Huiskraai aangewezen als invasieve exoot

Gestart door Catwzl, december 31, 2010, 19:19:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

joostheeremans

Zoogdieren: Amerikaanse nerts, beverrat, grijze eekhoorn, wasbeerhond, moeflon, muntjak, muskusrat, Pallas' eekhoorn, Siberische grondeekhoorn en wasbeer.
Vogels: Canadese gans, huiskraai, Indische gans, nijlgans, rosse stekelstaart en zwarte zwaan.


Welke van deze dieren wordt er bestreden? Ze dragen  allemaal hetzelfde etiket als de huiskraai maar de beslissing om tot bestrijding over te gaan ligt niet bij het ministerie maar bij de provincie.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

KorHaan

Citaat van: ArjanH op december 31, 2010, 22:16:59 PM
Hoezo invasief ? De populatie Huiskraaien in Nederland is al jaren stabiel. Deze soort is ooit per boot aangekomen in Nederland en heeft zich nadien niet of nauwelijks vermenigvuldigd. Wellicht dat er wat meer zijn dan enkele tientallen maar van een invasie kan en mag niet gesproken worden. Maar Bleker heeft in zijn korte (maar nu al veel te lange) periode als staatssecretaris al meer dan 1 pijnlijke vergissing gemaakt. Wellicht dat hij eerst maar eens moet kijken naar het invasieve voorkomen van Fazanten in met name de wintermaanden. Hoe zou dat toch komen ? Daadwerkelijk een toename van de populatie Fazanten die een gevaar kunnen vormen voor inheemse soorten of toch wat exemplaren die ten gunste van de jachtliefhebbers zijn losgelaten om vervolgens te worden neergeknald ? "Dierenliefhebber" Graus: laat je eindelijk eens een keer horen !

Hier ben ik het helemaal mee EENS.

Huiskraaien verplaatsen zich van nature per schip en zijn daarom geen exoten.
Gewoon laten zitten. Hypocriet geleuter van de luitjes in Den Haag hebben we geen behoefte aan. Niks: afschieten want ze zijn in de toekomst schadelijk voor de landbouw! De enige die schadelijk is voor de landbouw loopt op twee benen.

Handen af van de Huiskraai!

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Bas vd Burg

In het andere topic over Huiskraai is trouwens te lezen dat de Huiskraai naast status exoot ook de status inheemse soort heeft en dus, voor wat betreft het laaste, dus een beschermde soort is op grond van de Flora- en faunawet

Zie topic http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=99788.90.html bericht 96:

Citaat van: Vincent Hart op februari 02, 2010, 23:11:05 PM
Het is natuurlijk ook lastig exotenbeleid te baseren op een soort die tegelijkertijd exoot en inheems is:
CiteerWat een exoot of geen exoot is, wordt vastgesteld door LNV (en niet door de Commissie Systematiek Nederlandse Avifauna, mocht u dat soms denken). Het begrip exoot leunt daarbij vooral op de beschemde status die inheemse soorten (grofweg de niet-exoten) hebben.
De actuele kennis hieromtrent wordt o.a. vastgelegd in de Nederlandse soortendatabase die te raadplegen is via: www.nederlandsesoorten.nl

Voor de Huiskraai is hier iets opmerkelijks aan de hand:
Met betrekking tot de status wordt het een exoot(2c) genoemd.
http://www.nederlandsesoorten.nl/get?site=nlsr&view=nlsr&page_alias=conceptcard&cid=000464941075&tab=presenceAndDistribution
Exoot(2c) staat voor:
2c Exoot: incidentele voortplanting
Door de mens geïntroduceerd en heeft zich minder dan 10 jaar zelfstandig kunnen handhaven (voortplantend).
Het feit de Huiskraai in Nederland voorkomt, is dus een doelbewuste actie van de mens geweest, aldus LNV. Blijkbaar heeft een schipper op zee precies een op zijn laatste krachten vliegende Huiskraai weten te onderscheppen en bij Hoek van Holland van het dek gebonjourd.

Vervolgens is het weer opmerkelijk dat het een beschermde soort volgens de Flora- en Faunawet betreft.
http://www.nederlandsesoorten.nl/get?site=nlsr&view=nlsr&page_alias=conceptcard&cid=000464941075&tab=conservation
Hier wordt verwezen naar een lijst van INHEEMSE diersoorten, gepubliceerd op 13 november 2001, Staatscourant nr. 220.
Te vinden via: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2001-220-p220-SC31696.html?zoekcriteria=%3fzkt%3dUitgebreid%26pst%3dStaatscourant%26dpr%3dAnderePeriode%26spd%3d20011113%26epd%3d20011113%26sdt%3dDatumPublicatie%26pnr%3d1%26rpp%3d10%26_page%3d2%26sorttype%3d1%26sortorder%3d4&resultIndex=11&sorttype=1&sortorder=4
En ja hoor, de Huiskraai staat er gewoon tussen als inheemse diersoort.
Samengevat: volgens LNV is de Huiskraai een beschemde, inheemse exoot!!!
(Ricardo van Dijk, mailinglijst EBNNL)

Ben wel erg benieuwd hoe de Nederlandse overheid met deze problematiek denkt om te gaan
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Jeroen Nagtegaal

Van nature en Schip ... Tegenstrijdig?

Dat ze af en toe aan boord gaan en het weten te overleven is iets anders. Die beesten zullen echt niet kunnen lezen om naar een bepaalde haven te gaan.

Overigens ging het met Nijlgans en andere exoten in het begin ook niet hard. Nu helaas wel.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Catwzl

#34
CiteerWelke   van deze dieren wordt er bestreden? Ze dragen  allemaal hetzelfde   etiket als de huiskraai maar de beslissing om tot bestrijding over te   gaan ligt niet bij het ministerie maar bij de provincie.

Het ministerie bepaalt alleen de zogenaamde wettelijke status van de soort en of er dus maatregelen getroffen zouden moeten worden. De provincie beslist dan of en welke daadwerkelijke maatregelen er getroffen gaan worden. Zo kan de overheid dus bepalen (zoals bij de huiskraai) dat de soort beter  "verwijderd" kan worden. Maar dat wil zeker niet zeggen dat dit ook daadwerkelijk gaat gebeuren. Het uiteindelijke uitvoeren van dit beleid ligt bij de provincies. Sowieso gaat het zogenaamde verwijderen weer geld kosten en alleen daarom al hopelijk geen prioriteit hebben, als het al mogelijk is. Het is in ieder geval zeer vreemd dat de overheid het op vrijwel alle punten oneens is met het CSNA.

Citeer
In het andere topic over Huiskraai is trouwens te lezen dat de Huiskraai   naast status exoot ook de status inheemse soort heeft en dus, voor wat   betreft het laaste, dus een beschermde soort is op grond van de Flora-   en faunawet

Nou je weet dus nu hoe de overheid dit aanpakt, ze passen de status aan: per 1 april 2011 is de soort alleen een invasieve exoot. Is voor een overheid blijkbaar geen enkel probleem.
Groetjes;
Roel van den Heuvel

http://strabrechtseheide.nl

Klaas van Dijk

#35
Citaat van: gtroost op januari 01, 2011, 18:31:24 PM
Citaat van: Vincent Hart op januari 01, 2011, 18:26:27 PMoverigens heeft VROM wel degelijk druk uitgeoefend om de status op de Nederlandse lijst te laten wijzigen.
bron?
Zie bijlage.

Timo Roeke

Thanks Klaas. Dat bestand had ik nog niet gelezen.

Gerard Troost

#37
Citaat van: Klaas van Dijk op januari 01, 2011, 21:01:21 PM
Citaat van: gtroost op januari 01, 2011, 18:31:24 PM
Citaat van: Vincent Hart op januari 01, 2011, 18:26:27 PMoverigens heeft VROM wel degelijk druk uitgeoefend om de status op de Nederlandse lijst te laten wijzigen.
bron?
Zie bijlage.
Het Team Invasieve Exoten van het ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserii (LNV) heeft de CDNA verzocht haar beslissing over de status van de Huiskraai Corvus splendens te herzien. Door plaatsing op de Nederlandse lijst is het een 'inheemse' soort en dat hindert eventuele olannen van het ministerie om de soort uit te roeien door het wegvangen van de populatie in Hoek van Holland, Zuid-Holland. De heroverweging van de status zal voor een volgende vergadering worden geagendeerd.


Dank. Vind het niet helemaal druk uitoefenen eerlijk gezet, maar een juiste volgorde van stappen.

(edit: opmaak)
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Klaas van Dijk

Geen dank hoor.

Maar ik ben veel nieuwsgieriger naar het uiteindelijke advies van de CDNA. Kan iemand dit ook boven water krijgen? Staat m.i. niet op de site van DB (bij CDNA/CSNA). maar misschien zoek ik wel niet goed.

Groetjes, Klaas

Vincent Hart

@Gerard: Vind jij het legitiem dat een instantie die op basis van (semi-)wetenschappelijke criteria een soort als inheems/exoot beschouwt, gevraagd wordt haar oordeel over die status te herzien omdat een bepaalde status beter in overheids'beleid' past? Ik zou het de CDNA oprecht kwalijk nemen als ze zich door dergelijke argumenten lieten verleiden. En als de CDNA (ook niet te benijden) besluit (aldanniet n.a.v. het 'verzoek' van ELI) de status van huiskraai te wijzigen, dan komt het in de niet te benijden positie evt. maatregelen tegen huiskraai (schijnbaar) te faciliteren. Uiteraard zijn er instanties die zich bereidwillig voor het karretje van ELI laten spannen en rapporten opstellen waardoor simpele zielen die de Staatscourant lezen het idee krijgen dat electriciteitsmasten in Nederland serieus gevaar lopen binnenkort om te vallen onder het gezamenlijk gewicht van de zich explosief vermenigvuldigende Hoekse huiskraaien ... Het is maar in welk soort wereld je wilt leven  :-\
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Gerard Troost

@Vincent Dat het voor team invasive excoten handig is als het CDNA haar beslissing herziet lijkt me duidelijk. Volgens mij staat het CDNA echter volledig vrij in de beslissing die ze gaan nemen (hebben genomen?). Ik zie niet in welke druk er zou zijn.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

f_a_roos

Huiskraai schijnt drager te kunnen zijn van de Newcastle-ziekte (?), maar Kauw dus ook. Moet Kauw ook nader worden onderzocht nu?

Verder is het in 1949 al niet gelukt om pluimvee te besmetten met dode Huiskraaien met de Newcastle-ziekte.

Zie verder: Cooper, John E.(1996) 'Health studies on the Indian house crow (Corvus splendens)', Avian Pathology,
25: 2, 381 — 386

En ook een aardige: 'Eradication of the House Crow Corvus splendens on Socotra, Yemen', Sandgrouse 32 (2010), 136 - 140 [Hoe je de uitroeiing ter hand neemt, m.b.v. schoolkinderen en sluipschutters]

GijsB

maar als de huiskraai inheems is omdat hij zich met een schip verplaats, waarom doen we dan nog moeilijk over ship assisted...
Gijs

Ben Wielstra

Het is heel simpel: de huiskraai had nooit de status inheems mogen krijgen. Hoog tijd dat de CDNA deze fout recht zet!

Klaas van Dijk

Even navraag gedaan bij Dick Groenendijk (CDNA) en hieronder zijn antwoord:


"De overheid (in de vorm van het team invasieve exoten) heeft ons over de Huiskraai twee vragen gesteld. Afgelopen zomer hebben we hun vragen schriftelijk beantwoord.

De eerste vraag was of we als CDNA van zins waren om eventueel zitting te nemen in een breder/Europees platform om te discussieren over status van vogels die mogelijk als exoot gezien moeten worden; dit is een vrij brede vraag en we hebben geantwoord dat we dat niet gaan doen. We denken als CDNA dat we voor de Nederlandse situatie die beslissingen zelf wel kunnen nemen.

De tweede vraag die ons gesteld is, is of we de status van de Huiskraai op de Nederlandse lijst zouden willen heroverwegen. Hier hebben we op geantwoord dat we dat eventueel wel willen, maar dat we nog niet weten wanneer we dat gaan doen. De discussie binnen de CDNA over de status van de Huiskraai is al wel voorzichtig gestart, maar nog niet volledig gevoerd en nog zeker niet afgerond. In DB 32(3): 194 staat letterlijk: "De heroverweging van de status [van de huiskraai] zal voor een volgende vergadering worden geagendeerd." Dit laatste is dus nog niet gebeurd en de Huiskraai staat, wat de CDNA betreft, dus nog 'gewoon' op de Nederlandse lijst."


Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

Catwzl

#45
CiteerDit laatste is dus nog niet gebeurd en de Huiskraai staat, wat de CDNA betreft, dus nog 'gewoon' op de Nederlandse lijst."

Lijkt me wel een uiterst vreemde situatie. Volgens de Nederlandse wet is de vogel binnenkort exoot, maar volgens het CDNA niet. Dat maakt het er allemaal niet echt duidelijker op.

Citeerwaardoor simpele zielen die de Staatscourant lezen
Het is maar goed dat alle wetswijzigingen en nieuwe wetten in de Staatscourant worden aangekondigd, dan hebben ook de simpele zielen een reden om zich aan de wet te houden.

Overigens is het alleen "handiger" voor de overheid om in 1 lijn met het CDNA te lopen, ze hebben echt geen toestemming van het CDNA/CSNA nodig om de status aan te passen (dat blijkt wel). Misschien was het dan ook wel handiger geweest van het CDNA om wat meer te doen met de vraag van de overheid (gemiste kans?). Ik vind overigens het vragen of een status heroverweegt zou kunnen worden, nou niet echt een vorm van druk uitoefenen, maar eerder gewoon een verzoek. Wordt dit dan binnen het CDNA ook al als druk ervaren??

Ik ga er van uit dat het CDNA goede redenen heeft om de Huiskraai op de Nederlandse lijst te zetten als "wild", maar ik ga er ook van uit dat de Nederlandse overheid goede redenen heeft om de soort als exoot te bestempelen. Ik betwijfel overigens de redenatie van het CDNA om de Huiskraai als wild te bestempelen veel meer, dan de redenatie van de overheid om de soort als exoot te beschouwen, maar wie ben ik. Wie klaagt er trouwens (nog) om afgemaakte Muskusratten of Nijlganzen? Of de Huiskraai nu wel of niet wild is in ons land vind ik ook niet echt relevant bij de beoordeling of een soort al dan niet "verwijderd" moet worden.
Groetjes;
Roel van den Heuvel

http://strabrechtseheide.nl

jacquesr

De CDNA is een commissie die catert voor soortenjagers. Fundamentele inzichten in avifaunistiek en inzicht in de gevolgen van de plaatsing van exoten op de Nederlandse Lijst zijn van deze commissie niet te verwachten.

Jacques Ruinaard

arnoud.vandenberg

Aangezien deelnemers aan dit forum makkelijker de weg in de Staatscourant vinden dan die in de vogelliteratuur  ;) , heb ik de regels gegoogled die in de laatste Avifauna van Nederland (2001) aan Huiskraai worden besteed. De laatste zin laat zien wat het standpunt van de CDNA destijds was (sinds 2004 is Huiskraai niet zeldzaam genoeg meer om door de CDNA te worden beoordeeld). Huiskraai betreft inderdaad een [al dan niet terechte] uitzondering op de regels die door de CDNA rond ship-assisted arrivals zijn geformuleerd. In de meeste landen worden, anders dan in Nederland, 'ship-assisted arrivals' overigens wel 'meegeteld'.

AvN1(2001): "Naar wordt aangenomen, zijn alle drie de vogels van 1994 aan boord van  één of meer schepen naar Nederland gekomen. Vooral de locatie van de twee  eerste-zomervogels van Hoek van Holland, Rotterdam, Zuid-Holland, langs één van  's werelds drukste vaarroutes, maakt dit aannemelijk. Op 17 augustus 1997  bleken de vogels van Hoek van Holland ten minste één jong te hebben  grootgebracht hetgeen het eerste broedgeval voor Europa betekende. ... De soort heeft vele  havengebieden in verschillende continenten gekoloniseerd dankzij zijn vermogen  om een reis als verstekeling op zeeschepen te overleven. Op deze wijze heeft  hij zich gevestigd, soms slechts tijdelijk vanwege uitroeiingsprogramma's, in  havenplaatsen in het Midden-Oosten, Arabisch schiereiland, Oost-Afrika,  Zuid-Afrika, Zuidoost-Azië en Australië (...). Andere landen waar de soort werd aangetroffen zijn  onder meer Japan, China (Hong Kong), VS (New Jersey en South Carolina) en  Gibraltar. Het eerste Europese geval betrof een vogel ontdekt op 3 november  1974 te Dunmore East, Waterford, Ierland, die daar twee jaar bleef (...). Egypte is het meest waarschijnlijke land  van herkomst voor de Nederlandse vogels aangezien daar zich de dichtstbijzijnde  broedpopulatie bevindt (...). Hoewel de CDNA vogels  die met behulp van een schip arriveren niet voor aanvaarding in aanmerking  neemt, is de Huiskraai hierop de (enige) uitzondering. De redenatie is dat bij  deze soort het meevaren met schepen een gebruikelijke manier van verspreiding  vormt (zie Dutch Birding 17: 256-257, 1995)."       

Ben Wielstra

Tja en die redenatie is dus gewoon prut. De soort is toegegeven een exoot, maar toch inheems en wel omdat ie zich verspreid als een exoot... Als je een fout maakt dan moet je die zo mogelijk rechtzetten en wel liever zo snel mogelijk. Hup CDNA, wegscheuren die zwarte bladzijde. Straks krijgen de Bruine Ratten er lucht van en gaan ze ook een inheemse status eisen, die hebben het verspreiden per schip immers uitgevonden. Dat maakt hun plunderen van zeevogelkolonies natuurlijk.

Jos Welbedacht

#49
CiteerDe CDNA is een commissie die catert voor soortenjagers. Fundamentele inzichten in avifaunistiek en inzicht in de gevolgen van de plaatsing van exoten op de Nederlandse Lijst zijn van deze commissie niet te verwachten.
CiteerCommissie Lijstbelangen: mijn tip voor een nieuwe naam voor de CDNA.

Jacques, dit lijkt me toch wel wat kort door de bocht. De CDNA is vaak (en dan terecht) een hinder voor soortenjagers en in mijn optiek rechtvaardig en bekwaam, met uitzondering van deze Huiskraaien kwestie ;) . De commissie laat zich echt wel informeren door instanties die inzicht hebben in avifaunistiek. Groeten, Jos.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Catwzl

CiteerDe redenatie is dat bij  deze soort het meevaren met schepen een gebruikelijke manier van verspreiding  vormt

  Met die "logica" moet ik het dan als amateur helaas ook oneens zijn.
 
  Is het niet juist zo dat het bestaan van schepen de natuurlijke wijze  van verspreiding van de huiskraai negatief beinvloedt heeft, doordat de   vogels juist steeds vaker de schepen gaan gebruiken om zich te verplaatsen, waar ze eigenlijk "van nature" af en toe op een boomstronkje rond dobberen  om juist een paar eilandjes verderop te bezoeken en niet de andere kant van de wereld. En misschien zitten ze juist wel vaker op de schepen  omdat daar een ongebruikelijk en makkelijk te verkrijgen voedselaanbod  is. Ik roep maar wat.
 
CiteerIn de meeste landen worden, anders dan in Nederland, 'ship-assisted arrivals' overigens wel 'meegeteld'

"Meegeteld" als wat, toch zeker geen wilde soort mag ik hopen?

Maar exoot of niet, wil nog niet zeggen dat ze zo maar zonder reden "verwijderd" hoeven te worden.
Groetjes;
Roel van den Heuvel

http://strabrechtseheide.nl

Bas vd Burg

Citaat van: Triturus op januari 02, 2011, 16:39:33 PM
Tja en die redenatie is dus gewoon prut. De soort is toegegeven een exoot, maar toch inheems en wel omdat ie zich verspreid als een exoot... Als je een fout maakt dan moet je die zo mogelijk rechtzetten en wel liever zo snel mogelijk. Hup CDNA, wegscheuren die zwarte bladzijde. Straks krijgen de Bruine Ratten er lucht van en gaan ze ook een inheemse status eisen, die hebben het verspreiden per schip immers uitgevonden. Dat maakt hun plunderen van zeevogelkolonies natuurlijk.

Waarom is de CDNA-redenatie prut Ben (en Jos en Jacques)? Omdat jullie dat vinden??

@Ben, Huiskraai vergelijken met Bruine Rat (juridisch gezien dan) snijdt niet echt veel hout lijkt me............
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

f_a_roos

Als de Huiskraai niet inheems is maar exoot, is hij dan wel autochtoon? Of ook niet? Hoezo is de Huiskraai invasief? Een exoot is toch per definitie door menselijk toedoen binnengebracht?

Ik vrees dat bij het besluit meespeelt dat NL niet de Zwarte Piet wil krijgen (van EU-landen bijv.) dat er door het "stepping stone"-effect een Europese ramp ontstaat. Er zit dus een politiek smaakje aan m.i.

GijsB

de definitie van een exoot is dat het een soort is die met hulp van de mens zich heeft verspreid in een bepaald gebied. als er geen mensen waren geweest, en dus geen scheepvaart zouden de huiskraaien nooit in nederland gekomen zijn. Het is dus een exoot. Invasief is de huiskraai niet, maar als je bedenkt dat de populatie in 16 jaar verveertienvoudigd is kan je toch wel bedenken dat, als deze trend zich zo doorzet, er op den duur toch wel problemen kunnen ontstaan
Gijs

Ben Wielstra

Nou dat zal ik je vertellen Bas ;-)!

CiteerWaarom is de CDNA-redenatie prut Ben (en Jos en Jacques)? Omdat jullie dat vinden??

De definities van inheems en exoot hebben de ruimte die de CDNA dacht te zien simpelweg niet. De definitie van exoot staat totaal los van de frequentie waarmee een beest zich onnatuurlijk weet te vestigen. Deze opmerkinge van de CDNA is belachelijk verbasterd tot dat het verspreiden per schip 'natuurlijk' of zelfs 'een adaptatie' zou zijn. Zelfs met slechts de meest basale kennis van ecologie en evolutie moet men toch inzien dat er iets niet klopt in alle onzin argumenten die de 'vrienden van de Huiskraai' verkondigen? Het kan me niet eens schelen of je die beesten wel of niet verwijderd, maar leugens verkondigen, al dan niet bewust, is een kwalijke zaak.

Citeer@Ben, Huiskraai vergelijken met Bruine Rat (juridisch gezien dan) snijdt niet echt veel hout lijkt me............

De manier van verspreiden is, juridisch of niet, totaal vergelijkbaar. Ook het effect is min of meer vergelijkbaar. Exoten, ook Huiskraaien, hebben de potentie boefjes te zijn. Als er nu een paar ratten zouden verschijnen in een niet 'geinfecteerde' zeevogelkolonie gaat men ook echt niet afwachten wat er zal gebeuren voordat de ratten verwijderd worden. Ook daar kan je wel vervolgonderzoek gaan voorstellen (en daarmee de verantwoordlijkheid van je afschuiven, want dat is wat je dan aan het doen bent!) maar je kan ook af gaan op wat je al weet. Vanuit het oogpunt van conservatie is het verstandig om geen enkel risico te nemen. Nu kan je ook denken dat zeevogelkolonies niet relevant zijn en ze gewoon uit laten sterven. Ook goed, maar blijf wel eerlijk.

arnoud.vandenberg

Citaat van: Triturus op januari 02, 2011, 16:39:33 PM
Tja   en die redenatie is dus gewoon prut. De soort is toegegeven een exoot,   maar toch inheems en wel omdat ie zich verspreid als een exoot....
Ben: het laatste stuk van jouw citaat moet volgens mij zijn: "...verspreidt als een exoot zonder directe hulp van de mens."   Ik denk namelijk dat de Huiskraai van soorten als Fazant of   Alexanderparkiet verschilt doordat naar alle waarschijnlijkheid niemand hem bewust en moedwillig naar   Nederland heeft gebracht. Desalniettemin ben ik het met je eens dat men   zo veel mogelijk uitzonderingen op regels dient te vermijden en daarom Huiskraai op de C-lijst van 'introduced species' plaatsen. Of het daarmee automatisch een exoot is, hangt van de gehanteerde definitie van exoot af.
Mijn vraag is: waarin verschillen Huiskraaien van   bijvoorbeeld Kauwen of Zwarte Kraaien als het gaat om predatiedruk op   andere vogelsoorten? In de landen waar Huiskraai een plaag werd,   ontbraken beide laatstgenoemde soorten. Het zou interessant zijn als er eens iemand in   Hoek van Holland ging onderzoeken of daar nu iets van een ecologisch probleem valt waar te nemen; of heeft Sovon dat reeds gedaan?

f_a_roos

Als "vriend van de Huiskraai"  :blink: (maar tegenstander van politieke karretjes waar we voorgespannen moeten worden) vraag ik me af of "onzin" in een rapport verpakt dan wel "waar" is?

Citaat van: Triturus op januari 02, 2011, 17:45:15 PM
Zelfs met slechts de meest basale kennis van ecologie en evolutie moet men toch inzien dat er iets niet klopt in alle onzin argumenten die de 'vrienden van de Huiskraai' verkondigen? Het kan me niet eens schelen of je die beesten wel of niet verwijderd, maar leugens verkondigen, al dan niet bewust, is een kwalijke zaak.

joostheeremans

Citaat van: dralion13 op januari 02, 2011, 17:43:48 PM
de definitie van een exoot is dat het een soort is die met hulp van de mens zich heeft verspreid in een bepaald gebied. als er geen mensen waren geweest, en dus geen scheepvaart zouden de huiskraaien nooit in nederland gekomen zijn. Het is dus een exoot. Invasief is de huiskraai niet, maar als je bedenkt dat de populatie in 16 jaar verveertienvoudigd is kan je toch wel bedenken dat, als deze trend zich zo doorzet, er op den duur toch wel problemen kunnen ontstaan


Is het niet een beetje vreemd om de soorten die door de mens (al dan niet bewust) zijn verspreid als exoot te zien, terwijl dit voor dieren of planten die door andere dieren zijn verspreid niet geldt? Ik snap wel dat het structureel uitzetten van fazanten iets anders is dan de aanwezigheid van haas, tamme kastanje of okkernoot, maar ik vraag me af waar je de lijn trekt. En als je die lijn trekt hoe flexibel is deze lijn dan? Angst om de steppingstone voor kolonisatie van de huiskraai van Europa te worden zal meespelen. Aan de andere kant hebben wij naar Europa toe een plicht om onze biodiversiteit te behouden. Ik vraag me af of wij deze beslissing wel op nationaal niveau kunnen nemen.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

f_a_roos

Omdat men blijkbaar geen onderzoek wil doen. Een bureaustudie die gebaseerd is op situaties met een totaal andere context is m.i. niet voldoende. Heeft men wel de behoefte om zelf te onderzoeken:
- of Huiskraaien schade hebben aangericht h.t.l.
- of het ene ex. dat in Zuid-Engeland werd aangetroffen eigenlijk wel uit HvH afkomstig is
- of de HvH-populatie besmet is met allerlei rampzalige ziekten

Citaat van: arnoud.vandenberg op januari 02, 2011, 17:52:55 PM
Mijn vraag is: waarin verschillen Huiskraaien van   bijvoorbeeld Kauwen of Zwarte Kraaien als het gaat om predatiedruk op   andere vogelsoorten? In de landen waar Huiskraai een plaag werd,   ontbraken beide laatstgenoemde soorten. Het zou interessant zijn als er eens iemand in   Hoek van Holland ging onderzoeken of daar nu iets van een ecologisch probleem valt waar te nemen; of heeft Sovon dat reeds gedaan?

f_a_roos

In de toelichting op de Regeling staat: "...De Huiskraai wordt in veel gebieden elders in de wereld als een invasieve soort beschouwd die tot een plaag is uitgegroeid. Daarom wordt de Huiskraai in Nederland aangemerkt als schadelijke invasieve exoot..."

Als je alleen al bedenkt dat men heeft vastgesteld dat de Huiskraai populatie sterk is gegroeid in die gebieden in het Verre oosten, waar de bevolkingsgroei explosief was. Dus .... meer mensen... meer afval (openlijk op straat) ... meer Huiskraaien. Hoe zien we dit in de NL-context? De HvH-populatie leeft van afval van de viskramen in HvH, blijkbaar een smerige boel daar.