Tand van walvis of haai

Gestart door martenboonstra, december 26, 2010, 16:14:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

martenboonstra

Hallo forumleden,

Vorige week langs de kust een tand gevonden. Gelet op de structuur van het voorwerp ga ik er vanuit dat het om
een tand gaat. Heeft iemand een idee? Ik zat zelf te denken aan walvis of haai

Ben benieuwd naar jullie reacties.

Graag tot horens.

M.vr.gr.


Marten

Johan Helmus

Volgens mij is er iets misgegaan. Alle bijlagen zijn 0kb.  ;)
Groeten, Johan Helmus

martenboonstra

Hierbij alsnog de foto's

ArjenDrost †

Haaietanden zijn volgens mij veel puntiger, walvistanden heb ik nog nooit los gezien, maar daar lijken ze me ook niet puntig genoeg voor en wat aan de grote kant.


Geen idee wat het wel is...

Marina

volgens mij de kies van een paard, maar ik kan er naast zitten
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

beetlestitch

in die richting moet je het zoeken en zeker niet haai of walvisachtige. groeten toon
Toon Keukelaar

Marina

Ik kan me voorstellen dat je langs de kust niet direct aan een paard denkt.
Maar iets anders kan ik er niet van maken eigenlijk, of heeft iemand een suggestie?
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

HPM

Herman van der Meer

Mimino

Met vriendelijke groet,
Peter Valk a.k.a. Mimino
Moskou, Rusland

http://www.flickr.com/photos/miminostudio/
http://www.facebook.com/peter.valk#!/profile.php

Zonnekoning

Het is een fossiele tand van een herbivoor (planteneter) en kan dus ook van een diersoort zijn, die allang is uitgestorven!
Daarom lijkt het mij handiger om de tand mee te nemen naar een natuurhistorisch museum o.i.d...
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

HPM

En toch is het de kies van een paard.
Herman van der Meer


Marina

Citaat van: Zonnekoning op december 27, 2010, 10:40:57 AM
Het is een fossiele tand van een herbivoor (planteneter) en kan dus ook van een diersoort zijn, die allang is uitgestorven!
Daarom lijkt het mij handiger om de tand mee te nemen naar een natuurhistorisch museum o.i.d...

Dat zou wel spannend zijn!
Ze vinden wel gekkere dingen (zoals een fossiele hyenadrol bv).
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Zonnekoning

Tja, de leigrijze verkleuring van de tand is een aanwijzing dat het zeer oud is en misschien wel uit of van voor de laatste ijstijd stamt.
De uitlating van Herman dat het om een tand van een (gedomesticeerd?) paard gaat vindt ik dus net iets te kort door de bocht, omdat de leeftijd van de tand van de foto niet af te lezen is...
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

stefanhageman

Stefan Hageman


HPM

Citaat van: Zonnekoning op december 27, 2010, 12:36:29 PM
Tja, de leigrijze verkleuring van de tand is een aanwijzing dat het zeer oud is en misschien wel uit of van voor de laatste ijstijd stamt.
De uitlating van Herman dat het om een tand van een (gedomesticeerd?) paard gaat vindt ik dus net iets te kort door de bocht, omdat de leeftijd van de tand van de foto niet af te lezen is...

Als je de leeftijd niet vanaf de foto is af te lezen kan je ook niet  zeggen dat hij heel oud is.
Als hij lang in de modder ligt wordt hij vanzelf grijs.
Het is de kies van een paard.


Herman van der Meer

Marina

Citaat van: stefanhageman op december 27, 2010, 12:39:15 PM
Misschien iets om na te vragen op het forum van www.fossiel.net http://www.fossiel.net/forums/index.php

Daar zitten de kenners.
Je weet maar nooit! Wie weet heb je iets heel leuks gevonden.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

ArjenDrost †

Citaat van: HPM op december 27, 2010, 12:43:38 PM
Het is de kies van een paard.
Dat heb je nu al 3x gezegd. Maar ik heb je nog geen enkel argument er voor zien geven...


Ik heb geen idee wat het is (behalve dat het geen haai of walvis is), maar misschien dat je met argumenten wel anderen kunt overhalen...

HPM

Citaat van: ArjenDrost op december 27, 2010, 13:38:51 PM
Citaat van: HPM op december 27, 2010, 12:43:38 PM
Het is de kies van een paard.
Dat heb je nu al 3x gezegd. Maar ik heb je nog geen enkel argument er voor zien geven...


Ik heb geen idee wat het is (behalve dat het geen haai of walvis is), maar misschien dat je met argumenten wel anderen kunt overhalen...

Het formaat, de vorm, en de  ribben maken dit tot de kies van een paard. Je beperken tot 'herbivoor' is echt niet nodig.

Herman van der Meer

martenboonstra

Bedankt voor ieder zijn bijdrage. Inmiddels heb ik deze op fossiel.net geplaatst. Ben nu toch ook wel erg nieuwsgierig geworden naar het feit dat het om een fossiel gaat. Heb overigens de tand gevonden tijdens een survivaluitje van de kust nabij Pieterburen richting simonszand...heb helaas door het barre winterweer simonszand niet kunnen bereiken. Wel een schitterende avontuur....Mocht ik een reactie ontvangen van fossiel.net dan horen jullie van mij.

Marina

Citaat van: martenboonstra op december 27, 2010, 15:07:07 PM
Bedankt voor ieder zijn bijdrage. Inmiddels heb ik deze op fossiel.net geplaatst. Ben nu toch ook wel erg nieuwsgierig geworden naar het feit dat het om een fossiel gaat. Heb overigens de tand gevonden tijdens een survivaluitje van de kust nabij Pieterburen richting simonszand...heb helaas door het barre winterweer simonszand niet kunnen bereiken. Wel een schitterende avontuur....Mocht ik een reactie ontvangen van fossiel.net dan horen jullie van mij.

ben benieuwd of er wat uitkomt! leuk!
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

martenboonstra

Inmiddels even toestemming gevraagd aan forumlid van fossiel.net
Hierbij zijn reactie. Tegen Marina kan ik geen andere gebaren maken dan  :duim:

DragonSearcher schreef:
Hi Marten,

het gaat inderdaad om een paardenkies (Equus sp.) uit de bovenkaak. Als je een scherpe versie van foto 2 plaatst, kan ik misschien de exacte positie in de bovenkaak bepalen. De ouderdom kan ik verder niets over zeggen.

Gr Jerry

Bij kiezen van paarden is de ouderdom, zeker van fotos, lastig in te schatten. Gezien de kleur zou ik zeggen dat de kies (sub) recent is. MAAR kleur is een slechte indicator voor ouderdom. Zo heb ik bijvoorbeeld mammoetbotten die ook aan de witte kant zijn. Bij mammoetmateriaal weet je dat het een uitgestorven soort is, bij bijvoorbeeld paardmateriaal kan het ook om (recent) slachtafval gaan...

Juist doordat de ouderom lastig te bepalen is, heb je met een groot aantal Equus soorten te maken. De meest voor de handliggende soort zou Equus caballus zijn. Maar ook dat kan ik niet met zekerheid zeggen. Eigen Equusvondsten uit de noordzee noteer ik doorgaans altijd onder Equus sp.

Hopelijk kan je er wat mee

Gr Jerry

Zonnekoning

#22
Hallo Marten,

Het was wel handig geweest om in het begin te vertellen waar de vondst was gedaan.
Het strand doet me meer aan het Noordzeestrand denken, en niet het wad bij Pieterburen...
Dat wil nog niet zeggen dat de kies niet heel oud is!
Het hele waddengebied heeft een zeer lange geschiedenis en gezien de verkleuring, moet die daar een lage tijd in de bodem hebben gelegen...
Zo ligt er een dode vulkaan onder het eiland Griend en heet Schiermonnikoog niet voor niets zo!
De naam "Actania" op Terschelling was mij ook decennia lang een raadsel, en dat schijnt de Romeinse naam te zijn voor het eiland. :D

P.S.

Mooi dat je nu een goed antwoord hebt gekregen.


En Herman,

Het is maar een kleine moeite om een kleine toelichting te geven waarom het een kies van een paard is...
Zo krijg je meteen meer duidelijkheid!
Ik ben een leek op tanden en kiezen van (land)zoogdieren en de manier waarop je soms reageert, komt mij een beetje bot over.
Dit is opbouwende kritiek... 8)
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

HPM

Vreemd hoor: Marina dacht dat het een paardenkies was, maar toen ik dat bevestigde werden er ineens zonder alternatieven of argumenten te noemen bezwaren geuit en werd er verlangd dat ik met argumenten kwam. De suggestie van Marina is ook goed voor een duimpje maar mijn bevestiging wordt bot genoemd. In de tijd dat mij om argumenten werd gevraagd had iedereen afbeeldingen op internet kunnen vinden. Merk op dat ook de beantwoorder op het fossielenforum geen argumenten geeft voor zijn bevestiging.
In dit forum wordt op vele duizenden vragen geantwoord "Het is een ...". Een enkele keer volgt er dan een nieuwsgierig "Hoe zie je dat?" maar meestal is het gewoon "Dank je wel". De gang van zaken bij deze vraag is nogal uitzonderlijk.
Herman van der Meer

Marina

Hé leuk dat mn eerste indruk ook de juiste was!
Jammer dat de bottenkenner de ouderdom niet vast kon stellen, maar het blijven leuke vondsten, dit soort dingen.

En aardig van die man op de fossielensite dat hij zo snel en uitgebreid en sympathiek reageerde  :duim:
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Marina

Ik weet niet veel van fossielen, maar nu we het er toch over hebben, hoe wordt nu eigenlijk de ouderdom van iets bepaald?
Alleen met koolstofdatering of zijn er ook andere methoden?
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Zonnekoning

Hallo Herman,

Nadat Marina dacht dat het om een paardenkies ging, bevestigde je (meerdere malen) alleen maar dat het klopte en je vertelt niet waarom!
Dat kan beter en is opbouwende kritiek... ;)
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

HPM

Ik heb helemaal geen zin in een dergelijke discussie. Ik wil alleen dat iemand een goed antwoord op zijn vraag krijgt. Dat antwoord gaf ik.
Herman van der Meer

Zonnekoning

Citaat van: Marina op december 27, 2010, 20:40:47 PM
Ik weet niet veel van fossielen, maar nu we het er toch over hebben, hoe wordt nu eigenlijk de ouderdom van iets bepaald?
Alleen met koolstofdatering of zijn er ook andere methoden?

Koolsofdatering is slechts één van de methoden om ruwweg de ouderdom van iets te bepalen.
Een andere methode is om een grondboring te doen en dan kan je laagjes tellen.
Op die manier kan je ook iets vertellen over hoe oud het is, vergelijkbaar met dendrologie.
Datering is in dit geval lastig, maar de kies is waarschijnlijk (veel) ouder dan 2000 jaar, omdat het daar toen laagveen was en de waddenzee later ontstaan is.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

HPM

Citaat van: Zonnekoning op december 27, 2010, 21:34:09 PM
Citaat van: Marina op december 27, 2010, 20:40:47 PM
Ik weet niet veel van fossielen, maar nu we het er toch over hebben, hoe wordt nu eigenlijk de ouderdom van iets bepaald?
Alleen met koolstofdatering of zijn er ook andere methoden?

Koolsofdatering is slechts één van de methoden om ruwweg de ouderdom van iets te bepalen.
Een andere methode is om een grondboring te doen en dan kan je laagjes tellen.
Op die manier kan je ook iets vertellen over hoe oud het is, vergelijkbaar met dendrologie.
Datering is in dit geval lastig, maar de kies is waarschijnlijk (veel) ouder dan 2000 jaar, omdat het daar toen laagveen was en de waddenzee later ontstaan is.

Dat kan eventueel in een geval als dit alleen als de excacte positie van die kies in de bidem bekend is en het zeker is dat hij niet is verspoeld of op een andere manier is verplaatst en als de leeftijd van de grondlaag bekend is. Simpel laagjes tellen werkt niet en zeker niet in gebied wat zo sterk door water en wind is/wordt beinvloed. Het is dus niet vergelijkbaar met boomringen. Maar aangezien het hier om een oppervlaktevondsten gaat is dit allemaal wel bijzonder theoretisch.
Herman van der Meer