2 matige fotos, Yucatan Mexico

Gestart door paulhoekstra, januari 06, 2011, 01:24:00 AM

Vorige topic - Volgende topic

paulhoekstra

Hoi,

Deze 2 fotos heb ik in december in Yucatan, Mexico gemaakt. Ze zijn van slechte kwaliteit en erg ge-cropt, dus lijken mij niet de moeite waard om in te voeren.

Maar misschien weet toch iemand welke soorten het zijn, voordat ik de fotos weggooi? Is de 2e foto misschien een paartje van Orthemis ferruginea?




Groeten,
Paul
groeten,
Paul

JohanvantBosch

ONderste inderdaad een paartje O. ferruginea (donkere snoet wijst op deze soort i.p.v. O. discolor).

Bovenste lijkt me een Micrathyria soort. Er zitten blijkbaar 4 soorten in Yucatan (site Paulson). Over het algemeen lijken ze behooorlijk op elkaar. Met zoveel berijping vallen M. didyma en M. hagenii af. Blijven M. debilis en M. aequalis over. De laatste zou goed passen. Ik weet niet hoe die soort eruit zien hoe je hem zou kunnen onderscheiden van M. aequalis.
Met deze foto zou ik het op M. aequalis met een vraagteken houden.

paulhoekstra

Bedankt.

Hier staat een foto van M. debilis. Als de foto goed gedetermineerd is, dan lijkt mijn foto niet debilis maar aequalis. Maar ik zal hem voorlopig invoeren als onzekere M. aequalis.

Groet,
Paul
groeten,
Paul

JohanvantBosch

dat lijkt me het verstandigst.

los daarvan, zie ik tussen die foto's ook een determinatie die niet klopt

paulhoekstra

Volgens Dennis Paulson zijn het inderdaad Micrathyra aequalis en Orthemis ferruginea.

Groet,
Paul
groeten,
Paul

paulhoekstra

ik zag dat de micrathyria al goedgekeurd was, maar ik was vergeten om hem op zeker te zetten. Heb ik zonet veranderd (en nu is de status niet meer goedgekeurd)

Groet,
Paul
groeten,
Paul

Anne Hueber †

Citaat van: paulhoekstra op januari 14, 2011, 17:28:27 PM
ik zag dat de micrathyria al goedgekeurd was, maar ik was vergeten om hem op zeker te zetten. Heb ik zonet veranderd (en nu is de status niet meer goedgekeurd)

Groet,
Paul

Zodra er ook maar iets aan een waarneming word veranderd, gaat ie weer op status 'onbekend'. En dat is maar goed ook, want anders kun je bv een foto van een andere soort toevoegen en dan klopt de waarneming niet meer. Het kan ook zijn, dat de waarneming met vraagteken goedgekeurd is en dat ie zonder vraagteken niet goedgekeurd zou worden. Kun je misschien ff een link naar de waarneming geven?

paulhoekstra

De waarneming is alweer goedgekeurd, dank.

Groet,
Paul

p.s. het ging over deze waarneming: http://mexico.observado.org/waarneming/view/51660939
groeten,
Paul

paulhoekstra

#8
Over de micrathyria aequalis, alle micrathyria die klein zijn met veel blauw en een opvallende gele vlek in deze vijver had ik M. aequalis genoemd. Vandaag kon ik eindelijk een betere foto maken, maar deze lijkt heel erg op Micrathyria debilis. Zou het kunnen dat mijn eerdere waarneming ook een M. debilis moet zijn?

Edit: ik denk nu toch dat de eerste waarneming wel een Micrathyria aequalis is.

Het betreft deze waarneming http://observado.org/waarneming/view/52842893
Micrathyria debilis gezien op 2011-03-18 te Mexico- Yucatan
foto`s :


bij voorbaat dank Paul Hoekstra
groeten,
Paul

nick w