roofvogel op het dak

Gestart door MARIA, januari 04, 2011, 17:07:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

MARIA

Ik dacht, toen ik het beest een beetje in elkaar gebogen, zag zitten: zo groot als een flinke houtduif, maar dat is het niet.
Gauw naar binnen om de camera te pakken. Gelukkig hij zat er nog. Geen buizerd lijkt mij, maar een.........?
vriendelijke groet,
Maria v Antwerpen

Maarten Sluijter

Citaat van: MARIA op januari 04, 2011, 17:07:34 PM
Ik dacht, toen ik het beest een beetje in elkaar gebogen, zag zitten: zo groot als een flinke houtduif, maar dat is het niet.
Gauw naar binnen om de camera te pakken. Gelukkig hij zat er nog. Geen buizerd lijkt mij, maar een.........?


Sperwer!
.

Jarinka

Inderdaad een Sperwer, een vrouwtje.
Groeten, Jarinka Heijink

MARIA

vriendelijke groet,
Maria v Antwerpen

frankneijts

Citaat van: Jarinka op januari 04, 2011, 17:11:18 PM
Inderdaad een Sperwer, een vrouwtje.

Dat zit nog: 't is een jonge vogel (kijk naar de randjes aan de dekveren) ......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jarinka

Citaat van: frankneijts op januari 04, 2011, 17:46:23 PM
Citaat van: Jarinka op januari 04, 2011, 17:11:18 PM
Inderdaad een Sperwer, een vrouwtje.
Dat zit nog: 't is een jonge vogel (kijk naar de randjes aan de dekveren) ......
Ik heb het vooral gebaseerd op het formaat. Een grote man (max. 34 cm) is alsnog wel wat kleiner dan een forse Houtduif (min. 38 cm).
Groeten, Jarinka Heijink

MARIA

Hallo Frank,
Met 
CiteerDat zit nog: 't is een jonge vogel (kijk naar de randjes aan de dekveren) ......
Bedoel je daarmee dat het een juv is en niet zeker of het een vrouwtje is?
Mijn eerste gevoel na een zoektocht de vogel te determineren aan de hand van mijn waarneming in mijn anwb vogelgids was dat het een juv. sperwer zou kunnen zijn. mogelijk heb ik dezelfde dan ook  vorige week zien vliegen....zie afb.
vriendelijke groet,
Maria v Antwerpen

frankneijts

Citaat van: Jarinka op januari 04, 2011, 17:57:44 PM
Citaat van: frankneijts op januari 04, 2011, 17:46:23 PM
Citaat van: Jarinka op januari 04, 2011, 17:11:18 PM
Inderdaad een Sperwer, een vrouwtje.
Dat zit nog: 't is een jonge vogel (kijk naar de randjes aan de dekveren) ......
Ik heb het vooral gebaseerd op het formaat. Een grote man (max. 34 cm) is alsnog wel wat kleiner dan een forse Houtduif (min. 38 cm).

Grootte inschatten van een eenzame vogel is notoir lastig als je dat niet gewend bent te doen (en dan nog...). Door het perspectief (schuin van onderen) is het ook niet zo makkelijk om de juiste proporties in te schatten (vrouwtjes zijn niet alleen groter maar ook forser, breder) dus ik zou ook niet op basis daarvan een gokje durven wagen, beter dus om het geslacht maar even onbepaald te laten.

Het is een vogel die in 2010 is geboren en in de loop van voorjaar/zomer van dit jaar gaat ruien naar adult kleed. Jonge vogels zijn erg lastig te sexen, behalve als je het formaat (postuur/bouw) goed in kunt schatten, liefst in directe vergelijking met een bekende soort.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

MARIA

Bedankt voor de uitleg Frank.
Ik kan me er wel in vinden. Ik heb dagelijks houtduiven, turkse tortels(kleiner) spreeuwen en kauwtjes en meeuwen op het dak.
Het inschatten van de maat is dus redelijk betrouwbaar en als Jarinka daar vanuit gaat, snap ik haar conclusie ook !
Maar nader beschouwd: de randjes dekveren.....ik heb de waarneming op juv. gezet.
Bedankt allemaal. ;)
vriendelijke groet,
Maria v Antwerpen