Hoofdmenu

trilzwam?

Gestart door Willy, januari 04, 2011, 15:42:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Willy

Zou dit ook een trilzwam kunnen zijn?
Willy
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Marian Jagers

Hoi Willy,

Inderdaad, heb je op de houtsoort gelet?
Groeten Marian

Willy

Weet het niet zeker Marian maar dacht populier.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

ratje

vorig jaar hebben wij de toltrilzwam gevonden die volgens mij ook op populier zat. Maar die is zo zeldzaam dat hij zeker onder de  :micro:  moet.

bruggeman

Ik denk niet dat een mic. nodig is om een toltrilzwam te determineren. Voorkomen op populier, de karakteristieke vorm, de structuur: glad van boven zonder wratjes, iets ruw aan de buitenkant; de bruinige kleur zijn allemaal aanwijzingen dat het om die soort gaat (die ruwe buitenkant zou je nog moeten controleren).
groet,
Ida

Willy

Hallo Ida,Hij was bevroren maar de buitenkant zag er inderdaad iets ruw uit.
Gr.Willy.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

bruggeman

Trilzwam kunnen goed tegen bevriezen en ontdooien. Je kunt hem dus gewoon ontdooien en dan is hij waarschijnlijk alsof hij nooit bevroren geweest is. Bij een zeldzame soort zou ik het echt zo goed mogelijk willen zien voordat ik mezelf overtuigd had dat hij het echt is
groet,
Ida

Willy

Dan hou ik hem in de gaten de komende tijd.
Gr.Willy
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

bruggeman

Goed idee Willy. Mocht hij er dan toch niet goed uit zien dan kun je hem wat water leggen en dan zwelt hij wel weer op.
groet,
Ida

xenion

Gladde binnenkant (bovenkant) lijkt me juist belangrijk om te controleren, Eikentrilzwam lijkt er op qua vorm en heeft ook een ruwe buitenkant.
Groeten,
Martin

Willy

Hallo martin komt eikentrilzwam ook op populieren voor?
Willy
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

ratje

Citaat van: bruggeman op januari 05, 2011, 13:35:54 PM
Ik denk niet dat een mic. nodig is om een toltrilzwam te determineren. Voorkomen op populier, de karakteristieke vorm, de structuur: glad van boven zonder wratjes, iets ruw aan de buitenkant; de bruinige kleur zijn allemaal aanwijzingen dat het om die soort gaat (die ruwe buitenkant zou je nog moeten controleren).

Jij bent de eerste die vertelt dat deze niet gecontroleerd hoeft te worden. Degene die vorig jaar door iemand van onze werkgroep gevonden werd moest wel degelijk opgestuurd en gecontroleerd worden om zekerheid te geven.

Marian Jagers

Hoi Willy,

Hoe zeker ben jij dat dit stuk hout populier is en niet een uitgebleekte eikentak? Takken kunnen ook door menselijk toedoen in een terrein terecht komen (snoeihout, een hondenliefhebber) ;)
Citaat van: Willy op januari 05, 2011, 18:58:00 PM
Hallo martin komt eikentrilzwam ook op populieren voor?
Willy
Dat hangt er vanaf, welk boek je openslaat. Volgens eentje, Die Grosspilze Baden-Würtenberg deel 1 kan dat.
In ieder geval, zo blijkt uit meerdere boeken, is deze trilzwam niet zo trouw als de naam doet vermoeden.
Groeten Marian

xenion

Eikentrilzwam wordt ook wel eens van andere loofbomen gemeld, heb hem zelf een aantal maal op hazelaar gevonden.
Groeten,
Martin

bruggeman

Oef, ikzelf zou het voldoende vinden als hij aan de door mij genoemde criteria (waaronder op populier) voldeed. E, plana valt af doordat er geen wratjes opzitten, T. foliacea heeft een heel andere vorm, de eikentrilzwam is zwart en dof en heeol ruw van buiten en anders van vorm. Wat blijft er verder over?
De microscopische kenmerken lijken me in dit geval niet het allerbelangrijkste. Maar laten controleren kan nooit kwaad en het is best mogelijk dat de NMV de waarneming zonder validatie niet accepteert. Er staat overigens daar niets over in de verspreidingsatlas. En het lijkt me geen echte twijfelsoort.
groet,
Ida

Willy

Hallo Marian ik ben voor 99% zeker dat waar deze trilzwam op zit populier is.
Willy
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

xenion

Citaat van: bruggeman op januari 05, 2011, 22:06:29 PM
Oef, ikzelf zou het voldoende vinden als hij aan de door mij genoemde criteria (waaronder op populier) voldeed. E, plana valt af doordat er geen wratjes opzitten, T. foliacea heeft een heel andere vorm, de eikentrilzwam is zwart en dof en heeol ruw van buiten en anders van vorm. Wat blijft er verder over?
Eikentrilzwam vind ik ook vaak glanzend, afhankelijk van de toestand van het vruchtlichaam. Heel ruw van buiten klopt, maar op deze foto zie je vooral de bovenkant en dan ook nog eens met een laag ijs. En de vorm vind ik niet afwijkend, zo zie ik oude/droge/bevroren exemplaren wel vaker.
Groeten,
Martin

bruggeman

Leerzaam, je er zo nog eens goed in te verdiepen. De eiketrilzwam een binnen/bovenkant met piepkleine verspreide wratjes en de de boven/binnenkant van de tolzwam heeft geen wratjes. Ze lijken allebei erg substraat trouw. Verschillen lijken me dus duidelijk.
groet,
Ida

xenion

Citaat van: bruggeman op januari 06, 2011, 09:25:07 AM
Leerzaam, je er zo nog eens goed in te verdiepen. De eiketrilzwam een binnen/bovenkant met piepkleine verspreide wratjes en de de boven/binnenkant van de tolzwam heeft geen wratjes. Ze lijken allebei erg substraat trouw. Verschillen lijken me dus duidelijk.
Die wratjes op de bovenkant zal Willy nog even in het veld moeten checken, want dat is vanaf deze foto's met bevroren exemplaren niet te controleren. Eikentrilzwam heb ik een paar maal op hazelaar gevonden, dat substraat trouw vind ik dus nog wel meevallen...
Groeten,
Martin

lucknijnsberg

Willy,

Zag dat je de waarneming al op zeker had ingevoerd.
Lijkt me iets voorbarig bij zo'n zeer zeldzame soort. :police:
Ik zou 'm iig op onzeker zetten tot er meer duidelijk wordt.
Groetjes Luc

ps Als er zo'n reeks over is op het forum zou ik bij de waarneming een linkje zetten naar het forum, bij details, geeft veel duidelijkheid.

Willy

Bedankt Luc heb een link geplaatst naar het forum.
Willy
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

bruggeman

#21
Ik heb het gevoel dat ik niet helemaal goed begrepen ben. Ik wil daarom even resumeren wat ik gezegd heb want ik sta er nog steeds vierkant achter:


Bevroren materiaal kun je niet goed determineren. Ik had zelf niet al vast moeten speculeren over het gladde oppervlak
groet,
Ida

bruggeman

2: de tolzwam is geen moeilijk soort en je hebt geen mic nodig om hem te determineren

3: ik gaf een lijstje kenmerken die diagnostisch zijn voor de tolzwam

4: ik bedoelde dat je die kenmerken nog zou controleren aan het ontdooide materiaal. Verder dat je foto's zou maken waarop die kenmerken zichtbaar waren: een macrofoto van de bovenkant voor de details (wratjes of niet); van de zijkant voor de vorm; en macro van de zijkant voor de destructuur: glad, iets ruw of heel ruw
groet,
Ida

Willy

Bedankt Ida,ik zal als het dooi is  macro foto's maken van boven,onder en zijkant.
Gr.Willy.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

ratje

Citaat van: bruggeman op januari 07, 2011, 09:41:19 AM
2: de tolzwam is geen moeilijk soort en je hebt geen mic nodig om hem te determineren

3: ik gaf een lijstje kenmerken die diagnostisch zijn voor de tolzwam

4: ik bedoelde dat je die kenmerken nog zou controleren aan het ontdooide materiaal. Verder dat je foto's zou maken waarop die kenmerken zichtbaar waren: een macrofoto van de bovenkant voor de details (wratjes of niet); van de zijkant voor de vorm; en macro van de zijkant voor de destructuur: glad, iets ruw of heel ruw

ben het niet mee eens, zoals ook Luc al aangaf is de toltrilzwam daar veel te zeldzaam voor.

bruggeman

#25
Om te beginnen de determinatie is nog niet rond

Maar in zijn algemeenheid. Ik begrijp niet wat je bedoelt denk ik. Bedoel je dat er wel een mic aan te pas moet komen? Welk kenmerk zou je dan willen controleren?

Een gewone soort kan moeilijk te determineren zijn en een zeldzame makkelijk. Vol;gens mij behoort de tolzwam tot de laatste categorie.

Ik haal voor een determinatie alles uit de kast (Juelich, Nordic, etc). Ik check alle kenmerken, ook de niet diagnostische. Als ik overtuigd ben dat er geen speld tussen mijn determinatie kan dan ben ik overtuigd (en dat komt niet vaak voor, want ik ben een overkritische twijfelaar). 
Dat ik overtuigd ben betekent niet automatisch dat anderen het met eens zijn. En Luuc is administrator en hij heeft de verantwoordelijkheid voor de goedgekeurde determinaties. Ik neem ook niet graag de verantwoordelijkheid voor iets wat ik zelf niet helemaal kan overzien op me.

En hoe dan ook we wachten nog af wat er aan de ontdooide zwam aan details te zien zal ziin
groet,
Ida

ratje

we hebben het toch wel over dezelfde soort toltrilzwam??

bruggeman

Hoi Hannie!
Ja hoor, ik ben nu eenmaal een sloddervos met typen.
groet,
Ida

ratje

ok  :D  gemak dient de mens  ;D

lucknijnsberg

Allen en vooral willy,
Het ging mij erom dat de zwam nu gewoon al als zekere toltrilzwam was ingevoerd.
en gezien de bevroren toestand vond ik dat iets te voorbarig.
Verder wachten we dan gewoon meer foto's of details af.
Groetjes Luc