Vraaatsporen van slak?

Gestart door Melchior van Tweel, januari 06, 2011, 23:21:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

Melchior van Tweel

Hallo allemaal,

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming http://waarneming.nl/waarneming/view/51563459
een onzekere Slak onbekend - Gastropoda gezien op 2011-01-02 te Zwolle - Engelsche Werk (Park)
foto`s :

Op de foto zijn driehoekige vraatsporen te zien op een paaltje. De algen lijken afgeschraapt te zijn.
Ik denk dat dit vraatsporen zouden kunnen zijn van een naaktslak. Herkent iemand dit?

Bij voorbaat dank,

Melchior van Tweel
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

bruggeman

#1
Kan niet missen. Wij maken onze deuren ook niet schoon. Heb je ooit een radula preperaat van een slak bekeken? Doen!

Soort durf ik niet zeggen. Kan ook heel goed een huisjesslak zijn geweest. Die radula's zijn soortspecifiek, maar of de rasppatronen dat ook zijn?
groet,
Ida

Tello Neckheim

Ik heb te weinig ervaring met vraatsporen om het op de soort af te kunnen determineren. Dit lijkt in ieder geval wel een huisjesslak. Een naaktslak graast volgens mij niet zo heen en weer. Slakken eten vaak 's nachts en kruipen dan overdag weg uit het licht en de wind. Vaak kun je in de buurt wel een slak vinden en kun je aannemen dat deze het was. Omdat je niet kunt zien op de foto hoe groot de sporen zijn is het lastig de soort te bepalen. Bekend is dat de Gewone Tuinslak van algen leeft. Mooie foto.
Met vriendelijke groeten Tello Neckheim