Ulmus met mooie knoppen

Gestart door Dana Lempersová, december 30, 2010, 22:20:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

Dana Lempersová

Hallo forum,
is deze Ulmus? En is het mogelijk determineren welke? Foto gemaakt in Oostenrijk - Wien. Bedankt Dana

Margreet Kwh

Hallo Dana,

misschien heb je wat aan de Iepentabel uit Dendrologie van de Lage Landen, ook al betreft het Wenen?
Je moet bijvoorbeeld kijken naar beharing en maten van het blad.
Maar misschien is er nog een kenner die je kan helpen.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Dana Lempersová

Citaat van: MarKoHu op januari 03, 2011, 12:25:44 PM
Hallo Dana,

misschien heb je wat aan de Iepentabel uit Dendrologie van de Lage Landen, ook al betreft het Wenen?
Je moet bijvoorbeeld kijken naar beharing en maten van het blad.
Maar misschien is er nog een kenner die je kan helpen.

Margreet, hartelijk bedankt voor de tabel. Zeker kan me dat helpen. Ik wist niet dat zooovééél soorten van Iep bestaan.
Ik hoop alleen dat deze een ULMUS is.  Met vriendelijke groeten Dana

han.endt

Was het een park of straatboom? Dan heb je al niet veel aan deze tabel door het enorme aantal cultivars. Daar zitten namelijk erg veel hybriden tussen die niet allemaal tot Ulmus x hollandica behoren. Ze staan in kenmerken tussen de in de tabel genoemde soorten in. Een nog groter probleem is dat deze hybriden zich ook weer uitzaaien. Bij zaailingen kom je vast met een tabel wel ergens uit, maar hoe het dan genetisch zit............

Dana Lempersová

Citaat van: Han Endt op januari 03, 2011, 15:54:08 PM
Was het een park of straatboom? Dan heb je al niet veel aan deze tabel door het enorme aantal cultivars. Daar zitten namelijk erg veel hybriden tussen die niet allemaal tot Ulmus x hollandica behoren. Ze staan in kenmerken tussen de in de tabel genoemde soorten in. Een nog groter probleem is dat deze hybriden zich ook weer uitzaaien. Bij zaailingen kom je vast met een tabel wel ergens uit, maar hoe het dan genetisch zit............

Hallo Han,
iets tussen  'park en straatboom' . Het was een rand van de park, maar de boom groeide over een autoweg bij een lage flatgebauw. In de mooie park groeide o.a. ook Celtis occidentalis, Zwepenboom en Gleditsia triacanthos Valse christusdoorn. Mischien heeft U gelijk en hij is een hybride van een zaadhybride, want ik zag nergens vruchten (in oktober). Dus ik ga in dat geval niet verder zoeken in de tabel.

Dana Lempersová

Citaat van: MarKoHu op januari 03, 2011, 12:25:44 PM
Hallo Dana,

misschien heb je wat aan de Iepentabel uit Dendrologie van de Lage Landen, ook al betreft het Wenen?
Je moet bijvoorbeeld kijken naar beharing en maten van het blad.
Maar misschien is er nog een kenner die je kan helpen.
Hallo Margreet,
helaas ik kan met deze tabel niets doen. Ik denk dat iets ontbreekt. Ik weet niet wat is 1a, 1b,...Ik snap het niet.

Margreet Kwh

Hallo Dana,

het is een dichotome tabel, d.w.z. je moet steeds kiezen uit twee mogelijkheden. Aan het eind van de mogelijkheid staat dan het nummer van de volgende keuze. Bijvoorbeeld: Bij vraag 1 kies je a, als je bladeren meest enkel gezaagd zijn -> ga verder bij 2 -> twee mogelijkheden blijven over, (2a) Ulmus pumila en (2b) Ulmus parvifolia, al naar gelang je antwoord op de twee mogelijkheden, (2a) twijgen en knoppen kaal; bloemknoppen bolrond; schors niet afschilferend; bloeit in het voorjaar, of (2b) twijgen en knoppen behaard; bloemknoppen spits; schors in platen afschilferend; bloemen in het najaar.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Dana Lempersová

Margreet,
dat is een moeilijke les, maar ik ga proberen het begrijpen. Bedankt voor uitleg mijn professor.  :duim:
Met vriendelijke groeten Dana

Margreet Kwh

Hoi Dana,

professor ben ik niet hoor ;)
Zo werken veel tabellen in determineerwerken. Probleem is soms wel, dat elk woord van belang kan zijn en dat er vaktermen gebruikt kunnen worden.
Maar daarvoor zijn soms weer toelichtende boeken of bijlages in de veldgids. Of zoiets als het forum :blink:
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Dana Lempersová

Citaat van: MarKoHu op januari 09, 2011, 17:13:54 PM
Hoi Dana,

professor ben ik niet hoor ;)
Zo werken veel tabellen in determineerwerken. Probleem is soms wel, dat elk woord van belang kan zijn en dat er vaktermen gebruikt kunnen worden.
Maar daarvoor zijn soms weer toelichtende boeken of bijlages in de veldgids. Of zoiets als het forum :)
Margreet, ik begrijp het. Alleen om te oefenen heb ik meer feiten nodig. Even wachten tot de bladeren en vruchten zijn.
Voor mijn practijk bewaar ik de tabel in mijn documenten. Nog maals bedankt Dana.

han.endt

Weet je nog hoe groot de bladeren gemiddeld waren?

Dana Lempersová

Citaat van: Han Endt op januari 09, 2011, 19:12:10 PM
Weet je nog hoe groot de bladeren gemiddeld waren?
Hallo Han,
ik denk 6cm. Dana

han.endt

Dan kom je waarschijnlijk bij 7a uit Ulmus minor, maar ik blijf er bij dat in stedelijk gebied een iep tot op soort determineren nogal hachelijk is.

Vergelijk de tekst van 7a en 7b eens met je verzamelde materiaal.

Dana Lempersová

Han,
vindt U de blad dubbel gazaagd? Als wel, dan kan dat Ulmus minor zijn. De chaotische vorm van kroon, maat en kleur van knoppen, lengte van blad en bladsteel ook.  Bedankt voor de tip. Met vriendelijke groeten Dana  ;) ;) ;)

han.endt

#14
Citaat van: Dana Lempersová op januari 09, 2011, 21:58:15 PM
Han,
vindt U de blad dubbel gezaagd?
Ja!

Het zou best eens Ulmus minor 'Pendula' (= Ulmus carpinifolia 'Pendula') kunnen zijn. Een semi-treurvorm die veel minder wordt aangeplant dan de bekende treurvormen van Ulmus glabra.

Dana Lempersová

Hallo Han,
vindt U de takken hangend? Ik niet. Maar het zou kunne.  :)  Dana