Hoofdmenu

2011

Gestart door Vincent Hart, januari 01, 2011, 10:45:41 AM

Vorige topic - Volgende topic

Jan vH

Citaat van: Yeronimo op januari 02, 2011, 12:43:46 PM
En op de vierde foto volgens mij een Rietgans spec., diegene die het meeste rechtsonder staat.

Dat lijkt me een 1e winter Kolgans.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Maarten Sluijter

Mijn doelen voor 2011:


- Jaarlijst van 250 soorten (2010 was 245)
- Levenslijst naar 285 (nu 272)
- Schouwen lijst van 225 soorten (nu 217)
- En natuurlijk zo vaak mogelijk buiten zijn én een goede soort ontdekken!
.

Leon Olsthoorn

#32
En ook ik heb wat doelen, of eerder gewoon iets van voornemens ofzo:

   

         
  • Ik had in 2010 negen verschillende honden die voor één of veel meer nachten zijn blijven slapen. In 2011 zou ik het wel leuk vinden om in ieder geval op tien logees te komen.
  • Ik ben niet echt een vogelaar, maar als je veel buiten bent kom je weleens iets leuks tegen. Het ontdekken van een zeldzaamheid, zoals de Siberische taling vorig, lijkt me wel weer leuk.
  • Blijven roken (niet echt een voornemen, veel meer dat ik weet dat ik wel andere dingen heb om me druk over te maken. Maar als ik aan het eind van het jaar niet meer rook is er ook niet echt een probleem).
  • Voor de micro's en macro-nachtvlinders wil ik een paar doelsoorten uitkiezen en daar specifiek naar op zoek gaan. Vooral in een poging de soort-ecologie meer te begrijpen. Dat worden waarschijnlijk de wat zeldzamere soorten, niet uit lijsttechnische redenen, maar vooral omdat daar veel beter een soort zoekprofiel voor op te stellen is.
  • Ik ben op het moment noodgedwongen (door de afwezigheid van vlinders) wat met schelpen en korstmossen aan het prutsen. Daar wil ik me wat verder in bekwamen en het vooral naar mijn zin hebben.
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Wouter van der Ham

-235 soorten zien, nu 199. Soorten als Zwarte Roodstaart, Bonte vlieg, Roek, Raaf, Wielewaal, Bos Rans en Kerkuil, Casarca, Pontische en Zwartkopmeeuw en nog een paar moeten wel te doen zijn.
-Wat leuke soorten in de regio zelf ontdekken, Niet persé zedzaam.
-Min. 1x per week vogelen of in ieer geval buiten zijn.
-Per gebied soortenlijsten bijhouden
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

GijsB

jaarlijst van 240 soorten is ook een doel (wow, eerste jaar dat ik me met jaarlijst bezig ga houden)
Gijs

ArjenDrost †

Citaat van: lennartv op januari 01, 2011, 20:30:08 PM
Mijn grote doel voor dit jaar is weer net als de vorige jaren de kleine regenwulp zien of (natuurlijk veel liever) zelf ontdekken.
Lijkt me een mooi streven, maar zou niet het al dan niet slagen van 2011 eraan op willen hangen ;) Echt heel algemeen in dit deel van de wereld is die nou ook weer niet ;)


Echte vogeldoelen heb ik niet meer voor 2011. Daar ben ik tegenwoordig te weinig vogelaar en teveel fotograaf voor ;)




Groeten, Arjen

Vincent Hart

Ben ik wel benieuwd wat je doelen zijn als fotograaf, Arjen ... Als ik je foto's zie, heb ik niet het idee dat je 'maar wat doet'  ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

ArjenDrost †

Citaat van: Vincent Hart op januari 02, 2011, 22:44:38 PM
Ben ik wel benieuwd wat je doelen zijn als fotograaf, Arjen ... Als ik je foto's zie, heb ik niet het idee dat je 'maar wat doet'  ;)


Nee, dat niet idd. Het is nog niet helemaal duidelijk eigenlijk. In de eerste week van mei naar Finland voor beren, veelvraten, uilen en auerhoenders (balts). In de zomer ongetwijfeld weer naar Spitsbergen gaan, maar aangezien ik nog niet echt weet wat ik daar ga doen, is het wat lastig om echt al fotografische plannen te maken (een mooi Rendieren-filmpje maken in ieder geval). In Nederland heb ik nog wel een paar foto's in m'n hoofd die ik graag wil maken, maar die kom je vanzelf wel tegen (of niet).


Ja, toch wel 1 doel: minder met m'n macro en tele-lens bezig en meer met de groothoek en m'n 70-200mm. Niet dat ik niet meer met vogels en libellen wat ga doen, maar wil ze meer in hun omgeving plaatsen (dus minder close ups).


Benieuwd wat ik hiervan waar kan maken....


Groeten, Arjen

DuDe

Mijn voornaamste doelen zijn:

- héél veel naar buiten
- mooie foto's maken
- vooral zelf veel leuks ontdekken en determineren (ben niet zo'n twitcher)

Kortom; vooral genieten !!
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

ArjanH

Met vandaag een IJseend, Parelduiker en Geoorde Fuut bij de Rhederlaag in Gelderland, zijn een aantal wensen van me al vervuld. En dat nota bene op een en dezelfde plas waar ik 9 van de 10 keer nooit iets leuks zie. Met name de IJseend is een echte zeldzaamheid te noemen in deze omgeving. Ik zou de 5 overvliegende Kleine Zwanen al bijna gewoon gaan vinden na deze ervaring.

Jarinka

Vandaag was ik zo dom om alweer te zoeken naar de Pestvogel. Gisteren (toen ik in Hoogland zocht) was hij in het Bergkwartier gezien, en aangezien ik toch met m'n moeder in de buurt ging shoppen, zijn we daar ook nog langs geweest. Maar uiteraard, geen Pestvogel te vinden. Wel een leuke roepende Boomklever en wat Staartmeesjes.
Groeten, Jarinka Heijink

stefanhageman

Citaat van: Jarinka op januari 03, 2011, 19:37:17 PM
Vandaag was ik zo dom om alweer te zoeken naar de Pestvogel. Gisteren (toen ik in Hoogland zocht) was hij in het Bergkwartier gezien, en aangezien ik toch met m'n moeder in de buurt ging shoppen, zijn we daar ook nog langs geweest. Maar uiteraard, geen Pestvogel te vinden. Wel een leuke roepende Boomklever en wat Staartmeesjes.


Verkeerd gepost?
Stefan Hageman


Jarinka

Citaat van: stefanhageman op januari 03, 2011, 19:38:07 PM
Citaat van: Jarinka op januari 03, 2011, 19:37:17 PM
Vandaag was ik zo dom om alweer te zoeken naar de Pestvogel. Gisteren (toen ik in Hoogland zocht) was hij in het Bergkwartier gezien, en aangezien ik toch met m'n moeder in de buurt ging shoppen, zijn we daar ook nog langs geweest. Maar uiteraard, geen Pestvogel te vinden. Wel een leuke roepende Boomklever en wat Staartmeesjes.
Verkeerd gepost?
Inderdaad, je was te snel, ik wilde hem net verwijderen ;)
Groeten, Jarinka Heijink

colossus

Vooral te genieten en niet te gaan soortenjagen. Wat spechtensoorten zou leuk zijn, want Groene Specht is zes jaar geleden en Zwarte zelfs wel zo'n vijfentwintig jaar denk ik. Kleine en Middelste heb ik zelfs nooit gezien. De Zwartbuikwaterspreeuw lijkt me ook een leuk beest met een dagje Amsterdamse Waterleidingduinen eraan gekoppeld. Eindelijk de Appelvink en de Kruisbek.
En als er in 2011 een Scharrelaar wordt gemeld ben ik ook van de partij! ;D Zoals m'n broer zou zeggen: Die bestaat niet!
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

ArjenDrost †


Deze zin
Citaat van: colossus op januari 03, 2011, 22:45:25 PM
en niet te gaan soortenjagen.
Lijkt me toch wat tegenstrijdig met dit deel van je verhaal....
Citaat van: colossus op februari 06, 1974, 19:58:32 PMWat spechtensoorten zou leuk zijn, want Groene Specht is zes jaar geleden en Zwarte zelfs wel zo'n vijfentwintig jaar denk ik. Kleine en Middelste heb ik zelfs nooit gezien. De Zwartbuikwaterspreeuw lijkt me ook een leuk beest met een dagje Amsterdamse Waterleidingduinen eraan gekoppeld. Eindelijk de Appelvink en de Kruisbek.
En als er in 2011 een Scharrelaar wordt gemeld ben ik ook van de partij! ;D  Zoals m'n broer zou zeggen: Die bestaat niet!


;)
Groeten, Arjen

DuDe

Vind ik niet hoor, Arjen. Ik heb ongeveer dezelfde wensen, maar ga er ook niet stad en land voor afreizen.
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

Vincent Hart

Toch genieten de meeste soortenjagers enorm. En niet alleen van het soortenjagen, maar van het vogelen in alle opzichten. Ik zou het jammer vinden daarom als jullie 'soortenjagen' als een 'besmet' begrip zouden zien. Wat natuurlijk niet wegneemt dat iedereen vooral moet gaan doen waar hij/zij het meest van geniet, en op de manier die hem/haar het meeste plezier bezorgt.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

CeesvanDijk

Ach wensen te over.
Allereerst wil ik natuurlijk mijn net twee weken oude schuil/vogelkijk hut verder verbeteren en daar zo veel mogelijk soorten zien.
Ook het herkennen van vogelgeluiden vind ik interessant.
Daarnaast zijn er nog ontzettend veel Libellensoorten te zien.
Veel betere foto's maken is ook een doel op zich.
En natuurlijk lekker veel op dit forum zitten ;D



DuDe

Citaat van: Vincent Hart op januari 04, 2011, 21:05:22 PM
Toch genieten de meeste soortenjagers enorm. En niet alleen van het soortenjagen, maar van het vogelen in alle opzichten. Ik zou het jammer vinden daarom als jullie 'soortenjagen' als een 'besmet' begrip zouden zien. Wat natuurlijk niet wegneemt dat iedereen vooral moet gaan doen waar hij/zij het meest van geniet, en op de manier die hem/haar het meeste plezier bezorgt.
Ik ben het helemaal met je eens Vincent. Iedereen geniet op een andere manier. Dat kan je soms verbazen, maar daar is niks mis mee. 'Besmet' zijn wat mij betreft alleen zij die geen respect voor elkaar en de natuur kunnen opbrengen.
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

stefanhageman

Citaat van: CeesvanDijk op januari 04, 2011, 21:09:10 PM
Ach wensen te over.
Allereerst wil ik natuurlijk mijn net twee weken oude schuil/vogelkijk hut verder verbeteren en daar zo veel mogelijk soorten zien.
Ook het herkennen van vogelgeluiden vind ik interessant.
Daarnaast zijn er nog ontzettend veel Libellensoorten te zien.
Veel betere foto's maken is ook een doel op zich.
En natuurlijk lekker veel op dit forum zitten ;D

Even een vraagje tussendoor over jouw schuilhut is dat gewoon in een bos(SBB/NM-gebied) of op eigenterrein? Mocht het in een beheerd bos zijn moet je zoiets dan aanvragen om neer te zetten of is het een mobiele schuilhut die je bijvoorbeeld voor een dag ,ofzo, er neer zet?

Stefan Hageman


Vincent Hart

Citaat van: DuDe op januari 04, 2011, 21:12:49 PM
Citaat van: Vincent Hart op januari 04, 2011, 21:05:22 PM
Toch genieten de meeste soortenjagers enorm. En niet alleen van het soortenjagen, maar van het vogelen in alle opzichten. Ik zou het jammer vinden daarom als jullie 'soortenjagen' als een 'besmet' begrip zouden zien. Wat natuurlijk niet wegneemt dat iedereen vooral moet gaan doen waar hij/zij het meest van geniet, en op de manier die hem/haar het meeste plezier bezorgt.
Ik ben het helemaal met je eens Vincent. Iedereen geniet op een andere manier. Dat kan je soms verbazen, maar daar is niks mis mee. 'Besmet' zijn wat mij betreft alleen zij die geen respect voor elkaar en de natuur kunnen opbrengen.
:duim: (maar die hebben we toch democratisch gekozen?  ;) )
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Suzie

Ik ga dit jaar voor de 265 soorten op mijn levenslijst(nu 243), ook wil ik me voor het eerst eens bezig houden met een jaarlijst en een goede soort ontdekken is natuurlijk ook niet verkeerd!
Suzie Kuipers, 19 jaar

Tussen de 12 en 25? JNM.NL

CeesvanDijk

Stefan denk je echt dat ik ergens zonder toestemming een vaste hut neerzet met het risico dat ik alles kwijt raak.
Denk het niet ;)

stefanhageman

Nee, was puur uit interesse omdat je dan gemakkelijker de bosvogels etc. kan bekijken en fotograferen lijkt me wel veel gesjouw (camera, hut, verrekijker etc.) Maar nog even op mijn vraag terug te komen moet je als je zoiets van plan dat bij de lokale boswachter/beheerder aanvragen?
Stefan Hageman


CeesvanDijk

Ja natuurlijk moet je wel toestemming vragen maar zolang jij er geen compleet bouwwerk van maakt is de kans groot dat je die krijgt.
Het kan ook interessant zijn voor de plaatselijke boswachter om te weten wat er allemaal in het bos voorkomt (mooi argument vind ik zelf :blink:)
Particulier gebied is nog beter omdat je dan minder kans heb dat je spullen vernield worden.
Ik kan het trouwens iedereen die een beetje handig is aanraden.
Ik ben nu twee weken aan het voeren en het is onvoorstelbaar hoeveel vogels er op af komen.

ArjanH

Citaat van: CeesvanDijk op januari 04, 2011, 21:57:55 PM
Ik ben nu twee weken aan het voeren en het is onvoorstelbaar hoeveel vogels er op af komen.


Goed dat je het doet, want die (en andere dieren) hebben het erg moeilijk momenteel. Ik zag vanmiddag een Ree, al liggend in een weiland. Zag er zo op het oog nog goed uit, maar maakte ondanks mijn aanwezigheid geen enkele aanstalte om op te staan. Of dat een goed teken is, durf ik eerlijk gezegd te betwijfelen. Hopelijk zet de invallende dooi zich voort.

ArjenDrost †

Citaat van: Vincent Hart op januari 04, 2011, 21:05:22 PM
Toch genieten de meeste soortenjagers enorm. En niet alleen van het soortenjagen, maar van het vogelen in alle opzichten. Ik zou het jammer vinden daarom als jullie 'soortenjagen' als een 'besmet' begrip zouden zien. Wat natuurlijk niet wegneemt dat iedereen vooral moet gaan doen waar hij/zij het meest van geniet, en op de manier die hem/haar het meeste plezier bezorgt.
Oh, voor alle duidelijkheid: ik heb niks tegen soortenjagers (al vind ik twitchers eigenlijk een leukere naam). Heb het vroeger zelf ook wel gedaan (niet te fanatiek, maar toch) en ken de nodige mensen uit "dat wereldje". Allemaal leuke mensen, met veel vogelkennis die vaak veel meer doen dan alleen achter zeldzame soorten aanjagen. Intussen richt ik me (zoals eerder gezegd) veel meer op het fotograferen. Het vogelwereldje is me daar eigenlijk te druk voor, ik doe liever alleen m'n ding :) Maar als anderen wat anders willen, prima.


Het viel me alleen op dat "colossus" eerst zei dat hij niet wil gaan soortenjagen en dat er vervolgens een heel rijtje soorten (lang niet allemaal algemene) kwamen die hij toch wel graag zou willen zien... Verder geen enkel waardeoordeel eraan :)

Theovanv

Mijn doel dit jaar is de jaarlijst, gewoon in heel Nederland, en daarnaast mn levenslijst, ik zit nu rond de 240 soorten (zonder ondersoorten) en moet eens kijken welke niet zeldzame soorten ik nog moet. Ik heb OV, dus wil lekker twitchen en onbekende gebieden opzoeken. Ik heb nu 2 jaar achter elkaar een regiojaarlijst gedaan, dat is erg leuk, maar ik wil nu wat anders. Ik zal niet in de top eindigen van de topspotterslijst van dit jaar, maar ik wil in ieder geval mijn eigen record (198 soorten in NL in 1 jaar) verbreken, dus 200 is dan een mooi doel. Verder hoop ik mooie foto's te kunnen maken en lekker veel buiten te zijn in de natuur, voor zover studie en vriendin dat toelaten :P
Theo van Veenendaal

Theovanv

Citaat van: Theovanv op januari 05, 2011, 16:42:56 PM
Mijn doel dit jaar is de jaarlijst, gewoon in heel Nederland, en daarnaast mn levenslijst, ik zit nu rond de 240 soorten (zonder ondersoorten) en moet eens kijken welke niet zeldzame soorten ik nog moet. Ik heb OV, dus wil lekker twitchen en onbekende gebieden opzoeken. Ik heb nu 2 jaar achter elkaar een regiojaarlijst gedaan, dat is erg leuk, maar ik wil nu wat anders. Ik zal niet in de top eindigen van de topspotterslijst van dit jaar, maar ik wil in ieder geval mijn eigen record (198 soorten in NL in 1 jaar) verbreken, dus 200 is dan een mooi doel. Verder hoop ik mooie foto's te kunnen maken en lekker veel buiten te zijn in de natuur, voor zover studie en vriendin dat toelaten :P
Even de lijst bekeken, alle algemene soorten heb ik, heb ook al aardig wat zeldzame en wat zeer zeldzame soorten, maar moet ook nog de volgende 23 vrij algemene soorten:


-   Alk
-   Buidelmees
-   Drieteenmeeuw
-   Dwergstern
-   Geoorde Fuut
-   Grauwe Kiekendief
-   Grauwe Pijlstormvogel
-   Grote Karekiet
-   Kleine Jager
-   Kleine Rietgans
-   Kleine Strandloper
-   Kwartel
-   Middelste Jager
-   Nachtegaal
-   Noordse Pijlstormvogel
-   Noordse Stormvogel
-   Purperreiger
-   Reuzenstern
-   Rouwkwikstaart
-   Strandplevier
-   Vaal Stormvogeltje
-   Velduil
-   Zeekoet

Als ik die heb kom ik op 260. Is het erg duidelijk dat ik aan (de rand van de) Veluwe woon? :P B) Toch ben ik al vrij vaak aan de kust geweest om te vogelen.
Theo van Veenendaal

Jeroen Nagtegaal

De helft moet met een beetje geluk ook wel in een straal van 25km kunnen hoor.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com