Hoofdmenu

Mammoetkies?

Gestart door NielsG, januari 10, 2011, 19:22:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

NielsG

Een tijd geleden heb ik deze mammoetkies gekregen van een kennis die bij een baggerbedrijf op de Maasplassen in Limburg werkt. Ik heb wel een basiskennis over fossielen en heb ook al afbeeldingen gezocht van kiezen, maar de meesten lijken niet echt op mijn exemplaar (misschien omdat de die nogal verweerd is). Nu is mijn vraag of dit wel een echte mammoetkies is of iets anders, en zo ja, hoe moet ik ertegen aankijken (wat is nu precies de bovenkant)?

Dank bij voorbaat,
Geelen Niels

beetlestitch

op de bovenste foto zit de bovenkant van de tand links. verder lijkt het mij zeker in de goede richting van een mammoet. ik ben geen fossielen deskundige. deze tanden bestaan inderdaad uit van deze plaatjes tegen elkaar welke dan de hele kies vormen. zo gebeurt het dus vaker dat je maar stukjes vind. groeten toon.
Toon Keukelaar

Marina

lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

M.Haverkamp

Het is inderdaad een mammoetkies. het is verleidelijk om er meteen een wolharige van te maken. Ik vind de lamellen echter wat wijd van elkaar zitten. Het zou dus ook steppenmamoet kunnen zijn. De kies is wat teveel geslten om hier 100 procent duidelijkheid over te geven.

Leuk! ;D