Hoofdmenu

damhert/ree?

Gestart door eline1234, september 15, 2006, 13:12:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

eline1234

hallo,

ik heb vanmorgen (zonet dus) een damhert gezien (zeker, duidelijk plat gewei) in het domburgse bos (zeeland). Het dier was naar mijn idee erg groot, zeker 15-20 cm hoger dan de mannetjesdieren in bijvoorbeeld een hertenkamp. ook erg licht, bijna vaalgeel met lichte vlekken en 'strepen', en viel dus nogal op. na ongeveer 5 minuten voegde een ander hert, ik denk zelf een ree, zich bij het damhert. hebben vrouwtjesreeën ook een echt gewei (met vertakkingen)? ik dacht zelf van niet, dit dier had dat duidelijk wel, 3 á 4 takken. het tweede hert was erg donkerbruin, had ook geen vlekken. toen de dieren er uiteindelijk na bijna een kwartier toch maar vandoor gingen, bleek dat er nog een derde hert naast het damhert gelegen heeft, naar mijn idee was dat ook een ree (klein, geen vlekken, heel donker, voor zover ik kon zien geen gewei). Deze liep gewoon met de twee mannetjes mee.
de dieren gedroegen zich absoluut niet vijandig, eerder alsof ze bij elkaar horen. komt dat voor? dat twee verschillende soorten samen voorkomen (en dan ook de mannetjes)? en komen er dan ook kruisingen voor?

ik hoop dat iemand hier wat over kan vertellen, ben erg nieuwsgierig geworden nu.
Eline

tekenaar

- vrouwtje ree en damhert hebben geen gewei


- ree en damhert kruisen niet

- ree en damhert komen wel in dezelfde gebieden voor maar door gedragsverschillen is de kans erg klein dat ze samen optrekken.

Ik denk, afgaande op de omschrijving, dat het tweede dier een jong damhert van een donkere kleurvariant was. Jonge damherten hebben een erg klein, eenvoudig gewei.

De derde zou best eens een vrouwelijk damhert van de donkere kleurvariant geweest kunnen zijn. I.i.g. geen ree, lijkt me.

Mischien weet je nog hoe de "staart" eruit zag? Damherten hebben een duidelijke, middellange staart, reeen hebben een heel kleine staart die op afstand niet opvalt.

Als je even tussen de foto's snuffelt begrijp je wel wat ik met de bovenstaande omschrijvingen bedoel.

http://www.waarneming.nl/soort.php?id=382&...um_tm=&tab=foto
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

eline1234

#2
ik dacht inderdaad al zoiets, maar dan is het nu in ieder geval helder. heb bij geen van de dieren de staart heel goed kunnen zien, ze liepen zijdelings tussen de bomen door weg dus helaas... overigens was het hert dat ik gezien heb nog veel lichter dan de dieren op de foto's in de link. in ieder geval, ik ben weer wat wijzer!

bedankt,
Eline
Eline

michel.wissink

Hallo,

Eigenlijk ben ik ook in twijfel over een eigen waarneming.
Vanmorgen zag ik - naar ik meende - 2 reeën (een vrouwtje met juveniel, zoveel is zeker).
De moeder had wel de enorme oren die specifiek zijn voor ree, maar de stuit was niet wit. Kleur van de vacht was egaal grauwbruin. Zijn het reeën geweest?
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

Jeroen Nagtegaal

Ja, ik trof er net ook 3 aan die ook niet mooi wit waren, ik dnek dat het iets mer rui te makn heeft,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

michel.wissink

Zou kunnen, ja.
Ik heb ze al als ree ingevoerd.
Dank je.
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60