4 Vliegen van vandaag

Gestart door sjonnoh, december 26, 2010, 20:29:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

sjonnoh

Vandaag vlogen plots weer wat vliegen bij ons rond het huis. Ik weet alleen nog niet alles 100% zeker, kan iemand hier wat van maken?
1: ondanks dat het een zeer zeldzame is dacht ik aan Palloptera scutellata, ook gezien de rode achterlichaam.
2: sepsis fulgens
3: ?
4: Hydrellia maura
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

Botervlieg

Citaat van: sjonnoh op december 26, 2010, 20:29:39 PM
Vandaag vlogen plots weer wat vliegen bij ons rond het huis.

Sorry, met de soorten kan ik je niet helpen.

Maar het viel mij vandaag ook op dat ik buiten ineens weer vliegen zag!
Heeft dat een reden? Het was wel ongeveer +3 graden hier volgens mij.
Kwam het door de temperatuur?

Groetjes, Marleen

sjonnoh

Mij zou het niets verbazen, ook gezien het dus aan het ontdooien was. Het leukste van alles was nog ze;fs dat vlieg nr. 1 op mijn arm kwam gevlogen vlak voor ik thuis kwam, dus toen keek ik meteen rond en zag ik meer vliegen  :)
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

Jan Zwaaneveld

2 is in ieder geval een Sepsis, maar welke weet ik niet.
3 is volgens mij Phaonia tuguriorum (Muscidae).
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

sjonnoh

Nummer 3 kan wel kloppen, ik had deze al eerder waargenomen maar dan het mannetje ervan, vandaar dat het koppie mij niet bekend voor kwam maar de rest wel  :rolleye:
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

jeeweevz

Vlieg 1 is niet Palloptera scutellata (die overigens niet zeer zeldzaam is; die status zou een keer veranderd moeten worden). De borstels op de kop kloppen niet en P. scutellata heeft duidelijke vleugeltekening die ik bij jouw vlieg helemaal niet zie. Ik kan je helaas niet vertellen wat het wel is  :( .
Groeten,

Jan Willem van Zuijlen
Coordinator EIS-werkgroep Opomyzoidea

thijsdegraaf

Is 1 geen Tephrochlamys rufiventris? Die kunnen goed tegen de kou.

sjonnoh

Citaat van: JeeWee op december 28, 2010, 11:46:15 AM
P. scutellata heeft duidelijke vleugeltekening die ik bij jouw vlieg helemaal niet zie.
Bij een andere waarneming van 1 van die vliegen was er ook spraken van geen tekening op de vleugels omdat het nog een "verse" vlieg was. Maar ik denk dat Tephrochlamys rufiventris ook een goede keus kan zijn. Ook gezien de statistieken dat die met name in januari voorkomen
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

jeeweevz

Ik had ook wel even aan Heleomyzidae gedacht, maar miste de borstels of de costa. Maar misschien is de foto daar gewoon niet gedetailleerd genoeg voor.
Groeten,

Jan Willem van Zuijlen
Coordinator EIS-werkgroep Opomyzoidea