Alles over zeldzaamheden in Nederland!

Gestart door Folkert Jan, januari 10, 2011, 20:27:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

erikwouda

Misschien geen zeldzaamheden, maar ik ben afgelopen maanden en paar maal vergeefs op pas geweest voor zowel Klapekster als Roerdomp.
Vogelaar, maar ook grafisch ontwerper
http://novalijn.nl

Timo Roeke

Op pad gaan voor een roerdomp is ook erg lastig. Echt een soort waar geluk een grote rol speelt.

joostheeremans

En als je dat geluk wilt afdwingen is mijn tip om te wachten tot de schemering in het gebied. Heeft mij vaak roerdompen opgeleverd.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

JohanvantBosch

Citaat van: Timo Roeke op februari 04, 2011, 08:15:46 AM
Op pad gaan voor een roerdomp is ook erg lastig. Echt een soort waar geluk een grote rol speelt.

Je vergroot je kansen als veel water is dichtgevroren en je goed in de gaten houdt/rondvraagt waar ze op dat moment gezien worden..

fkdeboer

Citaat van: erikwouda op februari 03, 2011, 23:42:35 PM
Misschien geen zeldzaamheden, maar ik ben afgelopen maanden en paar maal vergeefs op pas geweest voor zowel Klapekster als Roerdomp.
De roerdomp... die wil bij mij ook niet zo lukken! Inderdaad voor mij ook de soort waar ik het vaak voor op pad ben gegaan zonder succes tot op heden..

Klapeksters heb ik een stuk meer geluk mee. Mijn eerste klapekster heb ik 'ontdekt' toen ik een torenvalk probeerde te fotograferen die pal naast een klapekster bleek te zitten ;) .
Maar klapeksters zie je vaak al van honderden meters in een boomtopje zitten. Dus als je een mooie biotoop weet, goed de boomtopjes (ook de kleine!) in de gaten houden en dan moet je er uiteindelijk wel een zien.

grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

Vincent Hart

Beide soorten lieten zich heel aardig zien tijdens de laatste DFB-excursie in de Amsterdamse Waterleidingduinen  :angel:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jarinka

Citaat van: Vincent Hart op februari 04, 2011, 13:18:41 PM
Beide soorten lieten zich heel aardig zien tijdens de laatste DFB-excursie in de Amsterdamse Waterleidingduinen  :angel:
En niet te vergeten die IJsvogel, die zeker met scope ook heel mooi te zien was!
Groeten, Jarinka Heijink

GijsB

Nu maar hopen dat de steppekievit nog een weekje blijft zitten
waarom moet hij nou in de toetsweek komen
Gijs

fkdeboer

ik begrijp het beestje wel. toetsweek lijkt mij HET moment bij uitstek om het een en ander eens te ontvluchten ;)
Voor mij had die wel wat dichter bij utrecht mogen neerstrijken!
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

Timo Roeke

Vanuit het werk is het voor mij ook een fijne oversteek. Ik ga voor dinsdag :)

GijsB

iets dichter bij utrecht had gemogen inderdaad, maar dan ook maar heel iets, koningslaagte was leuk geweest. Daar wordt ooit nog wel wat ontdekt, het is net nieuw, ligt tegen Groningen aan, dus zal de local spot van aardig wat Groningse vogelaars.
Gijs

fkdeboer

ik vind het een machtig mooie vogel, maar ik weiger om 2x2,5u te rijden voor een twitch.
maar misschien kan ik het combineren met een bezoekje aan mijn broertje in groningen.... 8) :angel:
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

Folkert Jan

Tja Gijs,

Er is altijd wel iets waarom het niet helemaal gelegen komt.
Maar je bent nog jong dus voor veel soorten krijg je nog wel een herkansing.
Maarja deze zit wel lekker dichtbij: gewoon morgen lekker stukje gaan fietsen!

En voor de andere mensen: het lauwersmeer is het rijden ALTIJD waard!!

Vandaag overigens een rare dag.
Ik had aan het begin van de week afgesproken donderdagavond met wat mensen te eten en te stappen.
Toen kwam de melding door maar ook al snel dat hij weer weg was. Na wat telefoontjes leek een zoekactie bij het eerste licht de moeite waard.
Na 1,5 uur slaap die kant op.
Daar aangekomen vooral gelet op groepen kievitten waarvan wij verwachten dat de steppe er nog wel ergens tussen zou zitten. Helaas waren op elke goeie plekken voor kievitten nauwelijks kievitten te bekennen. Wij dachten dat die kievitten vast weg waren getrokken met de steppe erbij en gaven de zoekactie op.
Eenmaal thuis het bed opgezocht en 13.19 weer een melding. Potdikkie ik moet werken tot 18.45 en morgen van 6 tot 14.
Na wat bellen kon ik om 18.00 mijn werk verlaten waarna de race tegen de ondergang van de zon begon. Met het laaste licht de vogel alsnog mooi kunnen zien :-D
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Vincent Hart

Citaat van: rnbflavour op maart 25, 2011, 21:14:54 PMMaar je bent nog jong dus voor veel soorten krijg je nog wel een herkansing.
Opa vertelt  ;D
Gefeliciteerd met je steppekievit, prachtige soort!
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

GijsB

Citaat van: Vincent Hart op maart 25, 2011, 21:17:49 PM
Citaat van: rnbflavour op maart 25, 2011, 21:14:54 PMMaar je bent nog jong dus voor veel soorten krijg je nog wel een herkansing.
Opa vertelt  ;D
Gefeliciteerd met je steppekievit, prachtige soort!

;D

Klopt natuurlijk wel, maar hoelang zou het duren voordat er weer 1 zo dichtbij komt?
Gijs

Theovanv

Die Steppekievit zou ik ook wel erg graag zien, met OV wordt het alleen een lastig verhaal. Ben sowieso nog nooit in het Lauwersmeergebied geweest.
Theo van Veenendaal

JaapHennevanger

Citaat van: dralion13 op maart 26, 2011, 11:59:38 AM
Citaat van: Vincent Hart op maart 25, 2011, 21:17:49 PM
Citaat van: rnbflavour op maart 25, 2011, 21:14:54 PMMaar je bent nog jong dus voor veel soorten krijg je nog wel een herkansing.
Opa vertelt  ;D
Gefeliciteerd met je steppekievit, prachtige soort!

;D

Klopt natuurlijk wel, maar hoelang zou het duren voordat er weer 1 zo dichtbij komt?

Gewoon een pauze inlassen met leren en gaan, je weet het nooit, maar het kan altijd.
Jaap Hennevanger



Folkert Jan

Als er eventueel maandag mensen met het OV willen wil ik vanuit Groningen wel voor taxi spelen.
Anders kun je vanuit Groningen de bus pakken, maar dan is het volgens mij nog een behoorlijk eind lopen
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

ArjenDrost †

Citaat van: rnbflavour op maart 26, 2011, 14:42:04 PM
Anders kun je vanuit Groningen de bus pakken, maar dan is het volgens mij nog een behoorlijk eind lopen
In dat geval zou ik zeker niet gaan lopen, dat gaat hem niet worden vanuit Lauwersoog. Dan is het beter een fiets te huren op de camping en dan te fietsen. Maar dan is het idd nog een flink stuk (ca 15-20km gok ik).


Groeten, Arjen

Theovanv

Citaat van: rnbflavour op maart 26, 2011, 14:42:04 PM
Als er eventueel maandag mensen met het OV willen wil ik vanuit Groningen wel voor taxi spelen.
Anders kun je vanuit Groningen de bus pakken, maar dan is het volgens mij nog een behoorlijk eind lopen
Dat zou super zijn! Mss kunnen we met een klein groepje gaan? Volgens mij kan je wel met de bus tot Anjum komen, maar dan is het idd nog een heel stuk lopen. En als ik dan toch in het Lauwersmeer ben wil ik ook wel een Zeearend, Roodhalsgans, Bokje etc proberen :P
Theo van Veenendaal

JaapHennevanger

Citaat van: Theovanv op maart 26, 2011, 14:55:47 PM
Citaat van: rnbflavour op maart 26, 2011, 14:42:04 PM
Als er eventueel maandag mensen met het OV willen wil ik vanuit Groningen wel voor taxi spelen.
Anders kun je vanuit Groningen de bus pakken, maar dan is het volgens mij nog een behoorlijk eind lopen
Dat zou super zijn! Mss kunnen we met een klein groepje gaan? Volgens mij kan je wel met de bus tot Anjum komen, maar dan is het idd nog een heel stuk lopen. En als ik dan toch in het Lauwersmeer ben wil ik ook wel een Zeearend, Roodhalsgans, Bokje etc proberen :P

Bokje gaat je waarschijnlijk tot niet lukken in het Lauwers, maar de andere 2 moet wel te doen zijn (roodhalsgans vooral)
Jaap Hennevanger



Folkert Jan

Vanuit Anjum is het nog wel te doen.
Bokjes weet ik in het lauwersmeer niet te vinden en voor zeearend moet je maar net geluk hebben. Roodhalsgans is makkie
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Theovanv

Citaat van: rnbflavour op maart 26, 2011, 15:02:07 PM
Vanuit Anjum is het nog wel te doen.
Bokjes weet ik in het lauwersmeer niet te vinden en voor zeearend moet je maar net geluk hebben. Roodhalsgans is makkie
Bokje is idd niet zo makkelijk, ik zag iemand dat schrijven bij "vandaag gezien", dus was er vanuit gegaan dat die daar wel regelmatig gezien werd, maar Steppekievit en Roodhals is fantastisch!! Zeearend is het ook een van de betere plekken voor in Nederland, idd geluk hebben, maar ik heb m al zo vaak gemist in goede gebieden, die moet toch een keer lukken :D En hij wordt de laatste dagen/weken veel gemeld ;)
Theo van Veenendaal

Folkert Jan

Ik heb 4 plekken dus mocht er interesse zijn om vanuit Groningen naar het lauwersmeer te gaan dan moet je maar even mailen.

Als er vraag naar is kan dit vaker geregeld worden door de weeks en in het weekend en is een rondje door Drenthe (roodhalsfuut, kraanvogels etc) ook een mogelijkheid.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

JaapHennevanger

Citaat van: Theovanv op maart 26, 2011, 15:04:22 PM
Citaat van: rnbflavour op maart 26, 2011, 15:02:07 PM
Vanuit Anjum is het nog wel te doen.
Bokjes weet ik in het lauwersmeer niet te vinden en voor zeearend moet je maar net geluk hebben. Roodhalsgans is makkie
Bokje is idd niet zo makkelijk, ik zag iemand dat schrijven bij "vandaag gezien", dus was er vanuit gegaan dat die daar wel regelmatig gezien werd, maar Steppekievit en Roodhals is fantastisch!! Zeearend is het ook een van de betere plekken voor in Nederland, idd geluk hebben, maar ik heb m al zo vaak gemist in goede gebieden, die moet toch een keer lukken :D En hij wordt de laatste dagen/weken veel gemeld ;)

Klopt dit was in een ander gebied, maar met een beetje geluk moet de rest wel lukken! Scoop is dan wel handig, maar lijkt me logisch 8)
Jaap Hennevanger



Theovanv

Citaat van: JaapHennevanger op maart 26, 2011, 15:06:16 PM
Citaat van: Theovanv op maart 26, 2011, 15:04:22 PM
Citaat van: rnbflavour op maart 26, 2011, 15:02:07 PM
Vanuit Anjum is het nog wel te doen.
Bokjes weet ik in het lauwersmeer niet te vinden en voor zeearend moet je maar net geluk hebben. Roodhalsgans is makkie
Bokje is idd niet zo makkelijk, ik zag iemand dat schrijven bij "vandaag gezien", dus was er vanuit gegaan dat die daar wel regelmatig gezien werd, maar Steppekievit en Roodhals is fantastisch!! Zeearend is het ook een van de betere plekken voor in Nederland, idd geluk hebben, maar ik heb m al zo vaak gemist in goede gebieden, die moet toch een keer lukken :D En hij wordt de laatste dagen/weken veel gemeld ;)

Klopt dit was in een ander gebied, maar met een beetje geluk moet de rest wel lukken! Scoop is dan wel handig, maar lijkt me logisch 8)
Ja, uiteraard ;) Maar eerst maar even afwachten of de Steppekievit blijft hangen en of we het organisatorisch kunnen regelen ;)
Theo van Veenendaal

Folkert Jan

Citaat van: Theovanv op maart 26, 2011, 15:04:22 PM
Citaat van: rnbflavour op maart 26, 2011, 15:02:07 PM
Vanuit Anjum is het nog wel te doen.
Bokjes weet ik in het lauwersmeer niet te vinden en voor zeearend moet je maar net geluk hebben. Roodhalsgans is makkie
Bokje is idd niet zo makkelijk, ik zag iemand dat schrijven bij "vandaag gezien", dus was er vanuit gegaan dat die daar wel regelmatig gezien werd, maar Steppekievit en Roodhals is fantastisch!! Zeearend is het ook een van de betere plekken voor in Nederland, idd geluk hebben, maar ik heb m al zo vaak gemist in goede gebieden, die moet toch een keer lukken :D En hij wordt de laatste dagen/weken veel gemeld ;)

die bokjes had ik ook op gereageerd maar bleken niet in de lauwersmeer te zijn gezien.
Die zeearenden zwerven door het hele lauwersmeer en worden als ze worden gezien vaak overvliegend gezien. Met zoveel vogelaars dagelijks aanwezig is de kans groot dat de soort dus wel gemeld wordt maar dat bekent dus niet dat de kans groot is dat je ze ziet. Ik zie ze misschien 1 op de 10 keer
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Theovanv

Citaat van: rnbflavour op maart 26, 2011, 15:10:15 PM
Citaat van: Theovanv op maart 26, 2011, 15:04:22 PM
Citaat van: rnbflavour op maart 26, 2011, 15:02:07 PM
Vanuit Anjum is het nog wel te doen.
Bokjes weet ik in het lauwersmeer niet te vinden en voor zeearend moet je maar net geluk hebben. Roodhalsgans is makkie
Bokje is idd niet zo makkelijk, ik zag iemand dat schrijven bij "vandaag gezien", dus was er vanuit gegaan dat die daar wel regelmatig gezien werd, maar Steppekievit en Roodhals is fantastisch!! Zeearend is het ook een van de betere plekken voor in Nederland, idd geluk hebben, maar ik heb m al zo vaak gemist in goede gebieden, die moet toch een keer lukken :D En hij wordt de laatste dagen/weken veel gemeld ;)

die bokjes had ik ook op gereageerd maar bleken niet in de lauwersmeer te zijn gezien.
Die zeearenden zwerven door het hele lauwersmeer en worden als ze worden gezien vaak overvliegend gezien. Met zoveel vogelaars dagelijks aanwezig is de kans groot dat de soort dus wel gemeld wordt maar dat bekent dus niet dat de kans groot is dat je ze ziet. Ik zie ze misschien 1 op de 10 keer
Ok, goed om te weten, maar niet geschoten is altijd mis ;) Ben al 5x in de OVP geweest en dit jaar 2x getwitched in Bemmel en nog steeds niet gelukt, staat erg hoog op mn lijstje samen met Bijeneter ;D
Theo van Veenendaal

GijsB

Folkert jan, ik ben maandag middag vrij
Dus weet niet hoe laat jullie weg willen

Zeearend is echt een soort waar je mazzel mee moet hebbe
de ene dag zie je er geen, de andere dag zie je ze 4 keer
Gijs

Calidris Alba

Citaat van: ArjenDrost op maart 26, 2011, 14:49:36 PM
Citaat van: rnbflavour op maart 26, 2011, 14:42:04 PM
Anders kun je vanuit Groningen de bus pakken, maar dan is het volgens mij nog een behoorlijk eind lopen
In dat geval zou ik zeker niet gaan lopen, dat gaat hem niet worden vanuit Lauwersoog. Dan is het beter een fiets te huren op de camping en dan te fietsen. Maar dan is het idd nog een flink stuk (ca 15-20km gok ik).


Groeten, Arjen

Ik fiets regelmatig vanaf mijn huis naar het Lauwersmeer, om daar vervolgens een rondje te doen. Lauwersoog-Ezumakeeg valt dan nog reuze mee qua afstand. En desnoods kan je altijd in de Bantpolder even stoppen om de Roodhalsgans ertussenuit te plukken.
Daniël
Woonachtig in Colombia