Wilde Zwaan met (alleen) pootring

Gestart door Ted van der Knaap, januari 01, 2011, 18:18:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ted van der Knaap

Vanmiddag kwam ik 2 Wilde Zwanen tegen waarvan er 1 'n pootring om had (evt. van de ander niet kunnen zien!)

Heb het idee dat ik de complete code wel heb, 1 letter, gevolgd door 3 cijfers.
Ervoor staat ws de naam van een ringstation, maar te onduidelijk op de foto's.

Voor invoeren op Griel.nl heb ik het ringstation niet.

Is er iemand "in" de Wilde Zwanen die me toch verder kan helpen?
(of is het zonder de naam van het ringstation niet te doen?)
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Jeroen Nagtegaal

Aan de hand van de code is vaak de Ringcentrale wel te achterhalen.
Tevens kan de opbouw van de ring helpen, dus waar stond de tekst tov. de cijfers etc.  Met welke letter begon de ring?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Cygnus

Hoi Ted,

Mogelijk is het land wel te achterhalen. Elk land heeft meestal z'n eigen soort ringcoderingen en layout van een metalen ring. Als je mij via een PB het nummer stuurt en een zo duidelijk mogelijke uitsnede van de ring (inclusief de niet leesbare ringcentrale) dan kan ik proberen er achter te komen. Waar zag je de vogel? In ieder geval een leuke melding. Ik weet uit ervaring dat je maar zeer weinig Wilde Zwanen met alleen een metalen ring tegenkomt in het veld.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Ted van der Knaap

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op januari 01, 2011, 18:29:41 PM
Aan de hand van de code is vaak de Ringcentrale wel te achterhalen.
Tevens kan de opbouw van de ring helpen, dus waar stond de tekst tov. de cijfers etc.  Met welke letter begon de ring?

Eerst de tekst en het begon met de letter X
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Ted van der Knaap

Citaat van: Cygnus op januari 01, 2011, 18:29:55 PM
Hoi Ted,

Mogelijk is het land wel te achterhalen. Elk land heeft meestal z'n eigen soort ringcoderingen en layout van een metalen ring. Als je mij via een PB het nummer stuurt en een zo duidelijk mogelijke uitsnede van de ring (inclusief de niet leesbare ringcentrale) dan kan ik proberen er achter te komen. Waar zag je de vogel? In ieder geval een leuke melding. Ik weet uit ervaring dat je maar zeer weinig Wilde Zwanen met alleen een metalen ring tegenkomt in het veld.

2 matige foto's:

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Cygnus

Hoi Ted,

Ik ben nagenoeg zeker dat dit een Zweedse ring is. Links van het nummer staat de tekst:

RIKSMUSEUM
STOCKHOLM
SWEDEN

Een nummer op een zwanenring uit Zweden begint met een X en dan 4 cijfers, dus 1 meer dan jij opgeeft. Links van de tekst (Riksmuseum enz) staat het nummer ook nog een keer verticaal op de ring.

Dit is een heel bijzondere aflezing. Ik zou overwegen nog een keer een poging te wagen en eventueel, mocht je zelf geen telescoop hebben, de hulp in te roepen van een ervaren ringaflezer, die met behulp van de juiste apparatuur eenvoudig de ring af kan lezen.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Jeroen Nagtegaal

Ted,

Ik zag dat je hem al hebt ingevoerd. Alleen staat ie nog op vervaging/embargo. Een speciale reden? Anders kan wellicht iemand anders kijken.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Ted van der Knaap

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op januari 01, 2011, 21:27:33 PM
Ted,

Ik zag dat je hem al hebt ingevoerd. Alleen staat ie nog op vervaging/embargo. Een speciale reden? Anders kan wellicht iemand anders kijken.

Heb 'm op verborgen gezet omdat ik morgen terug wil om 'm echt goed af te lezen... ...maar had vandaag echt mazzel dat er 1 ex. op de kánt stond.

@ Trinus  ga m'n foto's nog eens goed doornemen of ik 'n 4de letter zie.

Hou jullie op de hoogte!
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Ted van der Knaap

Ben vandaag (tot 2x toe) terug geweest, 's-morgens van redelijk korte afstand weer kunnen kijken, foto's gemaakt en geprobeerd door de verrekijker maar is/was geen succes. Het 4de nr. lijkt er niet te zijn of net in een bocht op de achterkant te staan!

's-middags waren ze verkast naar verder weg waar ik niet dichterbij kon komen.

Heb een e-mail uitstaan naar het Riksmuseum in Stockholm met het verzoek om contact met me op te nemen... ...even afwachten op respons en zal het dan hier melden.
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Jeroen Nagtegaal

Kun je hem dan wellicht vrijgeven? Er zal vast iemand zijn die even wil helpen met aflezen.
Ben benieuwd, ook naar de foto's.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Ted van der Knaap

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op januari 02, 2011, 19:11:45 PM
Kun je hem dan wellicht vrijgeven? Er zal vast iemand zijn die even wil helpen met aflezen.
Ben benieuwd, ook naar de foto's.

Heb je even 'n mail gestuurd Jeroen
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Cygnus

Hopelijk lukt het nog om de ring af te lezen. Ik kan geen andere mogelijkheid verzinnen dan dat dit een Stockholm ring is.

In Zweden worden gemiddeld per jaar maar 5 Wilde Zwanen geringd, dat is voor zo'n grote vogel heel weinig. Het zou dus heel mooi zijn dat deze ring wordt afgelezen. Aflezen van ringen met alleen een verrekijker en/of een fototoestel is verre van optimaal.

Ik heb nog even nagespeurd op internet naar foto's van een Zweedse zwanenring, maar die zijn er bijna niet. Hieronder een tweetal afbeeldingen waar een Zweedse zwanenring gedeeltelijk op staat. 
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Ted van der Knaap

Hoi Trinus,

Ook naar jouw even 'n mail gestuurd (g.mail-account)

Zit me eigenlijk af te vragen of deze zwaan evt. ook een nekring gehad heeft kunnen hebben die die is verloren... ...bij deze wn van vandaag zie ik ook een pootring! http://waarneming.nl/waarneming/view/51565332#
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Ted van der Knaap op januari 02, 2011, 20:38:09 PM
Hoi Trinus,

Ook naar jouw even 'n mail gestuurd (g.mail-account)

Zit me eigenlijk af te vragen of deze zwaan evt. ook een nekring gehad heeft kunnen hebben die die is verloren... ...bij deze wn van vandaag zie ik ook een pootring! http://waarneming.nl/waarneming/view/51565332#
Denk het niet gezien het lage aantal geringde Wilde Zwanen in Zweden. Het zou natuurlijk wel kunnen. Elke vogel met kleurringen die voor wetenschappelijke doeleinden geringd wordt hoort ook een metalen ring te hebben. Soms wordt deze in de hectiek vergeten of is er een uitzondering.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Cygnus

Citaat van: Ted van der Knaap op januari 02, 2011, 20:38:09 PM
Zit me eigenlijk af te vragen of deze zwaan evt. ook een nekring gehad heeft kunnen hebben die die is verloren... ...bij deze wn van vandaag zie ik ook een pootring! http://waarneming.nl/waarneming/view/51565332#

Het zou kunnen dat deze vogel oorspronkelijk ook een halsband heeft gedragen. Alle halsbandvogels krijgen standaard ook een metalen ring en meestal ook nog een kleurring om de poot met dezelfde inscriptie als op de halsband. De vogel in jouw link is in Finland geringd. In Zweden zijn vroeger wel eens Wilde Zwanen met een halsband uitgerust, maar bij mijn weten is dat meer dan 20 jaar geleden. Je mag er voorlopig dus van uit gaan dat de door jou waargenomen Wilde Zwaan ook alleen met een metalen ring is geringd.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

theomuusse

Citaat van: Ted van der Knaap op januari 02, 2011, 20:38:09 PM
Hoi Trinus,

Ook naar jouw even 'n mail gestuurd (g.mail-account)

Zit me eigenlijk af te vragen of deze zwaan evt. ook een nekring gehad heeft kunnen hebben die die is verloren... ...bij deze wn van vandaag zie ik ook een pootring! http://waarneming.nl/waarneming/view/51565332#

Als je dan even aangeeft waar die zit dan kan de ring worden afgelezen.
Zo simpel is het.

Theo

Ted van der Knaap

Citaat van: Cygnus op januari 03, 2011, 11:46:33 AM
Citaat van: Ted van der Knaap op januari 02, 2011, 20:38:09 PM
Zit me eigenlijk af te vragen of deze zwaan evt. ook een nekring gehad heeft kunnen hebben die die is verloren... ...bij deze wn van vandaag zie ik ook een pootring! http://waarneming.nl/waarneming/view/51565332#

Het zou kunnen dat deze vogel oorspronkelijk ook een halsband heeft gedragen. Alle halsbandvogels krijgen standaard ook een metalen ring en meestal ook nog een kleurring om de poot met dezelfde inscriptie als op de halsband. De vogel in jouw link is in Finland geringd. In Zweden zijn vroeger wel eens Wilde Zwanen met een halsband uitgerust, maar bij mijn weten is dat meer dan 20 jaar geleden. Je mag er voorlopig dus van uit gaan dat de door jou waargenomen Wilde Zwaan ook alleen met een metalen ring is geringd.

Vanmiddag response gehad, is idd een vogel uit Zweden die onder de olie was gevonden:

Dear Ted,

Thanks for the report of the ringed Whooper Swan. I think it is ringed in Sweden and the ring number should be X8552. All the other nine, except one that I can't find any ringing data for, are Mute Swans. We will check if the missing one (X8556) is still not used. You will get a formal recovery letter in due time.

X8552 was ringed and released 2010-01-26 at Kungälv (5753N 1142E), close to Göteborg. It was found oiled 2010-01-15 close to Göteborg and then taken care of and cleaned before it was released. It was last seen at the release site 2010-02-15.

Best wishes for 2011!
Thord

@Jeroen en Trinus  bedankt voor jullie hulp :duim:
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)