Graag jullie gefundameteerde mening over dit verhaal..http://www.sportvisserijnederland.nl/sportvissers/actueel/3037/gestalt_switch_voor_de_aalscholver.html
Eens even wat zitten neuzen in het document van Christer Olburs. Is via een subsidie vanuit het Zweeds in het Engels vertaald, is volgens de inleiding een 'essay' en lijkt ook wel kenmerken te vertonen van een 'schotsschrift'. Qua stijl / taal / opbouw doet het me erg denken aan de vele geschriften van Sake Roodbergen: een fervente voorstander van het zoeken & rapen van kievitseieren.
De auteur (Christer Olburs) wordt opgevoerd als (visserij)bioloog: heeft iemand iets kunnen vinden over zijn standpunt / visie over 'dichtheidsafhankelijke aantalsregulatie'? Heeft hij een gedegen analyse gemaakt van alle wetenschappelijk onderzoek wat er is gedaan aan het voedsel van Aalscholvers? Ik heb geprobeerd een literatuurlijst te vinden, maar dat is me niet gelukt. Haalt hij de bioloog Mennobart van Eerden aan? (een bioloog van Rijkswaterstaat IJsselmeer die erg veel onderzoek aan Aalscholvers heeft uitgevoerd) Wordt er verwezen naar een special van Ardea over Aalscholvers?
Het stukje in Sportvisserij Nederland legt ook al snel de vinger op de zere plek: Chirster Olburts is een jager. Dus een man die voor zijn lol wilde vogels en zoogdieren met zijn geweer doodmaakt. En met dergelijke lieden kun je bijna nooit goed discussiëren. Het zijn typen die (bijvoorbeeld) ontkennen dat virussen, kleine wormpjes, bacteriën etc. 'natuurlijke vijanden' zijn, het bestaan van 'dichtheidsafhankelijke aantalsregulatie' ontkennen etc. Erger, dit is hun niet aan het verstand te peuteren, net zoals je een creationist niet aan het verstand kunt peuteren dat de Ark van Noah een verzinsel is en dat het leven op Aarde niet door een god of een ander 'wezen' is geschapen.
Ik zou er niet om wakker liggen & vooral niet teveel tijd steken in discussies met dergelijke lieden. En vooral ook geen coalities sluiten. Jagers c.s. willen namelijk dolgraag coalities sluiten. Het antwoord is simpel: hang je geweer aan de wilgen en houd op met je hobby om voor je lol wilde vogels dood te schieten.
Volgens de Zweedse visserijbioloog, vogelaar en milieubeschermer Christer Olburs ontbreekt in beide kampen de puur wetenschappelijke benadering van de aalscholver. Daardoor vertroebelt de discussie tussen voor- en tegenstanders van deze vogel. Christer Olburs (62) uit Stockholm heeft heel zijn professionele carrière in de visserij- en aquacultuurbranche gewerkt. Daarnaast is hij een fervent vogelaar en milieuactivist, maar ook een sportvisser en jager. Hierboven dus ook weer heel fraai die halfslachtige pogingen om een coalitie te smeden. Is dus volkomen zinloos / overbodig.
Verder had Olburts er beter aan gedaan om zijn item (de Aalscholver is een exoot) om te bouwen tot een artikel en het vervolgens aan te bieden aan een wetenschappelijk tijdschrift. Bijvoorbeeld aan Ornis Svecica (neemt zelfs bijdragen in het Zweeds op), of aan Ornis Fennica (beide gerespecteerde tijdschriften), of waarom anders niet aan bv Dutch Birding (neemt veel taxonomische artikelen op)? De vraag is dus waarom Olburts dit niet heeft gedaan.
Groetjes, Klaas