Toevallig kom ik er wel eens  :P  en juni was voor mij in 2009 en 2010 de beste maand. Blauwborst heeft er vorig jaar gebroed en er zijn in het voorjaar/zomer ook lepelaars. Verder zit er in de winter (nu) heel vaak een slechtvalk. En nu veel eenden en ganzen maar het is er vreselijk modderig op het moment en niet lekker lopen.
Marianne

erikwouda

Als er een excursie naar De Groene Jonker komt met iemand die het gebied een beetje kent wil ik wel mee.
  ;D
Vogelaar, maar ook grafisch ontwerper
http://novalijn.nl