Gewei van een Ree

Gestart door Jarinka, januari 03, 2011, 11:39:10 AM

Vorige topic - Volgende topic

Jarinka

Gisteren zag ik midden in de polder een stuk of acht Reeën. Er zat een mannetje bij met een ontzettend groot en dik gewei.
Ik ben meer van de vogels dan van de zoogdieren, dus ik heb door mijn scope heen een foto gemaakt. Mijn moeder heeft vrij veel Reeën gezien (we hebben jarenlang aan een bosrand gewoond waar we regelmatig Reeën zagen), en het gewei leek haar te dik voor een gewei. Ze dacht dat er paaltjes achter stonden.
Kan een gewei zo groot zijn? En is er daarmee ook iets over de leeftijd van het mannetje te zeggen?
Alvast bedankt!

Groeten, Jarinka Heijink

Oenanthe

Dit lijkt mij een bastgewei, een gewei in de groei dat zit ingepakt in een omhulsel waar o.a. bloedvaten inzitten. Als het gewei volgroeid is sterft de bast af. De ree veegt dat van zijn gewei af en klaar is het nieuwe gewei.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Norman

Inderdaad bastgewei.

Zie hier via deze link Reeën met en zonder bastgewei.

http://awd-bossie.blogspot.com/2010/04/herten-spotten-in-de-awd.html

Bovendien zijn herten, Reeën en zwijnen veel leuker dan vogels hoor.  ;D  Geintje!!

Jarinka

Citaat van: Norman op januari 05, 2011, 20:13:54 PMBovendien zijn herten, Reeën en zwijnen veel leuker dan vogels hoor.  ;D  Geintje!!
Dat moet je nog eens zeggen als je in Italië aan het windsurfen bent en er een Zwarte Wouw op 10 meter boven je komt vliegen, of als je met een groep van 15 een (zeldzame!) Zwartbuikwaterspreeuw mooier kunt bekijken dan een (zeer algemeen!) Roodborstje :P

Maarten en Norman, bedankt voor de uitleg. Het was leuk om weer eens Reeën te zien, zeker met zo'n mooi mannetje ertussen :)
Groeten, Jarinka Heijink

Norman

Citaat van: Jarinka op januari 05, 2011, 20:25:01 PM
.....Zwartbuikwaterspreeuw mooier kunt bekijken dan een (zeer algemeen!) Roodborstje :P

Dat kwam niet toevallig door de aandacht die er geschonken werd aan dat prachtige Roodborstje.........
;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Jarinka

Citaat van: Norman op januari 05, 2011, 20:57:51 PM
Citaat van: Jarinka op januari 05, 2011, 20:25:01 PM
.....Zwartbuikwaterspreeuw mooier kunt bekijken dan een (zeer algemeen!) Roodborstje :P
Dat kwam niet toevallig door de aandacht die er geschonken werd aan dat prachtige Roodborstje.........
;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Moet je nagaan hoeveel schuwer dat Roodborstje was geweest als we er met z'n allen naar hadden gekeken, nu was hij al heel schuw terwijl er maar drie mensen naar hem keken ;)
Groeten, Jarinka Heijink