Alles over zeldzaamheden in Nederland!

Gestart door Folkert Jan, januari 10, 2011, 20:27:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

Folkert Jan

Citaat van: dralion13 op maart 26, 2011, 15:18:59 PM
Folkert jan, ik ben maandag middag vrij
Dus weet niet hoe laat jullie weg willen

Zeearend is echt een soort waar je mazzel mee moet hebbe
de ene dag zie je er geen, de andere dag zie je ze 4 keer

ligt eraan wat jij bedoelt met smiddags vrij...is dat 12 of 4 uur?
We hebben mazzel dat het dan een uur later ligt is en later op de dag heb je aan die kant van het lauwers mooi licht.
14.00 station Groningen lijkt me goed plan, dan kan mijn auto daarvoor nog even worden afgemeld bij de APK
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Theovanv

Citaat van: rnbflavour op maart 26, 2011, 15:42:45 PM
Citaat van: dralion13 op maart 26, 2011, 15:18:59 PM
Folkert jan, ik ben maandag middag vrij
Dus weet niet hoe laat jullie weg willen

Zeearend is echt een soort waar je mazzel mee moet hebbe
de ene dag zie je er geen, de andere dag zie je ze 4 keer

ligt eraan wat jij bedoelt met smiddags vrij...is dat 12 of 4 uur?
We hebben mazzel dat het dan een uur later ligt is en later op de dag heb je aan die kant van het lauwers mooi licht.
14.00 station Groningen lijkt me goed plan, dan kan mijn auto daarvoor nog even worden afgemeld bij de APK
Hebben we dan genoeg tijd om eventueel nog te zoeken naar Steppekievit en Roodhalsgans? Zeearend moeten we denk ik geluk mee hebben onderweg of bij de plaatsen van eerste 2 soorten. En verder zullen we daar vast ook nog wel leuke soorten tegenkomen, mss Zomertalingen of wat steltlopers.
Theo van Veenendaal

GijsB

Citaat van: rnbflavour op maart 26, 2011, 15:42:45 PM
Citaat van: dralion13 op maart 26, 2011, 15:18:59 PM
Folkert jan, ik ben maandag middag vrij
Dus weet niet hoe laat jullie weg willen

Zeearend is echt een soort waar je mazzel mee moet hebbe
de ene dag zie je er geen, de andere dag zie je ze 4 keer

ligt eraan wat jij bedoelt met smiddags vrij...is dat 12 of 4 uur?
We hebben mazzel dat het dan een uur later ligt is en later op de dag heb je aan die kant van het lauwers mooi licht.
14.00 station Groningen lijkt me goed plan, dan kan mijn auto daarvoor nog even worden afgemeld bij de APK

2 uur station Groningen is goed, ben om 11 uur vrij

Dan hebben we nog wel tijd genoeg voor steppekievit en roodhalsgans
Gijs

Folkert Jan

dan hebben we netto iets meer dan 5 uur zoektijd. Dat is zat om wat leuke plekjes te bezoeken
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

GijsB

bedenk net dat ik niet al te laat thuis kan zijn ivm een cursus die ik maandagavond heb, dus denk dat ik tussen half 7 en 7 uur wel thuis moet zijn (dus 6 uur half 7 op het station)

Is dat een probleem?
Gijs

Folkert Jan

Als je eerder naar huis moet kan ik je altijd afzetten bij de bushalte richting Groningen, maar ik vind het niet fijn om zelf echt op tijd te staan en ook voor anderen die mee willen is het niet leuk als ze om 1 iemand 2,5 uur minder lang kunnen terwijl ze lang moet rijden om er te kommen.

Maar tot nog toe heb ik verder 1 mailtje gehad en de kievit is vandaag nog niet gemeld.
Dus als er nog mensen zijn: graag voor 20.00 mailen
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Theovanv

Citaat van: rnbflavour op maart 27, 2011, 10:48:03 AM
Als je eerder naar huis moet kan ik je altijd afzetten bij de bushalte richting Groningen, maar ik vind het niet fijn om zelf echt op tijd te staan en ook voor anderen die mee willen is het niet leuk als ze om 1 iemand 2,5 uur minder lang kunnen terwijl ze lang moet rijden om er te kommen.

Maar tot nog toe heb ik verder 1 mailtje gehad en de kievit is vandaag nog niet gemeld.
Dus als er nog mensen zijn: graag voor 20.00 mailen
Idd wel een beetje jammer als we pas om 14:00 beginnen en ook vroeg terug moeten, als Gijs toch om 11 uur vrij is kunnen we wat mij betreft wel wat eerder beginnen en dan is het idd wel fijn als we niet vroeg klaar hoeven te zijn ;) De Kievit is ondertussen weer gemeld! Zij het wel laat en nog maar weinig.
Theo van Veenendaal

Folkert Jan

Ik denk dat er nog wel wat meldingen zullen komen, maar er zijn al erg veel mensen geweest.
Inmiddels heb ik om 13.00 een afspraak voor mijn APK dus 14.00 is zo vroeg als mogelijk.
Laten jullie nog even definitief weten of jullie mee gaan?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

GijsB

Dan wordt het hem niet voor mij, zou ik de bus van 15.45 terug moeten nemen, ga donderdag wel op de fiets denk ik
Gijs

Theovanv

Ok jammer, zijn er nog anderen die morgen met ons mee willen rijden naar Lauwersmeer en Steppekievit? Hij heeft zich blijkbaar verplaatst vandaag naar een plek in de buurt. Hopelijk blijft hij nog hangen tot morgen! Roodhalsgans, Ruigpootbuizerd en Zeearend zijn iig ook weer gezien ;)
Theo van Veenendaal

GijsB

Spanning, vandaag ik de steppekievit niet gemeld
Maarja er is volgens mij niks gemeld in lauwersmeer, dus op hoop van zegen dan maar
Gijs

Jan vH

Ik hoop dat hij er nog een paar weken blijft zitten.  ;D Met Pasen gaan we naar Ameland, dus dan komen we er bijna langs. Anders is het wel een heel stuk rijden vanaf hier.

Wel jammer dat ik nog niet echt actief vogelde toen er een zowat in mijn achtertuin zat (oké, is overdreven, maar was maar een paar kilometer).
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Vincent Hart

Ik hoop dat die steppekiek nog even blijft hangen, foto gezien?  :o
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

firecrest

Citaat van: Vincent Hart op maart 30, 2011, 20:50:34 PM
Ik hoop dat die steppekiek nog even blijft hangen, foto gezien?  :o
Deze is wel mooier dan vorig najaar bij Petten inderdaad.
Maar wel weer een stukje verder rijden...

Jan vH

Zou ook wel leuk zijn als die er zaterdag nog zit, misschien zou ik er dan heen kunnen.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

GijsB

Citaat van: Jan vH op maart 30, 2011, 20:46:56 PM
Ik hoop dat hij er nog een paar weken blijft zitten.  ;D Met Pasen gaan we naar Ameland, dus dan komen we er bijna langs. Anders is het wel een heel stuk rijden vanaf hier.

Wel jammer dat ik nog niet echt actief vogelde toen er een zowat in mijn achtertuin zat (oké, is overdreven, maar was maar een paar kilometer).

Ik heb wel eens een ralreiger min of meer in mn achtertuin gehad in de tijd dat ik nog niet vogelde
Ik kwam dagelijks door dat gebied, was nog geen 300 meter van mn huis
Gijs

Jarinka

Ontzettend gaaf beest, die Steppekiek!
Alleen jammer dat ik vrijdag 2 lastige toetsen had, anders kon ik morgen heel misschien gaan.
Groeten, Jarinka Heijink

JaapHennevanger

Heel gaaf inderdaad zo'n prachtig adult beest! (zelf weleens in de Eemshaven zo'n beest gehad, alleen toen niet gemeld en geen foto van kunnen maken, pech)
Jaap Hennevanger



Jos Welbedacht

Als dat beest nu zo gek is om daar tot vrijdag te blijven ga ik misschien wel OV-twitchen in zuidelijk Nederland. Kuifleeuwerik en (een wilde) Buffelkopeend staan namelijk ook nog niet op mijn lijst.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Theovanv

Citaat van: Jos Welbedacht op maart 30, 2011, 21:51:25 PM
Als dat beest nu zo gek is om daar tot vrijdag te blijven ga ik misschien wel OV-twitchen in zuidelijk Nederland. Kuifleeuwerik en (een wilde) Buffelkopeend staan namelijk ook nog niet op mijn lijst.
Lijkt me echt een onbereikbare plaats voor het OV daar midden op de hei, dus mss maar een fietsje meenemen ;) Kuifleeuwerik is makkelijk, kan je met de bus heen, Buffelkopeend is een heel end de andere kant op, zeker met OV lang reizen vanaf daar naar Barendrecht.

Is de kans reeel dat zo'n Steppekiek een paar dagen blijft hangen en twitchbaar is? Lijkt me wel een geweldig beest.
Theo van Veenendaal

Guus Peterse

Hij schijnt helaas alweer vertrokken te zijn (http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=29461).
Overigens is de Strabrechtse hei vanuit Heeze met trein + lopend wel te doen, en helemaal prima met trein + fiets. Maar of je er dan om half 8 kunt zijn, weet ik niet.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

frankw

CiteerMet Pasen gaan we naar Ameland,
Oei, met pasen naar Ameland? Hoe is je Duits?  ;D

Ben je er wel eens eerder geweest? Ameland is stoer! 8)

GijsB

Citaat van: Jan vH op maart 30, 2011, 20:46:56 PM
Ik hoop dat hij er nog een paar weken blijft zitten.  ;D Met Pasen gaan we naar Ameland, dus dan komen we er bijna langs. Anders is het wel een heel stuk rijden vanaf hier.

Wel jammer dat ik nog niet echt actief vogelde toen er een zowat in mijn achtertuin zat (oké, is overdreven, maar was maar een paar kilometer).

Met pasen is schier de place to be als vogelaar zijnde 8)

Tevens, schier en vooral vlieland zijn stoerder!
Gijs

Folkert Jan

Gewoon gaan hoor Gijs!
Anders maar even een amerikaanse smient ontdekken ;)

Was nou gewoon maandag mee gegaan :P Had je hem gelijk mooi gezien en had ik je daarna weer op de bus gezet.

En ja als je in het verleden gaat kijken dan hebben er altijd wel leuke soorten vlakbij gezeten (Haakbekken, steenarend, grote trap, fluitzwaan)

Gelukkig heb ik al een krekelzanger en hop op minder dan 2 minuten van mijn huis...helaas niet zelf ontdekt :(
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Sander Haak

Citaat van: dralion13 op maart 31, 2011, 10:07:04 AM
Citaat van: Jan vH op maart 30, 2011, 20:46:56 PM
Ik hoop dat hij er nog een paar weken blijft zitten.  ;D Met Pasen gaan we naar Ameland, dus dan komen we er bijna langs. Anders is het wel een heel stuk rijden vanaf hier.

Wel jammer dat ik nog niet echt actief vogelde toen er een zowat in mijn achtertuin zat (oké, is overdreven, maar was maar een paar kilometer).

Met pasen is schier de place to be als vogelaar zijnde 8)

Tevens, schier en vooral vlieland zijn stoerder!

Vorig jaar met pasen op Ameland geweest. Geen grote knallers maar wel Rode Wouw, Beflijster, 2x Zwarte Rotgans, Witbuikrotgans, Roodhalsgans (dubieus laat) terwijl ik vanwege het gezelschap niet eens enorm veel tijd had om te vogelen. Voor de rest natuurlijk een prachtig eiland met voldoende rustige stukjes natuur.
Groet, Sander Haak (Woerden)

GijsB

Ik heb toch besloten om zaterdag te gaan
Met een niet waterdichte verrekijker en minimaal 60 km te fietsen vond ik het niet aantrekkelijk om in de regen te gaan vogelen
En zaterdag zullen er veel meer vogelaars zijn, waardoor de kans dat ie gevonden wordt groter is.


De zeldzaamhedenden die ik dicht bij huis heb gezien (allen op weg naar school zonder (grote) omweg) zijn pestvogel, bladkoning en draaihals


@sander, ameland is zeker leuk rond pasen, maar JNM zit dan op schier :P
Gijs

Robert V.T

Als die steppekiekendief nou even tot zaterdag was gebleven :angry:, ik moet zaterdag sowieso naar Heeze voor een hockeywedstrijd en dan had ik van te voren nog even naar de Strabrechtse Heide kunnen gaan :P
Groeten,

Robert van Tiel

GijsB

Had niet anders verwacht dat hij weer weg was, die beesten zijn bijna nooit tp, deze was een kwestie van overnachten en verder vliegen
Gijs

Theovanv

Citaat van: dralion13 op maart 31, 2011, 16:35:37 PM
Had niet anders verwacht dat hij weer weg was, die beesten zijn bijna nooit tp, deze was een kwestie van overnachten en verder vliegen
Nou, wel iets meer dan dat, hij heeft er 6 dagen gezeten ;)
Theo van Veenendaal

Jan vH

Citaat van: Theovanv op maart 31, 2011, 16:41:33 PM
Citaat van: dralion13 op maart 31, 2011, 16:35:37 PM
Had niet anders verwacht dat hij weer weg was, die beesten zijn bijna nooit tp, deze was een kwestie van overnachten en verder vliegen
Nou, wel iets meer dan dat, hij heeft er 6 dagen gezeten ;)
De Steppekiekendief?  ;)
Jan van Harten
Validator Plantengallen