Huiskraai aangewezen als invasieve exoot

Gestart door Catwzl, december 31, 2010, 19:19:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

ArjanH

Citaat van: Triturus op januari 02, 2011, 17:45:15 PM
Zelfs met slechts de meest basale kennis van ecologie en evolutie moet men toch inzien dat er iets niet klopt in alle onzin argumenten die de 'vrienden van de Huiskraai' verkondigen? Het kan me niet eens schelen of je die beesten wel of niet verwijderd, maar leugens verkondigen, al dan niet bewust, is een kwalijke zaak.


Leugens verkondigen, is altijd bewust. Wanneer iemand zich mogelijk vergist (en dat versta ik dan maar even onder "onbewust leugens" verkondigen), kun je onmogelijk spreken van liegen. Hooguit van onwetendheid, als daar al sprake van is. Overigens vind ik de argumenten van de mensen die jij "vrienden van de Huiskraai" noemt, in de verste verte geen onzin. De grootste onzin is de Huiskraai nu als Zwarte Piet aan te wijzen. Maar helaas is het aanwijzen van Zwarte Pieten en het zoeken naar zondebokken in alle opzichten niets nieuws meer in dit land. Enkele tientallen Huiskraaien: waar hebben we het over zeg !

joostheeremans

Bleker is een grotere bedreiging voor de inheemse biodiversiteit dan de huiskraai. Of ik hier een goede onderbouwing voor heb? Nee, maar dat maakt tegenwoordig niets uit.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Bas vd Burg

#62
Citaat van: Triturus op januari 02, 2011, 17:45:15 PM
Nou dat zal ik je vertellen Bas ;-)!

Citeer@Ben, Huiskraai vergelijken met Bruine Rat (juridisch gezien dan) snijdt niet echt veel hout lijkt me............

De manier van verspreiden is, juridisch of niet, totaal vergelijkbaar. Ook het effect is min of meer vergelijkbaar. Exoten, ook Huiskraaien, hebben de potentie boefjes te zijn. Als er nu een paar ratten zouden verschijnen in een niet 'geinfecteerde' zeevogelkolonie gaat men ook echt niet afwachten wat er zal gebeuren voordat de ratten verwijderd worden. Ook daar kan je wel vervolgonderzoek gaan voorstellen (en daarmee de verantwoordlijkheid van je afschuiven, want dat is wat je dan aan het doen bent!) maar je kan ook af gaan op wat je al weet. Vanuit het oogpunt van conservatie is het verstandig om geen enkel risico te nemen. Nu kan je ook denken dat zeevogelkolonies niet relevant zijn en ze gewoon uit laten sterven. Ook goed, maar blijf wel eerlijk.

Kijk en dat bedoelde ik dus NIET! Het mag duidelijk zijn dat zowel Bruine Rat als Huiskraai, als gevolg van "menselijk handelen" (hiermee bedoel ik scheepvaart) zich verspreiden of hebben verspreid, net als bijv Huismus. Maar waar ik op doelde is dat Bruine Rat, vanaf de invoering van de Flora- en Faunawet als "niet-beschermde soort" is aangemerkt, net als Zwarte Rat en Huismus. Dit zijn de enige 3 zoogdieren waarvan wordt gesteld dat ze inheems zijn, maar desondanks niet zijn beschermd op grond van de FF-wet. Bruine Rat is naar mijn weten nooit aangemerkt als exoot en dus zodoende juridisch niet te vergelijken met Huiskraai. Datgene wat jij dus stelt, klopt dus niet :)

Overigens ben ik het helemaal met Joost en Arjan eens, waarom maakt men zich druk om een paar Huiskraaien. Den Haag zou zich meer druk moeten maken om andere exoten (Nijlgans, Woelrat, Wolhandkrab om maar wat soorten te noemen) ipv een soort als de Huiskraai.
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Bas vd Burg

Daarnaast vraag ik me af hoe "gemakkelijk" de Huiskraai nu kan worden bestreden nadat de soort vanaf 1 april 2011 is opgenomen in de Regeling beheer en schadebestrijding dieren?  Als ik artikel 1 lees van de regeling, mogen dieren die zijn opgenomen in deze regeling worden bestreden (zonder hiervoor een ontheffing nodig te hebben) ter voorkoming van belangrijke schade aan gewassen, vee, bossen, bedrijfsmatige visserij, wateren en schade aan de fauna. Aangezien artikel 2 van de Flora- en Faunawet nog steeds van kracht blijft (algemeen zorgplichtartikel) zal je toch wel van aardig goede huize moeten komen om de "belangrijke schade" aan te tonen. Het opnemen van Huiskraai in de regeling lijkt mij niet zomaar een vrijbrief de soort te bestrijden, maar ik kan dat mis hebben
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

migratorius

Vrienden van de Huiskraai, check uw feiten.
Citaat van: ArjanH op december 31, 2010, 22:16:59 PM
Hoezo invasief ? De populatie Huiskraaien in Nederland is al jaren stabiel.
Nonsens; van drie naar 36 is een toename met 1100%.
Citaat van: FrankR op januari 02, 2011, 18:02:36 PM- of het ene ex. dat in Zuid-Engeland werd aangetroffen eigenlijk wel uit HvH afkomstig is
Ze vinden het in Cobh (Ierland) niet leuk om bij Engeland gerekend te worden, wat de Engelse twitchers (http://2.bp.blogspot.com/_lpvnzTloN_g/TJOc9o7y6cI/AAAAAAAAJN4/uU3MPT5YJmY/s1600/500thbird_2.JPG) ook beweren.

Ik zit niet zo te wachten op het zien van wolken Huiskraaien... ik vind die Canadese, Nijl- en Soepganzen (die de situatie voor de echt wilde ganzen verpesten) al erg genoeg.

JanHein

dupont

Ik ben soms paranoide, daarom:
Ik zie parallellen tussen de 'haatzaaierij' tegen de Islam door Wilders en consorten, een geloof dat zijn oorsprong heeft ten zuid-oosten van ons land alsmede 'haatzaaierij' tegen Huiskraaien, vermoedelijkerwijs ook uit dezelfde regio afkomstig. En laat Wilders en zijn vrienden nou net deze regering gedogen...
Laten we oppassen!!!

@Ship-assisted: nu ook maar alle blanken terugtrekken uit Amerika en eindelijk de Indianen hun eigen land teruggeven?  ;)

Nee, zonder gekheid: ik zou het een schande vinden als deze soort bejaagd mag worden:
1. de vogels zijn hier op eigen gedrag (zit ook in andere havensteden) gekomen.
2. waarom soorten als Mandarijneend, Nijlgans, Canadese Gans wel handhaven (die zijn allemaal afkomstig uit collecties, waarvan bij Huiskraai vermoedelijk/zeker geen sprake van is (terzij je M. Berlijn heet...  ;) ))
3. de schadelijkheid is hier nog steeds niet aangetoond en vermoedelijk wil men deze ook niet aantonen, omdat deze ten opzichte van andere kraaiachtigen vermoedelijk weinig/niet zal afwijken.
Ofwel: poten af!!!


Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

joostheeremans

ALLE dieren zijn ship-assisted, of zijn we soms Noach en zijn ark vergeten?
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

JohanvantBosch

Citaat van: Bas vd Burg op januari 02, 2011, 19:04:38 PM

Overigens ben ik het helemaal met Joost en Arjan eens, waarom maakt men zich druk om een paar Huiskraaien. Den Haag zou zich meer druk moeten maken om andere exoten (Nijlgans, Woelrat, Wolhandkrab om maar wat soorten te noemen) ipv een soort als de Huiskraai.

Maar waarom maken jullie je nou zo druk om een paar huiskraaien? Beter voorkomen dat het een probleem wordt dan maar gewoon op z'n beloop laten.  Gaat het om het streepje op de lijst? Dat is toch allemaal niet zo belangrijk? Of zijn er zwaarwegende redenen?

Ben Wielstra

Ik lees hier nu een aantal keer terug dat het maar een paar Huiskraaien zijn en dat het dus niet erg is. Is het nu echt zo moeilijk om te begrijpen dat het hier gaat om het vermijden van een risico, dat het om de potentie van Huiskraai gaat om stout te zijn? Nee dat is het niet, dus weg met dat non argument!

Ja, ok Bas, juridisch dus niet. Maar daar gaat het mij dus absoluut niet om. Er zijn landen waarin het legaal is iemand te stenigen, dat betekent niet dat ik dat goed keur. Hoe dan ook, regels kunnen natuurlijk veranderen. (En Bruine Rat had ik het niet over in een puur Nederlandse context natuurlijk.)

Nee, in een rapport mag je zeker geen onzin verkondigen. Ik kan me herinneren dat er in het SOVON rapport wel wat stemmingmakerij zat waarvan ik zo iets had van, dat kan je ook niet noemen. Met of zonder dat rapport is de zaak duidelijk. Huiskraaien hebben de potentie zich als invasieve exoot te gaan gedragen.

En Arnoud, verspreiding via schepen zal volgens algemeen geaccepteerde definities onder exoot vallen. Onder definities die 'vrienden van de Huiskraai' even uit hun duim zuigen misschien niet, maar dat soort definities moet je niet serieus nemen.

En het is nou niet bepaald een pro Huiskraai behoud argument om te stellen dat ze niet veel van Kauw of Zwarte Kraai verschillen. Dat zou betekenen dat ze concurrent zijn! Dus 'vrienden van de Huiskraai' kunnen dat argument beter wegmoffelen.

Leuk, Huiskraaien!

Klaas van Dijk

Citaat van: FrankR op januari 02, 2011, 18:13:41 PMIn de toelichting op de Regeling staat: "...De Huiskraai wordt in veel gebieden elders in de wereld als een invasieve soort beschouwd die tot een plaag is uitgegroeid. Daarom wordt de Huiskraai in Nederland aangemerkt als schadelijke invasieve exoot..." (...). Hoe zien we dit in de NL-context?

hoi Frank,

Toeval of niet, maar in oktober/november 2009 heb ik een tijdje in Jemen mogen ronddwalen. Ik ben op allerlei plekken in het binnenland en langs de kust geweest. En ook wat naar Huiskraai zitten kijken (achteraf had ik dat natuurlijk beter / grondiger moeten aanpakken, maar ja....).

Goed, maar al snel valt op dat overal in het urbane milieu langs de kust (dus op plekken waar mensen wonen etc.) Huiskraai voorkomt, en vaak ook erg talrijk. Ik heb de kust gezien tussen Mukallah en Aden en tussen Mokka en Hodeida en werkelijk overal dus hier Huiskraai.

Maar dan het binnenland.... 0 Huiskraaien, waar ik ook ben geweest, en hoe groot de stad ook was. Niet in Sanaa, niet in de Hadramout, niet in allerlei andere steden etc etc etc. De conclusie dringt zich dan toch wel op dat er kennelijk een ecologische factor is die verhindert dat de Huiskraai zich ook verder van de kust vestigt. Of denk jij dat de Jemenieten dit zouden verhinderen.

In Jemen is Huiskraai helemaal geen 'invasieve soort'. En volgens mij zijn er legio voorbeelden van gebieden waarbij Huiskraai nauwelijks verder komt dan het urbane kustmilieu. Waarom blijft Halsbandparkiet ook maar wat hangen in het urbane milieu? Waarom wil het maar niet vlotten met de populatiegroei van die schattige Zwarte Zwanen die toch al vele decennia in vrijheid door Nederland en omgeving zwerven? Zwarte Zwanen eten ook gras hoor, net zoals die 'vervelende' Nijlganzen.

Het hele verhaal over de schade is 'fake' / opgeblazen / kletskoek / vergelijkbaar met 'schade' aangericht door andere soorten kraaiachtigen (vaak dus ook niet onderbouwde kletsverhalen uit de jachthoek) etc. En dat geldt dus ook voor veel verhalen uit het buitenland.

Verder is eerder in deze draad wel een een artikel aan de orde geweest waarin helder werd uiteengezet dat de kans erg klein /verwaarloosbaar is dat Huiskraai zich in een gematigd gebied als Europa zal uitbreiden. Daarnaast is Europa geen eiland, maar gewoon onderdeel van Eurazië. Argumenten die opgaan voor eilanden, gaan niet / slecht op voor Eurazië. Bovendien is er een goed ecologisch argument waarom Huiskraai niet veel verder komt dan Hoek van Holland: concurrentie door andere kraaiachtigen.

Er is inderdaad bij de Huiskraaienpopulatie in Hoek van Holland geen onderzoek uitgevoerd. Niets, niente. Daar heeft het 'Team Invasieve Exoten' namelijk geen geld voor c.q. (o.i.d.). We weten er dus ongeveer niets van. Vrijwilligers zouden prima broedbiologisch onderzoek en tellingen / karteringen kunnen uitvoeren, maar de vrijwilligers (jij & ik dus) moeten er maar net zin/tijd in hebben. Ik zou het zeker gaan doen als ik in die regio woonde.

Het is gewoon allemaal opgeblazen lucht. En ga gewoon door met het doorprikken van de luchtballonnen.

Vriendelijke groeten,

Klaas

Ben Wielstra

CiteerIk zie parallellen tussen de 'haatzaaierij' tegen de Islam door Wilders   en consorten, een geloof dat zijn oorsprong heeft ten zuid-oosten van   ons land alsmede 'haatzaaierij' tegen Huiskraaien, vermoedelijkerwijs   ook uit dezelfde regio afkomstig. En laat Wilders en zijn vrienden nou   net deze regering gedogen...

Ik zie parallellen tussen Wilders en consorten en mensen die niet in staat zijn serieus na te denken.

Jos Welbedacht

#71
CiteerWaarom is de CDNA-redenatie prut Ben (en Jos en Jacques)? Omdat jullie dat vinden?

Hey Bas,

De redenatie snap ik niet vanwege het volgende: de Huiskraai wordt ondanks zijn meevaren op schepen gewoon aanvaard als wilde soort en (bijvoorbeeld) Noord-Amerikaanse zangertjes die aantoonbaar hetzelfde doen niet. Het argument dat hiervoor gegeven wordt, dus dat het met schepen meevaren bij de Huiskraai een gebruikelijke manier van verspreiding vormt vind ik krom, want ik zie geen verschil tussen het meevaren van Huiskraaien en het meervaren van Noord-Amerikaanse zangertjes. Dat is mijn enige probleem.
Verder ben ik een voorstander van het accepteren van ship-assisted birds en dus in zekere mate Huiskraaienvriend  ;) .

Vriendelijke groeten,
Jos Welbedacht
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

f_a_roos

Klaas, dank voor dit ooggetuigeverslag met zelf waargenomen feiten. Zeer leerzaam voor velen die deze draad lezen (hoop ik). Ben ook blij met je oproep tot onderzoek, want dat is mijn standpunt; eerst echt onderzoek en dan pas verder handelen indien nodig.

Ik ga overigens niet veel tijd meer steken in het doorprikken van Huiskraai-ballonnen. Ik verval vrees ik anders teveel in herhaling.

Citaat van: Klaas van Dijk op januari 02, 2011, 20:01:31 PM
Citaat van: FrankR op januari 02, 2011, 18:13:41 PMIn de toelichting op de Regeling staat: "...De Huiskraai wordt in veel gebieden elders in de wereld als een invasieve soort beschouwd die tot een plaag is uitgegroeid. Daarom wordt de Huiskraai in Nederland aangemerkt als schadelijke invasieve exoot..." (...). Hoe zien we dit in de NL-context?

hoi Frank,

Toeval of niet, maar in oktober/november 2009 heb ik een tijdje in Jemen mogen ronddwalen. Ik ben op allerlei plekken in het binnenland en langs de kust geweest. En ook wat naar Huiskraai zitten kijken (achteraf had ik dat natuurlijk beter / grondiger moeten aanpakken, maar ja....).

<snipped>

Het hele verhaal over de schade is 'fake' / opgeblazen / kletskoek / vergelijkbaar met 'schade' aangericht door andere soorten kraaiachtigen (vaak dus ook niet onderbouwde kletsverhalen uit de jachthoek) etc. En dat geldt dus ook voor veel verhalen uit het buitenland.

<snipped>

Er is inderdaad bij de Huiskraaienpopulatie in Hoek van Holland geen onderzoek uitgevoerd. Niets, niente. Daar heeft het 'Team Invasieve Exoten' namelijk geen geld voor c.q. (o.i.d.). We weten er dus ongeveer niets van. Vrijwilligers zouden prima broedbiologisch onderzoek en tellingen / karteringen kunnen uitvoeren, maar de vrijwilligers (jij & ik dus) moeten er maar net zin/tijd in hebben. Ik zou het zeker gaan doen als ik in die regio woonde.

Het is gewoon allemaal opgeblazen lucht. En ga gewoon door met het doorprikken van de luchtballonnen.

Vriendelijke groeten,

Klaas

Ben Wielstra

Sjit, als we nou gewoon allemaal op vakantie naar Jemen waren gegaan ;-)!

He, wat moet het fijn zijn om het eens te zijn met elkaar. Het maakt dan helemaal niet meer uit verder of het klopt wat je zegt. Ik zeg, nee schreeuw: evolution is a theory in decline!

dupont

Ik vind het prima dat een ieder een andere mening heeft.
Voor mij is lijstbelang hier geen issue, dat vind ik namelijk kortzichtig.
Waarom ik 'pro-Huiskraai' ben (Ben...) is dat ik vind dat deze soort zich een bepaalde gewoonte heeft aangewend om 'te overleven'. Lees: meeliften op boten. Ik krijg op mijn werk c.q. in de maatschappij vaak te horen dat je mee moet gaan met de tijd. Nou: dat is precies wat de Huiskraai doet!
Ik vind het prima dat je vind/denkt dat de Huiskraai een gevaar is voor de 'inheemse' soort. Toon dat dan aan in NLD/Europa! En als Nederlandse overheid: waarom verzaak je dan bij andere, duidelijkere exoten (Nijlgans, Mandarijneend, Canadese Gans, Halsbandparkiet etc). Het trekgedrag van de Huiskraai is beduidend evidenter dan dat van onze eigen Nijlganzen en overige hierboven beschreven exoten. Wat is het verschil tussen een Huiskraai die hier komt met een boot en Turkse Tortels die invasief met hun vleugels hier hebben weten te komen? En is er ooit onderzoek gedaan naar de gevolgen van de komst van Turkse Tortels? Ik zie niet zo veel verschil met de Huiskraai...
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

Rikstar

#75
ik ben trouwens benieuwd hoe de mensen die voor het `verwijderen`zijn van onze huiskraaien denken over aantalsverloop in de toekomst? en over wat de schade nou precies zal zijn aan inheemse vogels?
Ik vind mensen vaak dramatisch doen over het aantalsverloop van onze huiskraaien. in 1997, 3 en nu in 2011 ca. 30. dus in 13 jaar tijd vertienvoudigd.
De Nijlgans en halsbantparkiet daarentegen is een heel ander verhaal. Die hebben zich in ca. 50 jaar tijd vermenigvuldigd van enkele tot tienduizenden!!!! vogels.
Als de huiskraai in het tempo doorfokken waarin ze nu doen zouden we er over 40 jaar hooguit 200 hebben. En de vraag zal zijn of dat aantal nog wel gehaald zal worden.
Tot nu toe heeft de huiskraai zich vooral in hoek van holland gevestigd terwijl nijlgans en halsbantparkiet al vrij snel over een groot gedeelte verspreid waren.
Al met al zie ik op dit vlak zeker geen problemen.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

HPM

Wat je ook van de argumenten mag denken: als de Huiskraai bestreden moet worden moet het nu gebeuren. Bij teveel soorten is het al lang te laat. Uitroeien lijkt me ook gemakkelijk. Gewoon een zak frieten op de grond gooien en er met een dubbelloops naast gaan staan. Maar ja, dast zal wel niet kunnen want bestrijden mag niet door het publiek worden gezien.

Enne Rick: Turkse tortel is geen exoot.
Herman van der Meer

Rikstar

heb er al een ander leuk soortje van gemaakt herman  :angel:

Citaat van: HPM op januari 02, 2011, 21:37:28 PM
Wat je ook van de argumenten mag denken: als de Huiskraai bestreden moet worden moet het nu gebeuren. Bij teveel soorten is het al lang te laat. Uitroeien lijkt me ook gemakkelijk. Gewoon een zak frieten op de grond gooien en er met een dubbelloops naast gaan staan. Maar ja, dast zal wel niet kunnen want bestrijden mag niet door het publiek worden gezien.

Enne Rick: Turkse tortel is geen exoot.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Jeroen Nagtegaal

Ik ben voor verwijdering, maar dat vind ik ook van alle overzomerende ganzen (Grauwe uitgez.) evenals alle andere dubieuze zooi zoals Halsbandparkiet en dan doel ik niet alleen op vogels. Gewoon om alle risico's te voorkomen. Er zijn genoeg gevallen in de wereld bekend van extreme exoten overlast.

Nu is het aantal van de Huiskraai nog relatief laag. Men gaat uit van 36 exemplaren, het zou mij niets verbazen als uit ringonderzoek blijkt dat het er vele 10-tallen meer zijn!

Turkse Tortel heeft zich gevestigd op eigen kracht. Ik zie het probleem niet van een paar vogels te verwijderen. Nu kan het nog en is het relatief goedkoop. Wie had gedacht dat HBP ook zo extreem zou toenemen?

Overigens worden er dagelijks vele 100-en vogels geschoten zonder dat ze een risico-vormen voor wie of wat dan ook. En dan heb je ook nog die bioindustrie, illegale handel etc. Dus als je vind dat het zielig is kun je je aandacht beter elders gaan besteden.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

dupont

Maar wat vind je dan van het aangeleerde gedrag dat deze soort zichzelf via een boot verspreid? Dat is toch inmiddels 'natuurlijk'? En wat vind je ervan als iemand zonder bewijs schuldig wordt bevonden? Wat dat is wat nu dreigt te gebeuren in NLD. Kom op Jeroen, kom met betere argumenten en verwijs niet naar soorten die ex-kooivogels zijn.
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

Jeroen Nagtegaal

Oja, De stijging in die 13 jaar is gemiddeld zo'n 23% Zou dit zoorzetten dan hebben we over:
5 jaar 100 exemplaren
10 jaar 285 exemplaren
15 jaar 800 exemplaren
20 jaar 2250 exemplaren

Toch een behoorlijk stijging dus!

Waar is trouwens bewezen dat de soort bewust op boten gaat om te vertrekken? Dat wordt aangevoerd als argument. Wellicht zijn het gewoon gigantische sukkels.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Ben Wielstra

Turkse Tortel is een stuk interessanter want moeilijk in een hokje inheems/exoot te plaatsen. En op nog kleinere schaal, wat denk je van een cultuurvolger als een Grutto. Maar ook in die discussie is het belang om ieder geval geen onzin te verkondigen, al dan niet bewust.

Het is best als je exoten hun gang wilt laten gaan. Ook mag je best vinden dat tropisch regenwoud overbodig is en weggekapt mag worden. In beide gevallen ben ik erg benieuwd wat het (ongetwijfeld negatieve) effect op de biodiversiteit precies zal zijn. Nu geef ik wel toe dat ik er zelf geen voorstander van ben omdat ik wel van biodiversiteit houd. Maar dat is dus egoistisch van me.

GijsB

Citaat van: dupont op januari 02, 2011, 19:51:37 PM
Ik ben soms paranoide, daarom:
Ik zie parallellen tussen de 'haatzaaierij' tegen de Islam door Wilders en consorten, een geloof dat zijn oorsprong heeft ten zuid-oosten van ons land alsmede 'haatzaaierij' tegen Huiskraaien, vermoedelijkerwijs ook uit dezelfde regio afkomstig. En laat Wilders en zijn vrienden nou net deze regering gedogen...
Laten we oppassen!!!

@Ship-assisted: nu ook maar alle blanken terugtrekken uit Amerika en eindelijk de Indianen hun eigen land teruggeven?  ;)

Nee, zonder gekheid: ik zou het een schande vinden als deze soort bejaagd mag worden:
1. de vogels zijn hier op eigen gedrag (zit ook in andere havensteden) gekomen.
2. waarom soorten als Mandarijneend, Nijlgans, Canadese Gans wel handhaven (die zijn allemaal afkomstig uit collecties, waarvan bij Huiskraai vermoedelijk/zeker geen sprake van is (terzij je M. Berlijn heet... ;) ))
3. de schadelijkheid is hier nog steeds niet aangetoond en vermoedelijk wil men deze ook niet aantonen, omdat deze ten opzichte van andere kraaiachtigen vermoedelijk weinig/niet zal afwijken.
Ofwel: poten af!!!

omdat die al met zoveel zijn dat ze niet meer uit te roeien zijn, bij huiskraaien is het nog niet zover. 36 vogels is nog uit te roeien, met duizenden nijlganzen is dat gewoon niet meer haalbaar
Gijs

Jeroen Nagtegaal

Heel het natuurbeleid is keuze's maken. In NL kiezen we over het algemeen (uitzonderingen daar gelaten) voor Inheems boven Uitheems. Daar is nagenoeg ieder het toch mee-eens?
Over het algemeen heeft een inheemse soort een hogere ecologische waarde dan een uitheemse soort.

Nu is/wordt de status gewijzigd naar Exoot (in mijn ogen terrecht) dus waarom het niet het beleid handhaven/uitvoeren dat we democratisch hebben gekozen?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

arnoud.vandenberg

Als je je bedenkt dat de soort door heel het Indische Subcontinent voorkomt, dus niet alleen in havens, noordwestelijk tot in Pakistan, dan is duidelijk dat er bepaalde barrieres zijn waardoor hij zich niet over land naar Europa (of Oost-Azie) kan verspreiden. Misschien is het interessant te bedenken wat die barrieres zijn. Ook in Nederland lijkt het er namelijk op dat de soort ondanks broedsucces niet het binnenland bereikt. Het is zelfs zo dat in de 1990er jaren de soort op allerlei kustplekken werd gezien (van Lauwersmeer tot in Renesse) maar de laatste jaren vrijwel uitsluitend nog in Hoek van Holland. Misschien is het de concurrentie met andere kraaien die een uitbreiding tegenhoudt maar, wat het ook is, het kan een extra argument zijn om de kans op een ecologisch probleem verwaarloosbaar te achten.

pwolf

Citaat van: arnoud.vandenberg op januari 02, 2011, 22:15:51 PM
Als je je bedenkt dat de soort door heel het Indische Subcontinent voorkomt, dus niet alleen in havens, noordwestelijk tot in Pakistan, dan is duidelijk dat er bepaalde barrieres zijn waardoor hij zich niet over land naar Europa (of Oost-Azie) kan verspreiden. Misschien is het interessant te bedenken wat die barrieres zijn. Ook in Nederland lijkt het er namelijk op dat de soort ondanks broedsucces niet het binnenland bereikt. Het is zelfs zo dat in de 1990er jaren de soort op allerlei kustplekken werd gezien (van Lauwersmeer tot in Renesse) maar de laatste jaren vrijwel uitsluitend nog in Hoek van Holland. Misschien is het de concurrentie met andere kraaien die een uitbreiding tegenhoudt maar, wat het ook is, het kan een extra argument zijn om de kans op een ecologisch probleem verwaarloosbaar te achten.

de verspreiding lijkt inderdaad erg beperkt. Buiten HvH zijn er geen groepen Huiskraaien. Of dit voor enkelingen ook geldt weet ik niet. Wellicht zijn ze er inderdaad niet;  of (en dat lijkt me toch waarschijnlijker) er kijkt niemand serieus naar groepen kraaiachtigen.

groeten, pim
Pim Wolf, Vlissingen

migratorius

Citaat van: arnoud.vandenberg op januari 02, 2011, 22:15:51 PM
Als je je bedenkt dat de soort door heel het Indische Subcontinent voorkomt, dus niet alleen in havens, noordwestelijk tot in Pakistan, dan is duidelijk dat er bepaalde barrieres zijn waardoor hij zich niet over land naar Europa (of Oost-Azie) kan verspreiden. Misschien is het interessant te bedenken wat die barrieres zijn. Ook in Nederland lijkt het er namelijk op dat de soort ondanks broedsucces niet het binnenland bereikt. Het is zelfs zo dat in de 1990er jaren de soort op allerlei kustplekken werd gezien (van Lauwersmeer tot in Renesse) maar de laatste jaren vrijwel uitsluitend nog in Hoek van Holland. Misschien is het de concurrentie met andere kraaien die een uitbreiding tegenhoudt maar, wat het ook is, het kan een extra argument zijn om de kans op een ecologisch probleem verwaarloosbaar te achten.
Alleen in Ockenburgh hebben ze ooit buiten HvH gebroed, dus elders was er sowieso geen kans op vestiging. Waarom de soort "uitgezworven" lijkt is mij net zo'n raadsel als ieder ander!
Wat betreft Klaas' observatie dat buiten de steden in Jemen geen Huiskraaien zitten: dat is in Assam (waar-ie thuishoort) net zo (en ik vermoed elders in Zuid-Azië ook, maar daar ben ik niet geweest [m.u.v. de luchthaven van Singapore, waar ik deze invasieve exoot ook gezien heb]). Ik wil het experiment liever niet voortgezet zien. Dat de consequenties voor de individuele Huiskraaien onaangenaam zijn vind ik ook niet leuk!
Overigens kan-ie na uitroeiing gewoon op de Nederlandse (CDNA) lijst blijven staan. Hebben we er ten opzichte van de volgende generatie weer een goede blocker bij (die in tegenstelling tot het Korhoen wél weer kan verschijnen).

JanHein

KorHaan

In 2000 eentje bij de FEBO in Hoorn, Noord-Holland. Verder ken ik ze alleen uit Hoek Van Holland.

Ik zie het hele probleem niet, met rust laten die beesten.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

ArjanH

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op januari 02, 2011, 22:07:47 PM
Heel het natuurbeleid is keuze's maken. In NL kiezen we over het algemeen (uitzonderingen daar gelaten) voor Inheems boven Uitheems. Daar is nagenoeg ieder het toch mee-eens?
Over het algemeen heeft een inheemse soort een hogere ecologische waarde dan een uitheemse soort.

Nu is/wordt de status gewijzigd naar Exoot (in mijn ogen terrecht) dus waarom het niet het beleid handhaven/uitvoeren dat we democratisch hebben gekozen?


Omdat dit ronduit een heel fout beleid is. Veel hysterie om niets. Talloze uitheemse Fazanten omwille van de jacht zijn schijnbaar prima, maar enkele tientallen Huiskraaien waarvan de populatie al jarenlang stabiel is, zouden een bedreiging kunnen vormen voor de inheemse soorten ? De reinste flauwekul. Wanneer dit beleid gehandhaafd blijft, democratisch gekozen of niet, durf ik nog verder te gaan. Ofschoon mensen niet met dieren vergeleken kunnen en mogen worden, zou ik wel eens willen weten hoeveel mensen er (nog) zijn die zich beseffen dat Noord-Amerika ooit het continent was van de Indianen, Australie het continent van de Aboriginals en Nieuw-Zeeland het land van de Maori's. Moeten alle blanke, negroide en Aziatische mensen daar dan nu het veld ruimen omdat ze er van oorsprong niet thuishoren ? Natuurlijk niet.

Cygnus

Even terug naar 1979, toen kwam de Atlas van de Nederlandse Broedvogels uit. Daarin was ook de Nijlgans opgenomen. Enkele passages:
"Sinds kort heeft zich een vrijvliegende populatie ontwikkeld";
"Zo is bekend dat rond 1967 een zestal exemplaren ontsnapte uit een park in Rijswijk (ZH). Ook uit het Wassenaarse Dierenpark is in het midden van de jaren zestig een paar ontsnapt."
"Illustratief voor de uitbreiding van deze populatie zijn de aantallen broedparen tussen Den Haag en Leiden: 1971: 1, 1973: 4, 1974: 6 en 1975: 16 paar."

En voorzichtig wordt gesteld: "Voor 1977 wordt het aantal broedparen in Nederland geschat op 30-50 paar en het ligt in de lijn der verwachtingen dat dit aantal de komende jaren nog zal toenemen". 

Oftewel een heel voorzichtig begin van de vestiging als broedvogel en de toename van de aantallen. Nu worden er per jaar tussen de 20.000 en 40.000 exemplaren geschoten zonder dat dit merkbare invloed heeft op de aantallen en de verspreiding. Een langzame groei in de beginjaren is dus geen garantie dat het met de populatietoename in latere jaren zo'n vaart wel niet zal lopen.     
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema