En daar is de volgende

Gestart door Martijn Bot, december 31, 2010, 17:48:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ies Meulmeester

Citaat van: rnbflavour op januari 31, 2011, 23:44:16 PM
Citaat van: theomuusse op januari 25, 2011, 22:08:49 PM
Citaat van: Martijn Bot op januari 24, 2011, 23:29:30 PM
Ik neem tegenwoordig al standaard paracetamol mee naar de Hoornse Plas... Nee, dan maar gewoon deze!

Nou!!
Een cach met een oranje waas op de bovensnavel, vrij korte snavel met hoekje en fraai gele poten...
Succes, admin!

Theo

Ik ging er door dit bericht dus vanuit dat dit geen standaard pont was, maar nu verwijs je er toch naar als zijnde zekere pont?

Ja en ik zou ook niet weten waarom niet, is toch echt een zeker Pontische Meeuw..!

Gr, Ies

Folkert Jan

Citaat van: ruud_altenburg op januari 31, 2011, 20:57:20 PM
Nog twee plaatjes dan voor de man die de eerste winters onder de knie had. De foto in het vuilnis is van Theo, die andere van mij. Afgelopen vrijdag op de stort van Barneveld.

Eigenlijk kun je mij niet bedoelen aangezien ik nooit gezegd heb het onder de knie te hebben, maar een onderbuikgevoel zegt mij toch dat je mij bedoeld  ;)

Is dit een soort overhoring? Welke soort ik aan denk en waarom? Of is dit puur het tonen van variatie?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Folkert Jan

Citaat van: Ies Meulmeester op januari 31, 2011, 23:53:16 PM
Citaat van: rnbflavour op januari 31, 2011, 23:44:16 PM
Citaat van: theomuusse op januari 25, 2011, 22:08:49 PM
Citaat van: Martijn Bot op januari 24, 2011, 23:29:30 PM
Ik neem tegenwoordig al standaard paracetamol mee naar de Hoornse Plas... Nee, dan maar gewoon deze!

Nou!!
Een cach met een oranje waas op de bovensnavel, vrij korte snavel met hoekje en fraai gele poten...
Succes, admin!

Theo

Ik ging er door dit bericht dus vanuit dat dit geen standaard pont was, maar nu verwijs je er toch naar als zijnde zekere pont?

Ja en ik zou ook niet weten waarom niet, is toch echt een zeker Pontische Meeuw..!

Gr, Ies

- Admins krijgen hoofdpijn van Martijns meeuwen
   - Jij wenst de admins succes
   - Ik ga ervan uit dat de determinatie niet zo makkelijk is als dat het eruit ziet in dit geval en begin te twijfelen
- Vervolgens een soort gelijke meeuw
- Ik twijfel
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Vincent Hart

Denk dat Theo vooral bedoelde dat Martijns eerste vogel (hoewel een   duidelijke   pont) nou niet bepaald een pont 'uit-het-boekje' is: De kenmerken die   Theo opsomt kloppen niet (precies) voor een typische pont. Denk ook dat   Martijns tweede vogel ('Ehh') bedoelt was als WEL typische pont.

En ik denk (maar da's verder nauwelijks gebaseerd op kennis van meeuwen) dat beide vogels uit Ruuds post geelpoten zijn  ;)     
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Martijn Bot

 
Veel dank voor de uitgebreide info, Ies. Ik had al wel zo'n idee, maar ik heb erg veel moeite met het "lezen" en goed  interpreteren van de handpennen, zeker van niet-vliegende beesten.
Zou inderdaad best dezelfde kunnen zijn, zo zie je maar weer dat de houding de aanblik van een vogel ook wel degelijk vertekent. Met het beest van vorige week had ik weinig moeite vanwege de typische Pont-houding (jizz); deze zat net even wat anders op haar paaltje, en dan raak ik meteen in paniek...

Citaat van: Ies Meulmeester op januari 31, 2011, 22:22:37 PM
Citaat van: Martijn Bot op januari 31, 2011, 19:30:29 PM
Ehh...

Wat mij betreft is die gewoon een adult vrouwtje Pontische Meeuw...!

Een Geelpootmeeuw kan simpel worden uitgesloten op basis van de bouw, lichte top p10, wel erg onbestemd gele pootkleur, kop en snavel formaat/vorm, donkere iris,etc..
http://gull-research.org/ylgadsubad/adjan/06cyjan.htm

Een Baltische Zilvermeeuw zou onder andere meer tekening op de kop moeten tonen, lichte iris, een forsere/krachtigere snavel met duidelijkere gonys hoek(a la Zilvermeeuw), minder zwart in de vleugel, meer Zilvermeeuw-achtig bouw/uiterlijk.
http://www.iesmeulmeester.nl/fotos.php?actie=foto&subcatsub=206
http://www.iesmeulmeester.nl/fotos.php?actie=foto&subcatsub=398

Enkele goede aanwijzingen voor Pontische Meeuw (ik zie geen enkele aanwijzing voor hybride) zijn onder andere de geheel lichte onderzijde van p10 de mirror en de witte top vloeien geheel in elkaar over. Verder een mirror op p9 en veel zwart in de vleugel en ook een flinke hoeveel heid zwart / aanzet tot een subterminale band op p5. Doordat er een tertial over p5 ligt helaas niet goed te zijn of deze gesloten is, maar gezien de breedte van het zwart op de buitenvlag ga ik daar wel van uit!

Verder let op de matgele pootkleur. De donkere iris en als je iets inzoomt wat van een donkerrode oogrand. De snavel is vrij lang en smal met behoorlijk paralel lopende boven en onderkant en relatief kleine gonys hoek en tot slot natuurlijk de geheel witte kop zonder donkere tekening, let ook op de ronde kopvorm!

Overigens zou het zomaar kunnen dat dit dezelfde vogel is:
http://martijnbot.fotopic.net/p68820922.html

Nog wat vergelijkingsmateriaal:
http://www.iesmeulmeester.nl/fotos.php?actie=foto&subcatsub=236
http://www.iesmeulmeester.nl/fotos.php?actie=foto&subcatsub=470

Gr, Ies

Martijn Bot

Nog eentje die mij "triggerde", maar ik heb inmiddels wel geleerd dat er bij twijfel vaak niets aan de hand is. Postuur en dekveren leken me geelpoterig, in tegenstelling tot mantel/schouderveren; hoewel ankertekening breed is lijkt het geheel niet contrastrijk genoeg. Postuur wel aardig voor Geelpoot, maar gemottelde onderdelen en tekening/vorm van snavel duiden weer gewoon op Zilvermeeuw. Helaas zijn de gdv en tertials niet lekker te zien. Al met al weinig reden tot "paniek", maar is het heel gek dat deze vogel mij steeds weer opviel in de groep?

theomuusse

Nee!
Zilvermeeuwen die er anders uitzien dan je verwacht, vallen elk scan-rondje weer op.
Grappig is dat, heb ik ook last van.

Theo

Martijn Bot

Geelpootachtige argentatus?

Ies Meulmeester

Citaat van: Martijn Bot op februari 02, 2011, 19:53:12 PM
Geelpootachtige argentatus?

Tsja het hoofdpijn gehalte begint nu toch wel weer wat toe te nemen hoor Martijn.. ;)   Het zou inderdaad/waarschijnlijk best gewoon een 2e kalenderjaar Zilvermeeuw kunnen zijn, maar zou hem toch graag eens even van de zijkant zien..!

Gr, Ies

Martijn Bot

#39
Het lijkt werkelijk of de Zilvers er met de dag donkerder en verradelijker uit gaan zien (steeds meer beesten van noordelijke/oostelijke herkomst??).

Folkert Jan

Citaat van: Martijn Bot op februari 04, 2011, 20:26:45 PM
Het lijkt werkelijk of de Zilvers er met de dag donkerder en verradelijker uit gaan zien (steeds meer beesten van noordelijke/oostelijke herkomst??).

Gelukt om de ring van foto 2 af te lezen?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Martijn Bot

Citaat van: rnbflavour op februari 04, 2011, 20:50:50 PM
Citaat van: Martijn Bot op februari 04, 2011, 20:26:45 PM
Het lijkt werkelijk of de Zilvers er met de dag donkerder en verradelijker uit gaan zien (steeds meer beesten van noordelijke/oostelijke herkomst??).

Gelukt om de ring van foto 2 af te lezen?
Neen. Er zaten zeker 11 vogels met (alleen) een alu-ring, maar in dit grauwe weer met windkracht 8 beukend tegen de auto is aflezen geen sinecure...

theomuusse

Citaat van: Martijn Bot op februari 04, 2011, 20:54:51 PM
Citaat van: rnbflavour op februari 04, 2011, 20:50:50 PM
Citaat van: Martijn Bot op februari 04, 2011, 20:26:45 PM
Het lijkt werkelijk of de Zilvers er met de dag donkerder en verradelijker uit gaan zien (steeds meer beesten van noordelijke/oostelijke herkomst??).

Gelukt om de ring van foto 2 af te lezen?
Neen. Er zaten zeker 11 vogels met (alleen) een alu-ring, maar in dit grauwe weer met windkracht 8 beukend tegen de auto is aflezen geen sinecure...

Bovendien lijkt me die vogel veel minder spannend dan die noordelijke beesten die je laat zien.
Daar zitten niet veel nieuwe scaps op!

Theo

Martijn Bot

Voor mijn gevoel is dit een Baltische Zilver (oa mantel niet vreselijk donker, poten niet vreselijk geel), maar onderbouwen obv de tekening op de handpennen (p10) lukt me dan weer niet lekker. Is dit kenmerk makkelijk aan te duiden/uit te leggen op basis van mijn foto?

ruud_altenburg

Citaat van: Martijn Bot op februari 05, 2011, 19:27:45 PM
Is dit kenmerk makkelijk aan te duiden/uit te leggen op basis van mijn foto?

Ja. Bij een Pontische Meeuw zou je een tong van vergelijkbare lengte verwachten, maar bij die soort is de top van de tong  doorgaans minder puntig. Dat wil zeggen, de top van de tong maakt bijna een hoek van 90°, terwijl deze bij Zilver kleiner is.

Zie vleugel bij http://waarneming.nl/waarneming/view/2307202
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Martijn Bot

En ook deze kan onder het kopje "opvallend maar net niets". Naar wij dachten...

caliprobola

Bij 1ste winter argentatus heb je soms van die vogels met erg bleke handpennen, neigend naar hybridekenmerken met grote burg. Bij 2de wintervogels had ik het nog niet veel gezien. Bovendien had deze vogel een behoorlijk bleekgrijze mantel. Eerder intergrade met grote burg? Of eerder bleke argentatus? Of een kleurafwijking?
Foto vandaag genomen in Herstal, nabij Luik. Andere foto's van vandaag met enkele ponten en geelpoten hier.

mvg
Pieter


Martijn Bot

#47
Hiet weer eem zwik beesten waar ik me op heb stukgebeten. Door het toenemende aantal erg op Geelpoot lijkende zilvers (uit ws het Baltisch gebied, naar ik begreep) zie ik het af en toe even niet meer. Allemaal Zilvers, of zie ik iets over het hoofd?

theomuusse

Ik zie zo gauw niets anders.

Theo

Martijn Bot

#49
Ter lering ende vermaak blijf ik nog even door gaan. Ook hier weer enkele 2KJ argentatus-Zilvers die op Geelpoten proberen te lijken; dat is tenminste wat ik er van heb gemaakt. Foto 3 doet mij qua dekveren en postuur wat Kleine Mantelig aan. Hij was ook kouder bruin gekleurd dan Zilvers normaal zijn, iets wat niet echt overtuigend op de foto overkomt vanwege het slechte licht. De vogel viel me gisteren ook al op, maar vandaag zat ie fotografeerbaar vooraan. Ik noem 'm voorlopig Zilvermeeuw, maar ik hoor graag of ik ernaast zit.
Verder een meeuw met werkelijk knalgele poten, maar toch geen Geelpoot (mantel is niet donker, oogring niet donkerrood, snavel niet echt overtuigend en postuur ook behoorlijk ZM); ik had echter niet vaak een Baltische Zilver met dergelijk knal/diepgele poten gezien.

Edit: dat laatste is niet helemaal waar: http://martijnbot.fotopic.net/p61722337.html en http://martijnbot.fotopic.net/p56444656.html

halictus

Pieter,

Even een vraag over de link die je doorgeeft in je reactie van 6 feb: als ik die open klik, zie ik 4 foto's van Scandinavische Zilvermeeuwen. Ik probeer tussen de onvolwassen Zilvers in Scheveningen ook de Scandinavische eruit te halen. Kun je aan de hand van je foto's uitleggen waar ik op moet letten?
Alvast bedankt,
Frank 

Martijn Bot

Cach en Mich? Tussen de vele Geepotige en donkeroogmeeuwen vertrouw ik de boel en vooral mezelf niet meer... Bij beide deed het postuur me iets te veel aan Zilvers denken, maar ik weet dat dat nogal afhankelijk is van de houding en omstandigheden

Rikstar

pffff Martijn,
Als ik jou foto's zo zie dan weet ik voor 100% dat ik voorzichtiger moet gaan zijn met mijn determinaties.
jou vogels van de laatste 2 foto's lijken een beetje op deze vogel die ik een week geleden fotografeerde.
http://waarneming.nl/waarneming/view/52186275
ps. blijf vooral dit soort foto's posten. dat stimuleerd mij weer om meer/critischer naar mijn meeuwen waarnemingen te kijken.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Martijn Bot

Ik heb er nog een paar (2KJ's) klaarliggen, maar wacht eerst even op hopelijk een antwoord van de experts over de voorgaande adulte vogels. Het antwoord zit 'm vast in de handpennen, maar het lezen daarvan gaat me nog steeds lastig af.

Folkert Jan

Ik ben dan wel geen expert, maar wil toch een poging wagen om te checken of mijn interpetatie van de kenmerken zoals ik deze in mijn hoofd heb juist zijn.

De eerste vogel lijkt mij een zilvermeeuw.
- ik vind de bouw van de vogel eigenlijk prima voor zilver, maar zou bij een pont toch een veel slanker en langgerekter lichaam verwachten.
- de poten vind ik niet opvallend lang en ook de kleur van de poten is prima voor zilver (zou voor pont toch iets geler/witter verwachten
- ondanks dat de snavel geen opvallende gonyshoek lijkt te hebben is deze mijn inziens wel te kort voor pont.
- het oog is wel donker, maar dit zie ik wel vaker bij zilvers. Bij pont verwacht ik de positie van het oog wat hoger en meer richting de snavel. Ook vind ik op andere foto's van ponten de oogjes altijd opvallend klein en dat heb ik hier niet.
- het handpenkenmerk vind ik ook lastig, omdat ik niet goed weet of ik dit juist interpeteer. Volgens mij zou in zit het zo
moeten lijken dat de spiegel de tip van p10 zou moeten raken. Dat is hier niet het geval aangezien er nog een behoorlijk zwart stuk is te zien.

Ik zie dus eigenlijk niks wat op pont wijst dus ben benieuwd welke kenmerken ik over het hoofd zie dat Martijn wel aan pont doet denken.

Vogel 2 lijkt mij een prima geelpoot.

- forse bouw met korte knalgele poten.
- opvallend klein koppie
- mooie rode oogring
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

ruud_altenburg

Citaat van: Martijn Bot op februari 14, 2011, 11:13:26 AM
Ik heb er nog een paar (2KJ's) klaarliggen, maar wacht eerst even op hopelijk een antwoord van de experts over de voorgaande adulte vogels. Het antwoord zit 'm vast in de handpennen, maar het lezen daarvan gaat me nog steeds lastig af.

Daar ligt inderdaad het antwoord. Was mijn vorige reactie niet duidelijk?
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

ruud_altenburg

Citaat van: rnbflavour op februari 14, 2011, 11:47:28 AM
- het handpenkenmerk vind ik ook lastig, omdat ik niet goed weet of ik dit juist interpeteer. Volgens mij zou in zit het zo
moeten lijken dat de spiegel de tip van p10 zou moeten raken. Dat is hier niet het geval aangezien er nog een behoorlijk zwart stuk is te zien.

Je ziet het inderdaad niet goed. Bij deze vogel is de spiegel versmolten met de top. Het lichte gedeelte daaronder heet de tong. En de vorm van de top van de tong is een redelijke aanwijzing voor Zilver vs Pontische.

Citaat van: rnbflavour op februari 14, 2011, 11:47:28 AMVogel 2 lijkt mij een prima geelpoot.

Dit kan geen Geelpoot zijn vanwege de tong die ver doorloopt richting de spiegel. Bij een Geelpoot zou de tong niet of nauwelijks zichtbaar zijn onder deze hoek. Zie voorbeeldfoto van Mars uit Z Frankrijk, meer op mijn site.
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Martijn Bot

Bedankt, Ruud. Ik heb dus inderdaad altijd verkeerd tegen het P10-kenmerk aangekeken, ik zie nu eigenlijk pas wat je bedoelt. Dat zal helpen, hoewel als ik door GPM-foto's blader ik nog behoorlijk wat variatie zie (evenals bij Ponten, trouwens).

Als jullie het niet heel erg vinden, hierbij nog een. Mijn gevoel zegt "gewoon" Zilver, maar als je me vraagt waarom, zie ik zo 1,2,3 geen doorslaggevende kenmerken (als je vraagt waarom Geelpoot ook niet, trouwens). Moeilijk beest, en dus waarschijnlijk argentatus-zilver?
Deze zat overigens ook in mijn eerder geposte serie, maar deze foto is wat beter.

caliprobola

#58
Martijn (en ook anderen natuurlijk)

Veel vogels die er op een dergelijk lateraal zicht op het eerste zicht moeilijk uitzien, verraden zich al snel als deze of gene soort eens je staart en een afhangende of geopende vleugel ziet. Ik kan me best wel voorstellen dat op de plaats waar al deze foto's genomen zijn, deze vogels zich ook wel eens aan een poetsbeurt wagen of dat er met een andere vogel een conflict is over een mooi rustplaatsje. Als fervent digiscoper met een chronisch gebrek aan vluchtfoto's probeer ik zo veel mogelijk gebruik te maken van deze momenten om ook al eens een meeuw met open vleugel te fotograferen. Erg handig en het helpt ongelooflijk bij de determinatie.

Ter illustratie, foto's genomen van 80m+ van aan de overkant van het Alberkanaal.

mvg
Pieter

Martijn Bot

Daar heb je helemaal gelijk in, en ik probeer dat ook zo veel mogelijk toe doen, maar de vogels arriveren hier aan het eind van de middag bij "afgaand licht". Ze beginnen dan op het water, eindigen poetsend op de steiger wanner het licht al bijna op is. Als ze de vleugels dan openen, bewegen ze daarbij vaak dusdanig dat het, vanwege de sluitertijd, vrijwel nooit meer lukt een toonbaar plaatje te maken. Ik weet dat vleugels en staartbanden prettig zijn, maar helaas niet altijd haalbaar.