Kom maar op als je durft... Blunders!

Gestart door Martijn Bot, januari 05, 2011, 21:40:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan Zwaaneveld

Toen ik net een paar maanden vogelde, was ik met een vriend op stap in de Amsterdamse Waterleidingduinen. Het was begin september, we liepen door een kaal stuk duin en ik merkte een stuk of vier, vijf grijsachtige vogels met zwarte maskers op die zich op de grond bevonden. "Klapeksters!" riep ik enthousiast.
Natuurlijk bleken het even later Tapuiten te zijn. En gelukkig was ook de Tapuit nog een nieuwe soort, destijds.
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

Helen Commandeur

Toen ik nog niet zo lang "in de vogeltjes" zat, reed ik vaak door de Noord-Hollandse polders. In een van de polders lag 'n klein stukje "bos" van 'n paar honderd vierkante meter en ik had me al enige tijd voorgenomen om daar 'n stop te maken.

De dag kwam (had nog weinig geduld om ergens lang te blijven staan), auto aan de kant, vogels weg en ik wachtte geduldig ..............
Pfff, na 'n minuut of vijf kwamen er enkele vogels in zicht en net toen ik m'n camera aan het scherpstellen was kwam er 'n auto uit het stukje "bos". Vogels weg - ggggrrrrrrrrrr.
De auto passeerde me én reed terug. Raam werd opengedraaid en m'n hersenen draaiden meteen alle scenario's af (vooral omdat er 'n man en 'n vrouw van 45+ in de auto zaten met 'n jongetje van 'n jaar of 8 ).
De man vroeg wat ik aan het doen was en de vrouw zei direct daarna dat het "in orde" was.
Belangstellend als ik ben, vroeg ik: wat?

Het eind van het verhaal: er stonden daar ook wel eens mannen te posten met grote lenzen. Het was 'n nudistenkamp.
Zodra de auto uit beeld was ben ik weggereden en tot op vandaag heb ik geen idee welke (bijzondere) vogels ik gemist heb .............

Greetz,
Helen.

Ontwikkelaar van "Vogelnamen vertaler" voor Android, zie: https://play.google.com/store/apps/details?id=birdworld.translator.pro&hl=nl

Gert Veurink

Wat vooroordeelbevestigend dat dit topic bijna 2000 keer gelezen is en maar 32 reacties kent, waarvan een aantal personen een paar keer hebben gereageerd.

Je zou bijna denken dat er weinig blunders worden gemaakt. Wat daarmee dan wel weer in tegenspraak lijkt is dat ik mij ook kan herinneren dat in elk geval de slechtvalk waar ik over sprak destijds door meer dan 30 mensen, waaronder een aantal admins als giervalk is ingevoerd.  ;D

Misschien durft men toch niet? >:D
groet!
Gert Veurink



Wouter van der Ham

Afgelopen Oktober met de jnm op herfstkamp geweest op schiermonnikoog.
Daar erg veel leuke soorten. Toen we de Rotganzen aan het doerzoeken waren, vloog er een tapuit over, Maar deze zag er niet egt uit als een normale tapuit. Jammer genoeg overvliegend en dus niet goed gezien. 2 dagen later werdt daar een Woestijntapuit ondekt... :-\
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

HansP

Citaat van: Gert Veurink op januari 12, 2011, 20:48:32 PM

Misschien durft men toch niet? >:D
We kunnen natuurlijk ook over de blunders van anderen gaan schrijven.....Melkpak-discussies!
Ik zie nu al mot aan het eind van die tunnel!
Groet,
Hans Pohlmann

Jarinka

Citaat van: HansP op januari 13, 2011, 08:51:59 AM
Citaat van: Gert Veurink op januari 12, 2011, 20:48:32 PM

Misschien durft men toch niet? >:D
We kunnen natuurlijk ook over de blunders van anderen gaan schrijven.....Melkpak-discussies!
Ik zie nu al mot aan het eind van die tunnel!
Dan kunnen we het misschien wel beter bij onze eigen fouten houden. Hoewel, ik heb het hele melkpak-verhaal nooit in al zijn glorie gehoord. Ben ik ook wel nieuwsgierig naar :).

Hup iedereen (die het nog niet gedaan heeft), plaats je blunders ter lering ende vermaak!

In augustus zat ik drie dagen op Texel met Stijn. Hij was al eerder gegaan, en had de Grauwe Franjepoten al mooi gezien. Gelukkig zaten ze er ook nog toen ik kwam. Het was ontzettend gezellig en op vogelgebied ook mooi. En we hebben veel aardige mensen ontmoet (o.a. de ontdekker van de Brilzee-eend).
Op de tweede dag gingen we 's ochtends naar de Slufter, en 's middags wilden we naar de Mokbaai fietsen. Een flink stuk, met behoorlijke wind tegen. Onderweg stopten we een paar keer, o.a. bij Ottersaat.
Terwijl we de groepjes steltlopers bekeken, zag ik opeens een solitaire steltloper staan in een kleed dat ik nog nooit gezien had. Oranje poten, een gebandeerde rug, een donkere oogstreep met lichte wenkbrauwstreep... Het zag er wel erg spannend uit. We belden Vincent, want wat moet je doen als je een rare steltloper ziet? Hij nam niet op, dus zijn we maar verder gaan fietsen. We hadden ook terug kunnen gaan en de foto's online kunnen zetten, maar dan was het zo jammer geweest als het niks was. Dus wij verder naar de Mokbaai, en halverwege belde Vincent terug. Nee, hij kon met ons kenmerkenlijstje niks beginnen en zou er nog eens goed over nadenken.
Na een leuke middag bij de Mokbaai zijn Stijn en ik terug gefietst, en hebben meteen de foto's op het forum gezet. Ondertussen vergeleken we de foto's met zeldzame soorten. En afgezien van de bandering op de rug leek hij wel heel erg op de Siberische Grijze Ruiter (toen was ik een een half jaar minder ervaren B)). Er kwam maar geen reactie, en we werden steeds zenuwachtiger. De film die we gingen kijken werd telkens op pauze gezet om te kijken of er al reacties waren.
Bijna drie kwartier later kwam er een reactie van Vincent: het was een juveniele Tureluur die waarschijnlijk in de rui was. Het schijnt een bekende pitfall te zijn ;D

Groeten, Jarinka Heijink

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: HansP op januari 13, 2011, 08:51:59 AM
Citaat van: Gert Veurink op januari 12, 2011, 20:48:32 PM

Misschien durft men toch niet? >:D
We kunnen natuurlijk ook over de blunders van anderen gaan schrijven.....Melkpak-discussies!
Ik zie nu al mot aan het eind van die tunnel!

Ben ook wel benieuwd naar het verhaal van een Steen in de ENCI...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Folkert Jan

Natuurlijk wel een aantal blunders gemaakt, maar dat zijn eigenlijk geen hele leuke verhalen.


Zo heb ik ten tijde van de sneeuwuil een onvolwassen kokmeeuw gemeld als dunbeekmeeuw. Gelukkig was de foto duidelijk genoeg  :angel:
Zat ik afgelopen mei bij de HVP van het lauwersmeer en herinnerde ik mij nog dat Martijn mij de tip had gegeven ook vooral de 2 plasjes daar te bekijken dus dat deed ik. Wat ik vond was een zwemmend steltje die heel onrustig rondjes zwom en af en toe met zijn snavel op het water pikte. Dat moest wel een franjepoot zijn. Alleen deze was wel iets groter en had een langere snavel dan de grauwe franjepoten die ik vaker had gezien. Door het tegenlicht was er niks van het kleed te zien, maar dit moest toch wel een grote franjepoot zijn. Met het hart in de keel de vogel doorgegeven via m.waarneming.nl. Gelukkig kwamen er 5 minuten later een aantal zwarte ruiters aangevlogen die ik herkende aan het geluid en de vleugeltekening die op exact dezelfde manier naast wat ik dacht een grote franjepoot gingen foerageren. Toen toch de determinatie maar gewijzigd naar zwarte ruiter  :-[
En nog zoiets: afgelopen jaar werden voor het eerst waarnemingen via waarneming.nl doorgevoerd naar DBA. Ik wilde een onzekere duinpieper melden over kamperhoek, maar vergat het vakje zeker uit te vinken. Toen ik later op DBA keek zag ik dat mijn duinpieper daar als zeker stond  :-[ Ondanks dat ik de waarneming snel veranderde bleef deze op DBA als zeker staan. Tegenwoordig geef ik eigenlijk nooit meer onzekere waarnemingen door.

En dan ook zo'n gevalletje eerst roepen dan kijken: ergens in juni in de keeg noord een gestreepte strandloper en poelruiter gezien. Vervolgens naar de keeg zuid waar met slecht licht een steltje staat. Ik roep: poelruiter! Medevogelaars vinden dat niet waarop ik roep dan moet het wel een streepje zijn. Bleek het gewoon een kemphaan en had ik niet verder gekeken dan de gele poten  ::)

Over de meeuw van schier zullen we het maar niet hebben.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

ArjanH

Toen ik net begonnen was met vogelen heb ik ooit eens een juveniele Tureluur aangezien voor een Kleine Geelpootruiter. Maar kun je het foutief determineren van een soort wel als een blunder beschouwen ? Ik noem dat eerder een vergissing. Laten we wel wezen: sommige soorten zijn buitengewoon lastig van elkaar te onderscheiden (zeker wanneer je net begint). Wat ik uit eigen ervaring wel als absolute blunders heb ervaren zijn die keren dat ik ben wezen trektellen maar er onvoldoende warm op gekleed was en die bloedhete dag op de hei een aantal jaren geleden toen ik in mijn overmoed dacht dat het meenemen van water wel niet nodig zou zijn.

HPM

Citaat van: ArjanH op januari 16, 2011, 21:50:21 PM
Toen ik net begonnen was met vogelen heb ik ooit eens een juveniele Tureluur aangezien voor een Kleine Geelpootruiter. Maar kun je het foutief determineren van een soort wel als een blunder beschouwen ? Ik noem dat eerder een vergissing. Laten we wel wezen: sommige soorten zijn buitengewoon lastig van elkaar te onderscheiden (zeker wanneer je net begint). [...]

Toen ik begon met vogelen bestonden er nog geen Kleine geelpootruiters dus blunderen was onmogelijk  :)
Herman van der Meer

Justin Jansen

Citaat van: HPM op januari 16, 2011, 22:19:38 PM
Citaat van: ArjanH op januari 16, 2011, 21:50:21 PM
Toen ik net begonnen was met vogelen heb ik ooit eens een juveniele Tureluur aangezien voor een Kleine Geelpootruiter. Maar kun je het foutief determineren van een soort wel als een blunder beschouwen ? Ik noem dat eerder een vergissing. Laten we wel wezen: sommige soorten zijn buitengewoon lastig van elkaar te onderscheiden (zeker wanneer je net begint). [...]

Toen ik begon met vogelen bestonden er nog geen Kleine geelpootruiters dus blunderen was onmogelijk  :)
Dan ben je van voor 1789 toen J.F. Gmelin de soort beschreef :-)
M.v.g., Justin Jansen


frankw

CiteerWat ik uit eigen ervaring wel als absolute blunders heb ervaren zijn die   keren dat ik ben wezen trektellen maar er onvoldoende warm op gekleed   was
Poeh, en niet 1 keer!... ;D
Volgens mij heb ik jou nog nooit niet zien bibberen, ik heb je iig nog nooit horen zeggen dat je het warm hebt.  ;)

HPM

Citaat van: Justin Jansen op januari 17, 2011, 12:26:33 PM
Citaat van: HPM op januari 16, 2011, 22:19:38 PM
Citaat van: ArjanH op januari 16, 2011, 21:50:21 PM
Toen ik net begonnen was met vogelen heb ik ooit eens een juveniele Tureluur aangezien voor een Kleine Geelpootruiter. Maar kun je het foutief determineren van een soort wel als een blunder beschouwen ? Ik noem dat eerder een vergissing. Laten we wel wezen: sommige soorten zijn buitengewoon lastig van elkaar te onderscheiden (zeker wanneer je net begint). [...]

Toen ik begon met vogelen bestonden er nog geen Kleine geelpootruiters dus blunderen was onmogelijk  :)
Dan ben je van voor 1789 toen J.F. Gmelin de soort beschreef :-)

Ze kunnen zoveel verzinnen maar zolang een soort niet in mijn vogelgids staat bestaat hij niet.  :)
Dat is een beetje het probleem met die jeugd van tegenwoordig: dat koopt als beginneling gelijk maar een dikke vogelgids met tal van de meest onwaarschijnlijke soorten en omdat ze zeldzaamheden willen scoren zien ze die onwaarschijnlijkheden allemaal als gelijke kanshebbers en maken daardoor de ene na de andere blunder.

Herman van der Meer

Sander Haak

Citaat van: HPM op januari 17, 2011, 13:40:59 PM
Dat is een beetje het probleem met die jeugd van tegenwoordig: dat koopt als beginneling gelijk maar een dikke vogelgids met tal van de meest onwaarschijnlijke soorten en omdat ze zeldzaamheden willen scoren zien ze die onwaarschijnlijkheden allemaal als gelijke kanshebbers en maken daardoor de ene na de andere blunder.

Wat een slecht verhaal, ik weet haast niet waar ik moet beginnen met reageren. Op de ene plek wordt geroepen dat fotograferende beginners een gids moeten kopen en dan moet het nu wat jou betreft ook nog een klootjesvolk gids zijn waar geen zeldzaamheden instaan? En dan ook nog beweren dat vergissingen met zeldzaamheden zijn gebaseerd op scoringsdrift... Niet alle beginnende vogelaars zijn van de regel op de hoogte dat je eerst 30 jaar moet zitten zuurpruimen voordat je in vogelaarsland mag denken dat je een zeldzame vogel hebt gezien. Wees blij dat er nog jonge mensen zijn die met een naïef enthousiasme van de natuur genieten, een enthousiasme waar jij zeker geen aandeel in hebt gehad.
Groet, Sander Haak (Woerden)

Jaap Denee

Citaat van: HPM op januari 17, 2011, 13:40:59 PM
Citaat van: Justin Jansen op januari 17, 2011, 12:26:33 PM
Citaat van: HPM op januari 16, 2011, 22:19:38 PM
Citaat van: ArjanH op januari 16, 2011, 21:50:21 PM
Toen ik net begonnen was met vogelen heb ik ooit eens een juveniele Tureluur aangezien voor een Kleine Geelpootruiter. Maar kun je het foutief determineren van een soort wel als een blunder beschouwen ? Ik noem dat eerder een vergissing. Laten we wel wezen: sommige soorten zijn buitengewoon lastig van elkaar te onderscheiden (zeker wanneer je net begint). [...]

Toen ik begon met vogelen bestonden er nog geen Kleine geelpootruiters dus blunderen was onmogelijk  :)
Dan ben je van voor 1789 toen J.F. Gmelin de soort beschreef :-)

Ze kunnen zoveel verzinnen maar zolang een soort niet in mijn vogelgids staat bestaat hij niet.  :)
Dat is een beetje het probleem met die jeugd van tegenwoordig: dat koopt als beginneling gelijk maar een dikke vogelgids met tal van de meest onwaarschijnlijke soorten en omdat ze zeldzaamheden willen scoren zien ze die onwaarschijnlijkheden allemaal als gelijke kanshebbers en maken daardoor de ene na de andere blunder.

Grappig... iets dergelijks heb ik vroeger gehad als jongetje van 11/12.

Begin jaren tachtig hadden wij thuis Thieme's veldgids "Wat vliegt daar?" Een gids met een gele, katoenen kaft met op de linker pagina de soortbeschrijvingen en op de rechter pagina de afbeeldingen. Ik kende hem uit mijn hoofd en kon met de hand op de linker pagina iedere afbeelding rechts benoemen (en dat was knap, want ik zou op basis van de 'gedateerde' illustraties nu zeker een kwart niet op naam durven brengen).

Ik ging toen naar de brugklas, werd lid van de JNM (toen ACJN) en mocht vervolgens ook naar de herfstkampjes (HEKA) op Schier. Binnen de ACJN-afdeling Harderwijk werd al maanden van te voren gespeculeerd over de leuke soorten die we konden gaan zien tijdens het HEKA. Een van de oudere afdelingsgenoten noemde Bladkoning. "Bladkoning?! Wat een rare naam voor een vogel", dacht ik toen. Nog nooit van gehoord en hij stond ook niet in mijn gids (en die kende ik toch echt helemaal uit mijn hoofd). Dat moest dus wel een geintje zijn. Ik heb mijn mond gehouden, dacht slim te zijn, heb de 'grap' genegeerd en heb -wellicht daardoor?- vervolgens jarenlang geen Bladkoning gezien.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Jaap Denee

Citaat van: Sander Haak op januari 17, 2011, 14:04:39 PM
Citaat van: HPM op januari 17, 2011, 13:40:59 PM
Dat is een beetje het probleem met die jeugd van tegenwoordig: dat koopt als beginneling gelijk maar een dikke vogelgids met tal van de meest onwaarschijnlijke soorten en omdat ze zeldzaamheden willen scoren zien ze die onwaarschijnlijkheden allemaal als gelijke kanshebbers en maken daardoor de ene na de andere blunder.

Wat een slecht verhaal, ik weet haast niet waar ik moet beginnen met reageren. Op de ene plek wordt geroepen dat fotograferende beginners een gids moeten kopen en dan moet het nu wat jou betreft ook nog een klootjesvolk gids zijn waar geen zeldzaamheden instaan? En dan ook nog beweren dat vergissingen met zeldzaamheden zijn gebaseerd op scoringsdrift... Niet alle beginnende vogelaars zijn van de regel op de hoogte dat je eerst 30 jaar moet zitten zuurpruimen voordat je in vogelaarsland mag denken dat je een zeldzame vogel hebt gezien. Wees blij dat er nog jonge mensen zijn die met een naïef enthousiasme van de natuur genieten, een enthousiasme waar jij zeker geen aandeel in hebt gehad.

Sander: doe er eens een korrel zout bij, voel je niet meteen aangevallen/leg het niet zo negatief uit en realiseer je dat Herman zijn verhaal niet volledig uit de lucht gegrepen is.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

snwja3

Citeeren heb -wellicht daardoor?- vervolgens jarenlang geen Bladkoning gezien.
En begrijp ik hieruit dat je pas afgelopen kerst doorhad dat 'Grote Trap' ook geen grap was ......  ;)
Wietze Janse

Jaap Denee

Citaat van: snwja3 op januari 17, 2011, 14:20:23 PM
Citeeren heb -wellicht daardoor?- vervolgens jarenlang geen Bladkoning gezien.
En begrijp ik hieruit dat je pas afgelopen kerst doorhad dat 'Grote Trap' ook geen grap was ......  ;)

Voor mij is alles dat met vogeltjes te maken heeft een grap, Wietze. Een bloedserieuze grap, dat wel.  ;)
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

HPM

Citaat van: Sander Haak op januari 17, 2011, 14:04:39 PM
Citaat van: HPM op januari 17, 2011, 13:40:59 PM
Dat is een beetje het probleem met die jeugd van tegenwoordig: dat koopt als beginneling gelijk maar een dikke vogelgids met tal van de meest onwaarschijnlijke soorten en omdat ze zeldzaamheden willen scoren zien ze die onwaarschijnlijkheden allemaal als gelijke kanshebbers en maken daardoor de ene na de andere blunder.

Wat een slecht verhaal, ik weet haast niet waar ik moet beginnen met reageren. Op de ene plek wordt geroepen dat fotograferende beginners een gids moeten kopen en dan moet het nu wat jou betreft ook nog een klootjesvolk gids zijn waar geen zeldzaamheden instaan? En dan ook nog beweren dat vergissingen met zeldzaamheden zijn gebaseerd op scoringsdrift... Niet alle beginnende vogelaars zijn van de regel op de hoogte dat je eerst 30 jaar moet zitten zuurpruimen voordat je in vogelaarsland mag denken dat je een zeldzame vogel hebt gezien. Wees blij dat er nog jonge mensen zijn die met een naïef enthousiasme van de natuur genieten, een enthousiasme waar jij zeker geen aandeel in hebt gehad.

Mm, ik ben wel geen beginnende vogelaar maar ik ken die eerstdertigjaarzuurpruimenregel ook niet. En goed beschouwd was ik als beginner met beperkte literatuur veel naiever enthousiast dan 'de jeugd van tegenwoordig'. In mijn naiviteit kón ik een Tureluur niet eens voor een Kleine geelpootruiter aanzien. Blij toe, want ik had al genoeg moeite om bijvoorbeeld Grasmus en Braamsluiper uit elkaar te houden. Ik moet er niet aan denken dat ik dan ook nog eens aan een Siberische braamsluiper of zoiets had moeten denken. Een gids met afbeeldingen en beschrijvingen volgens de huidige maatstaven had ik best willen hebben, maar dan zonder al die rariteiten die je normaal gesproken toch nooit (zelf) tegen het lijf loop.
Dat er in de beste moderne gidsen zoveel Vreemde Dwaalgasten staan is uiteraard prima, maar dat maakt het er voor een beginnner die bijv. nog geen Sijs van een Groenling kan onderscheiden niet gemakkelijker op. Ik denk echt dat een beginner gebaat is bij een goede gids met een beperkt repertoir van algemenere soorten en dat is niet omdat ikzelf met 'krakkemikkige' gidsjes heb moeten beginnen. Ik zie trouwens geen enkele reden om een degelijke beperkte gids af te doen als 'klootjesvolkgids'.
Herman van der Meer

Sander Haak

Als je het zo schrijft kan ik mij er best in vinden, maar doe het niet voorkomen alsof beginnende vogelaars vanuit een hang naar luxe een scoringsdrift opwekkende gids kopen. Spreek mij (ja ik voel me aangesproken) gerust aan op mijn blunders maar niet op mijn bedoelingen. Die dikke gids van de ANWB kocht ik 3 jaar geleden namelijk op aanraden van zo'n beetje het hele forum hier.

Dan zal ik met dit punt het overreacten beëindigen en met veel plezier de blunders blijven lezen die de onheilbrengende ANWB-gids allemaal teweeg hebben gebracht. Zo'n serieuze zaak is het tenslotte ook weer niet.
Groet, Sander Haak (Woerden)

Bart van Hoogstraten

Ik had als voornemen voor 2011 om me te verbeteren als vogelaar. Heb om die rede de dikke ANWB gekocht. Ik kom met lezen echter niet verder dan 1 pagina en dan kan ik het kleine corps niet meer lezen. Ik ben bang dat ik beter in een nieuwe bril kan investeren, mijn +5,5 van 2 jaar geleden voldoet niet meer... balen zo'n slechter wordende ogen :P
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Vincent Hart

Aan de andere kant: Je ziet toch geen vogeltjes die je evt. zou willen determineren op het moment  >:D
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Bart van Hoogstraten

Hahaa, klopt. maar hak een mens zijn handen af en hij wil plots piano spelen...  ;D ;D ;D
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bart van Hoogstraten

Weer on topic -> Paar jaar geleden dacht ik bij mij in de buurt een Steenuil te horen (bijzonder onwaarschijnlijk). Vaste prik, elke avond om precies 18:30 liet hij zich horen tot een uur of 20:00. En ik kende het geluid van de steenuilen bij mijn broer, die heeft elk jaar een broedend paartje in zijn tuin. Mijn (onzekere) waarneming die ik ingevoerd had trok de aandacht van een medewerker van Sovon die bij mij in de buurt woont en die me mailde of hij kon komen luisteren. Aldus... toen ik de voordeur open deed was hij al enthousiast: "ik hoorde hem al van daarachter" en we liepen gauw de tuin in. Na aandachtig luisteren kwam hij tot de conclusie dat het geluid er wel op leek maar veel te zacht was voor een Steenuil. Wij met de verrekijker de buurt in, vinden we dus een kooivogel achter een geopend raam. De eigenaar kwam waarschijnlijk elke dag om 18:30 uur thuis van zijn werk en zette dan zijn raam open tot aan het nieuws...  :P
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Jan vH

Toch ook maar even een verhaaltje hier plaatsen:

Ik vogelde nog maar net en had net een paar weken de Huismus op mijn lijstje en had ook nog geen fatsoenlijke vogelgids toen ik naar het Wekeromse Zand ging. In een boekje stond dat daar Klapeksters zouden zitten. Dus ik zie daar een groepje grijze vogels vliegen. Houtduiven waren het niet, die komen niet voor in stuifzandgebieden. ( ::) ) Dus volgens mij zijn het wel Klapeksters... Dus ik voer ze in, en krijg ook nog eens commentaar. Na een tijdje overwegen toch maar de waarneming verwijderd. Gelukkig had ik binnen een jaar wel een echte.  ;D
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Guus Peterse

Citaat van: Bart van Hoogstraten op januari 17, 2011, 17:55:56 PMPaar jaar geleden dacht ik bij mij in de buurt een Steenuil te horen (bijzonder onwaarschijnlijk). Vaste prik, elke avond om precies 18:30 liet hij zich horen tot een uur of 20:00. En ik kende het geluid van de steenuilen bij mijn broer, die heeft elk jaar een broedend paartje in zijn tuin. Mijn (onzekere) waarneming die ik ingevoerd had trok de aandacht van een medewerker van Sovon die bij mij in de buurt woont en die me mailde of hij kon komen luisteren. Aldus... toen ik de voordeur open deed was hij al enthousiast: "ik hoorde hem al van daarachter" en we liepen gauw de tuin in. Na aandachtig luisteren kwam hij tot de conclusie dat het geluid er wel op leek maar veel te zacht was voor een Steenuil. Wij met de verrekijker de buurt in, vinden we dus een kooivogel achter een geopend raam. De eigenaar kwam waarschijnlijk elke dag om 18:30 uur thuis van zijn werk en zette dan zijn raam open tot aan het nieuws.
Als zelfs een ervaren SOVON-medewerker erin trapte, kun je dan nog wel van een blunder spreken?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Albert de Jong

#56
Ben ik dan de enige van het jonge grut dat nog begonnen is met het rode gidsje van Peter Hayman? Ik kocht hem voor een tientje na een excursie van de vogelwacht in de buurt.

Vervolgens kreeg ik voor mijn verjaardag de Jonsson. Dat was al meer een leesboek! Met de 'landingslichten' van blz. 152 in het achterhoofd determineerden Peter Verhelst en ik tijdens een tocht door de Flevo een dwergarend. Volgens het boek zeldzaam, dus even de inspreeklijn bellen waarvan het nummer achterin stond. Vervolgens hebben we thuis de lijn gebeld en hoorden Klaas Haas praten over een mogelijke dwergarend. 'Zo, dat kwam dus wel even van ons', dachten we. En maar niet aan bruine kiekendief denken.

Datzelfde jaar zagen we vanuit het klaslokaal een vale gier overvliegen. Tenminste, dat dachten we. We zijn het lokaal uitgerend en richting de vogel gaan fietsen. Zonder verrekijker trouwens. En dan weer inspreken natuurlijk. En een paar uur daarna verwachtingsvol het lijntje luisteren. En 's avonds op het kaartje van de website kijken of er een rode stip op die plek stond.

Vanaf nu ga ik de Hayman weer meenemen. Daar staat tenminste de Rietgans nog gewoon in.
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

GijsB

Het begon bij mij allemaal met een oude vogelgids (1975) genaamd Vogels van bos park en tuin  van Hanning Anthon met bosvogels uit heel europa.
Op aanraden van het forum uiteindelijk een ANWB-gids gekocht toen ik naar marokko ging.
Gijs

j.steenbergen

Ha yes! Dat rode boekje (edit: Hayman dus), dat volledig naar de knoppen door regen etc. nu op mijn ereplankje staat. De herziene blauwe is overigens al weer een stuk beter.
Jeroen Steenbergen

Sander Haak

Een weinig interessante vergissing uit mijn begintijd was een eend op de Hoogekampseplas nabij Utrecht die ik als Topper determineerde. Later besefte ik dat dit toch wat onwaarschijnlijk was en ik de kenmerken waarschijnlijk toch niet zo goed had geïnterpreteerd. De waarneming (die al op onzeker stond) verwijderde ik weer van mijn lijst.

Iets interessanter werd het toen ik een tijd later mijn naam intypte in de nieuwe zoekmachine Bing. Eén van de eerste hits was een nieuwsbericht op de website van Utrechts Landschap. Ornitholoog Sander Haak had op de Hoogekampseplas een zeer opmerkelijke vondst gedaan... Iemand van de communicatie afdeling had er netjes twee alinea's over vol getypt.
Groet, Sander Haak (Woerden)