Himacerus

Gestart door gardensafari, september 16, 2006, 13:19:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

gardensafari

Omdat die twee Himacerus-soorten als imago sterk op elkaar gelijken en ik deze foto op mijn site wil zetten, omdat hij zo'n beetje alles laat zien, wil ik zeker zijn van de determinatie. Het is denk ik H. apterus, maar helemaal zeker ben ik niet.

Alvast bedankt!
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Berend Aukema

Een kortvleugelig vrouwtje van Himacerus apterus (fam. Nabidae)

gardensafari

Dank je zeer, Berend!
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Berend Aukema

Hans, het onderscheid is niet zo moeilijk als je let op de lengte van de sprieten: bij H. apterus zo lang als het lichaam en bij H. mirmicoides aanzienlijk korter dan het lichaam!

gardensafari

Ah, da's belangrijke informatie. Toch is er iets geks. Regelmatig heb ik de mierachtige nimfen van H. mirmicoides in de tuin, vooral erg actief op margrieten. Toch kan ik me nauwelijks heugen volwassen exemplaren aan te treffen. Dat zijn meestal H. apterus. Maar daarvan zie ik maar zelden de larven..... Verwarrende beestjes, die wantsjes!
Berend, ik ben erg blij dat je er bent. Ik kan mij best voorstellen dat dit oogt als een amateuristische site, toch denk ik dat over veel soorten zo goede informatie is te verkrijgen, met name over verspreiding en data. Maar zonder enig toezicht van echte deskundigen lukt het ons leken niet!
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Berend Aukema

H. mirmicoides komt vooral voor in lagere vegetatie en op de bodem, terwijl H. apterus vooral te vinden is in hogere vegetatie (bomen en struiken). Maar ... mirmicoides kan goed klimmen en apterus waait wel eens uit de bomen!