Morgen vogelen in Zeeland?

Gestart door Theovanv, januari 06, 2011, 14:46:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

Theovanv

Ik wil morgen eigenlijk, als het niet te hard regent, gebruik maken van mn OV en het land in om ergens vogels te gaan kijken. Ik zoek een plek waar zeldzaamheden en veel goede jaarsoorten zitten zodat ik een goede stap voor de jaarlijst kan zetten. Ik zat te denken om met de trein naar Goes te gaan en dan naar de Colijnsplaat te fietsen en daar de Grote Geelpootruiter te doen en daarna door te fietsen naar het Veersemeer (langs Veerse Dam), waar in ieder geval gisteren meerdere Middelste Zaagbekken, Ijsduiker, Parelduikers, Kuifduikers, Geoorde Futen, Roodhalsfuten gezien werden. Ik weet natuurlijk niet hoe groot de kans is dat dat allemaal nog aanwezig en terug te vinden is. Ook heb ik er nooit gevogeld. Ik wil dan vanaf het Veerse meer weer naar Middelburg fietsen en daar de trein terugnemen. Ik weet alleen niet of dat niet te ambitieus is qua afstand? En kom ik in de gebieden die ik noemde of er tussenin veel leuke soorten tegen? Of kan ik beter ergens anders heengaan aan de kust? Als ik om 7 uur de trein neem vanuit Apeldoorn ben ik 9:45 in Goes en ik moet natuurlijk 16:00 - 16:30 terug zijn in Middelburg, want ik wil daar niet in het donker op onverlichte wegen fietsen.
Theo van Veenendaal

J_apie

Hallo Theo,

Met de fiets zal de route die jij uitstippeld ongeveer 40 kilometer zijn. Hierbij kun je zelf het beste bepalen of dit lang is of niet!:P
De Grote Geelpoot is met een beetje zoeken meestal aardig te doen. Wel moet je vaak een aantal keren de verschillende slootjes afgaan om het beest te vinden. Als de geelpoot buitendijks zit word het lastig....

De ijsduiker zat er gisteren in ieder geval nog dus zit de kans erin dat hij nog aanwezig is. Zekerheid heb je natuurlijk nooit! Soorten als kuifduiker, middelse zaagbekken en geoorde fuut moeten daar te doen zijn!

Onderweg op Noord-Beveland aan de noord-kant blijven fietsen, daar liggen verschillende inlagen zoals Wanteskuup, s'Gravenhoekinlaag, inlaag Vlietepolder en verder naar Kamperland de inlaag Anna-Frisopolder. Op dit stuk zal vast genoeg te zien zijn! Verder richting Middelburg kun je klein beetje richtig west fietsen om langs Oranjezon te komen. En vlakvoor Middelburg nog de natuurontwikkeling bij Sint-Laurens. Dit is een stukje westelijk van Sint-Laurens.

Alvast succes.

Groeten Jaap Kolijn

J_apie

Voor wat informatie zie: http://www.deltabirding.nl/default.asp
Kijken bij de kaart en de gebieden die op de route liggen aanklikken.

Groeten Jaap Kolijn

Theovanv

Bedankt voor alle info! 40 km is prima te doen, alleen zijn de dagen veel te kort helaas, al die mooie gebiedjes die je daar tegenkomt red je niet tussen aankomst en zonsondergang denk ik, maar goed, dat geeft alleen maar een goede reden om terug te komen ;) Wat is de beste plek om die soorten van het Veerse Meer te doen? Vanaf de Oost Westweg bij Breezand? Want daar staat geen vogelgebiedje in de buurt.
Theo van Veenendaal

J_apie

Dit is inderdaad waar, gewoon vaker komen:P Volgens mij worden de soorten op het Veerse Meer idd vanaf de Oostwestweg waargenomen. Daar is het ook goed te overzien!

Succes en hopelijk niet teveel regen morgen...!:D

Groeten Jaap Kolijn

Theovanv

Citaat van: J_apie op januari 06, 2011, 15:59:00 PM
Dit is inderdaad waar, gewoon vaker komen:P Volgens mij worden de soorten op het Veerse Meer idd vanaf de Oostwestweg waargenomen. Daar is het ook goed te overzien!

Succes en hopelijk niet teveel regen morgen...!:D

Groeten Jaap Kolijn
Ik zou er veel vaker heen willen, maar het is zo ver weg! :P Ja, de vooruitzichten zijn beter dan vandaag, maar niet al te best 3-4mm regen, het zal niet de hele dag gieten, maar er zullen toch wel aardig wat buien komen, dus even afwachten hoe het weerbericht vanavond is ;)
Theo van Veenendaal

GijsB

even offtopic, had je die kwartelkoning nou na de rotskruiper, of doe jij je lijst van rechts naar links?
Gijs

Theovanv

Citaat van: dralion13 op januari 06, 2011, 16:07:43 PM
even offtopic, had je die kwartelkoning nou na de rotskruiper, of doe jij je lijst van rechts naar links?
Haha, grappig dat je mn onderschrift zo goed in de gaten houdt ;) Maar erg scherp opgemerkt want ik heb inderdaad wat wijzigingen ingevoerd.

Enerzijds moest de Parelduiker van gister er weer af, anderzijds heb ik besloten de ondersoorten niet meer mee te tellen op de soortenteller en ook niet bij de 5 nieuwste soorten te zitten, waardoor ook de Witkopstaartmees wegviel uit die 5 en er dus weer een oude terug kwam in de lijst, de Kwartelkoning ;) De nieuwste staat bij mij altijd aan de rechterkant. De chronologische volgorde is dus gelijk aan de leesvolgorde ;)

Ik vind het trouwens wel erg leuk dat zoveel mensen dit voorbeeld van soortenteller en nieuwste waarnemingen of variaties daarop zijn gaan volgen :)
Theo van Veenendaal

GijsB

ik dacht al, zou een leuke voor de maandlijst zijn (en ik zou mn zeer zeer sterke twijfels hebben over een kwako in januari)
Gijs

Frank van de Putte

Ik denk dat je eerder rond de 50km uitkomt, ik doe zelf nogal eens een rondje Veerse Meer...
De wind staat wel gunstig morgen, maar of je het droog zult houden... Hoop het voor je!
Overigens is Kwistenburg een aardig (slikken)gebiedje voor plevieren en strandlopers:
http://waarneming.nl/gebied/view/4506?g=0&from=2010-01-06&to=2011-01-06&sp=0&z=0&u=0&page=1

Direct vóór het oversteken van de Zandkreekdam over het Veerse Meer kun je linksaf onderlangs de dijk fietsen.
Na anderhalve kilometer kun je de dijk op, dus da's 3km extra fietsen.

groeten
Groetjes,

Frank van de Putte

smoely

Misschien kun eventueel ook naar de middelplaten gaan. Daar zitten wit en zwartbuikrotganzen.

Theovanv

Citaat van: smoely op januari 06, 2011, 18:48:53 PM
Misschien kun eventueel ook naar de middelplaten gaan. Daar zitten wit en zwartbuikrotganzen.
Ja, ik weet t, er zit daar zoveel, maar allemaal verspreid, dus dat is niet te befietsen in de korte tijd dat het licht is. Ik zou het liefst met iemand met een auto er doorheen crossen ;)
Theo van Veenendaal

frankmeer

Citaat van: smoely op januari 06, 2011, 18:48:53 PM
Misschien kun eventueel ook naar de middelplaten gaan. Daar zitten wit en zwartbuikrotganzen.

Je bedoelt neem ik aan Zwarte Rotgans ipv Zwartbuik (= Rotgans)?
Frank van der Meer

smoely

Citaat van: frankmeer op januari 06, 2011, 19:33:10 PM
Citaat van: smoely op januari 06, 2011, 18:48:53 PM
Misschien kun eventueel ook naar de middelplaten gaan. Daar zitten wit en zwartbuikrotganzen.

Je bedoelt neem ik aan Zwarte Rotgans ipv Zwartbuik (= Rotgans)?

Ja ik bedoel zwarte rotgans.
Ik verwissel deze namen omdat dit in mijn eerste vogelgids zwarte rotgans stond.  B)