Massale sterfte? Of doodgewoon

Gestart door Henri25, januari 07, 2011, 20:18:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

Henri25

Sinds enkele dagen hoor ik soms berichten over massale sterftegevallen onder dieren. Zie onderstaand bericht:

http://www.scientias.nl/massale-diersterfte-wereldwijd-hoe-verontrustend-is-dat/22612

Heeft iemand hier al iets van vernomen, is de oorzaak al bekend. Of is het zoals gezegt een doodnormaal fenomeen. Ik ben benieuwd hoe jullie erover denken?  :huh:
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Margreet Kwh

#1
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

ronald

Citaat van: Henri25 op januari 07, 2011, 20:18:51 PM
Sinds enkele dagen hoor ik soms berichten over massale sterftegevallen onder dieren. Zie onderstaand bericht:

http://www.scientias.nl/massale-diersterfte-wereldwijd-hoe-verontrustend-is-dat/22612

Heeft iemand hier al iets van vernomen, is de oorzaak al bekend. Of is het zoals gezegt een doodnormaal fenomeen. Ik ben benieuwd hoe jullie erover denken?  ???
dit soort dingen komt idd veel vaker voor, soms regent het ook wel eens kikkers of vissen. de natuur is nou eenmaal een rare, en de mens vaak ook met de maffe rampscenarios die altijd weer langskomen. het kan bv niet missen dat de 2012 liefhebbers weer opduiken bij dit soort dingen om te roepen dat het einde der tijden nabij is  ;D
groeten, Ronald van Seijen

diertjesvriend

"dit komt gewoon voor"en "de natuur is een rare"

hóe kan het dan.
de krabben schijnbaar door de kou
de vissen vermoedelijk door ziekte (soortspecifieke ziekte dan)
vogels mogelijk door paniek - botsen
of bliksem
en de duiven dan met de blauwe snavels in italië?
waarom zomaar doodvallen vanuit de lucht met blauwe snavels hoe vaag is dat.

ronald

ojah, stom van me, de natuur is natuurlijk geen rare, maar we snappen het niet altijd en daarom noemen we het al snel raar of wonderlijk.
groeten, Ronald van Seijen


Henri25

Over al die rare 2012 verhalen, zal ik geen mening doen. Oke.. toch wel, slaat nergens op. Maar waarom worden deze sterfgevallen de laatste dagen zoveel gemeld? Ik snap het niet.... na 1 januari werden er veel gevallen gemeld (zie ook die googlemaps.. allemaal van enkele dagen terug). Zoiets moet toch haast een verband met elkaar houden?  :huh:
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Margreet Kwh

Een hype? Angst is heel aanstekelijk.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Maico Weites

Waarom 'moet' het een verband hebben?
Het kan toch best verschillende oorzaken hebben? Koude winter, gif, onweer etc.
Dat lijkt mij ook veel waarschijnlijker dan een of ander apocalyptisch aluminium-hoedjeverhaal over het einde der tijden, chemtrails, dan wel het testen van Amerikaanse wapens.
Nu is het ook een hype aan het worden.
Gister nog een stukje dat er in een sloot in Nederland 70 dode vissen gevonden waren...
Zo bijzonder is dat nou ook weer niet na een lange tijd sneeuw+ijs.
Maar nu komen dit soort dingen natuurllijk in het nieuws en lijkt het ineens alsof de hele wereld vergaat.

Verder: de meeste gemelde gevallen komen uit het Oosten van de VS en in mindere mate Europa.
Laat dit nou net twee gebieden zijn waar men een uitzonderlijk koude periode achter de rug heeft (al viel het hier m.i. mee).
Dat heeft altijd een grote invloed op de natuur. Vorig jaar zijn in Nederland vele reigers de pijp uitgegaan, veel vissen gestikt, ijsvogels verhongerd etc.

En de links geven natuurlijk veel extra informatie.
http://business.asiaone.com/Business/News/Story/A1Story20101231-255737.html
Zoals over de vissen in Azië, goed te verklaren en een laag 'het-einde-van-de-wereld-hellup-gehalte''.

''The dead fish were being raised by 41 households along the Can Lo River. It was the first time such a disaster has occurred.
"Tests on the fish and water samples reveal the deaths were caused by frequent ebb tides and the high densities of fish kept caged in pens," said Vu Thi Nhung, head of the provincial Department of Natural Resources and Environment's Environmental Protection Division.
The tests were conducted by the department and Can Tho University. Nhung added that ebb tides created high amounts of organic substances in the water, which helped make oxygen levels below regulated levels.
The density of the fish in pens was 130-200 per square metre, much higher than the 90-150.''

Al met al: paniekzaaierij.
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

ronald

70 dode vissen in Nederland? tijd voor paniek!  :o   ;D   ;)
dit soort nieuws opblazerij komt om de zoveel tijd terug, mogelijk een soort winterkomkommertijd?
groeten, Ronald van Seijen

Henri25

Nouja, ik ben blij dat jullie er zo makkelijk over denken. En zekers gaan mij de verhalen van einde der tijd... Amerika enzo ook tever.
De media ook altijd... net zoals die rookwolk van Moerdijk die niet giftig zou zijn.. nou.. ik zou er niet graag boven willen hangen  :-\
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

diertjesvriend

vissen die doodgaan onder een laag ijs en dan nu het dooit boven komen drijven is van een andere orde dan vogels die met duizend tegelijk zo uit de lucht dood neervallen.
die blauwe snavels bij duiven zou dat wijzen op zuurstofgebrek / verstikking?

ik zeg niet dat de wereld momenteel op het punt staat te vergaan,
ik ben gewoon nieuwschierig naar de medische oorzaak van massale acute sterfte.
en het is me dan te simpel om te zeggen 'de natuur kan raar zijn' of iets in die richting.
kan zijn dat de natuur raar kan zijn maar het moet toch wel te achterhalen zijn hoe het wetenschappelijk in elkaar zit dan qua oorzaken.

Henri25

Citaat van: Lotte op januari 08, 2011, 19:19:41 PM
vissen die doodgaan onder een laag ijs en dan nu het dooit boven komen drijven is van een andere orde dan vogels die met duizend tegelijk zo uit de lucht dood neervallen.
die blauwe snavels bij duiven zou dat wijzen op zuurstofgebrek / verstikking?

ik zeg niet dat de wereld momenteel op het punt staat te vergaan,
ik ben gewoon nieuwschierig naar de medische oorzaak van massale acute sterfte.
en het is me dan te simpel om te zeggen 'de natuur kan raar zijn' of iets in die richting.
kan zijn dat de natuur raar kan zijn maar het moet toch wel te achterhalen zijn hoe het wetenschappelijk in elkaar zit dan qua oorzaken.

Precies, want ook ik kan me hier niet eenvoudig bij neerleggen. Vissen onder het ijs, ja ok.. maar de andere oorzaken? Die blijven vaag.. of niet gevonden.  :huh:
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

ronald

natuurlijk zou ik ook heel graag de reden willen weten van dit soort dingen, maar in het artikel waar het topic mee begon werd gevraagd of we ook ongerust moeten zijn. vandaar mijn reactie van de natuur kan (in onze ogen) een rare zijn, en ik maak me dus nergens zorgen over. er is waarschijnlijk maar weinig of geen onderzoek naar gedaan en moeten we er eerst maar in berusten dat we het nog niet weten.

groeten, Ronald van Seijen

Henri25

Ben benieuwd of we er nog wat meer van gaan horen? Of blijft het bij deze paniekhype...
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

ronald

ik hoorde net iemand op de radio die een mogelijke verklaring heeft voor de sterfgevallen. mogelijk heeft het te maken met de verschuiving van het aardmagnetisch veld waardoor mens en dier gedesorienteerd kunnen raken. dit verschuift altijd wel een beetje, maar zo nu en dan gaat het opeens een stuk sneller en kunnen er tijdelijk problemen ontstaan.

hier een link naar mer uitleg over dit fenomeen:
http://niburunews.com/index.php?option=com_content&view=article&id=405:veranderingen-aardmagnetisch-veld-beinvloeden-zowel-fysiek-als-emotioneel&catid=18:nature-a-environment&Itemid=37
groeten, Ronald van Seijen

diertjesvriend

#16
daar zat ik al aan te denken maar ik dacht laat ik maar beter niks zeggen want het klinkt wel een beetje vaag..
ik geloof dat dat een oorzaak kan zijn.
het maffe is alleen wel dat het ook wel in het "maya's theorie" straatje past.
ik weet niet, maar rustig afwachten op dit vlak want logisch gezien doe je er toch niks aan immers hè.  B)

nb die site is wel behoorlijk vaag zeg... zover als daar was ik zelf niet van plan te gaan denken,
maar in de vogel-theorie kan ik me wel vinden.

Henri25

Daar heb ik ook wel eens overgehoord, dat dat langzaam gebeurd, maar dat had ik nog niet hier aangelinkt. Mocht zoiets wel de oorzaak zijn (wat bij sommige sterfgevallen prima past) dan moet dat toch te bewijzen zijn?
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Maico Weites

#18
''Die blijven vaag.. of niet gevonden.''
Als je de links leest is vrijwel overal een plausibele oorzaak gegeven.


Vissen VS

''
Various fish have washed up on a local park due to the recent winter storm.
According to our reporting partners at the Elkhart Truth, frozen gobies, trout, crayfish, and mudpuppies have been washing up on the beach along Washington Park .  Indiana DNR biologists think the storm and the massive waves washed the fish onto the beach.
Most fish move to deeper water in the winter where the water is warmer, however the fish now on the shore were not able to do that before the storm hit.
The National Weather Service says wind gusts reached 40 miles per hour during that storm''

-----------------
zeesterren e.d. VS

''
CHARLESTON, S.C. (WCIV) -- Temperatures are on pace to make this December one of the coldest on record. That frigid weather is taking its toll on sea life along the coast.
Isle of Palms beaches are littered with dead sea life.
"We saw just hundreds of starfish as we were walking along the beach laying on top of each other, little ones, big ones," said Patti Normile, who noticed the dead animals while walking at the beach at the Isle of Palms.
"Numerous starfish, jellyfish, all dead unfortunately washed up on shore," said Colleen Yelm, who also noticed the dead animals while walking at the beach at the Isle of Palms.
Many of the starfish and jellyfish washed up several days ago and marine biologists say that cold weather this month may be to blame.
"Most of our animals off our coastline are temperate, so they can handle midrange to warm water," said Tim Handsel, marine biologist and director of husbandry at Ripley's Aquarium.
Besides starfish and jellyfish, popular fishing favorites may also be at risk because of the frigid waters along our coast.
"Shrimp and crabs for the remainder of this shrimping season, but what may happen to the recruitment of the next shrimping season," Handsel said.
Sea turtles and fish also may be threatened by the cold, a trend noticed by some Lowcountry fishermen.
"Between a half a dozen guides, we've seen about a dozen trout dead in the past week or so," explained Jamie Hough, a fishing charter guide for the last 15 years with Flat Spot Charters.
Handsel says the cold weather deaths are part of a natural cycle; however he has his concerns about long term effects.
"It makes you wonder if these sea stars are being impacted so greatly just off of Charleston, what is this doing to the other animals. Is this a harbinger of things to come that we may not see until springtime," Handsel said.
According to the National Weather Service, water temperatures are in the upper 40s in Charleston Harbor.''

Dat van de vogels schijnt ook vaker voor te komen.
http://www.2theadvocate.com/news/112843019.html
''These large events do take place,'' he said, ''It's not terribly anusual.''

et cetera.
Zo bijzonder is het nou ook weer niet.

En wat betreft Niburu: met een schep zout nemen.
Die website staat bekend om hun complotkul
Zie ook hun bronnen: 2012pro.com,heavenawaits.worldpress.com............
Dat lijken me niet bepaald wetenschappelijke sites.
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

diertjesvriend

not to mention xandernieuws dat is ook wat hoor.
had verwacht dat dit onderwerp daar ook al wel op hun manier belicht zou staan maar was nog niet zo (paar dagen geleden even gecheckt)

ronald

dat was idd niet de beste website om aan te halen zie ik nu.
maar het zou best kunnen dat hierdoor soms ook dieren sterven op een of andere manier, en als dat dan toevallig samenvalt met oorzaken zoals Maico hierboven aangeeft dan heb je al snel een mooi verhaal voor complotliefhebbers.

groeten, Ronald van Seijen

Maico Weites

#21
Citaat van: Lotte op januari 09, 2011, 17:50:36 PM
not to mention xandernieuws dat is ook wat hoor.
had verwacht dat dit onderwerp daar ook al wel op hun manier belicht zou staan maar was nog niet zo (paar dagen geleden even gecheckt)

http://xandernieuws.punt.nl/?id=617823&r=1&tbl_archief=&
;D ;D

Wat hebben die mensen toch een spannend leven.
Achter elke gebeurtenis zitten aliens, spionnen etc.
Ook wel weer schattig. Maar als je nagaat dat ze al volwassen zijn word je toch een beetje verdrietig.. :'(
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

Henri25

Dat zijn wel erg vage theorieën....  :-\

Dan nog eerder de media geloven!
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Elachista

Theorie 11: De vogels hebben bedorven chinees gegeten, de gassen werden tijdens de migratie verspreid en ingeademd en whoppa *drops dead*. De kopgroep bleef echter in leven.
Groet,
Tymo

Henri25

Citaat van: Avondrood op januari 09, 2011, 20:41:50 PM
Theorie 11: De vogels hebben bedorven chinees gegeten, de gassen werden tijdens de migratie verspreid en ingeademd en whoppa *drops dead*. De kopgroep bleef echter in leven.

Vervolgens kwam het gas door regen in het oppervlaktewater terecht.. en je raad het al  :duim:
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

ronald

de man die ik op de radio hoorde over het aardmagnetisch veld kon er heel leuk over vertellen en noemde ook een website maar welke dat was kon ik niet verstaan en omdat ik autoreed hoorde ik het allemaal maar half. het is me niet duidelijk of die man nou ook zo'n complottist was, maar als ik het zo lees allemaal is die kans wel aanwezig.
misschien had ik beter een van de andere ingezonden mogelijkheden kunnen noemen, een hele leuke vond ik bv dat een zwerm vogels door Frans Bauer muziek was gevlogen  ;D
groeten, Ronald van Seijen

Henri25

Citaat van: ronald op januari 09, 2011, 21:00:47 PM
misschien had ik beter een van de andere ingezonden mogelijkheden kunnen noemen, een hele leuke vond ik bv dat een zwerm vogels door Frans Bauer muziek was gevlogen  ;D

Dat verklaart alles, sluiten dit topic   ;D
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Elachista

In het forum Praat maar raak worden alleen topics gesloten als er daadwerkelijk slachtoffers vallen.....  :D
Groet,
Tymo

Henri25

Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

diertjesvriend

de bomen lijken last te hebben van straling

http://www.degroenestad.nl/cgi-bin/neosense.exe/showpage?value=1295

het kompas begint een andere kant op te wijzen

http://www.scientias.nl/magnetische-noordpool-verschuift-landingsbanen/22776?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+scientias-wetenschap+%28Scientias.nl%29

en nog een top 5 die ik tegen kwam, hoewel niks vergeleken bij de nu anderhalf miljoen geruimde varkens en runderen momenteel, in 'Korea ergens dus aan de andere kant van de wereld'..

http://www.quest.nl/braintainment/pijlers/natuur/top-5-massale-dierensterfte