Video met Canon

Gestart door Goyatlah, december 26, 2010, 04:21:44 AM

Vorige topic - Volgende topic

Goyatlah

Ik heb zelf een 40D en wil tzt een 5dII.
Maar ik wil eigenlijk wel eens kijken of Video-en ook iets voor mij is (ik heb voor zo'n 2500euro aan lenzen, dus is het voor de handliggend dat ik een Canon-toestel wil). Maar goed, 5dMkII kost 1800 exclusief 2 waanzinnig dure accus (en ik heb er doodsimpel 2 nodig).
60D heeft dezelfde accu's, maar kost 1000 euro minder, en heeft wel uitklapbaar display.

LET WEL ik heb het over video, niet over foto's want dan zou het probleem niet bestaan.

Of te wel ik koop iets waar mee ik redelijk video kan maken voor een redelijke prijs,
of een goede full-screen camera, die qua video op zich niets op levert, en wellicht volgend jaar obsolete is
of ik spaar nog een jaar...
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Rene de Ruijter

Met vriendelijke groet,
     Rene de Ruijter

http://waarneming.nl/user/photos/16852

Goyatlah

Dit gaat toch min of meer om een studio-opstelling? Heb ik vermoedelijk in het veld niet zo veel aan.
Maar wel bedankt voor het meedenken.  :duim:
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Niels de Zwarte

ik vindt het maken van een video met de 5d niet heel prettig.
voornaamste reden;
= scherpstellen moet handmatig, dus je moet echt je hand aan de lens houden om te focussen
= het geluid dat je maakt door te zoomen is echt heel goed terug te horen
= je IS moet je uitzetten want ook dat hoor je als een klein gezoem van het motortje voortdurend in je opname
= film aanzetten lukt mij alleen met de set knop, dus niet met je ontspanner, dan neemt ie een foto tussendoor (alsof je dat wil)
= filmen kan alleen door op je lcd te kijken en niet door de zoeker.


kortom, geinig, maar ik zou ZEKER NIET een 5d kopen om er mee te filmen. veel te duur daarvoor, veel te zwaar en onhandig. ook met batterygrip en 2 batterijen krijg je hem moeilijk stabiel omdat je gewoon veel gewicht in je handen hebt.
ik gebruik gewoon mijn zakcamera panasonic lumix voor een filmpje (heeft 200mm zoom) en dat werkt prima voor het simpele werk in het veld.
wil je echt kwaliteitsopname maken, kies dan vooral voor een videocamera...

HJDT

#4
Over de laatste opmerking van Niels wil ik graag wat kwijt: de beeldkwaliteit van welke willekeurige videocamera voor thuisgebruik (en zelfs hele dure videocamera's van vele tienduizenden euro's als je Ruben Smit mag geloven) is absoluut niet beter dan die van een Canon EOS 5D of 7D. Dit komt vooral doordat een DSLR een veel grotere sensor gebruikt dan een videocamera waardoor de kwaliteit van het beeld vele malen beter is. Hieruit volgt dus ook dat een 5D (full frame sensor) een kwalitatief veel beter beeld geeft dan een 7D (APS-C sensor).

In het bovenstaande verhaal heb ik tot nu toe alleen de 5D als alternatief genoemd zien worden maar de 7D is zeer zeker een goede kandidaat te noemen. De nadelen die Niels hierboven noemt voor filmen met een DSLR blijven overeind, zoals handmatig scherpstellen en geluidsoverlast van de IS. Het grote voordeel van een videocamera is dat die daarvoor gemaakt is met alle handigheidjes qua bediening als bonus. Bij een DSLR is het een extra feature bovenop het fotograferen. De bediening van een fotocamera is dan ook vooral daarop gericht en minder op het filmen.

Groeten Michel Veldt

Edit: nog een opmerking t.a.v. het filmen met een DSLR: een andere reden waarom de kwailiteit van een DSLR film zo goed is zit hem in de gebruikte lenzen. Het hoeft weinig uitleg dat een lens van 1000 euro (dus alleen voor de lens) of nog meer een betere kwaliteit levert dan een lensje van een videocamera. Investeren in goed glaswerk is dus niet alleen goed voor de kwaliteit van je foto's maar ook voor die van je filmbeelden.
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Niels de Zwarte

@Michel/HJDT uiteraard is de kwaliteit in HD wel onvergelijkbaar wegens de grote sensor en het kwaliteitsglas. goed punt om nog te noemen dus.


maar mijn ervaring is dat ik het erg onhandig filmen vindt. in het afgelopen jaar dat ik een 5d m2 heb, maar 2 dagen geprobeerd en toen nooit meer.
misschien als je een steady shot maakt vanaf statief dat het wel te overwegen is. maar houd dan ook je geheugenkaartjes bij de hand... voor 1-2 minuten schrijf je al gauw een Gb weg.


nog meer mensen ervaring met video's maken met een dslr?
groet, Niels



gert1969

Ik heb zelf ook een canon 5dmark2 en het filmen vind ikzelf een beetje onhandig met dit toestel( je moet oa via het display je opname controleren en dat is niet altijd goed te zien). Het hangt er ook een beetje vanaf welke lens je gebruikt maar als het dan lukt kan je kwalitatief erg mooie opnames maken.
Dit filmpje afgelopen zaterdag gemaakt met een 100mm marcro lens en op statief.
http://www.youtube.com/watch?v=YILtJ0JXoUI

Nu heb ik iets gelezen over een lcd viewfinder die je over het display kan zetten om hinderlijk licht uit te sluiten waardoor je beter kan zien of je opname scherp is en blijft.
http://www.fotoshopaalten.nl/ggs-lcd-viewfinder-3-inch-p-2871.html

Iemand hier ervaring mee?


Niels de Zwarte

ik heb geen ervaring met de viewfinder.


maar vorige week door dit topic tijdens het fotograferen van een lezing, de videofunctie weer eens getest.
dit is een opname met de 5d mark2 en de 70-200 Lf4 lens vanaf een statief. vooral het geluid vindt ik eigenlijk heel prima. (is onversterkt en sta op redelijke afstand)
had bij een eerder filmpje de IS niet uitgezet en dan heb je dus niets aan je opname. bij deze staat hij uit.
http://www.youtube.com/watch?v=-FT9CKH1E3o&feature=player_profilepage


dus vooral nog even ter info wat er mee mogelijk is, en ter info het bestand was 330mb voor dit fragment
groet, Niels

rrrrr


Goyatlah

Tsja ik ga voor de 5D maar dan wel de Mark III en die is er nog niet. Dus ik heb omdat te overbruggen de 60D gekocht, en sommige eigenschappen zoals het uitklapbare display maken het een betere filmkamera dan de 5D Mk II. Heb het idee dat de 40D een betere foto kamera is, maar dat moet ik nog uit proberen. En inderdaad ga niet tegelijkertijd met het zelfde toestel filmen en fotograferen. Doe je beide half, en dus niet goed. Goede zoom op je film-machine, en goede macro of tele op je fototoestel is lijkt me een goede optie.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

gert1969

Ik heb sinds een paar dagen een viewfinder die ik op het lcd display kan zetten (werkt met magneetjes) en dat bevalt erg goed mag ik wel zeggen. Filmen gaat een stuk beter, geen hinderlijke lichtinval meer en je kan veel beter controleren of het onderwerp dat je filmt nog scherp is.
Zoiets zouden ze eigenlijk standaard bij de 5d bij moeten leveren.

marcel123

Hoe gaat het filmen met een Canon DLR, geeft dat goede resultaten?