Hoofdmenu

2011

Gestart door Vincent Hart, januari 01, 2011, 10:45:41 AM

Vorige topic - Volgende topic

Theovanv

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op januari 05, 2011, 20:28:08 PM
De helft moet met een beetje geluk ook wel in een straal van 25km kunnen hoor.
Een aantal wel idd, maar de helft is wel veel, en een beetje geluk mag je veranderen in vrij veel geluk ;) want ik vogel al 3 jaar in de regio en heb ze nog niet (een aantal zijn wel een enkele keer waargenomen). Vooral Kwartel en Rouwkwikstaart worden hier in de buurt wel af en toe gemeld.
Theo van Veenendaal

Jeroen Nagtegaal

Deze moeten allen toch echt wel kunnen. Niet in een jaar, maar iets langer echt wel. Veel zal wel als doortrek zijn.
-   Buidelmees
-   Dwergstern
-   Geoorde Fuut
-   Grauwe Kiekendief
-   Grote Karekiet
-   Kleine Rietgans
-   Kleine Strandloper
-   Kwartel
-   Nachtegaal
-   Purperreiger
-   Reuzenstern
-   Rouwkwikstaart
-   Velduil
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Theovanv

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op januari 05, 2011, 20:33:01 PM
Deze moeten allen toch echt wel kunnen. Niet in een jaar, maar iets langer echt wel. Veel zal wel als doortrek zijn.
-   Buidelmees
-   Dwergstern
-   Geoorde Fuut
-   Grauwe Kiekendief
-   Grote Karekiet
-   Kleine Rietgans
-   Kleine Strandloper
-   Kwartel
-   Nachtegaal
-   Purperreiger
-   Reuzenstern
-   Rouwkwikstaart
-   Velduil
Het kan, maar het zijn stuk voor stuk echte zeldzaamheden in onze regio, ipv van jaren te wachten ga ik liever naar ze op zoek ;) Langs de kust is de kans groter en heb je op meerdere kans in hetzelfde gebied.
Theo van Veenendaal

Rickschonewille

Buidelmees en Velduil kan wel lastig zijn, daar moet je ff een goeie plek voor weten waar ze zitten

GijsB

dagje lauwersmeer/schier en je kan een heel aantal soorten bijschrijven (buidelmees, grauwe kiek, kleine strandloper, velduil, reuzenstern en misschien nog wel wat spul, ligt natuurlijk ook aan het seizoen)
Gijs

Guus Peterse

Ja, dat zou best kunnen, maar je kunt ze ook makkelijk allemaal missen hoor.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Rickschonewille

Velduil en Buidelmees op hetzelfde moment lijkt me knap lastig hoor... Zeker omdat er in de winter meer Velduilen zijn, en ze in de zomer zeer schaars zijn en buidelmezen er juist in de zomer daar zitten.

Lonnie Bregman

#67
Van het lijstje van Theo is eigenlijk alleen Nachtegaal makkelijk te doen (maar die is dan ook écht makkelijk!), de rest is knap lastig! (de meeste heb ik zelf ook nog niet, en alleen Kleine strandloper en Geoorde fuut heb ik meerdere keren).

Met twitchen kan ik er natuurlijk één en ander makkelijk bijschrijven, maar ik ontdek de niet-zeldzame soorten (zwarte kleur op wn.nl) liever gewoon zelf.
Groeten, Lonnie Bregman

GijsB

Citaat van: Rickschonewille op januari 06, 2011, 15:52:47 PM
Velduil en Buidelmees op hetzelfde moment lijkt me knap lastig hoor... Zeker omdat er in de winter meer Velduilen zijn, en ze in de zomer zeer schaars zijn en buidelmezen er juist in de zomer daar zitten.

klopt, 2 dagen natuurlijk:P
Gijs

colossus

Citaat van: Vincent Hart op januari 04, 2011, 21:05:22 PM
Toch genieten de meeste soortenjagers enorm. En niet alleen van het soortenjagen, maar van het vogelen in alle opzichten. Ik zou het jammer vinden daarom als jullie 'soortenjagen' als een 'besmet' begrip zouden zien. Wat natuurlijk niet wegneemt dat iedereen vooral moet gaan doen waar hij/zij het meest van geniet, en op de manier die hem/haar het meeste plezier bezorgt.

Vincent, ik heb zeker niets tegen soortenjagen hoor. ik ben het dit jaar niet van plan, maar volgend jaar heb ik wellicht het goede voornemen jou in één jaar voorbij te streven (wat best ambitieus is met 122 soorten ...)! :-\
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

joost van der Laan

Mijn doel is op ongeveer 180 soorten (nu 146) uit te komen, waarvan ongeveer 100 gefotografeerd (nu 78), en dan het liefst niet alleen een onscherp bewijsplaatje  ;)
Alle waarnemingen gedaan in Lemmer (Friesland) of in de buurt van Lemmer tenzij anders vermeld.

Groeten,

Joost van der Laan

Wouter van der Ham

Citaat van: joost van der Laan op januari 07, 2011, 21:59:45 PM
Mijn doel is op ongeveer 180 soorten (nu 146) uit te komen, waarvan ongeveer 100 gefotografeerd (nu 78), en dan het liefst niet alleen een onscherp bewijsplaatje  ;)

Ik was het even vergeten, Ik ga proberen van 120 soorten en foto te maken.
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Timo Roeke

Buidelmees blijft toch een lastig soort voor Nederland. De beste plek lijkt me bij het Ketelmeer/Vossemeer in de buurt. Bij het Lauwersmeer is het in ieder geval geen zekerheid. Voor velduil kun je het best naar Ameland of de andere eilanden.

Mijn doel voor 2011 is sowieso boven de 275 soorten te komen. Een flinke opgave aangezien de drukte dit jaar maar het is een mooi streven. Ik zit nu op 250. Bovendiep wil ik graag in de top 10 van de Twentse toplijst. Sta nu nummer 11. Dat moet haalbaar zijn. Zo ben ik bijvoorbeeld de enige in Twente zonder visarend en die soort wordt ontzettend vaak gezien op telpost de Oelemars.

Soorten die ik graag wil bijschrijven zijn:

       
  • Kwartelkoning
  • Roodhalsgans
  • Koereiger
  • Steltkluut
  • Pontische meeuw
  • Oeverpieper
  • Noordse kwikstaart
Dat lijkt me een redelijk realistisch lijstje. De rest van de soorten zijn me te onvoorspelbaar.

KorHaan

Hoi Timo,

Een wandelingetje op de zuidpier van IJmuiden zal toch genoeg zijn om Oeverpieper bij te schrijven?
Of bedoel je voor je Twentse lijst?

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Wouter van der Ham

Pontische meeuw & Oeverpieper zijn goed te kombineren.
Roodhalsgans : Goed zoeken in de winter tussen (grote) groepen ganzen, Of naar een plak gaan waar een roodhalsgans is gemed.
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Folkert Jan

Citaat van: dralion13 op januari 01, 2011, 12:10:44 PM
mijn doel is 285 soorten, moet goed haalbaar zijn denk ik

Dit weekend goeie slag gemaakt!
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Wouter van der Ham

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=133876.new.html#new


Ik heb even een topic aangemaakt voor Hulp bij nieuwe soorten.
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

GijsB

Citaat van: rnbflavour op januari 10, 2011, 20:23:07 PM
Citaat van: dralion13 op januari 01, 2011, 12:10:44 PM
mijn doel is 285 soorten, moet goed haalbaar zijn denk ik

Dit weekend goeie slag gemaakt!

zekers, 7 nieuwe soorten en ook nog eens een mooie basis voor mn jaarlijst, 80 soorten, en ben er misschien nog wel een paar vergeten
Gijs

Timo Roeke

Citaat van: KorHaan op januari 10, 2011, 17:49:41 PM
Hoi Timo,

Een wandelingetje op de zuidpier van IJmuiden zal toch genoeg zijn om Oeverpieper bij te schrijven?
Of bedoel je voor je Twentse lijst?

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo
Dat gaat in Twente erg lastig worden :). Ik bedoelde inderdaad op mijn levenslijst NL. Aangezien ik niet bijster veel bij de kust kom, blijft het een lastige soort. Maar dit jaar moet het goed gaan komen. Eigenlijk had ik de vogel tijdens het DBA weekend verwacht maar ik wist niet goed waar ik moest zoeken op Texel. Dit jaar ga ik echter ook nog een lang weekend vogelen in Zeeland dus.. :)

KorHaan

Citaat van: Timo Roeke op januari 11, 2011, 09:21:36 AM
Citaat van: KorHaan op januari 10, 2011, 17:49:41 PM
Hoi Timo,

Een wandelingetje op de zuidpier van IJmuiden zal toch genoeg zijn om Oeverpieper bij te schrijven?
Of bedoel je voor je Twentse lijst?

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo
Dat gaat in Twente erg lastig worden :) . Ik bedoelde inderdaad op mijn levenslijst NL. Aangezien ik niet bijster veel bij de kust kom, blijft het een lastige soort. Maar dit jaar moet het goed gaan komen. Eigenlijk had ik de vogel tijdens het DBA weekend verwacht maar ik wist niet goed waar ik moest zoeken op Texel. Dit jaar ga ik echter ook nog een lang weekend vogelen in Zeeland dus.. :)



Ja, dat vermoedde ik al.

Oeverpieper is een soort die dijken en pieren opzoekt. Ik kom niet vaak op de zuidpier van IJmuiden (vroeger vaker) maar ik geloof niet dat ik ook maar één keer Oeverpieper heb gemist in het winterhalfjaar; altijd ook mooi te zien op de basaltblokken. Paarse Strandloper is er 's winters trouwens ook altijd.

Zeeland moet ook wel lukken, veel plezier!

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

joost van der Laan

Alle waarnemingen gedaan in Lemmer (Friesland) of in de buurt van Lemmer tenzij anders vermeld.

Groeten,

Joost van der Laan

Theovanv

Citaat van: lonnie20 op januari 06, 2011, 20:24:14 PM
Van het lijstje van Theo is eigenlijk alleen Nachtegaal makkelijk te doen (maar die is dan ook écht makkelijk!), de rest is knap lastig! (de meeste heb ik zelf ook nog niet, en alleen Kleine strandloper en Geoorde fuut heb ik meerdere keren).

Met twitchen kan ik er natuurlijk één en ander makkelijk bijschrijven, maar ik ontdek de niet-zeldzame soorten (zwarte kleur op wn.nl) liever gewoon zelf.
Geoorde Fuut heb ik bij kunnen schrijven ;) Nachtegaal zou ik niet precies weten, amper aanwezig in onze regio, wel veel naar gezocht. Kwestie van in de zomer s avonds de duinen in? Heb in mei s avonds wel eens gezocht op Texel, maar ook niet gehoord.
Theo van Veenendaal

GijsB

duinen is echt niet nodig, ik had mijn eerste op de parkeerplaats van het sportcentrum hier in de buurt
Gijs

Rickschonewille

S'Morgens zijn ze ook prima te doen hoor, je hoeft niet persé s'avonds. Zelf vind ik het altijd wel leuk om een wandeling te maken door de AWD als de nachtegalen, Gekraagde roodstaarten, Sprinkhaanzangers, Boomleuweriken , Braamsluipers en Grasmussen er weer zijn, een aanrader dus :)

jonas D

Naar aanleiding van dit topic http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=107560.0.html maak ik deze even aan.

Hier kan je je doelen voor 2011 posten....

Ik ga alvast voor 160 vogelsoorten en hopelijk eens een pestvogel.
Groeten,
Jonas

Stijn E.

#86
Jonas, iets gemist? http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=133347.0.html

Topics inmiddels samengevoegd, dank Robert!
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

jonas D

Blijkbaar wel ;)

Bedankt ik verwijder deze straks wel even...
Groeten,
Jonas

jonas D

Ik krijg hem niet verwijderd kan iemand dit doen?
Groeten,
Jonas

Lonnie Bregman

Dat kun jij ook niet, daar moet even een admin bij helpen.
Groeten, Lonnie Bregman