Diafragma dilemma

Gestart door hoven, januari 09, 2011, 18:21:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

hoven

Wie kan mij helpen. Ik ben aan het oefenen met diafragma i.c.m. zonlicht. Ik probeer om de zonnestralen goed scherp op de foto te krijgen. Thuis geoefend en daaruit bleek dat de hoogste F-waarde (F32) het beste resultaat gaf (zie hieronder de resultaten van F10, F22 en F32). Echter, eenmaal in het bos kreeg ik prima resultaat met F22 (zie "F22 bos").
Een bijkomend probleem in het bos is echter het "vervagen" van de details in de schaduw (van de bomen). Wie heeft tips over het gebruik van diafragma en eventueel het verschil tussen het gebruik in "open veld" en in het bos/bebouwing? In hoeverre helpt een externe flitser en maakt het type filter ook nog uit? (de interne flitser maakte geen verschil)
Mvg,
Alrik

rrrrr

Als de sensor veel licht meet, zal de camera bij gelijk blijvend diafragma een voor een kortere sluitertijd gaan. (b.v. 1/500 i.p.v. 1/125). Wordt het een donker plaatje.
Bij "bos" zou je kunnen kiezen voor overbelichting (dat kleine +/- knopje bij de ontspan knop), b.v. +1 of misschien zelfs +2....
Als je de foto in NEF gemaakt hebt, wil ik wel eens Capture NX2 erop los laten.
is misschien nog wel wat van te maken.
Stuur die maar eens. (geen JPEG).
Je hebt mijn e-mail adres wel.

en kijk deze nog eens:
http://kelbytv.com/dtowntv/2010/05/21/episode-39/

Rob

rrrrr

voorbeeldje:
18-200mm op 18mm
+0.5 compensatie
f/18
1/25 sec
Iso: 1LW onder Iso 200

Groeten,

Rob

hoven

Rob,

Goed voorbeeld van wat ik bedoel! Heeft sluitertijd en ISO (veel) invloed op het resultaat?

Heb van mijn foto helaas alleen nog een JPG.

Mvg,
Alrik

rrrrr

#4
Ik heb de ISO op "100" gezet vanwege de overdadig beschikbare hoeveelheid licht en toen gekeken wat de sluitertijd deed.
Bij 18mm durfde ik 1/25 sec. wel uit de hand  :angel: .
De ISO 100 houdt het lekker ruisvrij, dus kun je zonder veel moeite grote afdrukken maken.
En die sluitertijd? Je kunt natuurlijk een statief en draadontspanner (of timer) gebruiken.
Stuur die jpeg toch maar eens. Ik wil wel wat experimenteren (zonder garantie natuurlijk....)
Misschien toch maar NEFjes maken?
Is ZEKER meer te "redden" van deze bos-foto in NEF!!!

Nog een voorbeeldje:
18-200mm op 18mm
+2 compensatie
f/18
1/13 sec (statief, VR uit)
Iso: 1LW onder Iso 200

Rob

hoven

Rob,

Ik mail je de foto. Wederom dank voor de uitgebreide antwoorden.
Mvg,
Alrik

wijnands

Punt is wel dat, met vrijwel alle lenzen, je last krijgt van diffractie zodra je de f16 voorbij gaat. Dat kost je nogal wat scherpte.
Zonnestralen heeft ook een hoop te maken met de hoek van de zon tov de camera. Wat je hier ook ziet is dat de beste foto's gemaakt zijn als de zon wat getempert wordt, bijv door takken.

Verder, als je tot die mensen behoort die altijd een filter op de lens hebben, schroef die er 's af en kijk wat dat uitmaakt.

Groeten,
Jeroen Wijnands

rrrrr

Je opmerking is helemaal correct, maar:
Dit was de bedoeling......... ;)
Foto gelukt dus.
Ik heb m.i. optimaal en creatief gebruik gemaakt van de onvolkomenheden in een objektief.
Naar verluid treedt dit op zo ergens rond de 3/4 dicht diafragma van elke lens. Dat kan per lens variƫren en kun je afhankelijk van je eigen idee invullen.

Losse filters verwijderen helpt natuurlijk dit effect tegen te gaan, maar ja dat had ik bij deze dus niet in de planning.

Rob