Bolletjes op mos

Gestart door Corryabbink, september 14, 2006, 23:40:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

Corryabbink

Dag forumleden,

Gisteren vond ik mos met daarop allemaal kleine bolletjes. De grootste zaten tussen de 1 en 2 mm.

Wie weet waar ik daarover iets kan vinden?
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

a.houter

Is het misschien opgevallen of er kleine korreltjes inzaten?
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

a.houter

Ik denk het al gezien te hebben Corry, ik had de foto even meegenomen naar een Editor om beter te bekijken.. Dat typische openbreken hoort bij een Slijmzwam. Ik denk een Diderma-soort.
Typisch gevalletje voor Arno.
;)  
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

Corryabbink

Dag André,

De foto's had ik juist kleiner gemaakt. Nu dus weer normaal.
Ik weet nog niet precies maar het lijkt of er allemaal sporen in een ronding liggen.
Mijn mic is vervuild door een andere sporenderrie die uit een zakje viel. Vandaar. Daarvan zal ik ook nog een foto op deze site zetten. Je hoeft de soorten niet te weten maar ik heb geen idee wat dit kan zijn. Dergelijke dingen ben ik al vaker tijdens het inventariseren tegengekomen.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

a.houter

@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

Corryabbink

CiteerIk denk het al gezien te hebben Corry, ik had de foto even meegenomen naar een Editor om beter te bekijken.. Dat typische openbreken hoort bij een Slijmzwam. Ik denk een Diderma-soort.
Typisch gevalletje voor Arno.
;)
Bedankt. Nu kan ik weer verder :D  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

Arno als je toch weer wakker bent :D  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Arno van Stipdonk

#8
Lijkt me inderdaad ook een Diderma soort. De bolletjes waar André het over heeft zijn erg belangrijk bij deze soorten. Je hebt hiervoor dan ook een stereomicroscoop nodig om de soort op naam te kunnen brengen. Als er geen enkel vruchtlichaam op is, dan moet je er een open blazen of voorzichtige stoten met een naaldje. Het beste kun je hiervoor een blazertje gebruiken wat ze voor fototoestellen gebruiken.

Maar zoals te zien op de foto zijn er al een vruchtlichamen open. Van het bolletje wat aan de binnenzijde zit moet de kleur gecontroleerd worden.
Ook controleren of het Peridium (witte schaal) uit een of twee lagen bestaat (zoals ik het nu op de foto kan zien bestaat deze uit 2 lagen).
Verdere controle werkt eigenlijk hetzelfde als met alle soorten. Sporen, capillitium enz.

Je zult hierbij echt de sleutel moeten volgen en vervolgens de soort waar je op uitkomt goed moeten controleren of alles klopt.

Ik kan wel een soort noemen, vind deze wel op Diderma radiatum lijken, maar dat is volgens Nannenga geen Nederlands soort, echter staat deze wel in de nieuwe Standaardlijst. Dus wie weet, kon dan wel eens een leuke vondst zijn.

Als je vragen hebt tijdens de determinatie hoor ik het wel, of je kunt altijd mailen naar Hans....Succes.

Corryabbink

#9
CiteerIk kan wel een soort noemen, vind deze wel op Diderma radiatum lijken, maar dat is volgens Nannenga geen Nederlands soort, echter staat deze wel in de nieuwe Standaardlijst. Dus wie weet, kon dan wel eens een leuke vondst zijn.

Arno juist op die soort kwam ik uit met de Duitse sleutel van Nivicol.de. Aangezien ik er verder niets over kon vinden............leek het me dat ik een fout gemaakt had. Na het weekend zal ik alles eens controleren. Zou wel leuk zijn. Ik zal je in ieder geval een klein plukje sturen als je me even je adres mailt. Dat had ik wel maar ik weet niet meer waar. Bovendien heb ik nog materiaal voor je van die andere vondst. Ik geloof dat ik ook maar in de myxjes ga. Daar valt tenminste iets te verdienen en het verzamelen is een stuk eenvoudiger. Een paar luciferdoosjes in een convoluutje  vindplaats en datum + gegevens erop en dan kun je al heel veel in een schoenendoos kwijt.:)

Net alsof ik nog niet een zolder vol planten en mossen heb :lol: ik groei bijna uit het huis letterlijk en figuurlijk al dat ongedierte........
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

a.houter

Ja, hallo Corry! :angry: Wil je niet zo technisch worden, want dan haak ik af; WAT IS NOU WEER EEN CONVOLUUTJE? Ik zit nota bene op een stoel en toch zakt m'n broek er van af :(

Voer je plan uit Corry; in die sector kun je echt scoren; het is nog steeds een wazig gebied, maar het hoort er toch echt bij. Niemand wilt de myxo's; niet de planten-, maar ook niet de dierenwereld, terwijl ze nauw verwant zijn. Alleen om het feit dat ze sporen produceren mogen ze van ons, mycologen, meedoen bij de Fungi. ( Wij zijn goedhartig).

:)
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

Corryabbink

#11
CiteerWAT IS NOU WEER EEN CONVOLUUTJE?

Gewoon een vel papier A4 van tevoren heb ik alle gegevens al met de computer ingevuld. Dat vel papier vouw je in drieën dan de zijranden ook nog weer. Het mosje erin, in een schoenendoos stoppen en klaar is kees. Zo heb ik een paar M2 schoenendozen met mossen. Dat noemen ze een collectie.

Ik weet nog niet of ik in de myxo's ga. Aan de andere kant vind ik de gewone paddestoelen ook erg moeilijk. Verder heb ik op dat gebied alleen het boek van Nannenga maar, zodat ik al snel weer aan een grote uitgave vast kom te zitten.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

a.houter

#12
CiteerGewoon een vel papier A4 dat je in drieën vouwt dan de zijranden ook nog weer met de computer vul ik daar de standaard gegevens al van tevoren in. Het mosje erin en klaar is kees. In een schoenendoos en zo heb ik een paar M2 schoenendozen met mossen. Dat noemen ze een collectie.

Aaaah, kiek noe, Doar hebt wij and'ren ok wat-an :D

Er is mij niks anders bekend wat Nannenga overtreft: ik kwam er vandaag achter dat het helemaal over Slijmzwammen gaat. ;)

.
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

Corryabbink

#13
Citeer
CiteerGewoon een vel papier A4 dat je in drieën vouwt dan de zijranden ook nog weer met de computer vul ik daar de standaard gegevens al van tevoren in. Het mosje erin en klaar is kees. In een schoenendoos en zo heb ik een paar M2 schoenendozen met mossen. Dat noemen ze een collectie.

Aaaah, kiek noe, Doar hebt wij and'ren ok wat-an :D

Er is mij niks anders bekend wat Nannenga overtreft: ik kwam er vandaag achter dat het helemaal over Slijmzwammen gaat. ;)
Dat is wel een beetje laat en dat voor iemand die zoveel van paddestoelen weet :o

André in Duitsland hebben ze prachtige boeken over slijmzwammen. Als ik echt daarmee verder zou gaan wil ik die aanschaffen omdat het ene boek nu eenmaal andere kenmerken geeft dan het andere. Bovendien zit ik hier in een grensgebied met mogelijke aanwezigheid van andere soorten die nog niet in Nannenga staan en zelfs nieuw kunnen zijn voor Nederland. Dat had ik ook al met de kranswieren. Toen een nieuwe gevonden voor Nederland.

Op een gebied waar zo weinig mensen naar kijken kun je nooit genoeg documentatie hebben. Altijd zijn er soorten die je met de Nederlandse boeken niet kunt vinden. Dat is zelfs bij de vaatplanten het geval daarvan heb ik ook flora's uit diverse landen ter ondersteuning
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Arno van Stipdonk

Ik stuur je straks de gegevens.

Arno van Stipdonk

#15
CiteerAndré in Duitsland hebben ze prachtige boeken over slijmzwammen. Als ik echt daarmee verder zou gaan wil ik die aanschaffen omdat het ene boek nu eenmaal andere kenmerken geeft dan het andere. Bovendien zit ik hier in een grensgebied met mogelijke aanwezigheid van andere soorten die nog niet in Nannenga staan en zelfs nieuw kunnen zijn voor Nederland. Dat had ik ook al met de kranswieren. Toen een nieuwe gevonden voor Nederland.

Op een gebied waar zo weinig mensen naar kijken kun je nooit genoeg documentatie hebben. Altijd zijn er soorten die je met de Nederlandse boeken niet kunt vinden. Dat is zelfs bij de vaatplanten het geval daarvan heb ik ook flora's uit diverse landen ter ondersteuning
Je hebt gelijk dat je zoveel mogelijk documentatie nodig hebt omdat er nog zoveel onbekend is over myxo's. Het boek van Nannenga is echter wel geweldig en behoorlijk compleet. Groot voordeel is dat het in het Nederlands is wat het al een stuk makkelijker maakt.
We hebben echter nog een voordeel en ik denk dat er nog te weinig gebruik van wordt gemaakt. Als iemand vragen heeft over myxo's dan kun je Hans van Hooff altijd raadplegen. Hij doet hier al 20 jaar onderzoek naar en weet er geweldig veel vanaf. Verder wil hij graag iedereen helpen bij determineren of andere vragen beantwoorden. Als iemand het mailadres van Hans wil hebben, dan kun je me en Persoonlijk Bericht of een mailtje sturen.

Verder moet ik zeggen dat je wel aardig wat leuke soorten myxo's aan het verzamelen bent Corry, dus het zou wel leuk zijn als je ermee doorgaat. Hoef je de paddestoelen toch niet helemaal opzij te zetten? Ook kun je de myxo's nu verzamelen en dan bv. in de winter gaan determineren, heb je dan ook nog wat te doen. :D
En in de winter kun je nog mooie Trichia soorten gaan verzamelen.

Corryabbink

#16
CiteerWe hebben echter nog een voordeel en ik denk dat er nog te weinig gebruik van wordt gemaakt. Als iemand vragen heeft over myxo's dan kun je Hans van Hooff altijd raadplegen

Dag Arno,
Natuurlijk weet ik wel dat jij ook nog niet zolang bezig bent met de myxo's. Ik wou je alleen materiaal toesturen, niet voor een 100% determinatie maar ook om ervan te leren. Voor jou is het belangrijk daar je veel jonger bent dan ik en er dus alle baat bij hebt deze soorten ook in je bezit te hebben. Dan kun jij er in de toekomst mee verder gaan als ik al lang  door de myxo's opgenomen ben.  Het zijn toch soorten die jij nog niet gevonden hebt. Voor definitieve determinatie stuur ik ook wel iets op naar Hans omdat ik zeker wil weten of de soort goed is. Ik heb niet veel materiaal maar het is denk ik wel genoeg om in drieën te delen anders ga ik wel kijken of ik nog iets erbij kan vinden. Ik weet precies de plek. Het is trouwens gevonden in een vochtig/nat broekbos nabij elzen.

Misschien ga ik me er het komende seizoen wel iets meer mee bezighouden echter het is in het begin niet zo eenvoudig alle vaktermen op een nieuw gebied weer in het hoofd te krijgen. Alle begin is altijd moeilijk.

Daarom ben ik blij met jouw aanwijzingen en adviezen waar ik naar kijken moet daar jij er al veel meer ervaring mee hebt. Tot zover bedankt.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Arno van Stipdonk

Oke, prima Corry. Als je dat wilt doen kan ik dat alleen maar waarderen natuurlijk. :duim:  

Corryabbink

#18
CiteerOke, prima Corry. Als je dat wilt doen kan ik dat alleen maar waarderen natuurlijk. :duim:
Dat is voor mij een kleine moeite die op den duur terugbetaald wordt in de vorm van een groot myxomycetenkenner  :duim:

Dat noemen ze investeren in de toekomst!
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Arno van Stipdonk

Nou, een groot myxokenner.....
Dan moet ik eerst nog eens een jaar of 10 myxo's zoeken en onderzoeken. Dus dat duurt nog wel even, kijken of ik dat volhoudt. :)

Vandaag wel weer behoorlijk wat gevonden, het is nog steeds volop feest in de bossen. Op een van mijn favoriete boomstammen krioelde het van een hele mooie soort. Schitterend om te zien......

Arno van Stipdonk

Van dichtbij:

kvb

Arno, die is leuk. Wat ook leuk is dat jij dus ook je eigen dode bomen hebt. Het is opvallend dat in een bos vol dood hout de leuke dingen altijd op dezelfde stronken staan.

Kik

feel4nature

Arno, hij is geweldig....(de foto bedoel ik)

wanneer gaan we eens samen op stap om myxos te zoeken :D

ik ben de laaste keer dat ik in het bos geweest ben ook aan het zoeken geslagen, en het leuke van myxos is dat je ze overal vind!...
helaas heb ik de soort op de foto zelf nog niet gevonden...

als de myxos groot genoeg zijn maak ik wel fotos, maar met echte kleintjes weet ik me eigenlijk geen raad.....
kun je me hiermee wat op pad helpen?
zoals je weet heb ik het boek van Nannenga ook, ik heb een heleboel links naar sites waar ik heel leuk plaatjes kan kijken, maar verder zit ik een beetje vast omdat ik geen micro heb.......
natuurlijk met groet, Ali.

Arno van Stipdonk

Heb je inderdaad gelijk in Kik. Hier heb ik al veel leuke dingen op gevonden. Bekerzwammen, bloedmycena's en diverse soorten myxo's. Vandaag zaten er twee soorten op.
Boven deze stam staan veel hoge bomen waardoor er veel schaduw is. Ook nu nog is de boom nog heel erg vochtig, als je op het hout drukt is het net een natte spons. En daar zijn de myxo's nu eenmaal gek op.
De andere soort die er op zat was trouwens ook best grappig.

kvb

#24
Arno

Die laatste lijkt op dat ding die je in het voorjaar voor mij gedetermineerd hebt. Ik kweek die nog steeds op een berkentak. Hij heeft gezelschap van een oranje aderzwam en een ander dingetje die ik niet ken. De blauwe pukkeltjes verdwijnen bij droogte en komen weer terug als het regent. Ik kom ze ook vaak tegen maar fotografeer ze niet vaak. Ik zal eens wat vaker mijn best doen. Je moet verder macro dan 1:1 om echt wat te zien. Dat kan wel maar kost tijd. Moeilijk als er twee meter verderop een onbekende paddestoel staat.
Dit vandaag gemaakt. Bolletjes zijn tussen de 1 en 2 mm. Is dit ook een myxo?.

Arno van Stipdonk

Nee Kik, dit lijkt me zeker geen myxo. Eerlijk gezegd heb ik geen idee wat het wel is. Ziet er wel heel leuk uit. :)  

kvb

sturen we door aan Heer Houter.


Kik

Arno van Stipdonk

#27
Citeerwanneer gaan we eens samen op stap om myxos te zoeken :D

Hey Ali, laat maar wat weten. :D

Verder vraag je of ik je kan helpen bij het determineren. Ik wil je best helpen, natuurlijk. We moeten alleen ff een manier bedenken waarop we dat het beste kunnen gaan doen.
Zorg in ieder geval dat je van alle soorten die je vind wat materiaal verzameld. Zorg wel dat je voldoende hebt, zodat je zelf ook van iedere vondst zelf wat kunt bewaren. Verder moet het materiaal goed rijp zijn, maar ook weer niet te oud.

Doe het materiaal in een lucifersdoosje, zet het vast met een beetje lijm. Daarna een etiketje erop met datum, vindplaats, gegevens waarop je de soort gevonden hebt, bv loofboomstam.
Doe het doosje in een trommel of luchtdichte doos met 2 mottenballen. Deze kun je kopen bij 't Kruidvat voor een paar centen. Als je dat niet doet eten de larven en insecten al je myxo's op, zijn ze verzot op.

Eerlijk gezegd heb ik nu zelf nog erg veel materiaal om zelf uit te zoeken. Maar ik wil na de herfst met alle plezier je myxo's helpen determineren.

Verder kun je natuurlijk altijd vragen stellen via dit forum of via de mail, wat je maar wilt.
Je bent natuurlijk ook altijd vrij om wat soorten naar Hans van Hooff op te sturen of hem te mailen.

a.houter

CiteerDoe het doosje in een trommel of luchtdichte doos met 2 mottenballen

...ook een manier om aan gratis mottenballen te komen... schooien B)  
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

a.houter

CiteerArno

Die laatste lijkt op dat ding die je in het voorjaar voor mij gedetermineerd hebt. Ik kweek die nog steeds op een berkentak. Hij heeft gezelschap van een oranje aderzwam en een ander dingetje die ik niet ken. De blauwe pukkeltjes verdwijnen bij droogte en komen weer terug als het regent. Ik kom ze ook vaak tegen maar fotografeer ze niet vaak. Ik zal eens wat vaker mijn best doen. Je moet verder macro dan 1:1 om echt wat te zien. Dat kan wel maar kost tijd. Moeilijk als er twee meter verderop een onbekende paddestoel staat.
Dit vandaag gemaakt. Bolletjes zijn tussen de 1 en 2 mm. Is dit ook een myxo?.
Hier twijfel ik niet aan...is definitief en absoluut een myxo. Zo te zien helemaal zacht en week.
Typisch gevalletje voor Arno.
-_-  
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci