Hoofdmenu

vraagje

Gestart door ratje, januari 06, 2011, 15:45:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

ratje

Ik zag dat in de database 2 verschillende Spitse Vezelkoppen staan:Inocybe acutella en  - Inocybe striata. Hoort dit zo?

xenion

Komt door onze zuiderburen, die zien beide soorten als synoniem, en dus hebben ze ook dezelfde nederlandse naam.
Groeten,
Martin

ratje

Citaat van: xenion op januari 06, 2011, 18:30:09 PM
Komt door onze zuiderburen, die zien beide soorten als synoniem, en dus hebben ze ook dezelfde nederlandse naam.

Ach ja het zijn Belgen He  ;D  Maar ik begrijp niet waarom de ene soort dan dun in het rood staat en de andere vet in het rood staat  :-\

xenion

Dat komt dan weer doordat we hier in NL beide soorten (nog) als aparte soorten zien.
Groeten,
Martin

ratje

Citaat van: xenion op januari 07, 2011, 17:23:27 PM
Dat komt dan weer doordat we hier in NL beide soorten (nog) als aparte soorten zien.

ik geloof je graag, maar vind het een vreemde redenatie :-\

wim veraghtert

Wat zijn dan de verschillen tussen beide taxa?

I. acutella ken ik vrij goed als een vrij tengere vezelkop, met donkere hoed en onbepoederde steel, waarbij de spitse umbo steeds opvalt. Exclusieve wilgenbegeleider.

mvg
Wim
admin nachtvlinders waarnemingen.be

bruggeman

#6
De verschillen weet ik niet (kijk in een goede flora daarvoor). Maar naar de onderzaak van een en ander kan ik wel gissen. Ik heb het niet helemaal nageplozen, maar in de karteringsatlas kun je zien dat de naam I. acuta door verschillende auteurs voor verschillende taxa is gebruikt.
Er is Inocybe acuta Boud. Dat is de echte I. acuta en dat is volgens  de karteringatlas een synoniem van I. acutella. Nu begin ik te balen want ik kom af en toe foutjes in de karteringsatlas tegen en dit is er weer eentje (doorgeven heeft geen zin "want het komt allemaal ghoed als de nieuwe lijst er is").  I. acuta is namelijk de oudste naam en acutella is dus een synoniem van acuta en niet andersom.

Maar dan zijn/is er ook nog:
    Inocybe  acuta sensu Kühn. & Romagn., sensu auct. en dat is niet I. acuta maar I. striata.






groet,
Ida

ratje

Citaat van: bruggeman op januari 09, 2011, 13:50:29 PM
De verschillen weet ik niet (kijk in een goede flora daarvoor). Maar naar de onderzaak van een en ander kan ik wel gissen. Ik heb het niet helemaal nageplozen, maar in de karteringsatlas kun je zien dat de naam I. acuta door verschillende auteurs voor verschillende taxa is gebruikt.
Er is Inocybe acuta Boud. Dat is de echte I. acuta en dat is volgens  de karteringatlas een synoniem van I. acutella. Nu begin ik te balen want ik kom af en toe foutjes in de karteringsatlas tegen en dit is er weer eentje (doorgeven heeft geen zin "want het komt allemaal ghoed als de nieuwe lijst er is").  I. acuta is namelijk de oudste naam en acutella is dus een synoniem van acuta en niet andersom.

Maar dan zijn/is er ook nog:
   Inocybe  acuta sensu Kühn. & Romagn., sensu auct. en dat is niet I. acuta maar I. striata.

Hoezo begrijpelijk  ???  Ik vind het knap lastig om ze nog uit elkaar te houden. Nu hoef ik hem wel niet in te voeren, maar met zoeken naar een soort psathyrella met een spitse punt kwam ik op deze namen.  :-\

xenion

Wim; I. striata wordt op de verspreidingsatlas als een naaldbomenbegeleider op kalk gezien, al is het te betwijfelen of dat wel klopt...
Laten we maar even op de nieuwe soortenlijst wachten, want ik ben ook al regelmatig foutjes tegengekomen net als Ida, en daar wordt het inderdaad niet makkelijker van.
Groeten,
Martin