Alles over zeldzaamheden in Nederland!

Gestart door Folkert Jan, januari 10, 2011, 20:27:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

Folkert Jan

Aangezien er blijkbaar vraag is naar een plek om onze harten te luchten over het missen of dromen over de zeldzaamheden in Nederland of om afspraken te maken om te gaan heb ik dit topic geopend.


Bij deze mijn enorme frustratie dat ik het afgelopend weekend 2 dagen heb lopen zoeken naar een grote geelpootruiter.
Ik wilde graag mijn jaarlijst goed beginnen, maar dit is toch wel een echte domper.
Hulde aan de mensen die hem de komende tijd terugvinden! :duim:
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

GijsB

was inderdaad wat jammer van die grote geelpoot, 1 dagje te laat... 1 dagje :'(
Gijs

Rickschonewille

Folkert Jan, jij hebt die soort al, weet je wat frustrerend is, een Grote Trap op 15 minuten missen op je verjaardag, omdat je vader denkt dat het donker wordt ( wat het dus niet werd ) en dus niet wou omkeren om deze ontiegelijk gave soort te zien :(

Guus Peterse

Citaat van: dralion13 op januari 10, 2011, 20:38:45 PMwas inderdaad wat jammer van die grote geelpoot, 1 dagje te laat... 1 dagje
Heren, we (ja, we!) hebben pakweg drie maanden de tijd gehad. Dus ik zou zeggen: eigen schuld dikke bult.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

GijsB

klopt, maarja, voor de jaarlijst is het pakweg het 2e weekend (en ja ik weet dat ik 3 maanden de tijd had, alleen zag geen mogelijkheid om er met het ov te komen (vanuit groningen) en dit was de eerste mogelijkheid tot meerijden)
Gijs

Folkert Jan

Hold! Waar een wil is is een weg he!
Er was best een Ov mogelijkheid! Misschien niet ideaal, maar toch :-p
en ja die trap was lelijk!

In Zeeland met dat weer om half 1 (vanuit Groningen) terwijl je moeder super haar best heeft gedaan op een kerstdiner!
Ag nummer 1 wordt ik toch niet ;-)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

GijsB

klopt, er was een manier om er met het ov te komen, maar 5 uur in de trein enkele reis was me niet iets te veel van het goeie

ach, er komt er wel weer eens 1,
Gijs

Vincent Hart

Niet zo kosmisch, maar ik had eind november vorig jaar een ruime week vrij met als plan om waar mogelijk wat schaamsoorten weg te werken. Een van de ergere is woestijntapuit. En ja, dat is een CDNA-soort, maar er worden er toch vrijwel jaarlijks een aantal gezien. In 2006 zelfs twee keer een vogel iets van een maand bij IJmuiden - voor mij om de hoek. Maar in die tijd vogelde ik wat minder, en gezien het aantal vogels dat najaar nam ik aan dat het wel eens goed zou komen. Aangezien mijn weekje vrij precies in de goeie tijd voor woestijntapuiten viel, verbaasde het me niet dat de laatste dag voor m'n vakantie er eentje gevonden werd bij Camperduin. De dag erop met de broers Vreeman erheen, en de vogel bleek gevlogen. Ondertussen werd de vogel bij Stellendam ontdekt, maar dat vond ik toch wel erg ver voor een soort die zo vaak in NH gezien is, bovendien wilde ik ook wel wat vogelen om het vogelen tijdens m'n vrij. Terwijl elke dag mooiere platen van de binnenkant van het linkerneusgat van de Stellendamse woestijntap verschenen, liep ik aan het eind van een doordeweekse middag door de AWD terug van een prachtige close encounter met een van de waterspreeuwen daar, toen de telefoon ging. Aan de lijn een Amsterdamse vogelaar die - u raadt het al - een woestijntapuit (zijn tweede binnen een jaar!) ontdekt had, deze op de Busummerheide Een snelle rekensom leerde me dat ik daar niet meer voor donker kon komen, dus de plannen werden gesmeed voor de volgende dag. Ook deze vogel bleef echter maar 1 dag, en werd tevergeefs be- en vooral gezocht door mij de dag erna ...

Omdat de vogel bij Stellendam er nog altijd zat, besloot ik de laatste dag van mijn vakantie toch maar daarheen te gaan. Omdat de vogel steeds 's ochtends al werd doorgegeven, wachtte ik met de deur uitgaan tot de eerste waarneming was ingevoerd ... Wat nooit gebeurde.

En dus zou ik best wel eens een woestijntapuit in Nederland willen zien  ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Vincent Hart

En nog een leuke: Op Camperduin staan met 3 mensen. Er konden er maar 2 uit de wind staan, ik was hier de 3e en stond half achter de 2. Een van beiden pikte twee pijlen op (ik kon niks vinden, half over, tussen en onder ze door scopend). Na de pijlen uitgebreid bekeken te hebben, kwamen de twee tot de conclusie: 1 noordse, 1 vale. Twee lifers. Wat ik ook deed of probeerde, ik heb ze nooit in beeld gekregen. Eerder diezelfde dag stond ik met wat anderen achter het kijkpunt, omdat het kijkpunt zelf bij mijn aankomst al vol stond. Toen 1 van de tijdelijke bewoners van het kijkpunt een plas kwam doen, vroeg hij met een enorme glimlach op z'n gezicht of wij de adult zomerkleed vorkstaartmeeuw al gezien hadden die al een half uur vlak voor het kijkpunt ter plaatse was. Nee, en 'm terugvinden lukte toen ook niet meer.

Een andere keer (volgens mij hetzelfde najaar) vlogen er twee stormvogeltjes door de branding bij Camperduin. Een 10 minuten voor ik aankwam, en de ander 10 minuten na mijn vertrek. Heerlijk, zeetrektellen ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Timo Roeke

Citaat van: rnbflavour op januari 10, 2011, 21:16:38 PM
terwijl je moeder super haar best heeft gedaan op een kerstdiner!
Niet alles moet wijken voor het vogelen :). Verstandige zet.

j.steenbergen

@vincent: ach ja, Stormvogeltjes... Eén van de soorten waarvan ik denk/hoop dat het met gerichte acties toch wel 's zou moeten lukken... Zoals dit najaar bij Scheveningen: wind op zich niet ideaal maar ja, enkele dagen eerder ook één bij Katwijk, proberen maar. Paar uur getuurd, had maar een ochtend en mezelf tot half twaalf gegeven. En inderdaad, 5 over half twaalf kwam een Stormvogeltje met mooi licht vlak langs de Pier. Dat was dus toen ik alweer bij tramhalte stond.
Jeroen Steenbergen

Jos Welbedacht

Één van de weinige keren dat ik serieus heb staan zeetrektellen vlogen er meteen 4 van die Stormvogeltjes langs  ;D . Maar goed, ik had er zelf maar één omdat ik net even weg was toen de andere 3 langs vlogen.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Guus Peterse

Tsja, soms zit het mee, soms zit het tegen, om maar eens een gezellige dooddoener in de groep te gooien. Een van de eerste keren dat ik naar zee was om serieus zeetrek te kijken, foerageerden er meerdere stormvogeltjes rond de Zuidpier van IJmuiden. Dus niet zo'n schim een paar tellen zichtbaar in een golfdal, maar vlak onder me watertrappelend als in een natuurfilm. Maar aan de andere kant ben ik net als Vincent vergeefs naar de Bussumerhei geweest op zoek naar een woetijntapuit. (Ook Vincent toen niet gezien trouwens.) Om het maar niet te hebben over al die andere topdips afgelopen jaar.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Certhia

Citaat van: guusp op januari 11, 2011, 13:35:15 PM
Tsja, soms zit het mee, soms zit het tegen, om maar eens een gezellige dooddoener in de groep te gooien. Een van de eerste keren dat ik naar zee was om serieus zeetrek te kijken, foerageerden er meerdere stormvogeltjes rond de Zuidpier van IJmuiden. Dus niet zo'n schim een paar tellen zichtbaar in een golfdal, maar vlak onder me watertrappelend als in een natuurfilm. Maar aan de andere kant ben ik net als Vincent vergeefs naar de Bussumerhei geweest op zoek naar een woetijntapuit. (Ook Vincent toen niet gezien trouwens.) Om het maar niet te hebben over al die andere topdips afgelopen jaar.


Ah ja, die stovjes van IJmuiden. Wat een feestje was dat zeg! :)


Marc

Folkert Jan

Ik heb dan wel nog geen stofjes gezien, maar toch mocht ik niet klagen bij de 4de keer zeetrektellen dat er ruim 150 kleine alkjes langskwamen en ik nog een rosse frapo ontdekte.

Maar die geelpoot zou toch niet zomaar weg zijn in midden januari? Zou die nu ineens trekdrang hebben gekregen?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Rickschonewille

Je kan er donder op zeggen dat hij over een week of 2 weer gewoon op dezelfde plaats zit.

Robertmeer

Citaat van: Rickschonewille op januari 11, 2011, 15:35:58 PM
Je kan er donder op zeggen dat hij over een week of 2 weer gewoon op dezelfde plaats zit.
Inderdaad, waarschijnlijk zit de sloot nu te vol met water (door het smeltwater) en zit ie ergens buitendijks.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

GijsB

viel wel mee hoe vol de sloten zaten, genoeg slikrandjes te vinden (waar de zwarte ruiters en tureluurs dankbaar gebruik van maakten)

Gijs

Jan vH

Hij is al eerder een week niet gezien, dus ik vind het ook niet vreemd als hij weer opduikt. Die vogel kan overal zitten (gelukkig heb ik 'm al gezien).
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Jarinka

Citaat van: guusp op januari 11, 2011, 13:35:15 PM(Ook Vincent toen niet gezien trouwens.)
Tja, het blijft een lastige soort. Heb hem pas twee keer waargenomen. Hij liet zich wel goed zien, ook heb ik hem nog zien foerageren. Tegenwoordig schijnt het trouwens makkelijker te zijn om te voorspellen waar hij opduikt, het lijkt wel alsof hij zijn gedrag aan jongere generaties probeert te leren. Je ziet hem vast nog wel eens ;)

(Sorry Vincent :P)
Groeten, Jarinka Heijink

frankmeer

Citaat van: Jan vH op januari 11, 2011, 15:58:21 PM
Hij is al eerder een week niet gezien, dus ik vind het ook niet vreemd als hij weer opduikt.

Ruim een maand zelfs!
Frank van der Meer

GijsB

maar is hij in die tijd niet gevonden of is er niet gezocht, meeste mensen hadden hem al, dus gingen er niet meer heen voor de jaarlijst/levenslijst
Gijs

Guus Peterse

Citaat van: Jarinka op januari 11, 2011, 16:48:00 PMTegenwoordig schijnt het trouwens makkelijker te zijn om te voorspellen waar hij opduikt, het lijkt wel alsof hij zijn gedrag aan jongere generaties probeert te leren. Je ziet hem vast nog wel eens
Helaas behoor ik tegenwoordig niet meer tot de jongere generaties.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Steven Wytema

Citaat van: dralion13 op januari 11, 2011, 17:00:30 PM
maar is hij in die tijd niet gevonden of is er niet gezocht, meeste mensen hadden hem al, dus gingen er niet meer heen voor de jaarlijst/levenslijst
Miranda en Tim Zutt hebben m zojuist weer teruggevonden.
Steven Wytema


GijsB

hadden ze dat niet een weekje later kunnen doen, komend weekend kan ik niet weg, schoolexamen week... ::)

Weekend daarna kan ik pas weg, dan heb ik alleen nog M&O, wat niet te verpesten is
Gijs

fkdeboer

Citaat van: HJDT op januari 10, 2011, 19:43:35 PM
  Om   nog maar te zwijgen over opmerkingen als: "als soort X er over 2,5   maand nog zit ga ik zeker kijken want dan nemen opa en oma ons mee voor   een weekendje weg en dan komen we er langs. . . .".
 
Citaat van: Steven Wytema op januari 14, 2011, 10:00:47 AM
Miranda en Tim Zutt hebben m zojuist weer teruggevonden.
Ik hoop dat die nog een maandje of 2 blijft zitten, dan is mijn oma jarig en kan ik mijn ouders misschien wel overtuigen om even om te rijden! :angel: 8)
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

Steven Wytema

.....


jongens. Het is winter for crying out loud.
In februari trekken vogels sowieso nauwelijks, dat begint in Maart pas weer.
Net even Birds of Venezuela ingekeken: daarin worden weinig gevallen meer gemeld in April.
weten jullie nu genoeg?
Steven Wytema



Theovanv

Citaat van: rnbflavour op januari 10, 2011, 21:16:38 PM
Ag nummer 1 wordt ik toch niet ;-)
Ja, dat heb ik ook ;) Die lijst moet je gewoon lekker voor jezelf doen. Ik doe alles met OV en fiets en als ik dan kijk wat ik in een dagje Zeeland doe en iemand met een auto is dat ook om gek van te worden :P Maar los daarvan heb ik toch een leuke dag gehad met leuke soorten voor de jaarlijst ;)
Theo van Veenendaal

fkdeboer

Citaat van: Steven Wytema op januari 14, 2011, 11:55:33 AM
.....
jongens. Het is winter for crying out loud.
In februari trekken vogels sowieso nauwelijks, dat begint in Maart pas weer.
Net even Birds of Venezuela ingekeken: daarin worden weinig gevallen meer gemeld in April.
weten jullie nu genoeg?
je bedoelt dus dat de kans vrij groot is dat die blijft zitten tot na de schoolexamens? O0
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra