Huiskraai aangewezen als invasieve exoot

Gestart door Catwzl, december 31, 2010, 19:19:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Citaat van: Bas vd Burg op augustus 08, 2011, 11:19:39 AM
Citaat van: Catwzl op augustus 08, 2011, 10:51:08 AM
Krijg ook sterk de indruk dat het verhaal in de Dutch Birding erg overdreven is, als ik de vergelijkingen met dezelfde periode in voorgaande jaren (zie o.a. tabel van Herman). Lijkt dus op tendentieuze berichtgeving in de Dutch Birding, die niet goed onderzocht is.

De tabel van Herman laat gemiddelde aantallen zien over de eerste helft van de verschillende jaren (ik neem aan periode januari t/m juni??). Wil je echt hier iets over kunnen zeggen dan zul je een overzicht/tabel moeten maken met de gemiddelde aantallen per waarneming over de periode april t/m juli. Wel vraag ik me af in hoeverre de beschikbare data op waarneming.nl hiervoor goed bruikbaar is, zeker gelet op een toename in het aantal ingevoerde waarnemingen, bijvoorbeeld in 2008: 9 waarnemingen ingevoerd voor de maand april en in 2011 37 ingevoerde waarnemingen. Iets dergelijks zie ik ook voor de maand mei. Geen idee of een dergelijke toename nog invloed heeft op gemiddelde aantallen

Zo'n grafiek is natuurlijk wel te maken maar ik begrijp niet waarom april-juli beter zou zijn dan januari-juni.
Het beste lijkt mij om het aantal adulten vlak voor of tijdens het broedseizoen te tellen. In het Sovonrapport worden de najaarsaantallen gebruikt, maar daar zitten natuurlijk ook de jongen van dat jaar bij en wordt dus geen rekening gehouden met (eventuele) wintersterfte.
Overigens heb ik de gemiddelde aantallen gebruikt omdat die gemakkelijk uit de statistieken zijn te halen. Voor het meerzeggende maximumaantal moet je de lijst met waarnemingen doorwerken.

Herman van der Meer

Bas vd Burg

#361
Hoi Herman (en Roel), ik reageerde eigenlijk op de uitspraak van Roel dat de mededeling in Dutch Birding erg overdreven zouden zijn en tendentieus lijken. Hij baseert zich oa op jouw grafiek. En zodoende vraag ik me dan af of je die grafiek dan oa mag gebruiken om de uitspraak uit de laatste DB te weerleggen, als deze uitspraak betrekking heeft op andere maanden dan de maanden die jij hebt gebruikt voor de grafiek.
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

HPM

Citaat van: Bas vd Burg op augustus 08, 2011, 11:57:20 AM
Hoi Herman (en Roel), ik reageerde eigenlijk op de uitspraak van Roel dat de mededeling in Dutch Birding erg overdreven zouden zijn en tendentieus lijken. Hij baseert zich oa op jouw grafiek. En zodoende vraag ik me dan af of je die grafiek dan oa mag gebruiken om de uitspraak uit de laatste DB te weerleggen, als deze uitspraak betrekking heeft op andere maanden dan de maanden die jij hebt gebruikt voor de grafiek.

OK, ik begrijp het nu. Het was me niet bijgebleven dat DB het over april-juli had. Als er grote verschillen zitten tussen periodes mag je die natuurlijk niet als gelijkwaardig gebruiken.
Herman van der Meer

Bas vd Burg

Misschien dat je met een lijngrafiek die bestaat uit meerdere lijntjes (elke lijn staat dan voor een jaartal), met op X-as de 12 maanden en op de Y-as het gemiddelde maximumaantal per maand, een beter inzicht kan krijgen. Maar dan zit je wel weer, zoals je zelf al aangaf, met de jonge vogels, wintersterfte, het feit dat het onderscheid in leeftijd niet altijd goed wordt ingevoerd, enz enz.
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Catwzl

#364
Zoals ik eerder al aangegeven heb, zie ik weinig verschillen in de (max) aantallen van afgelopen jaar tussen april en juli 2010, met dit jaar, maar ja als je alleen een laatst bericht leest dan weet je dat natuurlijk niet.

In Maart 2010 werden er zelfs hogere aantallen Huiskraaien gemeld, dan dit jaar. De grafiek van Herman zou dus juist met de langere periode mogelijk dus ook juist hogere aantallen aan moeten geven, maar de aantallen zijn juist lager?? Ra ra politiepet.

Dan heb ik ook andere bronnen gesproken die daar naar eigen zeggen geinventariseerd hebben, zoals ik al aanhaalde was de grafiek van Herman maar een enkel onderdeel, ook hieruit blijkt dat de aantallen niet gedaald zijn. Dus ben ik benieuwd waar DB hun tendentieus ogend bericht op gebaseerd hebben?? Maar goed kritiek op DB mag natuurlijk niet, dat snap ik.
Groetjes;
Roel van den Heuvel

http://strabrechtseheide.nl

arnoud.vandenberg

Dank voor alle reacties. Twee feiten: 1) in 2011 werden vier maanden lang (april, mei, juni, juli tot 27/7) maximaal 10 exemplaren op waarneming.nl gemeld (maar in de weken daarna 15-20), en 2) het is inmiddels duidelijk dat in Haarlems Dagblad een ambtenaar onzorgvuldig/verkeerd is geciteerd (er is namelijk geen sprake van bestrijding; met dank aan Harm Niesen voor het navragen).

Catwzl

Had het ook al nagevraagd, zoals eerder aangeven, en ook daar werd bevestigd dat er niets van klopte. Sterker de provincie ZH ziet geen probleem in de Huiskraai. TIE wil wel actie ondernemen maar het is niet de bedoeling dat de vogels gedood gaan worden, maar gevangen. Tenminste als dit plan dus ooit uitgevoerd gaat worden (want ze komen er niet uit hoe ze dat het beste kunnen gaan doen, en hoe de vogels dan opgevangen moeten worden). TIE bevestigd ook dat de aantallen dit jaar niet zijn afgenomen en ook niet zijn toegenomen. Met dank aan de Faunabescherming voor het navragen bij de instanties. NB max aantallen tussen april en juli 2010 = 12 exemplaren.
Groetjes;
Roel van den Heuvel

http://strabrechtseheide.nl

Bas vd Burg

@Roel ik zeg niet dat je geen kritiek mag hebben, maar je doet een uitspraak die je in mijn bescheiden optiek niet echt nader onderbouwt. Mag ik daar dan niet op reageren???

(en ga mij nu niet verwijten dat ik de andere berichten niet heb gelezen, dat heb ik namelijk wel ;D ).
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Klaas van Dijk

Citaat van: Catwzl op augustus 08, 2011, 10:51:08 AMKrijg ook sterk de indruk dat het verhaal in de Dutch Birding erg overdreven is, als ik de vergelijkingen met dezelfde periode in voorgaande jaren (zie o.a. tabel van Herman). Lijkt dus op tendentieuze berichtgeving in de Dutch Birding, die niet goed onderzocht is.

hoi Roel,

Het 'stukje' in Dutch Birding is gewoon één zin in een vaste rubriek met een actueel overzicht met allerlei recente waarnemingen van leuke soorten uit de WP / de hele wereld. En gebaseerd op wat de samenstellers van deze rubriek (onder andere Arnoud van den Berg) op dat moment wisten. Niets meer & niets minder. Er staat bijvoorbeeld ook duidelijk bij dit overzicht 'the reports are largely unchecked'.

Verder ben ik van mening dat je een analyse van aantalsontwikkelingen in dit geval (de Huiskraaien bij / rond Hoek van Holland) niet moet baseren op toevallig verzamelde losse waarnemingen, maar op systematisch uitgevoerde tellingen.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

Catwzl

#369
Waarom niet onderbouwd had toch al aangegeven dat de max aantallen vorig jaar in dezelfde periode vrijwel gelijk waren....of is dat geen onderbouwing? ??? ???

Dat van unchecked wist ik niet, daarvoor excuses maar goed het zorgde i.i.g. wel voor de nodige verwarring (blijkt!!), wat ik dan toch niet echt nodig vind in dit geval (het ging hier overigens om max aantallen). Bekijk nota bene zelf het eerste bericht van Arnoud.

Maar mijn vraag blijft wie telt die vogels dan systematisch?
Groetjes;
Roel van den Heuvel

http://strabrechtseheide.nl

HPM

Citaat van: Bas vd Burg op augustus 08, 2011, 12:09:58 PM
Misschien dat je met een lijngrafiek die bestaat uit meerdere lijntjes (elke lijn staat dan voor een jaartal), met op X-as de 12 maanden en op de Y-as het gemiddelde maximumaantal per maand, een beter inzicht kan krijgen. Maar dan zit je wel weer, zoals je zelf al aangaf, met de jonge vogels, wintersterfte, het feit dat het onderscheid in leeftijd niet altijd goed wordt ingevoerd, enz enz.

Ik heb een iets ander idee, maar ik heb net de waarnemingenlijst vanaf 2007 uit waarneming gelicht (lamme duim van het ctrl-c, ctrl-v) en ik zal wel zien wat de beste weergave is.
Herman van der Meer

HPM

Citaat van: Klaas van Dijk op augustus 08, 2011, 12:30:50 PM
[...]
Verder ben ik van mening dat je een analyse van aantalsontwikkelingen in dit geval (de Huiskraaien bij / rond Hoek van Holland) niet moet baseren op toevallig verzamelde losse waarnemingen, maar op systematisch uitgevoerde tellingen.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

Ja Klaas, maar systematische tellingen zijn er niet. Voor zover ik weet is er vorig najaar voor het eerst iemand geweest die een poging heeft gedaan om de Huiskraaien echt te tellen. Waarneming.nl is dus over een langere termijn de beste bron, hoe gebrekkig dan ook. Ik neem maar even aan dat die gebrekkigheid in de loop der jaren niet is veranderd.


Herman van der Meer

Bas vd Burg

Citaat van: Catwzl op augustus 08, 2011, 12:31:22 PM
Dat van unchecked wist ik niet, daarvoor excuses maar goed het zorgde i.i.g. wel voor de nodige verwarring (blijkt!!), wat ik dan toch niet echt nodig vind in dit geval (het ging hier overigens om max aantallen).

excuses aanvaard ;D ;D

Ik ben wel benieuwd naar de grafiek waar Herman mee gaat komen (alvast bedankt Herman :duim: )
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

arnoud.vandenberg

Ten overvloede hier de regels die er in GPD-bladen (en ook De Telegraaf van 4 augustus) over Huiskraai zijn geschreven:

"De Pallas' eekhoorn bij Weert en de huiskraaien bij Hoek van Holland worden al actief bestreden. Lammers: ,,Ook de rosse stekelstaart, een eend, willen we verdrijven. Die kan zich verspreiden naar Spanje en daar paren met de laatste witkopeenden ter wereld. Dan zou die soort voorgoed weg zijn.""

Het verhaal bevat trouwens onzekere aannames en discutabele veronderstellingen over allerlei soorten maar het is zoals altijd de vraag of die aan de geinterviewde dan wel aan de journalist moeten worden toegeschreven.

Ben Wielstra

Verbazend hoe veel fouten journalisten tijdens kun werk kunnen maken zonder ontslagen te worden. Onzin quoten (e.g. Witkopeend Spanje endeem) is toch eigenlijk ook iets waar een journalist zelf voor verantwoordelijk is want dat zou ie moeten natrekken. Bij welke andere baan zou zulke incompetentie getolereerd worden?

Vincent Hart

Je zult om de data te kunnen vergelijken, deze ook wel moeten bewerken: Sommige waarnemers kammen het gebied uit, en geven een totaalschatting. Eigenlijk is het alleen zinvol zulke totaalschattingen met elkaar te vergelijken, waarbij je ook moet bedenken dat sommige waarnemers één waarneming met het totale aantal opgeven, en anderen aantallen per plek.

De enige data die echt een betrouwbaar beeld kunnen geven zijn m.i. gestandaardiseerde, herhaalde slaapplaatstellingen.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

#376
Citaat van: Bas vd Burg op augustus 08, 2011, 12:38:08 PM

Ik ben wel benieuwd naar de grafiek waar Herman mee gaat komen (alvast bedankt Herman :duim: )

Hier is je plaatje Het maximum aantal geteld per maand. Gebaseerd op 1486 waarnemingen van 661 waarnemers van 1 januari 2007 - 31 juli 2011. Ik heb er ook maar eentje met het aantal waarnemingen gemaakt gemaakt (met een opmerkelijke uitschieter van 131 meldingen in februari 2010).
Het is gelijk duidelijk dat de periode april-juli niet vergelijkbaar is met de periode januari-juni omdat in de eerste drie maanden van het jaar veel grotere aantallen worden geteld.

Ik heb mij beperkt tot waarnemingen uit Hoek van Holland en (ruime) omgeving en dus enkele waarnemingen (Texel, Haarlemmermeer) verwijderd. Ik heb ook de uitschietende telling van 41 exemplaren door Jan de Jong op 8 oktober 2010 verwijderd omdat dat een afwijkende (want echte) telling was. Een andere waarnemer telde er op die dag 3.
Ongetwijfeld zouden eigenlijk tellingen uit verschillende gebieden opgeteld moeten worden maar dat lijkt me nauwelijks uitvoerbaar. Die telling van Jan de Jong is een goede indicatie.

Een leuk weetje is nog dat de heren Zevenbergen veruit het grootste aantal huiskraaiwaarnemingen op hun naam hebben staan: Mark 38 en Henk 34.



Herman van der Meer

garryb

#377
Al dit soort aantallen, staatjes en beweringen zijn, met alle respect, tamelijk waardeloos. Het gros van de waarnemers die zijn huiskraaiwaarnemingen op waarneming.nl zet kijkt namelijk alleen maar op de boulevard en omstreken en niet in het dorp, waar veel (de meeste) vogels zich ophouden in de broedtijd. Het is dan ook nogal voorbarig om te suggereren dat er ineens minder vogels zijn. Wil je de maxima vasstellen dan leveren slaapplaatstellingen in het dorp een betrouwbaarder beeld op, zoals Vincent al aangeeft. Twee van dit soort systematische tellingen op eigen initiatief en met meerdere mensen deze winter leverden 29 en 27 exemplaren op.

Bas vd Burg

#378
Je hebt natuurlijk gelijk Garry. Vincent en Klaas merkten beiden dit ook al op. Goede uitspraken kun je alleen onderbouwen met goed onderzoek. Desondanks is het wel opvallend dat uit de grafiek van Herman blijkt dat er kennelijk toch een dipje in aantallen is waar te nemen in de maanden april, mei en juni. Heeft dit te maken met het broedseizoen waarin de vogels zich meer solitair gedragen?? Of heeft de soort in het broedseizoen ook een gemeenschappelijke slaapplaats?

EDIT: Herman je hebt wel flink je best gedaan zeg :duim: :duim:
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

HPM

Citaat van: garryb op augustus 08, 2011, 15:57:37 PM
Al dit soort aantallen, staatjes en beweringen zijn, met alle respect, tamelijk waardeloos. Het gros van de waarnemers die zijn huiskraaiwaarnemingen op waarneming.nl zet kijkt namelijk alleen maar op de boulevard en omstreken en niet in het dorp, waar veel (de meeste) vogels zich ophouden in de broedtijd. Het is dan ook nogal voorbarig om te suggereren dat er ineens minder vogels zijn. Wil je de maxima vasstellen dan leveren slaapplaatstellingen in het dorp een betrouwbaarder beeld op, zoals Vincent al aangeeft. Twee van dit soort systematische tellingen op eigen initiatief en met meerdere mensen deze winter leverden 29 en 27 exemplaren op.

Ik maak dan wel eens een plaatje maar ik zal de laatste zijn om te beweren dat ze het werkelijke aantal Huiskraaien in de regio weergeven. Maar omdat deze 'waardeloosheid' al jarenlang wordt volgehouden kan het mogelijk wel iets zeggen over het aantalsverloop. Als het gros van de waarnemers niet verder komt dan het Vispaleis zegt het dus mogelijk vooral iets over het aantalsverloop bij het Vispaleis.
Er zit in ieder geval een duidelijk seizoenspatroon in, wat volgens mij niet verklaard kan worden uit het seizoenspatroon van de meldingen (maar ik ga dat niet uitzoeken).

Herman van der Meer

Catwzl

#380
Waardeloos zijn de grafieken in ieder geval niet. Zo zou je er bijvoorbeeld mogelijk uit kunnen halen dat in de maanden april, mei en juni de aantallen lager zijn doordat de vogels aan het broeden zijn. Dit was mijn eerste gedachte in ieder geval. Als dit ook daadwerkelijk zo is, dan tonen de grafieken in ieder geval wel degelijk iets aan. Het is ook veel te makkelijk om iets waardeloos te noemen. Natuurlijk is slaapplaatsaantallen tellen beter, maar daar is men blijkbaar pas recent mee begonnen, dus die gegevens zijn nu ook nog niet echt bruikbaar, om de term waardeloos maar niet in de mond te nemen.

Ben ook wel benieuwd of de soort tijdens het broedseizoen ook een gezamenlijke slaapplaats heeft, want als dat niet zo is, geven slaapplaatstellingen in alleen de winter ook slechts een beperkt inzicht.

Goed werk Herman, ik kan hier in ieder geval wel iets mee, al is het maar het verhaal ontkrachten dat er dus dit jaar gedurende apr/mei/juni opvallend lage aantallen zouden zitten. Maar ja wie ben ik?
Groetjes;
Roel van den Heuvel

http://strabrechtseheide.nl

HPM

#381
Nog maar een waardeloos tabelletje met de jaarmaxima per gebied in Hoek van Holland. Het is daar een beetje een gebiedenchaos, waarin in ieder geval een deel van de gebiedjes overlapt.
Op het kaartje de verspreiding van de waarnemingen/waarnemers in dezelfde periode. Dat Vispaleis is toch wel behoorlijk groot.  :)



Herman van der Meer

garryb

#382
Mooi werk! Het laat precies zien dat daar waar vaker gekeken zou moeten worden, namelijk op de broedplaatsen en slaapplaatsen, amper waarnemers komen. Om een vraag van Roel te beantwoorden: in het broedseizoen slapen paartjes veelal op of in de buurt van het nest.

Bas vd Burg

Citaat van: garryb op augustus 09, 2011, 09:41:29 AM
Mooi werk! Het laat precies zien dat daar waar vaker gekeken zou moeten worden, namelijk op de broedplaatsen en slaapplaatsen, amper waarnemers komen. Om een vraag van Roel te beantwoorden: in het broedseizoen slapen paartjes veelal op of in de buurt van het nest.

Dit zou dan wel de dip in april t/m juni verklaren. De aantallen zullen dan wel ongeveer gelijk zijn als de maanden ervoor, maar de waargenomen groepen zijn dan kleiner omdat de volwassen vogels "op de eieren" zitten en de waarnemingen in april t/m juni betrekking hebben op niet-broedende vogels die in groepjes rondzwerven.
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

HPM

Citaat van: Bas vd Burg op augustus 09, 2011, 10:02:08 AM
Citaat van: garryb op augustus 09, 2011, 09:41:29 AM
Mooi werk! Het laat precies zien dat daar waar vaker gekeken zou moeten worden, namelijk op de broedplaatsen en slaapplaatsen, amper waarnemers komen. Om een vraag van Roel te beantwoorden: in het broedseizoen slapen paartjes veelal op of in de buurt van het nest.

Dit zou dan wel de dip in april t/m juni verklaren. De aantallen zullen dan wel ongeveer gelijk zijn als de maanden ervoor, maar de waargenomen groepen zijn dan kleiner omdat de volwassen vogels "op de eieren" zitten en de waarnemingen in april t/m juni betrekking hebben op niet-broedende vogels die in groepjes rondzwerven.

Maar langs de Waterweg komen ze om te fourageren. Doen ze dat dan niet als ze broeden? Als een van de partners zit te broeden zou de ander best naar het Vispaleis kunnen gaan en dan zou je daar toch nog meer dan de helft van de normale aantallen moeten vinden (halve paartjes + niet-broeders), maar het is veel minder.

Herman van der Meer

bert regensburg


Ben Wielstra

Misschien loopt de discussie deze winter wel helemaal anders!

Mark Zevenbergen

Citaat van: HPM op augustus 08, 2011, 15:19:44 PM

Een leuk weetje is nog dat de heren Zevenbergen veruit het grootste aantal huiskraaiwaarnemingen op hun naam hebben staan: Mark 38 en Henk 34.

Kom je ineens je naam tegen  :P  Maar wij zijn dan ook "fanatieke" maandlijsters  ;D en wonen 'redelijk' in de buurt.
Ik heb trouwens gisteren niet alle vogels die ik gezien heb ingevoerd, mijn dagtotaal was ongeveer 8 schat ik.

grts Mark

PS om nog iets nuttigs aan te dragen. Mijn motto: Eerst de Nijlgans eruit... Wordt niet goed van die beesten, denk je een leuke vogeldag te gaan hebben is de eerste op zicht herkenbare soort Nijlgans. Pa noemt ze al mijn vrienden  >:(

HPM

Citaat van: Mark Zevenbergen op november 08, 2011, 20:55:02 PM
Citaat van: HPM op augustus 08, 2011, 15:19:44 PM

Een leuk weetje is nog dat de heren Zevenbergen veruit het grootste aantal huiskraaiwaarnemingen op hun naam hebben staan: Mark 38 en Henk 34.

Kom je ineens je naam tegen  :P  Maar wij zijn dan ook "fanatieke" maandlijsters  ;D en wonen 'redelijk' in de buurt.
Ik heb trouwens gisteren niet alle vogels die ik gezien heb ingevoerd, mijn dagtotaal was ongeveer 8 schat ik.

grts Mark

PS om nog iets nuttigs aan te dragen. Mijn motto: Eerst de Nijlgans eruit... Wordt niet goed van die beesten, denk je een leuke vogeldag te gaan hebben is de eerste op zicht herkenbare soort Nijlgans. Pa noemt ze al mijn vrienden  >:(

Ach, als eerste zien vind ik het ergste niet, maar dat lawaai! Nijlganzen schreeuwen regelmatig midden in de nacht de hele buurt wakker en ik word 's morgens nogal eens wakker van Halsbandparkieten. Die laatste hoor je echt overal. En maar krijsen. En dan heb ik het nog niet eens over de Canadese en Grauwe ganzen die onze weidegebieden en natte duinen overschreeuwen.

Herman van der Meer

hiskodevries

Als je over dit onderwerp mee wilt praten:
Z o o g d i e r v e r e n i g i n g ,   S t i c h t i n g   B a r g e r v e e n ,   S O V O N   Vo g e l o n d e r z o e k   N e d e r l a n d ,
  R AV O N ,   F L O R O N   e n   d e   R a d b o u d   U n i v e r s i t e i t   n o d i g e n   u   v a n   h a r t e   u i t   v o o r   h e t
t w e e d e   N a t u u r p l a z a   s y m p o s i u m   o p   d o n d e r d a g m i d d a g   1 6   f e b r u a r i .
H e t   s y m p o s i u m   i s   t e v e n s   d e   s t a r t   v a n   h e t   N e d e r l a n d s
E x p e r t i s e   C e n t r u m   E x o t e n   t e   N i j m e g e n   ( N E C - E ) .
Zie voor programma:
http://www.natuurplaza.org/Portals/2/uitnodiging%20natuurplaza%20symposium%202012.pdf
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0