En daar is de volgende

Gestart door Martijn Bot, december 31, 2010, 17:48:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

Martijn Bot

Ik blijf hier zo nu en dan mijn foto's maar droppen, hopend op uitsluitsel. Wat is onderstaande vogel nou weer? Ik zou 'm zelf gewoon Zilver noemen, maar het patroon op de dekveren en tertials doet me erg Pontisch aan. De rest is eigenlijk allemaal een beetje net geen Pont en net geen Zilver. Algehele indruk is net iets te plomp voor Pont maar weer wat aan de slanke kant voor Zilver, kop is wit als Pont maar heeft weer net niet de juiste "uitstraling" (ik weet dat dit geen verantwoorde beschrijving is, maar het is hopelijk wel duidelijk). Iris is donkerder dan Zilver, maar niet zo donker als Pont doorgaans is, snavel hangt er ook een beetje tussenin. Tibia weer niet overdreven lang en meer Zilver (ook qua kleur). Helaas geen staart of ondervleugels gezien.  Foto vandaag in Groningen (Oostersluis). "Gewoon" zilver of zit ik niet helemaal fout met mijn gedachten aan Pontische invloeden (en is dit wellicht een Poolse vogel)? In mijn vorige topic is ook nog een open vraag die vast iemand wel kan beantwoorden... Alvast dank en een leuke jaarwisseling gewenst!

ruud_altenburg

Morgen zou ik dit een vrij gewone 3kj Zilver noemen. Van die andere vogel zou een aanvullende foto handig zijn want hij heeft een beetje atypische houding op de foto die je geplaatst hebt.
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Martijn Bot

Bedankt, ik was eigenlijk net van plan het topic te verwijderen omdat ik na wat vaker naar de foto te hebben gekeken eigenlijk ook het steeds minder raars in de vogel zag... Helemaal gewoon vind ik 'm niet, maar zuiver waarschijnlijk wel.
Gelukkig was er ook vandaag genoeg te genieten aan vogels die net zo zuiver maar wel Pontisch waren (4 verschillende vogels iig).

Jos Welbedacht

Hey Martijn, had je die zekere Ponten ook bij de Oostersluis? Ik zou namelijk wel een kijkje willen nemen, heb al lang niet meer een Pont gezien.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Martijn Bot

Nee, bij de Stainkoeln, vuilstort bij het Winschoterdiep. Heel veel meeuwen daar, erg vermakelijk. Ik heb er nog hoofdpijn van... Succes als je gaat!
(voor nog wat meer plaatjes http://martijnbot.fotopic.net)

Jos Welbedacht

Bedankt voor de informatie, Martijn. Ik zal daar eens kijken, lijkt me leuk.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Martijn Bot

Wel gaan op een dag dat daar ook wordt gewerkt, dwz niet op een zondag. Was vanmiddag even een uurtje bij het zandgat Oudehaske, ook hier geweldige aantallen grote meeuwen. Pikte er zo snel twee ponten uit, maar de afgelopen week zijn hier zeker 5 verschillende vogels gezien, alsmede een adulte Geelpoot. En deze plek is altijd prima.

Jos Welbedacht

Hey Martijn,

Bij het zandgat van Oudehaske ben ik ook al lang niet meer geweest. Laatst wel even overwogen, maar omdat de grote plas vermoedelijk dicht gevroren was toch niet gedaan. De vuilnisbelt zelf is wat moeilijk te overzien, vind ik. Misschien moet ik daar maar weer eens kijken nu er toch leuke meeuwen worden gezien. Dat is naast informatief ook goed voor de nieuwe jaarlijst  :duim: .

Vriendelijke groeten,
Jos Welbedacht
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Martijn Bot

En deze dan? Kleine Mantel (op basis van postuur alleen al)? Vandaag, Oudehaske.

theomuusse

Lijkt er wel op, ja.
Zijn erg schaars nu in NL.

Theo

Martijn Bot


jonas D

Groeten,
Jonas

Mars Muusse

3cy geelpoot maakt nog wel een kansje. De admin zal wel uitsluitsel geven, toch ?  :rolleye:

ruud_altenburg

De admin krijgt hoofdpijn denk ik van de laatste serie van Martijn ;)
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Martijn Bot

Ik neem tegenwoordig al standaard paracetamol mee naar de Hoornse Plas... Nee, dan maar gewoon deze!

theomuusse

Citaat van: Martijn Bot op januari 24, 2011, 23:29:30 PM
Ik neem tegenwoordig al standaard paracetamol mee naar de Hoornse Plas... Nee, dan maar gewoon deze!

Nou!!
Een cach met een oranje waas op de bovensnavel, vrij korte snavel met hoekje en fraai gele poten...
Succes, admin!

Theo

Mars Muusse

Misschien zoeken we het gewoon te moeilijk. Neem nou laatst, toen een kennis vorige week dinsdag een grote meeuw langs zag vliegen (18-01-2011). Hij begint net wat serieus naar meeuwen te kijken, en het leek hem wel wat leuks. Gelukkig kon hij een snap-shotje maken, ik ontving hem vandaag.  :duim:



Hij zei wel dat ie ze wat vaker zag. Tsja Amir, bedankt he...

Thijs Fijen

Nu zou ik wel een 'like' button willen hebben :P Dank Mars voor de glimlach op me gezicht :)
Thijs Fijen

TjeerdBurger

Ah, de Jackpot! Elke keer als we richting de Hoornse Plas fietsen nemen we ons voor 'm deze keer wel tussen de andere meeuwen te vinden maar helaas...

Martijn Bot


jonas D

ik denk geelpootmeeuw anderen ook?
Groeten,
Jonas

Rikstar

volgens mij heb ik pas geleerd dat dit een Baltische zilvermeeuw is  :angel:   maar ik geef toe lastig vogel inderdaad.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

jonas D

Citaat van: Rikstar op januari 31, 2011, 19:44:18 PM
volgens mij heb ik pas geleerd dat dit een Baltische zilvermeeuw is  :angel:   maar ik geef toe lastig vogel inderdaad.

Waaraan zie je dat ?? :huh:
Groeten,
Jonas

Folkert Jan

#23
Hee Jonas

ik zie vaak reacties van je waarin je noemt welke soort je aan denkt, maar ik zie nooit argumenten. Misschien iets om rekening mee te houden want het is leerzaam voor jezelf en anderen.

Verder lijkt dit mij noch een geelpoot noch een Baltische zilver, maar een hybride pont x zilver (kop en snavel als pont, maar vorm van lichaam zilver.

Voor geelpoot kloppen sowieso de pootkleur en de hoeveelheid wit op de vleugel niet.
Baltische zilver is logischer ivm pootkleur en vorm van lichaam, maar de kop en snavel zijn zoals ik zei veel meer pontisch

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Ies Meulmeester

Citaat van: rnbflavour op januari 31, 2011, 20:12:08 PM
ik zie vaak reacties van je waarin je noemt welke soort je aan denkt, maar ik zie nooit argumenten. Misschien iets om rekening mee te houden want het is leerzaam voor jezelf en anderen.

Verder lijkt dit mij noch een geelpoot noch een Baltische zilver, maar een hybride pont x zilver (kop en snavel als pont, maar vorm van lichaam zilver.

Voor geelpoot kloppen sowieso de pootkleur en de hoeveelheid wit op de vleugel niet.
Baltische mantel is logischer ivm pootkleur en vorm van lichaam, maar de kop en snavel zijn zoals ik zei veel meer pontisch

En waar zijn jou steekhoudende argumenten dan voor een hybride? Want met deze zin: 'kop en snavel als pont, maar vorm van lichaam zilver.' kan je ook nog werkelijk alle kanten op! En om dit gelijk dan een hybride te noemen gaat wel heel erg ver, volgens mij onderschat je dan toch ook een variatie een 'klein' beetje...

Gr, Ies


jonas D

Citaat van: rnbflavour op januari 31, 2011, 20:12:08 PM
Hee Jonas

ik zie vaak reacties van je waarin je noemt welke soort je aan denkt, maar ik zie nooit argumenten. Misschien iets om rekening mee te houden want het is leerzaam voor jezelf en anderen.

Verder lijkt dit mij noch een geelpoot noch een Baltische zilver, maar een hybride pont x zilver (kop en snavel als pont, maar vorm van lichaam zilver.

Voor geelpoot kloppen sowieso de pootkleur en de hoeveelheid wit op de vleugel niet.
Baltische mantel is logischer ivm pootkleur en vorm van lichaam, maar de kop en snavel zijn zoals ik zei veel meer pontisch

vandaar ook waarschijnlijk de reden dat Martijn deze vogel op het forum zet!
Admins, u mag weer aan de slag :-p

OK zal ik in het vervolg proberen! ;).... ;D
Groeten,
Jonas

Folkert Jan

Citaat van: Ies Meulmeester op januari 31, 2011, 20:20:42 PM
Citaat van: rnbflavour op januari 31, 2011, 20:12:08 PM
ik zie vaak reacties van je waarin je noemt welke soort je aan denkt, maar ik zie nooit argumenten. Misschien iets om rekening mee te houden want het is leerzaam voor jezelf en anderen.

Verder lijkt dit mij noch een geelpoot noch een Baltische zilver, maar een hybride pont x zilver (kop en snavel als pont, maar vorm van lichaam zilver.

Voor geelpoot kloppen sowieso de pootkleur en de hoeveelheid wit op de vleugel niet.
Baltische mantel is logischer ivm pootkleur en vorm van lichaam, maar de kop en snavel zijn zoals ik zei veel meer pontisch

En waar zijn jou steekhoudende argumenten dan voor een hybride? Want met deze zin: 'kop en snavel als pont, maar vorm van lichaam zilver.' kan je ook nog werkelijk alle kanten op! En om dit gelijk dan een hybride te noemen gaat wel heel erg ver, volgens mij onderschat je dan toch ook een variatie een 'klein' beetje...

Gr, Ies

Tussen geen argument en steekhoudende argumenten zit nog een behoorlijk grijs vlak.
Ik heb op dit moment geen steekhoudende argumenten en wacht net als de meeste anderen het oordeel van de kenners af
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

ruud_altenburg

Nog twee plaatjes dan voor de man die de eerste winters onder de knie had. De foto in het vuilnis is van Theo, die andere van mij. Afgelopen vrijdag op de stort van Barneveld.
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Ies Meulmeester

Citaat van: Martijn Bot op januari 31, 2011, 19:30:29 PM
Ehh...

Wat mij betreft is die gewoon een adult vrouwtje Pontische Meeuw...!

Een Geelpootmeeuw kan simpel worden uitgesloten op basis van de bouw, lichte top p10, wel erg onbestemd gele pootkleur, kop en snavel formaat/vorm, donkere iris,etc..
http://gull-research.org/ylgadsubad/adjan/06cyjan.htm

Een Baltische Zilvermeeuw zou onder andere meer tekening op de kop moeten tonen, lichte iris, een forsere/krachtigere snavel met duidelijkere gonys hoek(a la Zilvermeeuw), minder zwart in de vleugel, meer Zilvermeeuw-achtig bouw/uiterlijk.
http://www.iesmeulmeester.nl/fotos.php?actie=foto&subcatsub=206
http://www.iesmeulmeester.nl/fotos.php?actie=foto&subcatsub=398

Enkele goede aanwijzingen voor Pontische Meeuw (ik zie geen enkele aanwijzing voor hybride) zijn onder andere de geheel lichte onderzijde van p10 de mirror en de witte top vloeien geheel in elkaar over. Verder een mirror op p9 en veel zwart in de vleugel en ook een flinke hoeveel heid zwart / aanzet tot een subterminale band op p5. Doordat er een tertial over p5 ligt helaas niet goed te zijn of deze gesloten is, maar gezien de breedte van het zwart op de buitenvlag ga ik daar wel van uit!

Verder let op de matgele pootkleur. De donkere iris en als je iets inzoomt wat van een donkerrode oogrand. De snavel is vrij lang en smal met behoorlijk paralel lopende boven en onderkant en relatief kleine gonys hoek en tot slot natuurlijk de geheel witte kop zonder donkere tekening, let ook op de ronde kopvorm!

Overigens zou het zomaar kunnen dat dit dezelfde vogel is:
http://martijnbot.fotopic.net/p68820922.html

Nog wat vergelijkingsmateriaal:
http://www.iesmeulmeester.nl/fotos.php?actie=foto&subcatsub=236
http://www.iesmeulmeester.nl/fotos.php?actie=foto&subcatsub=470

Gr, Ies

Folkert Jan

Citaat van: theomuusse op januari 25, 2011, 22:08:49 PM
Citaat van: Martijn Bot op januari 24, 2011, 23:29:30 PM
Ik neem tegenwoordig al standaard paracetamol mee naar de Hoornse Plas... Nee, dan maar gewoon deze!

Nou!!
Een cach met een oranje waas op de bovensnavel, vrij korte snavel met hoekje en fraai gele poten...
Succes, admin!

Theo

Ik ging er door dit bericht dus vanuit dat dit geen standaard pont was, maar nu verwijs je er toch naar als zijnde zekere pont?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013